AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Skrevet 8. januar 2023 Jeg føler meg litt som en weirdo som ikke gleder meg til å handle inn alt og plukke den ene bodyen etter den andre. Mye fordi jeg tenker vi kjøper altfor mye nytt og er dårlige på gjenbruk, men også fordi jeg eier ikke selvkontroll ved handling. "Oh, den var søt! Den tar vi!" "Den kan være kjekk, den bør vi ha!" Jeg blir liksom lurt av meg selv til å kjøpe masse ræl 😅 F.eks tenker jeg at stellebord er bortkasta. Med forrige ble det bare brukt som ekstra oppbevaring av rene klær og jeg skifta med stellematte eller håndkle instua fremfor å hele tiden måtte opp på badet. Så den orker jeg ikke. Har kommode for klær og stellematte. Forrige baby hadde refluks og takla ikke logge i vogn så den ble knapt brukt de første 6 mnd. For all del, kan hende jeg får et annet barn nå, men tenker at den kan jeg kjøpe brukt og avvente til etter fødsel med å kjøpe. (Forøvrig er forrige "baby" 14 år gammel😬) Har arvet et tonn av klær av mine søsken i alle størrelser frem til 5 år. Bilstol har vi kjøpt. Kurv til stue har vi, bedside crib låner vi. Nå er det så lenge siden forrige baby, så jeg vet ikke helt hva jeg MÅ ha? Anonymkode: 47528...d9a
aksase Skrevet 8. januar 2023 #2 Skrevet 8. januar 2023 Hvis du har ei lita startpakke med noen småting når ungen kommer hjem, så holder det. Siden du har arvet en del, har du trolig alt du trenger i starten. Da kan du bare kjøpe ting etter hvert som du oppdager at noe mangler. Kjøp etter behov og ikke less på alt du tror du kan få bruk for, for da ender du fort opp med å bruke mye penger på ting du ikke trenger.
snurk Skrevet 8. januar 2023 #3 Skrevet 8. januar 2023 Det er egentlig ingenting man MÅ ha til en baby, selv om barnebutikkene prøver å lure oss til å tro noe annet 😅 Hvis du skal amme så er det veldig kjekt med ammesingletter, ammebh, innlegg, purelan og multimam kompress. De to sistnevnte kan jo kjøpes om behovet skulle oppstå, men personlig har jeg brukt begge deler ganske slavisk de første ukene for å skåne brystvortene mest mulig 😅 Klær er jo selvsagt. Du skriver at dere allerede har bilstol, personlig synes jeg også det har vært veldig kjekt med bilstolpose. Vogn kan naturligvis kjøpes etter fødsel. Hvis barnet ikke trives med å ligge alene kan jeg varmt anbefale elastisk bæresjal, men dette kan også kjøpes etter at barnet er født. Balje for å bade i. Vi brukte bare samme balje som vi bruker til klesvasken 😅 Man får gratis babypakker på apotektet og disse inneholder det meste man trenger til stell. Ellers er det jo ikke så mye. Er selv veldig fan av å bare kjøpe det mest nødvendige og holde det på et minimum 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 aksase skrev (3 minutter siden): Hvis du har ei lita startpakke med noen småting når ungen kommer hjem, så holder det. Siden du har arvet en del, har du trolig alt du trenger i starten. Da kan du bare kjøpe ting etter hvert som du oppdager at noe mangler. Kjøp etter behov og ikke less på alt du tror du kan få bruk for, for da ender du fort opp med å bruke mye penger på ting du ikke trenger. Ja, mine søsken har til og med lagt alt av klær i poser og bokser merket størrelse, så jeg kan bare ta frem en og en boks ved behov 😅 Har "shitloads" av ulltepper, bomullstepper, vaskekluter, gulpekluter. Trenger disse dagligdagse tingene, som babyolje, kremer, bleier etc. Men venter nærmere fødsel med det. Om dette barnet ligner sine søsken (mine bonusbarn) kommer den ut som førskolebarn 😅 neida, men min første var 2800 og 48 lang ved termin, hans to var 5200 og 5400 og skremmende 56 cm😬 (hjelp?) Anonymkode: 47528...d9a
aksase Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, mine søsken har til og med lagt alt av klær i poser og bokser merket størrelse, så jeg kan bare ta frem en og en boks ved behov 😅 Har "shitloads" av ulltepper, bomullstepper, vaskekluter, gulpekluter. Trenger disse dagligdagse tingene, som babyolje, kremer, bleier etc. Men venter nærmere fødsel med det. Om dette barnet ligner sine søsken (mine bonusbarn) kommer den ut som førskolebarn 😅 neida, men min første var 2800 og 48 lang ved termin, hans to var 5200 og 5400 og skremmende 56 cm😬 (hjelp?) Anonymkode: 47528...d9a Høres ut som du er rikelig dekket opp på det meste. Om et plagg er litt for stort, gjør ikke noe, for det passer snart allikevel. Om du skulle mangle et eller annet forbruksgreie som olje eller noe, er det tilgjengelig nesten døgnet rundt i en butikk nær deg og kan omtrent skaffes mens ungen venter på stellebordet, med mindre du bor midt i ødeland... 🙂.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 Vi er avhengig av babycallen vår! Vi har en vanlig uten skjerm til vogna, så slipper vi å holde dører eller vinduer åpne for å høre etter om han har våknet, og det er veldig greit når vi helst vil unngå å fyre for kråka. Dette er sikkert ikke noe man MÅ ha, men jaggu gjør det ting mye enklere! Anonymkode: d16ba...a3c
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi er avhengig av babycallen vår! Vi har en vanlig uten skjerm til vogna, så slipper vi å holde dører eller vinduer åpne for å høre etter om han har våknet, og det er veldig greit når vi helst vil unngå å fyre for kråka. Dette er sikkert ikke noe man MÅ ha, men jaggu gjør det ting mye enklere! Anonymkode: d16ba...a3c Jo dæven! Det må jeg ha! Den luneste plassen for utesoving er hovedterassen, men den er på motsatt side av stua, så med mindre jeg skal sitte på kjøkkenet hele dagen må jeg ha det. Lurt! Skriver det ned! Brystpumpe? Eller skal jeg avvente å se om jeg faktisk får til amming først? Tenker å leve etter mottoet "alt kan kjøpes, vi dør ikke iløpet av helga" Anonymkode: 47528...d9a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 Jeg personlig følte vogna var veldig nødvendig helt fra starten av. Men om du har bæresele og er vant til å bære så er det kanskje mindre nødvendig. Eller bor et sted der man kjører overalt. Men jeg trengte vogna til å frakte baby i (fikk ikke til bæresele de første par månedene). Noen barn hater vogn men de aller fleste bruker det jo uten problemer. Min elsket vogna og den var gull for å få henne til å roe seg eller sove den første tiden Om baby skal sove ute ville jeg også kjøpt insektsnett til vogna (beskytter også mot katter, fugler osv uten å tette for luft) + babycall med temperaturmåling. Div kremer og komresser til brystvortene var nødvendig for meg allerede på sykehuset. Var og glad jeg hadde kjøpt inn bind og gode truser osv før fødsel så jeg ikke måtte sende mannen for å forsøke å finne det i etterkant. Anonymkode: 7c122...40d
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 Det du må ha og er noe baby kan sove i, sovepose og/eller babydyne. Vi hadde begge deler og syntes det var praktisk å bytte på etter behov og temperatur. Du må og ha laken og evnt dynetrekk som passer (jeg holdt på å glemme å kjøpe laken til vår). Du sier du låner bedside, man skal jo helst ha ny madrass, men det vet du sikkert om den er mye brukt eller ikke Men kan vurdere om du trenger ny madrass til den. Ville og hentet ut alle babyboksene. Da fikk vi en smokk, en flaske, ammeinnlegg og div som var greit å ha i starten til man fikk kjøpt inn mer selv. Anonymkode: 7c122...40d
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #10 Skrevet 9. januar 2023 Hva DU trenger og ikke, må du kjenne på selv. Man trenger strengt tatt ikke noe mer enn bleier, litt klær, og litt stellesaker, om man skal se på hva man TRENGER trenger. Man kan samsove så man slipper seng, la ungen sove i klærene så man slipper dyne/nattpose, stelle på håndkle på gulvet så man slipper stellematte og stellebord, vaske ungen i vasken/dusjen så man slipper badebalje, bære ungen i armene så man slipper vogn og bæretøy, gå overalt man skal så man slipper bilstol, etc etc. Så du må netsen kjenne på hva DU synes er praktisk og ikke. For meg var vogn helt essensielt, da jeg ikke ønsket å bære ungen hele tiden, og ville komme meg ut på tur. Mens andre er litt sånn "Jeg bare bærer ungen jeg". Jeg fikk klaus av bæring. Anonymkode: d3880...768 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå