AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Skrevet 8. januar 2023 For noen uker siden hadde jeg et alvorlig selvmordsforsøk. Etter noen dager på sykehuset ble jeg flyttet over til stabiliserende avdeling på psykiatrisk. Fikk en del oppfølging der, og fikk sovemedisin hver kveld og beroligende ved behov. Nå er jeg kommet hjem igjen. Ting går bedre enn før. Likevel er jeg ekstremt plaget av indre uro, både i kropp og sinn. Jeg får hverken sovemedisiner eller beroligende etter at jeg kom hjem. Legen sier nei. Eneste alternativet er antidepressiva. Det har jeg prøvd flere ulike typer av de siste årene, og de har kun gjort meg mer deprimert og zombie. Derfor nekter jeg å flere runder på de. Trener noen dager i uken og går 1-2 timer tur hver dag. Det hjelper på uroen en kort stund. Går til samtaleterapi annenhver uke. Hva skal jeg gjøre nå? Den indre uroen sliter meg helt ut. Selvom jeg klarer å holde meg opptatt med ting og stoppe tankekjøret er kroppen fult aktiviteter, så jeg klarer aldri å slappe av. Er redd for å havne tilbake i samme mønster som ender med selvmord igjen. Anonymkode: ce315...ff8 1
Embla Othea Skrevet 8. januar 2023 #2 Skrevet 8. januar 2023 Pusteteknikker og meditasjon fungerer godt for meg. Et sunt kosthold og trening er også viktig. Blir det skikkelig ille ville jeg ha tatt noe beroligende. Det er ikke all uro man kan «puste» seg ut av.
Hedvig88 Skrevet 8. januar 2023 #3 Skrevet 8. januar 2023 Hvorfor sier legen nei? Er det fastlegen eller utskrivende lege på psyk som sier nei? Hva står det i epikrisen fra utskrivelsen? Er det det st legen ikke vil skrive ut i frykt for f.eks overdose, for det kan isåfall forebygges (til en viss grad) ved å få utlevering av hjemmetjenesten f.eks. Jeg håper for din del at du har noe oppfølging i ettertid? Etter et alvorlig forsøk med påfølgende innleggelse vil jeg si det er direkte uansvarlig å ikke sørge for jevnlig hjelp enten via DPS, ambulant akutteam, kommunen eller fastlegen. Da er man liksom kasta ut i en evig loop, så å si nei til medisiner uten å tilby deg noe annet vil være håreeisende. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 13 minutter siden, Embla Othea said: Pusteteknikker og meditasjon fungerer godt for meg. Et sunt kosthold og trening er også viktig. Blir det skikkelig ille ville jeg ha tatt noe beroligende. Det er ikke all uro man kan «puste» seg ut av. Så flott at du leste innlegget du svarte på. Anonymkode: 4db6a...82f 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 Embla Othea skrev (14 minutter siden): Pusteteknikker og meditasjon fungerer godt for meg. Et sunt kosthold og trening er også viktig. Blir det skikkelig ille ville jeg ha tatt noe beroligende. Det er ikke all uro man kan «puste» seg ut av. Kjøpt av en dealer utenfor gunerius da eller? Anonymkode: 70e7d...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 Hvilke typer SSRI har du forsøkt? Og har du blitt ordentlig utredet? Anonymkode: 39f74...0ee
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For noen uker siden hadde jeg et alvorlig selvmordsforsøk. Etter noen dager på sykehuset ble jeg flyttet over til stabiliserende avdeling på psykiatrisk. Fikk en del oppfølging der, og fikk sovemedisin hver kveld og beroligende ved behov. Nå er jeg kommet hjem igjen. Ting går bedre enn før. Likevel er jeg ekstremt plaget av indre uro, både i kropp og sinn. Jeg får hverken sovemedisiner eller beroligende etter at jeg kom hjem. Legen sier nei. Eneste alternativet er antidepressiva. Det har jeg prøvd flere ulike typer av de siste årene, og de har kun gjort meg mer deprimert og zombie. Derfor nekter jeg å flere runder på de. Trener noen dager i uken og går 1-2 timer tur hver dag. Det hjelper på uroen en kort stund. Går til samtaleterapi annenhver uke. Hva skal jeg gjøre nå? Den indre uroen sliter meg helt ut. Selvom jeg klarer å holde meg opptatt med ting og stoppe tankekjøret er kroppen fult aktiviteter, så jeg klarer aldri å slappe av. Er redd for å havne tilbake i samme mønster som ender med selvmord igjen. Anonymkode: ce315...ff8 Synes at det er veldig rart at du går fra sovemedisin hver kveld og beroligende ved behov til ingenting. Spesielt i den situasjonen du har vært i. Det er fastlegen du har snakket med? Hvem går du i samtaleterapi hos, er det en psykiater som kan skrive ut resepter? Kan du kontakte stedet du var innlagt og legen der? jeg skjønner at legen din ikke vil gjøre deg avhengig over lang tid, men en nedtrapping bør da være mulig. Har du sagt til legen din at du er redd for og havne i samme mønster som ender i selvmord igjen? Legen høres veldig lite ansvarlig ut, men det finnes andre leger. Anonymkode: 70e7d...1ed 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 Får du noe samtaleterapi? Skjønner jo legen din og da, de er restriktive på å gi sovetabletter og beroligende generelt, men kanskje ekstra for oss som har vært suicidale. Men annen form for oppfølging må du kunne få. Prøvd melatonin for søvn? Anonymkode: b3f8b...6ad 1
Christina82 Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din fordi vi ikke tillater at man skriver om selvmordstanker på Kvinneguiden. Dette er ikke for å tabubelegge disse følelsene, men fordi vi ikke kan vite hvem som har kompetanse til å hjelpe og hvilke svar som kan være skadelige (les mer her om hvorfor vi har denne regelen). Vi vil oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113. Alternativt kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i. Mental Helse: 116 123 Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år) Kirkens SOS: 22 40 00 40 Med vennlig hilsen Christia82, mod
Anbefalte innlegg