Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så og si ingen familie i Norge, alle bor i hjemlandet. Jeg ønsker ikke å miste en del av den jeg er/der jeg er fra og jeg er familiekjær, så å holde kontakt med familien min er utrolig viktig for meg. 

Jeg ønsker naturligvis at min fremtidige mann og barn også kan ta del i denne familien som jeg har i hjemlandet. Jeg tenker det da er viktig at de har kunnskap om kulturen og kan ta i bruk språket litt.

Jeg har en norsk kjæreste, vi har vært sammen i 5 år, er forlovet, klare til å gifte oss og få barn. Jeg har naturligvis et lite ønske om at han skal lære seg morsmålet mitt, slik at han kan bli med meg til hjemlandet, møte familien, kunne snakke litt med de og ha litt kontakt med de. Jeg tenker det også vil hjelpe våre fremtidige barn å lære språket, dersom deres far kan språket litt.

Jeg mener ikke at han skal lære språket 100%, men hei, hvordan går det, det går bra etc. Enkle ord og setninger, ikke så mye mer. 

«Krever» jeg for mye? Er dette for mye å be om av den man vil tilbringe resten av livet med? Har jeg lov til å bli skuffet når kjæresten ikke viser interesse/orker å prøve litt engang?

Anonymkode: 18d42...e9f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt rimelig forventning. 

Anonymkode: 6e751...396

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt mannen da? 
Noen har et godt språkøre og har lettere for å lære språk enn andre. 
Jeg tror jeg kunne tatt en sånn utfordring om jeg hadde en mann fra utlandet. 
Nå er noen språk vanskeligere å lære enn andre så som kinesisk, russisk, finsk og ungarsk . 
Da hadde jeg takket nei .. 

Anonymkode: 92aa4...ae6

• Liker 1
Skrevet

Nei, du krever ikke for mye. 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alle som har språkøre eller liker å lære nye språk. Om du snakker ditt språk til barnet så vil din mann mest sannsynlig plukke opp ord og fraser på ditt språk på lik linje som barnet. Er ikke sikkert han kommer til å snakke språket, men han vil kanskje kunne forstå enkelt kommunikasjon. Det kan også hende han overrasker og involvere seg etterhvert. Er jo ikke så gøy om du og ditt barn kommunisere på et språk kan ikke forstår.

Anonymkode: ab2d6...444

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit å forvente. Jeg ville strukket meg langt i hans sted. Men det kommer nok også an på hvilket språk det er. Noen er nærmest umulige å lære i voksen alder uten grundig undervisning og enorm egeninnsats. 

Anonymkode: 73ed3...956

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du krever for mye. Finnes det språkkurs han kan ta på kveldene i det språket? Finnes det godt av ressurser på nett? Har du mulighet til å lære ham det? Han har jo en kjemperessurs i deg til å lære språket, og du ber ikke om mye. Det lille du ber om klarer voksne å lære på alle språk. Det er bare tull at noen språk er umulige å lære i voksen alder.

Anonymkode: 538d5...4cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du spurt mannen da? 
Noen har et godt språkøre og har lettere for å lære språk enn andre. Jeg tror jeg kunne tatt en sånn utfordring om jeg hadde en mann fra utlandet. 
Nå er noen språk vanskeligere å lære enn andre så som kinesisk, russisk, finsk og ungarsk. Da hadde jeg takket nei .. 

Jeg har prøvd å snakke med han om det, men han virker ikke så interessert i dette. Jeg føler jeg må «påtvinge» han dette, og det har jeg ikke noe ønske om å gjøre. 

Hvordan vet man hvilke språk som et vanskelig å lære, og hvilke som er lett å lære?😅

Er ikke alle som har språkøre eller liker å lære nye språk. Om du snakker ditt språk til barnet så vil din mann mest sannsynlig plukke opp ord og fraser på ditt språk på lik linje som barnet. Er ikke sikkert han kommer til å snakke språket, men han vil kanskje kunne forstå enkelt kommunikasjon. Det kan også hende han overrasker og involvere seg etterhvert. Er jo ikke så gøy om du og ditt barn kommunisere på et språk kan ikke forstår.

Anonymkode: ab2d6...444

Selvfølgelig, alle er forskjellige. Jeg kan jo håpe at han får interesse etterhvert.

Synes ikke du krever for mye. Finnes det språkkurs han kan ta på kveldene i det språket? Finnes det godt av ressurser på nett? Har du mulighet til å lære ham det? Han har jo en kjemperessurs i deg til å lære språket, og du ber ikke om mye. Det lille du ber om klarer voksne å lære på alle språk. Det er bare tull at noen språk er umulige å lære i voksen alder.

Anonymkode: 538d5...4cb

Jeg vet ikke om det finnes noe kurs, men det finnes nok litt på nett som man kan finne frem dersom man ønsker. Jeg tenkte egentlig at det holder å kun lære av meg, da jeg ikke forventer at han skal bli flytende og ikke forventer at han skal bruke særlig mye tid og energi på dette. Jeg er enig i at det ikke er helt umulig for en voksen person å lære seg et nytt språk, spesielt når det kun er snakk om enkle setninger og ord.

AnonymBruker
Skrevet

Han må være interessert i å lære ellers så nytter det ikke. Det er vanskeligere å lære et nytt språk når en er voksen. 

Språk som er greit å lære er språk som brukes i flere land feks spansk, fransk, tysk..Om du har et språk som bare brukes i landet ditt så er det kanskje ikke like nyttig for han å lære det. 

Jeg kan ikke morsmålet til min mor, men det er fordi de kan engelsk i det landet. Er ikke engelsk godt nok for han å kommunisere?

Anonymkode: 9f34f...d05

AnonymBruker
Skrevet

Ikke press på det. Han må ville det selv. Skal din familie lære hans språk forresten ?

Anonymkode: 31433...e9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han må være interessert i å lære ellers så nytter det ikke. Det er vanskeligere å lære et nytt språk når en er voksen. 

Språk som er greit å lære er språk som brukes i flere land feks spansk, fransk, tysk..Om du har et språk som bare brukes i landet ditt så er det kanskje ikke like nyttig for han å lære det. 

Jeg kan ikke morsmålet til min mor, men det er fordi de kan engelsk i det landet. Er ikke engelsk godt nok for han å kommunisere?

Anonymkode: 9f34f...d05

Du har helt rett i at det blir vanskelig dersom interessen ikke er der, spesielt dersom språket ikke kan brukes i mange land.

Språket er dessverre et språk som kun brukes i hjemlandet mitt, men jeg vil tørre å påstå at det er et (veldig) nyttig språk å lære dersom han får bruk for det i mange år fremover med min familie😅

Jeg skulle ønske engelsk var et alternativ, men det er kun de yngre sim kan det. Onkler; tanter og besteforeldre kan det ikke. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke press på det. Han må ville det selv. Skal din familie lære hans språk forresten ?

Anonymkode: 31433...e9e

For det første, så er det for mye å kreve at noen som bor i et annet land, på et annet kontinent, som aldri kan besøke Norge, som kun kjenner én norsk person, skal lære norsk.

For det andre, så skal dette være far til mine barn, og mine barn skal snakke dette språket, så det er ikke kun for familien, det er for meg og barna være også.

For det tredje, så vil familien min gjerne lære norsk, men jeg er ikke der med de 24/7 til å lære de norsk, på samme måte som jeg er med kjæresten min 24/7 til å lære han morsmålet mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Moren min er fra et land med et veldig vanskelig språk, faren min kan ikke snakke det, men etter å ha hørt oss snakke i alle år så forstår han veldig mye. 

Jeg lærte både norsk og morsmålet mitt selv om faren min bare kunne kvekk av mitt morsmål, lærte av min mor og norsk av ham og barnehage skole osv. 

Anonymkode: 6a7bf...769

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du spurt mannen da? 
Noen har et godt språkøre og har lettere for å lære språk enn andre. Jeg tror jeg kunne tatt en sånn utfordring om jeg hadde en mann fra utlandet. 
Nå er noen språk vanskeligere å lære enn andre så som kinesisk, russisk, finsk og ungarsk. Da hadde jeg takket nei .. 

Ekspander  

Jeg har prøvd å snakke med han om det, men han virker ikke så interessert i dette. Jeg føler jeg må «påtvinge» han dette, og det har jeg ikke noe ønske om å gjøre. 

Hvordan vet man hvilke språk som et vanskelig å lære, og hvilke som er lett å lære?😅

Det språket med mest grammatikk et vanskelig å lære . 
Hvilket språk er det snakk om da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Moren min er fra et land med et veldig vanskelig språk, faren min kan ikke snakke det, men etter å ha hørt oss snakke i alle år så forstår han veldig mye. 

Jeg lærte både norsk og morsmålet mitt selv om faren min bare kunne kvekk av mitt morsmål, lærte av min mor og norsk av ham og barnehage skole osv. 

Anonymkode: 6a7bf...769

Takk for at du deler din erfaring❤️

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det språket med mest grammatikk et vanskelig å lære . 
Hvilket språk er det snakk om da? 

Det gir mening. Jeg er fra Egypt, så Arabisk.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier ikke språkøre, så til tross for 20 år sammen med arabisk mann klarer jeg ikke å forstå eller prate hans språk. Selv om jeg ønsker det, og prøver å lære. Enkle ord og fraser har jeg lært opp gjennom årene, men jeg kan ikke følge med på en samtale, eller ha en samtale. En venninne av meg som har vært sammen med en mann fra samme land prater mer eller mindre flytende, selv om de ikke har vært sammen like lenge. 

Arabisk er forferdelig vanskelig for oss uten språkøre. Forstår at du ønsker det du ønsker, men for noen av oss er det å lære språk nærmest umulig. Jeg slet med å lære engelsk til og med. 

Anonymkode: 15ec7...375

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Arabisk er da nokså krevende for nordmenn å lære seg da. Om jeg ikke husker helt feil fra et arabiskkurs jeg tok bøyes alt i entall, totall og flertall. I tillegg så sløyfer jo skriftspråket korte vokaler helt omtrent om det ikke er barnebøker man leser. Men jeg kan nå spørre om ayna al hamam, dvs hvor er toalettet hehe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da er det viktig at han lærer spesifikt egyptisk arabisk. 

Det finnes vel noen ressurser på nett. 

Skrevet

Synes det er helt innafor. Leser at det er arabisk, og det er jo ekstremt nyttig å kunne. Arabisk er et veldig fint språk, jeg snakker både fusha, syrisk og litt irakisk .

Det er jo normalt å lære ihvertfall litt av språket. Hva med noe god morgen, hvor er badet, tusen takk, hadet bra..

AnonymBruker
Skrevet

Finnes vel også noe serier på Netflix på egyptisk..

Anonymkode: 701f5...09b

Skrevet

Modern standard arabisk vil være helt kurant hva gjelder egyptiske dialekten da MSA er basert på det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...