Gå til innhold

Jeg har bedt nav regne ut, og kreve inn bidrag fra far. Jeg føler at han kommer til å gjøre det vanskelig, samt at

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han ofte er blakk når det nærmer seg lønningsdag. Det er en behandlingstid på 5 mnd, og søknaden gjelder fra jeg søkte, og den bidragspliktige må etterbetale for disse mnd. Hva skjer om han ikke betaler? 

Og hva skjer om han ikke er enig i at han skal betale? Han slipper ikke unna, han har bare samvær en og annen helg, da barnet ikke lenger vil være hos far. Samtidig er jeg så vant til at han alltid skal lage konflikter og bråk, så jeg er spent på hvordan dette vil utarte seg.. 

For han kan jo ikke bare nekte?

Anonymkode: 69f23...529

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei han kan ikke nekte. Dersom han ikke betaler vil NAV innkreving trekke i inntekten hans. Så lenge han har inntekt nok. 

Anonymkode: 8ea9d...398

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, han kan ikke bare nekte. Etter ca fem måneder uten at han betaler, tvangstrekkes han i lønn. Så får du alt etterbetalt. 

Anonymkode: fc206...a09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei han kan ikke nekte. Dersom han ikke betaler vil NAV innkreving trekke i inntekten hans. Så lenge han har inntekt nok. 

Anonymkode: 8ea9d...398

Han har en ok inntekt, han er bare uforsiktig med penger. Det har han alltid vært..

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, han kan ikke bare nekte. Etter ca fem måneder uten at han betaler, tvangstrekkes han i lønn. Så får du alt etterbetalt. 

Anonymkode: fc206...a09

Så om han ikke betaler, og det blir tvangstrekk, så vil pengene komme til meg? Jeg ser liksom for meg at de da skal gå andre plasser🙈

Men da kan jeg regne med at han etterhvert kommer til å "betale" bidraget, selv om jeg må vente enda flere mnd..

Han bidrar ikke med noen ting, jeg står for absolutt alt. Og jeg kjenner det irriterer meg, det er jo like mye hans barn også, og jeg synd det er så utrolig dårlig gjort å bare drite i det og overlate alt til meg. Det er respektløst og egoistisk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon, og far skrev et langt brev til Nav, om hvorfor jeg ikke skulle ha bidrag fra han, de sendte kopi til meg. Så han måtte jo selvfølgelig betale bidrag, og de trakk han direkte fra lønna, og det ble og etterbetalt det han ikke hadde betalt. 

Anonymkode: b2d4d...ec3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var i samme situasjon, og far skrev et langt brev til Nav, om hvorfor jeg ikke skulle ha bidrag fra han, de sendte kopi til meg. Så han måtte jo selvfølgelig betale bidrag, og de trakk han direkte fra lønna, og det ble og etterbetalt det han ikke hadde betalt. 

Takker for svar! Hvor lang tid tok det før de begynte å trekke han?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takker for svar! Hvor lang tid tok det før de begynte å trekke han?

Det tror jeg gikk ganske raskt, men er noen år siden, så husker ikke helt.

Skrevet

Bra for deg Ts! At du ikke lar han slippe unna! 
Jeg heier på deg

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min eks nektet å betale bidrag fordi han aldri så barna. Dette valget tok han helt på egenhånd. Jeg ba NAV regne ut og kreve inn pengene. Han kranglet med meg og NAV i 1.5 år og på den tiden opparbeidet han seg gjeld på over 100K.

Så ble saken bare vedtatt av NAV og han hadde lønnstrekk hver mnd frem til barna var godt over 20 år.

Du får alle pengene han skal betale, det kan bare ta tid. 

Anonymkode: ad19f...ac6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min eks nektet å betale bidrag fordi han aldri så barna. Dette valget tok han helt på egenhånd. Jeg ba NAV regne ut og kreve inn pengene. Han kranglet med meg og NAV i 1.5 år og på den tiden opparbeidet han seg gjeld på over 100K.

Så ble saken bare vedtatt av NAV og han hadde lønnstrekk hver mnd frem til barna var godt over 20 år.

Er det ikke til de er 18 år?

Anonymkode: 42b35...b80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjelden skal fortsatt betales selv om barna fyller 18. (Dessuten så kan barnet også søke om videre bidrag dersom det er under videregående utdanning. Da går bidraget til barnet og det er barnet som må søke. Barnet som ikke er et barn lenger siden hen har fylt 18)

Anonymkode: 1bc7c...290

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Til de er ferdige med Videregående faktisk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Til de er ferdige med Videregående faktisk

Ok. Gjelder det om de er lærling og? Trodde barnet selv fikk bidrag etter fylte 18 år.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok. Gjelder det om de er lærling og? Trodde barnet selv fikk bidrag etter fylte 18 år.

Ja men det kommer vel an på hvor de bor, men dog begrenset til de når en viss inntekt, normalt er andre året lærling såpass inntekt at man ikke må betale mer, men man kan jo støtte dem uansett med andre ting.

En plass mellom 150k-200k inntekt blir det null, kommer veldig ann på bidrags størrelsen

Endret av NakenPanda
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han hadde fremdeles gjeld da barna ble 18 og gjelden skal betales om så barna blir 40 år.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hørt at bidraget blir utbetalt til ungdommen når hn blir 18 år, men det gjelder kanskje ikke for skyldig bidrag fra før ungdommen ble 18? Jeg vet at når de er 18 år, så kan de søke bidrag selv, men jeg lurer altså på om det far kommer til å skylde blir utbetalt til meg, selv om ungdommen fyller 18? Min er snart 17, og om far trenerer, så ser jeg for meg at hn blir 18 år..

Skrevet

Barnet får pengene på sin konto da det er fullt 18 år. min eks betale ned på gjeld samtidig som han måtte betale bidrag.

Yngste var 24 da all gjeld av  barnebidrag var betalt.e

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (24 minutter siden):

Barnet får pengene på sin konto da det er fullt 18 år. min eks betale ned på gjeld samtidig som han måtte betale bidrag.

Yngste var 24 da all gjeld av  barnebidrag var betalt.e

Men er det barnet som får gjelden? Det er jo jeg som har hatt alle utgiftene, ungdommer er ikke billige, og vår hsr diagnoser i tillegg, så det har vært ekstra utgifter der. Så jeg syns det blir feil om 18åringen skal få de penger.. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det barnet som får gjelden? Det er jo jeg som har hatt alle utgiftene, ungdommer er ikke billige, og vår hsr diagnoser i tillegg, så det har vært ekstra utgifter der. Så jeg syns det blir feil om 18åringen skal få de penger.. 

Det er barnet som får det. Og har man skikkelig «flaks» så gråter far krokodilletårer og lover å ha masse kontakt fremover hvis barnet bare vil stryke den gjelden….barnet stryker gjelden og far forsvinner. Og nei, dette er ikke en teoretisk mulighet men noe som faktisk skjer.

Anonymkode: 9d89f...c3e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...