Gå til innhold

Er dette normalt? Eller har jeg sosial angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker ikke å treffe (be)kjente på butikken. Vet ikke om jeg skal stoppe og prate, si hei eller hva jeg skal. I går da jeg gikk for å ta helgehandelen fikk jeg øye på ei bekjent, ble stresset, antagelig fordi dette er en person jeg ser litt opp til og som jeg burde si noe mer til enn bare hei. Så gikk mellom hyllene og bort til kassen og betalte varene jeg hadde (selv om jeg ikke var ferdig å handle); så kjørte jeg til en annen butikk og handlet resten. 

Er dette normal reaksjon eller høres det kjent ut? Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette? Er voksen (42 år) og ganske oppegående ellers..

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det høres ikke ut som sosial angst uti fra det du beskriver her. Det er svært mange som er slik av flere årsaker. Du får ta et valg. Fortsette å gjemme deg eller være voksen og si hei. Det å lære seg god sosial kompetanse er aldri for seint. 

Anonymkode: ae96b...960

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nok alle et snev av noe..... Jeg har alltid følt meg dummere enn andre, jeg sliter også voldsomt med hvem jeg egentlig er, da jeg alltid kopierer de jeg er sammen med. Da først og fremst talemåten.... Slitsomt! Men det er jo bra at vi alle er ulike,vi har alle våre styrker og svakheter. Å si at du har angst syns jeg blir å overdrive; du satt ikke akkurat i fosterstilling, fikk panikk eller kjente tårene presse på. Men akkurat der og da så følte du bare ikke for å treffe den personen. Det er nok mange som unngår noen innimellom. Kanskje har man bare litt lite energi den dagen også. Ikke vits i å sykeliggjøre alt.

Anonymkode: ddae1...e1e

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at det er relativt normalt. Høres også ut som om du har noen tanker om hvorfor du reagerer litt ekstra når det er den personen… hvis det alltid var slik at et kjent ansikt gjorde at du måtte kjøre og handle et annet sted, så hadde det jo sikkert vært mer plagsomt for deg. Jeg tror at for mange kan det å møtes slik tidvis være noe man ønsker å unngå, mens andre dager går det bedre og kan til og med være kjekt. Men at all variasjon innenfor der er normalt:)

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sagt at det er ihvertfall et snev av sosial angst OG relativt normalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nja, jeg vil si at impulsen er normal, men om man forlater butikken og drar et annet sted begynner det kanskje å bikke over i retning av et problem?

Selv pleier jeg å ta litt omveier i butikken, hoppe mer i rekkefølgen på handlelista og følge med i sidesynet for å prøve å unngå bekjente jeg ser på butikken, spesielt for å unngå å havne i samme kassakø. >.>

Anonymkode: 8448a...9ec

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. De fleste kjenner på den der, haha. Spesielt om det er noen man ikke har sett på år og dag, men man har egentlig ingenting man skulle sagt eller noe å snakke om. Sosial angst er når du slutter å gå på butikken fordi du er så redd for at du skal møte noen, eller du bruker tid og krefter på å komme deg til butikker langt fra der du bor, eller du mangler nødvendige ting i hjemmet fordi du utsetter å gå på butikken i lange perioder også = angsten blir en funkjsonssvikt. 

Anonymkode: f1fef...bf8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

At du står litt ekstra lenge bak en hylle for å unngå en samtale, det tenker jeg kan være normalt. Å forlate butikken og handle resten et annet sted, da blir det til hinder for deg og påvirker livet ditt mer. Hvis det blir mye av slike ting, hvor du må gjøre om på planene dine og bruke tid og energi på å unngå ubehagelige saker, da nærmer du deg kanskje sosial angst-land.

Hva gjør man for å bli kvitt sosial angst? Det finnes jo selvhjelpskurs på nett, for eksempel. Det handler nok mye om å ikke la angsten styre livet. Eksponere seg, oppleve mestring og at det gikk bra. Gripe tak i og rydde opp i tankene som kommer i forbindelse med angsten.

Anonymkode: bc858...adf

Skrevet

Nå må folk gi seg!

Det er da IKKE normalt å gå til kassa og betale for varene sine, for så å reise til en annen butikk fordi man ikke var ferdig med handlinga - fordi det er en person inne i butikken du ikke er komfortabel å snakke med. 

Jada, vente litt ekstra lenge bak en hylle eller å gå en omvei er normalt, men dette er i overkant.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si følelsene er normale, men ikke valget du gjorde med å kjøre til en annen butikk.

Hadde det vært en person du var redd for av rasjonelle årsaker hadde det vært normalt. 

Anonymkode: e7f43...935

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt sinnsykt ut. Og hvem ser opp til andre når man er voksen??

Anonymkode: 86b47...4e8

AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (6 minutter siden):

Nå må folk gi seg!

Det er da IKKE normalt å gå til kassa og betale for varene sine, for så å reise til en annen butikk fordi man ikke var ferdig med handlinga - fordi det er en person inne i butikken du ikke er komfortabel å snakke med. 

Jada, vente litt ekstra lenge bak en hylle eller å gå en omvei er normalt, men dette er i overkant.

Bare fordi man overdriver og overreagerer, så betyr det ikke at det ikke går innenfor normalt for det om. "Normalt" er faktisk ganske så bredt. Det TS gjorde er logisk, angst er ulogisk. 

Ekte sosial angst ville ha ført til fullstendig panikk og man ville ikke ha dratt til en ny butikk. Fordi man ville ha brukt veldig lang tid på å roe seg ned etterpå. Angst gir ikke mening. Angst er en ekstrem overreaksjon og ulogisk, og man handler på instinkt og ikke logikk. TS ønsket ikke å prate, så hun dro. Det er logisk. TS fikk ikke handlet alt, så hun gikk et annet sted. Det er logisk. Det er en normal ting å gjøre når man mangler noe og man ikke ønsker å gå tilbake til butikken de var i. Om det så er av skam eller fordi hun ikke ville møte på vedkommende. 

Slutt å sykeliggjør helt normale ting! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare fordi man overdriver og overreagerer, så betyr det ikke at det ikke går innenfor normalt for det om. "Normalt" er faktisk ganske så bredt. Det TS gjorde er logisk, angst er ulogisk. 

Ekte sosial angst ville ha ført til fullstendig panikk og man ville ikke ha dratt til en ny butikk. Fordi man ville ha brukt veldig lang tid på å roe seg ned etterpå. Angst gir ikke mening. Angst er en ekstrem overreaksjon og ulogisk, og man handler på instinkt og ikke logikk. TS ønsket ikke å prate, så hun dro. Det er logisk. TS fikk ikke handlet alt, så hun gikk et annet sted. Det er logisk. Det er en normal ting å gjøre når man mangler noe og man ikke ønsker å gå tilbake til butikken de var i. Om det så er av skam eller fordi hun ikke ville møte på vedkommende. 

Tror ikke du vet helt hva du snakker om.....

Jeg har diagnosen sosial angst, og kjenner meg veldig igjen i TS!  

Angst er ikke nødvendigvis en ekstrem overreaksjon nei, faktisk langt ifra! Angst kan føles snikende, gnagende, sakte økende, og mye mer forskjellig - så vær så snill å ikke uttal deg uten å faktisk vite at det du sier er riktig. 

TS: Dette kan absolutt være en mild form for sosial angst. 

Anonymkode: 05502...84d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er IKKE logisk at voksne mennesker forlater butikken før man er ferdig med å handle fordi man oppdager en person "man ser litt opp til og muligens skulle ha pratet mer med". Hvis denne personen hadde vært en reell trussel mot vedkommende, tidligere utøvd vold eller noe slik, da hadde det vært logisk.

Skrevet
Teatrica skrev (Akkurat nå):

Nei, det er IKKE logisk at voksne mennesker forlater butikken før man er ferdig med å handle fordi man oppdager en person "man ser litt opp til og muligens skulle ha pratet mer med". Hvis denne personen hadde vært en reell trussel mot vedkommende, tidligere utøvd vold eller noe slik, da hadde det vært logisk.

Ok, så du mener jeg er syk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke du vet helt hva du snakker om.....

Jeg har diagnosen sosial angst, og kjenner meg veldig igjen i TS!  

Angst er ikke nødvendigvis en ekstrem overreaksjon nei, faktisk langt ifra! Angst kan føles snikende, gnagende, sakte økende, og mye mer forskjellig - så vær så snill å ikke uttal deg uten å faktisk vite at det du sier er riktig. 

TS: Dette kan absolutt være en mild form for sosial angst. 

Takk, jeg har ikke førstehåndskunnskap om sosial angst, men har en i nær familie som sliter med det, og tenkte derfor ikke det var riktig at jeg forsøkte å forklare det - selv om man normalt sett bør vite at angst kommer i alle mulige grader.

Skrevet
Nesly skrev (Akkurat nå):

Ok, så du mener jeg er syk?

Om man kan kalle det syk... En mild form for sosial angst vil jeg jo si det er.

• Hjerte 1
Skrevet

Nei - dette er ikke normalt. Dette er tendenser til sosial angst.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres normalt ut, spesielt for introverte mennesker hvor slike sosiale interaksjoner bidrar til å tappe batteriet. Det føles litt som tvangssosialisering, og da kan det ofte være greiere å bare somle litt rundt en tilfeldig hylle enn å kaste bort verdifull energi på overfladisk prat. Min bestevenninne og jeg synes alltid det er småubehagelig å møte på hverandre tilfeldig, selv om vi er svært nære og åpne når vi har planlagt samvær.

Anonymkode: 99148...38b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres normalt ut, spesielt for introverte mennesker hvor slike sosiale interaksjoner bidrar til å tappe batteriet. Det føles litt som tvangssosialisering, og da kan det ofte være greiere å bare somle litt rundt en tilfeldig hylle enn å kaste bort verdifull energi på overfladisk prat. Min bestevenninne og jeg synes alltid det er småubehagelig å møte på hverandre tilfeldig, selv om vi er svært nære og åpne når vi har planlagt samvær.

Anonymkode: 99148...38b

Somle litt rundt en tilfeldig hylle er langt fra det samme som å skynde seg til kassa før man er ferdig å handle engang, for så å kjøre til en annen butikk og handle resten der....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...