Gå til innhold

Voksne barn av alkoholikere. Borgestadklinikken.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med det ? 

Hvilke symptomer levde/lever du med,  hva var grunnen til legen mente det ville passe det?

Hva gikk det ut på, altså hva gjøres? Er det psykologer, stiller de event diagnoser om de mener du har en psykisk uhelse?

Anonymkode: 184c2...cf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har ikke vært på denne spesifikke klinikken.

Men gikk i samtaler på Aklinikken i Kristiansand, samt Bergensklinikkene.

Opplevde de brukte ganske lik metodikk og opplegg. Noen tilbyr også gruppesamtaler.

Det var standard samtaler i «lavterskel» form, jeg fikk aldri noe direkte terapi egentlig. 

Der og da var jeg usikker på effekten og poenget av å «bare» snakke med noen. Men sett i ettertid så ser jeg at jeg har en mer…..tja. Jeg kom lengre rent personlig enn endel andre fra oppveksten. 

Altså i å bli bevisstgjort på egne mønstre, hva som fortsatt påvirket osv. 

Synes det var veldig nyttig, og særlig på Aklinikken var jeg veldig fornøyd med den faglige kvaliteten. Gikk til en psykolog der som også kunne «diskutere», eller, informere da om forskning og faglige erfaringer på overordnet nivå.

Og hun forklarte for eksempel grunner til at tvangstanker/handlinger kan være vanlig hos barn som vokser opp slik. Hun forklarte at det er en måte å skape rutiner/rammer på, faste ting i en kaotisk hverdag. (Altså, alt var i kontekst med ting jeg fortalte). 

Mulig jeg var veldig heldig med behandleren. Men jeg lærte mye og likte den innfallsvinkelen innimellom den typiske «kognitive terapien». 

Jeg ble aldri utredet for noe og fikk ingen diagnose, konseptet der var bare samtaletilbud. Jeg etterspurte ikke noe annet heller, og studerte på den tiden. Altså var i normal aktivitet. 

Symptomer var vel at jeg fikk depresjonssymptomer+++ når hverdagen hjemme stabiliserte seg, og jeg kunne «slippe overlevelsesmodus». Jeg ønsket gå i samtaler for å unngå å reprodusere oppveksten min slik jeg så mange andre i oppvekstmiljøet mitt gjorde på samme alder. Lett å ta feil valg når man er vant til omsorgssvikt/ikke bli sett eller hørt. 

Endret av AprilLudgate
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...