Gå til innhold

Kjæreste med bagasje - tørre å satse eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har møtt en nydelig mann som jeg har blitt veldig glad i. Han er omsorgsfull, snill, morsom, raus. Min biologiske klokke tikker og jeg er så takknemlig for å omsider se ut til å ha funnet en jeg kan etablere meg med og stifte familie. Han har to flotte barn fra før av som jeg kommer godt overens med, og jeg har nå mer eller mindre flyttet inn hos han. 

Det eneste er hans eks og forholdet mellom de, det er veldig konfliktfylt. Konflikten går ut fra hva jeg forstår kun i tidsfordeling av barna - han vil dele 50/50, mens hun kun vil at barna skal være hos pappa’n sin annenhver helg og en dag i uka. Det har vært en kamp for han å komme dit også, de har vært og er fremdeles i en prosess med samtaler med barnevernet da konflikten dem i mellom påvirker barna. Bakgrunnen for mors standpunkt er at kjæresten min har en historikk med alkoholproblemer fra de siste årene de var sammen. Han erkjenner dette, men har vært til behandling og har nå lagt dette bak seg. 

Jeg har så lyst til å satse på denne mannen, jeg synes han er helt fantastisk! Men historikken og den pågående konflikten med hans eks skremmer meg jo også. Ift alkohol så har han virkelig jobbet med det, og har vært avholds i ca 1,5 år nå, så jeg tror virkelig at dette er et tilbakelagt kapittel. 

Hva ville dere rådet meg til?

Anonymkode: 6142b...f01

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hold deg unna.

Anonymkode: cc8ea...964

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Om det var håndbagasje….ja, kanskje. Men dette her er overvekt, så nei takk. 

Anonymkode: a44bd...4ff

• Liker 11
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Har desverre nik erfaring med sånne menn i familie og som partner til at jeg aldri hadde stolt på at han ikke fikk tilbakefall. Det at mor ikke vil han skal møte barna oftere er et rødt flagg og nå vet du grunnen i tillegg, så jeg hadde ikke gått inn i noe forhold med han med ønske om en trygg og fin fremtid å stifte barn med. 

Anonymkode: a26a6...181

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han bør jo faktisk gi seg ang barnefordelingen. Han har en historikk, og 1,5 år er ikke lenge. 

Han bør holde seg til annen hver helg og en dag i uken en stund til før han pusher for en 5050-løsning. Og siden bv også er inne i bildet pga dette, og han fremdeles pusher på. Det er ett rødt flagg. 

Men deg og han, vel… ikke få barn med det første i det minste. Samme for deg som for han: han må være avholdt en god stund til. Om du har hastverk med å få barn, Finn en annen. 

Anonymkode: c7f19...d0b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Selv om det ikke var svarene jeg helt håpet på.

har forståelse for det dere skriver, men alt jeg ser er en fantastisk god og snill mann som bare vil det beste for barna sine, og som behandler meg veldig bra. Og ja, jeg begynner å stresse litt mtp å få barn, og det er ikke bare å finne seg en ny kjæreste man vil satse på heller, har lett lenge. Og bør jo helst være sammen noen år før man går til det skrittet. Vi har vært sammen i ett år nå, og har det skikkelig fint. 

Jeg får jo selvfølgelig bare se hans side av saken, men synes det er leit å ikke tørre hvis det egentlig bare er eksen hans som er vanskelig. Skikkelig synd at dette er et problem. 

HI

AnonymBruker
Skrevet

Deg om noen år? 

Alkohol er som regel en løsning når livet blir vanskelig. Slik det kan fort bli med små barn... 

Anonymkode: 21005...780

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har møtt en nydelig mann som jeg har blitt veldig glad i. Han er omsorgsfull, snill, morsom, raus. Min biologiske klokke tikker og jeg er så takknemlig for å omsider se ut til å ha funnet en jeg kan etablere meg med og stifte familie. Han har to flotte barn fra før av som jeg kommer godt overens med, og jeg har nå mer eller mindre flyttet inn hos han. 

Det eneste er hans eks og forholdet mellom de, det er veldig konfliktfylt. Konflikten går ut fra hva jeg forstår kun i tidsfordeling av barna - han vil dele 50/50, mens hun kun vil at barna skal være hos pappa’n sin annenhver helg og en dag i uka. Det har vært en kamp for han å komme dit også, de har vært og er fremdeles i en prosess med samtaler med barnevernet da konflikten dem i mellom påvirker barna. Bakgrunnen for mors standpunkt er at kjæresten min har en historikk med alkoholproblemer fra de siste årene de var sammen. Han erkjenner dette, men har vært til behandling og har nå lagt dette bak seg. 

Jeg har så lyst til å satse på denne mannen, jeg synes han er helt fantastisk! Men historikken og den pågående konflikten med hans eks skremmer meg jo også. Ift alkohol så har han virkelig jobbet med det, og har vært avholds i ca 1,5 år nå, så jeg tror virkelig at dette er et tilbakelagt kapittel. 

Ikke særlig lurt å spørre om råd om slike ting her, eneste som skjer er at folk maser om han er en dårlig mann og du må gå fra han. Følg magefølelsen du, mye bedre 

Anonymkode: 568d6...8b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ønsket det beste for barna, hadde han ikke startet en krig mot eksen for å få 50/50. Konflikten går jo så hardt utover barnet at barnevernet er koblet inn. Personlig ville jeg derfor ha vært skeptisk. En omsorgsfull mann med selvinnsikt setter barnas behov først og skjønner at eksen føler seg utrygg pga tidligere alkoholproblemer.

1,5 år avholds er virkelig ingenting.

Anonymkode: e5fe9...eb2

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

alt jeg ser er en fantastisk god og snill mann som bare vil det beste for barna sine, og som behandler meg veldig bra.

Ja det er nå i begynnelsen. Stol mer på hun som har kjent han i mange år, og på hva statistikk sier om tilbakefall for de som har misbrukt alkohol. Kan godt hende han prøver å bagatellisere dette ovenfor deg, men hverken du eller han kan ta dere en øl, han vil hele tiden gjennom livet oppleve triggere og følelser som gir han lyst til å drikke og svært få klarer å holde seg unna livet ut. Én sprekk er nok til at han blir misbruker igjen. 

Husk at alle tar seg sammen og viser seg fra sin beste side i begynnelsen. Jeg er desverre sikker på at denne mannen har skjeletter i skapet du kommer til å dras ned i dritten av etterhvert. 

Da min eks samboer sprakk så gjorde han det så kløppert så han hadde gjemt øl i kjellerboden. Vi bodde i blokk og han sa han skulle innom naboen å låne verktøy, gikk istedet å styrtet øl og kom tilbake etter 10 minutter som om ingenting hadde skjedd. Jeg skjønte jo ikke at det hadde skjedd engang, og proffe alkoholikere blir ikke fulle på den måten vi forbinder med fyll. Han holdt på sånn en stund uten at jeg skjønte det, men han kunne bli amper og sint og fikk meg til å tro at det var jeg som hadde gjort noe galt. Jeg ble nedbrutt og når sprekken hans kom ut i dagslyset så var han overbevisende med at han ville slutte, men han bare gjemte drikkinga bedre. Til og med når jeg og familien hans sa vi kunne betale 100.000 for rehab takket han ja men da det ble alvor ut av det stakk han av for å drikke på en hytte alene istedet. 

Hans far var også alkoholiker men hadde vært edru i 6 år (og på den tiden fant seg ny kone som fødte eksen min) før han var på vogna igjen, min eks hadde traumer fra at han tisset på seg hver gang faren var full fordi han skjønte ikke hvorfor han var så anderledes. Min egen far var også rusmisbruker og holdt seg i skinnet akuratt til jeg begynte på ungdomsskolen og han syns han hadde vært flink lenge nok og nå trengte jeg ikke lenger en pappa lenger fordi jeg hadde blitt mer selvstendig. Han er nå pensjonist og misbruker enda. De slutter aldri, de bare tar seg sammen for perioder og mister aldri lengselen og innerst inne ser frem til å kunne sprekke igjen. 

Du må faktisk ta utgangspunkt i at han får tilbakefall. Kun ytterst få klarer å bli avholds. Husk at alkoholisme er en sykdom, de vil alltid være alkoholikere selvom de ikke drikker. De slutter ikke å være alkoholiker og å forstå denne sykdommen er viktig for deg når du skal ta et valg om dette er noe du vil leve med og sette barn inn i . 

Anonymkode: a26a6...181

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dette tilfellet nei. Hold deg unna. Han mangler innsikt i tillegg til alkoholisme

Anonymkode: 54f84...634

• Liker 1
Skrevet

Om du håper på positivt svar her på kg - hvor 99,9% sier dump - hadde jeg kanskje vurdert ett annet forum, vil du ha gode svar. 
Men si meg, hvorfor leter du etter grunner til å gå? Du sier selv at han er og at dere har det fantastisk - hold deg til det! Han har fortalt deg om alkohol problemet(slik jeg forstår det), det vil kanskje si han har tillit til deg? Barnevernssaker er noe dritt, men du har jo også fått innsyn i det, og du har vel ikke blitt trukket inn i verken alkoholproblemer eller bv saken, så la det være. Du vet om det, men likevel har dere det fantastisk! Så hold deg til det og nyt det 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Takk for svar! Selv om det ikke var svarene jeg helt håpet på.

har forståelse for det dere skriver, men alt jeg ser er en fantastisk god og snill mann som bare vil det beste for barna sine, og som behandler meg veldig bra. Og ja, jeg begynner å stresse litt mtp å få barn, og det er ikke bare å finne seg en ny kjæreste man vil satse på heller, har lett lenge. Og bør jo helst være sammen noen år før man går til det skrittet. Vi har vært sammen i ett år nå, og har det skikkelig fint. 

Jeg får jo selvfølgelig bare se hans side av saken, men synes det er leit å ikke tørre hvis det egentlig bare er eksen hans som er vanskelig. Skikkelig synd at dette er et problem. 

HI

Dere har vært sammen 1 år, han har vært avholds 1,5 år? Hvor lenge kjente dere hverandre før dere ble sammen?

Å bli og holde seg edru er ganske alvorlige og seriøs forpliktelse, når broren min sluttet å drikke så var han først edru 3 år, så 1 år, så 5 år, nå er han på 12 året og hver dag er et valg. Men bare det å slutte å drikke og bli edru, de anbefaler at en ikke får et forhold eller romantiske relasjoner, for å kunne jobbe med seg selv og ikke kaste seg over annet som tar oppmerksomheten.

Beklager men dette er et stort rødt flagg for meg. En fyr som 5 mnd ut i edruelighet treffer deg, og på 1,5 år snakker og planlegger ny baby med deg samtidig som han presser eksen på 50/50, dette er altfor mye og jeg er redd han går på en kjempesmell snart. 

Anonymkode: c3c5b...2a7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis han ønsket det beste for barna, hadde han ikke startet en krig mot eksen for å få 50/50. Konflikten går jo så hardt utover barnet at barnevernet er koblet inn. Personlig ville jeg derfor ha vært skeptisk. En omsorgsfull mann med selvinnsikt setter barnas behov først og skjønner at eksen føler seg utrygg pga tidligere alkoholproblemer.

1,5 år avholds er virkelig ingenting.

Anonymkode: e5fe9...eb2

Å så det er kun pappaens ansvar? Mor skal bare få kjøre på

Anonymkode: be964...80d

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Han bør holde seg til annen hver helg og en dag i uken en stund til før han pusher for en 5050-løsning. Og siden bv også er inne i bildet pga dette, og han fremdeles pusher på. Det er ett rødt flagg. 

At BVT er i bildet er i seg selv ikke et rødt flagg. BVT sine vurderinger KAN være et rødt flagg.

TS: 

Jeg ville tenkt meg godt om. Det er ikke optimalt å bringe barn inn i situasjoner med mye trykk og bevegelse. Her er det mange potesielle nedsider og drama som kan ramme deg og barn.

Skrevet

Vel, jeg tenker at dette er en mann som virkelig ønsker å ha et tett og nært forhold til sine barn, og kanskje gi de en god oppvekst hos seg. Tenker at han har hatt et problem, men synes faktisk at han skal ha for å ha tatt tak i sitt alkoholproblem, og har holdt seg til det. Det er VELDIG mange tørrlagte alkoholikere der ute, og VELDIG mange av de holder seg alkoholfri resten av livet. Selvfølgelig sprekker noen, men det vet man aldri. Dessverre tar mange aldri tak i problemene sine, og lever resten av livet med alkoholproblemer

Mange damer som har bodd sammen med alkoholikere, blir veldig bitre når de slutter å drikke og finner noen nye. Tror det kan handle om at de tenker "hvorfor kunne han ikke bli edru når han var sammen med meg og barna"?, og at det faktisk er en ny kjærest som nå får oppleve denne mannen klinke edru og ansvarsfull ovenfor barna. 

Det kan jo selvfølgelig ligge mye bak både bruddet og krangelen om barna, men jeg synes nå det er et godt tegn at han ønsker å ta ansvar for egne barn 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Han tok grep ift å oppsøke hjelp for alkoholproblemet da eksen gikk fra han - det var en oppvekker for han - dette var for 1,5 år siden og han har vært edru siden. Vi møttes for ca 1 år siden og definerte oss raskt som kjærester, men møtte selvfølgelig ikke barna hans og sånn med en gang. 

jeg vil jo aldri helt finne ut av om det er han som pusher for mye på eksen ift tid med barna, eller om det er hun som er problemet som ikke vil være med på å trappe opp ytterligere. Jeg kan se det fra begge sider, men synes jo det er bra at dette er viktig for han, og at han har vært åpen og ærlig med meg om alkoholproblemene. Jeg har jo aldri sett han drikke en gang, så det virker så fjernt for meg at dette skal kunne bli et problem igjen ift tilbakefall som dere nevner. 

HI

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Å så det er kun pappaens ansvar? Mor skal bare få kjøre på

Anonymkode: be964...80d

Tenk deg at det var mor som ikke hadde greid å ta seg av barna på grund av alkoholisme, og var så litte ydmyk at hun kun 1,5 år etter hun ble edru hadde startet en så svær konflikt at barnreværnet måtte in i bildet. Hadde du i den situasjonen syntes det var urimelig om noen bebreidet mor? Ikke alt handler om for vs mor, det viktigste er at man tar hensyn til barna.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jo aldri sett han drikke en gang, så det virker så fjernt for meg at dette skal kunne bli et problem igjen ift tilbakefall som dere nevner. 

HI

Det er ikke sånn tilbakefall fungerer, det er skifte i omstendigheter, situasjoner, ting i hodet hans. Bare det at han ikke sluttet å drikke før hun gikk fra ham, er et annet rødt flagg her. Dvs han sluttet ikke fordi han har et problem, han sluttet fordi det er nummeret før han ikke får se ungene. 

Anonymkode: c3c5b...2a7

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Frk Midnattsol skrev (9 minutter siden):

Vel, jeg tenker at dette er en mann som virkelig ønsker å ha et tett og nært forhold til sine barn, og kanskje gi de en god oppvekst hos seg. Tenker at han har hatt et problem, men synes faktisk at han skal ha for å ha tatt tak i sitt alkoholproblem, og har holdt seg til det. Det er VELDIG mange tørrlagte alkoholikere der ute, og VELDIG mange av de holder seg alkoholfri resten av livet. Selvfølgelig sprekker noen, men det vet man aldri. Dessverre tar mange aldri tak i problemene sine, og lever resten av livet med alkoholproblemer

Mange damer som har bodd sammen med alkoholikere, blir veldig bitre når de slutter å drikke og finner noen nye. Tror det kan handle om at de tenker "hvorfor kunne han ikke bli edru når han var sammen med meg og barna"?, og at det faktisk er en ny kjærest som nå får oppleve denne mannen klinke edru og ansvarsfull ovenfor barna. 

Det kan jo selvfølgelig ligge mye bak både bruddet og krangelen om barna, men jeg synes nå det er et godt tegn at han ønsker å ta ansvar for egne barn 🙂 

Er akkurat dette kjæresten min mener om sin eks - at det bunner i bitterhet, og kanskje også «overraskelse» over at han klarte å ta tak i problemet. Hadde hun forutsett det, og at hun måtte dele barna med han, tror han ikke at hun hadde gått. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...