AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Skrevet 8. januar 2023 For første gang i livet er jeg på et sted hvor jeg har råd til å kjøpe de pene klærne jeg alltid har ønsket meg, i gode stoffer og god kvalitet. Nesten uten unntak må disse "håndvaskes" og det er så frustrerende. Jeg er livredd for å ødelegge de dyre klærne i maskina, så jeg står der og håndvasker en sjelden gang da. Men det gjør meg jo ikke akkurat lysten på å fylle klesskapet med vakre plagg, for det blir jo sjelden brukt når det går ukesvis mellom hver gang jeg gidder å håndvaske en haug med klær. Hva gjør andre? Vasker dere i maskinen og håper det går bra? Anonymkode: 68534...7e3 1
svartkatt Skrevet 8. januar 2023 #2 Skrevet 8. januar 2023 Hvis jeg hadde vært bekymra hadde jeg vaska i maskin på 30 grader med vaskepose. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #3 Skrevet 8. januar 2023 Jeg håndvasker de første kanskje 10 gangene, etterpå kjører jeg håndvask- program på maskinen. Anonymkode: 053b5...2d6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 Det er nok mye undermerking på klær. Jeg kjøpte nettopp en pakke boksere i bomull og så at det står 30 grader på dem. Bomull skal tåle 60 grader. Jeg ville gjort som svartmalt sier, eventuelt også brukt vaskepose Anonymkode: b7163...635
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 Vasker alt i maskin, inkl. plagg av kashmir og ull/silke-bluser til vanvittige summer.🫣 Det har gått helt greit, bruker ull/silkeprogram, Milo og lav temperatur og sentrifuge. For et tiår siden ble det typisk lett hull i kashmir-plaggene etter noen vask, men dagens vaskemaskiner er nok typisk mer skånsomme. Jeg gidder uansett ikke betale en formue for å få renset plaggene etter en gangs bruk (jeg svetter mye 🫣) Anonymkode: 6fcc5...422
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 Ikke bare håndvaskes, men det står ofte «dry clean only». Jeg kjører slike ting på ullprogram 20 grader. Anonymkode: 93f86...fee
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er nok mye undermerking på klær. Jeg kjøpte nettopp en pakke boksere i bomull og så at det står 30 grader på dem. Bomull skal tåle 60 grader. Jeg ville gjort som svartmalt sier, eventuelt også brukt vaskepose Anonymkode: b7163...635 Å ja. På bomulltrusene mine står det alltid 40. Jeg kjører dem på 70 😁 går bra det Anonymkode: 93f86...fee 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 Finner fine klær som ikke må håndvaskes. Og sjekker materialet, noen ganger kan man vaske det likevel på kald vask (faktisk kald, ikke 30). Anonymkode: 80771...219
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 Føler ofte det står håndvask på bare for at produsenten skal helgardere seg.. Hiver stort sett all "håndvask" på et program på maskinen min som heter gentle care eller noe sånt, det er 20 grader og lite sentrifuge. Blir vel sikkert det samme som ull/silke/håndvaskprogram. Dette gjelder sikkert ikke alle maskiner, men på min kan man også velge kald vask og ingen sentrifuge. Det kan da ikke skille seg betraktelig fra om man legger klærne i en balje.. Anonymkode: e4b4e...58b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #10 Skrevet 8. januar 2023 De fleste moderne vaskemaskiner er såpass skånsomme at det går helt fint å vaske delikate plagg på håndvask-programmet. Legg dem i en vaskepose også for sikkerhets skyld.. og ullplagg trenger man strengt tatt ikke å vaske så ofte. Bruker ikke tørketrommelen på dem jeg da. Legger dem ned til tørk på håndkle som regel. Spørs litt på plagget. Anonymkode: b7075...ea7
Mezzosoprena Skrevet 8. januar 2023 #11 Skrevet 8. januar 2023 Da bruker man håndvaskprogrammet på vaskemaskina 🙂
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #12 Skrevet 9. januar 2023 Jeg håndvasker aldri klær. Jeg unngår som regel å kjøpe klær som må håndvaskes. Det er jo ikke vanskelig å finne ting som er fine, som tåler finvask. Anonymkode: 0ab79...9dc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå