Gå til innhold

Når rydder du /dere bort Julen ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det blir litt etter litt det. Juletreet først.   Tar vekk litt når jeg finner på det. Beholder alltid en nisse eller 2 til neste jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Juletiden er et lyspunkt i mørketiden for mange. Jeg skjønner godt at man velger å ha julelys, slynger og slikt til ut januar/ februar. Mye poenget med jul er jo å lyse opp i en mørk og tung vintertid.  Og mørketida varer lenger enn 2 uker, for å si det sånn. Så her i gården står lysslynger fortsatt på ute. Juletreet, adventsstake og stjerner ble tatt ned i går, da vi følte oss mettet på dette. Men jeg forstår godt om folk ønsker å bevare jula litt lenger.

Anonymkode: 4e293...abb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men julen ER jo ikke over. 

Anonymkode: 485eb...916

Joda, den er det. Kanskje ikke etter gammel tradisjon, men den vanlige hverdagen er tilbake. Ikke mer julebesøk. Julen pakkes ned rundt oss som feks på kjøpesentre, juleprogrammer/filmer på tv er over osv. Julekosen og stemningen er liksom over. Jeg kjenner på et behov da for å få det vekk og starte et nytt år med «blanke ark». 

Anonymkode: 561fb...606

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Joda, den er det. Kanskje ikke etter gammel tradisjon, men den vanlige hverdagen er tilbake. Ikke mer julebesøk. Julen pakkes ned rundt oss som feks på kjøpesentre, juleprogrammer/filmer på tv er over osv. Julekosen og stemningen er liksom over. Jeg kjenner på et behov da for å få det vekk og starte et nytt år med «blanke ark». 

Julen er en fastsatt tid og dere kan ikke bestemme når den er over like lite som dere kan bestemme når det er grunnlovsdag, 1. påskedag, sankthans eller nyttårsaften. Hva dere velger å ha av julepynt, aktiviteter og kos står dere selvsagt fritt til, men det er absolutt jul også i deler av januar.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (5 minutter siden):

Det sendes julefilmer på TV i hele julen/romjulen og til over nyttår og det er fremdeles julepynt og juleting til salgs i butikkene i romjulen (og etter nyttår, men da på salg). Vi er mange som har julebesøk i romjulen, det er faktisk vanlig. At akkurat dere føler at julepynt er feil etter tredje juledag er nå en ting, og dere er selvsagt fri til å ha julefritt hus akkurat når dere vil, men julen er faktisk ikke over da samme hva dere mener og gjør. 

Hvis du leser hva jeg kommenterte på så var det ikke snakk om tiden mellom jul og nyttår, men når jobb og skole starter og hverdagen er tilbake. 
Jeg jobber på kjøpesenter og ja det selges julepynt, men det er kun fordi butikkene skal ha det vekk for å gjøre plass til ordinære varer. De setter det som de har igjen på bord og begynner å tømme ut hyller for å sette på plass nytt.

I romjulen er det noe annet, da er det jul og da ryddes ikke julen ut i mitt hjem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du leser hva jeg kommenterte på så var det ikke snakk om tiden mellom jul og nyttår, men når jobb og skole starter og hverdagen er tilbake. 
Jeg jobber på kjøpesenter og ja det selges julepynt, men det er kun fordi butikkene skal ha det vekk for å gjøre plass til ordinære varer. De setter det som de har igjen på bord og begynner å tømme ut hyller for å sette på plass nytt.

I romjulen er det noe annet, da er det jul og da ryddes ikke julen ut i mitt hjem. 

Ja, jeg blandet ditt og et annet innlegg så jeg har moderert svaret mitt, men det endrer uansett ikke at det fremdeles er jul også etter nyttår.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Arkana skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg blandet ditt og et annet innlegg så jeg har moderert svaret mitt, men det endrer uansett ikke at det fremdeles er jul også etter nyttår.

Fort gjort. 😊 For noen er det tradisjon med å rydde vekk etter 13 dager og noen 20 dager. Jeg pakket ned julen på torsdag. Dvs 13 dag jul. Synes det er helt innafor. Men følelsen av at julen er over 2 januar har jeg og tydeligvis mange andre. Elsker julen, men for meg er julen over da så jeg ønsker ikke tviholde på pynten bare fordi historien eller tradisjoner sier noe annet. Synes det er helt greit at mange avslutter julen i hjemmet sitt etter nytt år. For meg blir det feil å pynte i november og pakke ned i romjulen. Desember er julemåneden for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt SKAL ned 1. nyttårrdag, med unntak av utebelysning som kan stå på ut mørketiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi, og tydeligvis også de fleste naboer, har også utebelysningen på i alle fall ut januar. Det gjør meg faktisk skikkelig glad å komme hjem i mørket og se de fine lysene bortover gata. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Senest dagen før skolestart. Da er det hverdag og jula er over her. 

Anonymkode: 56708...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ryddet det bort på lørdag. Utelysene er fortsatt der, men nisse og reinsdyr med lys som har stått ute er tatt inn. Utelysene får være en uke eller tre til, får se hva det blir til, hvordan været er osv (noen av dem får vi ikke av hvis det er is feks, men vi kan jo dra ut kontakten.

Anonymkode: 405a1...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er jeg hos familie, og her er det nisser og tre fremdeles :gjesp: 🙈Selv får jeg ikke ut jula fort nok, så dette er jo hèlt på viddene i min bok :knegg:

(Tradisjon fordi min mor fyller år i disse dager og da min bestemor levde, skulle ikke jula ut, før hun hadde vært på besøk...Selv om hun døde for maaaaaange år sida, er det visst fremdeles slik.)

Fint å se at det ikke er bare min familie (mutter) som tviholder på jula.. 🙂

Anonymkode: 51702...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nå jeg har juleselskap. Familie i romjula og andre nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nå jeg har juleselskap. Familie i romjula og andre nå. 

Da er du på etterslep. Jeg hadde aldri hatt tid eller lyst igrunn til å gå på noe julebesøk når vi skriver 9 januar. Vi er ferdig med medisterkaker nå! 

Anonymkode: 0afd3...96b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar alltid ned i starten av januar. Men vi pynter til jul siste helga i november 😅 

Synes det er koselig med julestemning når jeg går rundt på senteret eller i byen og handler julegaver i november/desember. 

Anonymkode: 6280e...103

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knatattafia

Hei. Her i gården blir juletreet pakket bort i dag☺️ -nisser og annen julepynt ble pakket bort for noen dager siden. 

Husker fra min barndom på -70/-80 tallet, da kunne juletreet stå til langt ut i februar pga at det holdt seg så fint og ingen rying. Ekte gran ble kjøpt på den tiden. Koselig med juletrelys i forskjellige farger. Husker også at vi avtalte å skru av/på juletrelysene på den røde lyspæra🎅🤶🧑‍🎄🎄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vanligvis rett etter nyttår, men her er det jul enda gitt 🫶🏻 juletreet ryker nok i løpet av uka, men er faktisk foreløpig ikke lei

Anonymkode: d51ed...49d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men julen ER jo ikke over. 

Jo ;) Jobb og skole har begynt igjen, og da er julen definitivt over. 

Anonymkode: 220ce...9d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...