Gå til innhold

Min mann blir sint om jeg kjøper noe og betaler med klarna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger velger jeg å betale med klarna, om jeg finner gode tilbud på noe jeg vil ha. Ikke det smarteste, men betales alltid når jeg får lønn. Han blir sint fordi han mener jeg kjøper med penger jeg ikke har. Vi har jo felles buffer, men den vil jeg jo ikke ta av. Om jeg betaler innen fristen, hva har egnentlig han med det? Jeg setter ikke hus og hjem i fare akkurat.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han liker vell ikke at du handler ting du ikke trenger for penger du ikke har. Har full forståelse for hans frustrasjon. Det høres ut som en egoistisk ting å gjøre når man er to om utgiftene.

Anonymkode: a5fb1...776

• Liker 17
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du betaler innen fristen forstår jeg ikke hvorfor han bryr seg. Hender jeg gjør det også som under black week, jeg hadde pengene der og da men siden jeg visste jeg ville få betydelig mer utbetalt i desember valgte jeg å bruke klarna og betale når lønnen kom.

Anonymkode: d9735...1f4

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Har plenty penger på konto, men bruker likevel klarna fordi det er enkelt 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 96886...1c1

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge du betaler innen fristen forstår jeg ikke hvorfor han bryr seg. Hender jeg gjør det også som under black week, jeg hadde pengene der og da men siden jeg visste jeg ville få betydelig mer utbetalt i desember valgte jeg å bruke klarna og betale når lønnen kom.

Anonymkode: d9735...1f4

Ja jeg betaler innen fristen, og det er ikke ofte jeg gjør det. Jeg føler litt at vi er jo faktisk to forskjellige personer, jeg kan jo gjøre hva jeg selv vil. Jeg setter inn like mye på felles som han hver mnd.

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg betaler alltid med Klarna hvis det er mulig fordi jeg vil ha varene før jeg betaler.

Med hans logikk kan du ikke bruke kredittkort heller når du handler på nett, kun debetkort eller Vipps. 

AnonymBruker
Skrevet

Klarna gjør det enklere å få retur på vare. Og om kundeservice er dårlig, rydder de opp med butikken i stedet for meg. Å miste avtale med Klarna er det ingen butikker som ønsker. Har alltid betalt i tide. Felles utgifter deler jeg med mannen min. Hva jeg bruker resten av pengene på kan han bare drite i. Ikke at han bryr seg heller. Han stoler på meg. Blir selvfølgelig noe helt annet om man mister kontrollen og handler mer enn det man har råd til. 

Anonymkode: 25c78...5ef

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Klarna gjør det enklere å få retur på vare. Og om kundeservice er dårlig, rydder de opp med butikken i stedet for meg. Å miste avtale med Klarna er det ingen butikker som ønsker. Har alltid betalt i tide. Felles utgifter deler jeg med mannen min. Hva jeg bruker resten av pengene på kan han bare drite i. Ikke at han bryr seg heller. Han stoler på meg. Blir selvfølgelig noe helt annet om man mister kontrollen og handler mer enn det man har råd til. 

Anonymkode: 25c78...5ef

Interessant. Hvorfor er samarbeidet med Klarna så viktig for butikkene? 

Anonymkode: bd17b...d29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Muligheten for å bruke klarna har økt impulskjøpene her hvertfall, tenker nok butikkene tjener en del på det. 

Personlig blir jeg frustrert når mannen handler på kreditt, fordi vi har fellesøkonomi og han bruker kredittkort på mat i stedet for å flytte penger til matkontoen. Og siden jeg ikke ser hans kredittkort, vet jeg ikke hvor mye penger som må stå klart på kredittkortkontoen når regningen skal betales. Men hadde vi hatt separat økonomi hadde jeg ikke brydd meg så lenge han betalte sin del til fellesen… 

Spør mannen om hva som er greia?

Anonymkode: 5343a...b93

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fordi samarbeidet med Klarna indikerer at det er snakk om en trygg nettbutikk hvor man får uproblematisk retur og er sikret mot å bli sittende med "skjegget i postkassa" hvis man f.eks. mottar en defekt vare. I motsetning til mange nettbutikker er også Klarna lett å komme i kontakt med, svarer raskt og tar ansvaret for å rydde opp i problemer som måtte oppstå og det helt uten at man kanskje må vente i flere uker på å få tilbake pengene sine. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Når betalingsfristen går ut løper det som regel 20% rente på beløpet.

Butikkene selger mer jo bedre tilgangen på kreditt er.
Butikkene selger mer varer, og klarna får renteinnteker på gjelden (siden ikke alle betaler innen utløpsdato).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Et tankeeksperiment.

Tenk at du kjøpte noe med klarna og så kræsjer du og mannen din, etterfulgt av 8 måneder i koma. Grattis med renten, purringsgebyr og hva ikke alt som kommer på toppen. Og så har du kanskje ikke full lønn heller når du våkner? Kanskje du har andre kostnader av alt mulig annet rart og som står først i kø til å bli betalt?

Har du nok forsikring som dekker problemstillingen?

Mulig at mannen din overdriver litt da. Betaler du innen fristen og om kjøpet er rentefritt, så er det ikke noe ulempe å bruke klarna. Tenker dette her handler om disiplin. Samme gjelder kredittkort. Personlig hadde jeg verken brukt det ene eller andre. Reklamasjonsretten beskytter deg uansett.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Schmuhu skrev (3 minutter siden):

Et tankeeksperiment.

Tenk at du kjøpte noe med klarna og så kræsjer du og mannen din, etterfulgt av 8 måneder i koma. Grattis med renten, purringsgebyr og hva ikke alt som kommer på toppen. Og så har du kanskje ikke full lønn heller når du våkner? Kanskje du har andre kostnader av alt mulig annet rart og som står først i kø til å bli betalt?

Har du nok forsikring som dekker problemstillingen?

Mulig at mannen din overdriver litt da. Betaler du innen fristen og om kjøpet er rentefritt, så er det ikke noe ulempe å bruke klarna. Tenker dette her handler om disiplin. Samme gjelder kredittkort. Personlig hadde jeg verken brukt det ene eller andre. Reklamasjonsretten beskytter deg uansett.

Hvilken reklamasjonsrett?

AnonymBruker
Skrevet

Man betaler innen fristen eller man glemmer av en regning fordi livet skjedde. Man får purring og alt blir dyrere. Jeg har prøvd det selv og nå gjør jeg det eneste riktige ; kjøper ting NÅR man har penger til det. Har man ikke penger så sparer man til man har eller lar være å kjøpe det 

Anonymkode: 4463b...a8e

Skrevet
ForumMaria skrev (52 minutter siden):

betales alltid når jeg får lønn. 

Det kan høres ut som han overreagerer, så lenge du pleier å betale det av din egen lønn.

Jeg handler ofte med Klarna. Mest av alt fordi jeg vil se produktene før jeg betaler noe, men også for å kunne slå til på tilbud når de er der. - Så får jeg heller vente et par uker med betalingen. Jeg kjøper uansett ikke for større beløp enn at jeg kan betale innen en måned, så da koster det nærmest ingen ting ekstra.

• Liker 5
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man betaler innen fristen eller man glemmer av en regning fordi livet skjedde. Man får purring og alt blir dyrere. Jeg har prøvd det selv og nå gjør jeg det eneste riktige ; kjøper ting NÅR man har penger til det. Har man ikke penger så sparer man til man har eller lar være å kjøpe det 

Anonymkode: 4463b...a8e

At man bruker Klarna betyr ikke nødvendigvis at man ikke har penger.

Jeg har masse penger, men bruker Klarna på netthandel fordi jeg vil ha varene i hus før jeg betaler.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker Klarna hele tiden, fordi det er enkelt. Ikke så mye nedbetaling, bruker mest faktura, og betaler innen fristen.

Det er jo ikke akkurat vidt forskjellig fra "gamle dager" når man gjerne fikk en faktura tilsendt med varen.

Synes det er greit å betale etter man har fått varen. Noe går jo også i retur, særlig klær. Foretrekker jeg å betale etter jeg har prøvd klærne og funnet ut hva jeg faktisk skal kjøpe.

Anonymkode: 0a6a1...7d0

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alltid Klarna når det er tilgjengelig, men jeg bestiller ikke noe uten at jeg allerede har pengene, og kunne betalt det umiddelbart. Tar ikke sjansen på at noe skjer slik at den regningen må utsettes likevel.

Anonymkode: 71b87...ff1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han liker vell ikke at du handler ting du ikke trenger for penger du ikke har. Har full forståelse for hans frustrasjon. Det høres ut som en egoistisk ting å gjøre når man er to om utgiftene.

God oppsummering. 

Antar ts er av typen som må handle for å føle seg 'bra' siden det er så viktig for henne å kjøpe ubetydelige ting på krita. 

Anonymkode: 9c657...941

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

God oppsummering. 

Antar ts er av typen som må handle for å føle seg 'bra' siden det er så viktig for henne å kjøpe ubetydelige ting på krita. 

Anonymkode: 9c657...941

Ble dagen din bra nå når du har fått gitt et stikk til en ukjent person på nettet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...