Gå til innhold

Hvorfor kler du deg pent og eksklusivt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører vel ut som jeg vil provosere, men seriøst ment.

Merkeklær og eksklusive og pene klær/en bra klesstil er jo tegn på status. Men for meg er det litt ulogisk. Det er ikke bærekraftig å kjøpe nye klær ofte og jeg ser ingen fornuft i å gå med veldig pene eller eksklusive klær. Hvorfor er det status å gjøre ufornuftige ting?

Viss jeg pynter meg med merkeklær, mye sminke, neglelakk, oppsatt hår osv, føler jeg at jeg viser verden at jeg har prioritert (med penger og tid) overfladiske ting. Og da føler jeg meg rett slett litt dum. Hva er det som gjør at alle andre ser ut til å tenke annerledes?

Anonymkode: 0cc11...daa

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)

Man kjøper som regel færre klær når man kjøper dyrere klær, så der er en logisk brist i resonnement ditt.

Hva kler du deg i da? Stygge klær fra søpla? Hva bruker du tiden din til hvis du ikke steller håret ditt?

Endret av Anonym Brukar0
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper færre plagg, men med klassisk snitt og nøytrale farger. Det kan brukest år etter år, og et enkelt smykke eller skjerf endrer hele antrekket. 

Anonymkode: 26f03...36e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg kjøper klær, av god kvalitet, ser jeg for meg at de hadde fungert i 1965, 1975, 1985 osv. Altså, tidløst, ikke noe dilldall. Lekre snitt, bruker ikke mønster og er veldig sparsom med voldsomme farger. Klærne mine bør holde i minst 20 år uten å være "utdatert". 

Anonymkode: cb630...a43

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er temmelig sikker på at folk som kjøper småblomstrede klær i polyester og bytter ut halve klesskapet etter sesongens trender bruker langt mer penger på klær enn hva jeg gjør, og i tillegg belaster miljøet langt mer. 

Jeg kjøper kun klær i kvalitetsmaterialer med klassiske snitt, og fortrinnsvis uten mye mønster som man lett går lei av. Mine klær kan jeg ha i mange tiår, og dersom noe ikke skulle passe lenger så pakker jeg det bort til bruk av barn og evt. barnebarn, på samme måte som jeg selv har plukket klassiske kvalitetsklær fra min mor og min bestemors garderobe. Mye av det jeg bruker er altså eldre enn hva jeg er. 

Anonymkode: 494d7...d20

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Men på spørsmålet om «hvorfor jeg kler meg pent og eksklusivt», så blir jo svaret at det er en naturlig konsekvens av at jeg foretrekker materialer som ull/kashmir, silke, lin og bomull, og da må man jo litt opp i pris noe som gjør det naturlig at man tar godt vare på klærne og ikke bare hiver de rett i Fretex-dunken når man går lei.

Anonymkode: 494d7...d20

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si jeg kler meg eksklusivt, men hva jeg gar på meg endrer selvtilliten og hvordan jeg føler meg. Trenger ikke være dyrt tøy men føler meg bedre med en jakke som er formsydd og derfor koster mere enn en HM jakke som ikke har noe fasong

Anonymkode: af826...b90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Merkeklær og eksklusive og pene klær/en bra klesstil er jo tegn på status. Men for meg er det litt ulogisk. Det er ikke bærekraftig å kjøpe nye klær ofte og jeg ser ingen fornuft i å gå med veldig pene eller eksklusive klær. Hvorfor er det status å gjøre ufornuftige ting?

Viss jeg pynter meg med merkeklær, mye sminke, neglelakk, oppsatt hår osv, føler jeg at jeg viser verden at jeg har prioritert (med penger og tid) overfladiske ting. Og da føler jeg meg rett slett litt dum. Hva er det som gjør at alle andre ser ut til å tenke annerledes?

Hvorfor føler du deg litt dum da?

Anonymkode: 22b44...dba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er temmelig sikker på at folk som kjøper småblomstrede klær i polyester og bytter ut halve klesskapet etter sesongens trender bruker langt mer penger på klær enn hva jeg gjør, og i tillegg belaster miljøet langt mer. 

Det var dette jeg innså til slutt også! Å bare kjøpe gensere til 199 kr og tenke at genser til 399 er dyrt førte bare til at jeg måtte ha mange nye gensere pga billig polyester hverken er varmt eller holder seg bra etter mange vask. Nå kjøper jeg heller én genser til 1299 kr som kan holde livet ut enn ti til 300 kr som må kastes etter et år eller max to tre. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (2 timer siden):

Man kjøper som regel færre klær når man kjøper dyrere klær, så der er en logisk brist i resonnement ditt.

Hva kler du deg i da? Stygge klær fra søpla? Hva bruker du tiden din til hvis du ikke steller håret ditt?

Hva jeg bruker tiden min til hvis jeg ikke steller håret mitt? Jeg bruker mesteparten av tiden min på jobb, familie, hus, hage, trening og venner.

Det er ikke snakk om å være ustelt. Og nei jeg bruker ikke stygge klær fra søpla. Men jeg bruker klær som jeg har hatt lenge. F eks fra studietiden 10 år tilbake. Noen av disse klærne er nuppete, litt falmet i fargen etc. Sikkert fordi kvaliteten ikke er veldig god. Og jeg støtter dere som argumenterer med at kvalitetsplagg holder lenger. Jeg kjøper også kvalitet viss jeg kjøper nytt. Men jeg hadde ikke råd til dyre klær for 10 år siden. Og så lenge disse klærne er hele og kan brukes så syns jeg liksom at jeg bør bruke de.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor føler du deg litt dum da?

Anonymkode: 22b44...dba

Fordi det viser at jeg har brukt tiden og pengene mine på materielle ting. Og det samsvarer ikke med mine verdier.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan ikke si jeg kler meg eksklusivt, men hva jeg gar på meg endrer selvtilliten og hvordan jeg føler meg. Trenger ikke være dyrt tøy men føler meg bedre med en jakke som er formsydd og derfor koster mere enn en HM jakke som ikke har noe fasong

Det er dette jeg er litt nysjerrig på. Hvorfor får vi bedre selvtillit av å gå med formsydde klær? Hvorfor får vi ikke bedre selvtillit av å bruke klær som er gamle og som f.eks er arvet. Slik at vi slipper å kaste og ødelegge miljøet med disse.

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva jeg bruker tiden min til hvis jeg ikke steller håret mitt? Jeg bruker mesteparten av tiden min på jobb, familie, hus, hage, trening og venner.

Det er ikke snakk om å være ustelt. Og nei jeg bruker ikke stygge klær fra søpla. Men jeg bruker klær som jeg har hatt lenge. F eks fra studietiden 10 år tilbake. Noen av disse klærne er nuppete, litt falmet i fargen etc. Sikkert fordi kvaliteten ikke er veldig god. Og jeg støtter dere som argumenterer med at kvalitetsplagg holder lenger. Jeg kjøper også kvalitet viss jeg kjøper nytt. Men jeg hadde ikke råd til dyre klær for 10 år siden. Og så lenge disse klærne er hele og kan brukes så syns jeg liksom at jeg bør bruke de.

Og jeg bruker tiden min på det samme selv om jeg grer håret mitt og bruker 5 minutter på å sminke meg.

Jeg har masse klær jeg kjøpte for mer enn ti år siden som er like fine. Har til og med et plagg jeg fikk da jeg gikk på ungdomsskolen på midten av 80-tallet.

Jeg kaster ikke klær jeg ikke bruker lenger, jeg gir dem bort.

Jeg skjønner ikke at det er vanskelig å forstå at folk ønsker å ta seg bra ut.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men da gjør du ingenting inn mot eget utseende? 

Ingen hudpleie, ingen barbering, ingen frisørbesøk? Det er bare å kjøre kuttemaskinen over håret, da sparer man både penger og tid? 

Det er greit nok det, om du føler du ikke har tiden. Men jeg ser heller ikke problemet med at man legger litt tid i seg selv. Og jeg ser heller ikke hvorfor andre skal sette grensa for hvor mye som er "ok"? 

Anonymkode: f87a6...0db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det et tegn på status å ha samme dressbukse i 20 år? Da er jeg heldig 😝 og det at jeg har den samme dressbuksen så lenge gjør at jeg ikke kjøper nytt tøy så ofte som du later til å tro folk som meg gjør.. 
At du føler deg dum om du "fjonger" deg får være ditt problem, jeg føler meg bare vel med meg selv.. 
Og ja, de færreste ser hva tøyet mitt koster fordi de ikke akkurat flasher logo 😝 det er etter min mening trashy å gå rundt med prislappen hengende på liksom.. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg prøver å kjøpe klær i snitt og farger som kan brukes i laaaang tid. Ikke «moteplagg».

ikke ser man at det er merker heller, for kjøper ikke ting med logo på.

• Liker 2
Skrevet

Men jeg har ikke mye klær. Dyrt å ha barn. Klesbudsjettet går stort sett til dem. 

Skrevet

Har også kjøpt dressbukser i ull på i bruktbutikken :) 

Skrevet
Sententia skrev (5 minutter siden):

Jeg prøver å kjøpe klær i snitt og farger som kan brukes i laaaang tid. Ikke «moteplagg».

ikke ser man at det er merker heller, for kjøper ikke ting med logo på.

Hoho, jeg synes nesten det er flaut å kjøpe noe med synlig logo på! 🙉 men jeg er kanskje litt rar da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje du heller skal spørre de som benytter seg av fast fashion? De som handler hos Bikbok, Gina tricot, Cubus, H&M og lignende? De forurenser miljøet hver gang polyester-plaggene vaskes…

Anonymkode: 3023c...ded

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...