Gå til innhold

Usikker på fyren, burde jeg bare avslutte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har møtt en trivelig og en stødig fyr (med det meste på stell mtp jobb bolig økonomi). Han flyttet i fjor (-22) sommer ut fra sin samboer gjennom 20 år. De har 4 barn sammen. Altså et langt samliv ble avsluttet. De hadde bodd sammen uten å ha hatt sex de siste årene. De er venner og alt i fordeling og flytting har gått greit. 

Saken er at jeg også ble singel, våren 2022. Ingen dramatikk eller utroskap innblandet men jeg ble fryktelig lei meg og kan ennå kjenne på at jeg savner Xn min. Jeg var den som "lot han gå" (gjorde det slutt) selv om jeg ikke ville det. Han hadde forandret seg og da vilke han vel ha forandring. Vi var sammen i 7 år. 

Etter bruddet hadde jeg tenkt å være alene lenge. Dette ble siste gangen jeg orket å involvere meg med en mann.

Ja hvor lenge holdt det?

Jeg ble overrasket over å få oppmerksomhet fra denne "nyskilte" mannen. Visste av han fra før av men kjente han ikke særlig godt. Vi har altså date'et siden senhøst -22. Vi har møtt hverandres barn (voksne ungdommer). Vært på konsert og caféturer og jeg har møtt noen av hans venner. Vi har vært på hytteturer og trimturer. Og han har møtt noen av mine venninner. Og selvfølgelig har vi hatt sex. En god del siden vi begge var/er utsultet på det området. Vi har veldig lyst på hverandre og vi har god kjemi både i og utenfor senga.

M.E.N.   ...så kommer det et men her. 

Jeg er høysensitiv og en typisk overtenker. Jeg er ikke flink til å sette grenser for hva jeg godtar/liker/ikke liker. Det er et svakt punkt. Hvis man selv ikke setter grenser så gjør jo andre det for deg heter det. 

Han nye fyren vil ikke definere forholdet vårt. Han forklarer jo at han nettopp har blitt "fri" etter 20 års samboerskap. Han har fått 'tilbud' fra andre damer siden han var på Tinder en stund. (Han har satt Tinder på pause nå når han tilbringer tid med meg). Hvis han hadde ment alvor med meg så hadde han slettet seg på Tinder spør du meg. 

Jeg forstår at han syns det er godt å føle seg attraktiv ute på 'markedet'. Jeg forstår at han trenger tid alene etter et langt samboerforhold. Jeg forstår ALT hva han gjennomgår. 

Jeg forstår også at han syns det er fryktelig fint å ha meg å ha sex med. Jeg er villig, glad, krever ikke mye fra han...

Jeg tenker at han er ikke typen til å utnytte meg bare for sex. Vi har vært hos hverandre uten å ha sex. Vi har gjort ting i sammen utenom senga. At vi trives i hverandres selskap er det ingen tvil om.

Hvor går veien videre for oss? Er det håp? Skal jeg bare 'vente' ? Vente på å bli valgt liksom? Jeg er voksen og hvis jeg skal være i et forhold så ønsker jeg å ha en kjæreste som forplikter seg uten at det skal være grusomt tungt for han. Forhold som er ment til å bli noe av flyter vel uten så mye overtenking? 

Jeg vet svaret. Innerst inne. Dessverre kanskje. Eller ikke.  Jeg går i samme fella gang på gang viser det seg. Alt jeg ber om fra en partner er litt av din tid og din omsorg. Jeg er ikke ute etter drama. Og jeg er ikke ute etter en kjæreste fordi at jeg MÅ men fordi at jeg har LYST. Det er forskjell på dette. 

Takk for tålmodigheten ved å lese dette lange innlegget. Jeg tar gjerne i mot synspunkter fra andre her på KG😊

Anonymkode: 7ca8a...59c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er noe å vente på her. Ikke det at han bare utnytter deg for sex nå, det høres jo ut som han virkelig liker å tilbringe tid med deg og inkluderer deg i livet og familien sin, men han vil bare ha ei god "venninne" siden han ikke vil definere dere og jeg tror ikke dette er noe som kommer til å endre seg ovenfor deg. 

Det er ofte sånn man kommer litt opp i årene og er lei av det ansvaret et forhold gir at man finner ut at man vil ha noe mere uforpliktende, leve i nuet, mistet troen på at noe varer for alltid uansett så man distanserer seg fra den kjærestedefinisjonen. Samtidig ønsker man godene en kjæreste gir, samværet, selskapet, opplevelsen, noen å være glad i, reise og ha sex.

Jeg tror at enten så må du ta det for det det er, at dere er to venner som er glad i hverandre, har sex og gjør kjæresteting, eller så må du finne deg en annen man om det er kjærestedefinisjonen du er ute etter. Han her er nok ferdig med det og da vil det ikke bli sånn at han er klar for å kalle deg det om et år heller når han faktisk ikke vil ha kjæreste men kun fordelene en nær relasjon gir og han får det uansett. 

Anonymkode: 3a512...f04

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

.. Jeg er ikke flink til å sette grenser for hva jeg godtar/liker/ikke liker....

Han nye fyren vil ikke definere forholdet vårt. Han forklarer jo at han nettopp har blitt "fri" etter 20 års samboerskap. 

Da må du øve på det. 

Umiddelbar ville jeg satt stopp for felles blanding av liv når han ikke vet om han ser for seg et felles liv framover. Det er ikke nødvendig galt at han ikke vet etter et drøyt halvår, men da skal heller ikke du få la ham få møte venner, barn etc. 

Og setter du en tidslimit på hvor lenge du er komfortabel med å gå uten "merkelapp". 

Anonymkode: c7ea2...fa1

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det er noe å vente på her. Ikke det at han bare utnytter deg for sex nå, det høres jo ut som han virkelig liker å tilbringe tid med deg og inkluderer deg i livet og familien sin, men han vil bare ha ei god "venninne" siden han ikke vil definere dere og jeg tror ikke dette er noe som kommer til å endre seg ovenfor deg. 

Det er ofte sånn man kommer litt opp i årene og er lei av det ansvaret et forhold gir at man finner ut at man vil ha noe mere uforpliktende, leve i nuet, mistet troen på at noe varer for alltid uansett så man distanserer seg fra den kjærestedefinisjonen. Samtidig ønsker man godene en kjæreste gir, samværet, selskapet, opplevelsen, noen å være glad i, reise og ha sex.

Jeg tror at enten så må du ta det for det det er, at dere er to venner som er glad i hverandre, har sex og gjør kjæresteting, eller så må du finne deg en annen man om det er kjærestedefinisjonen du er ute etter. Han her er nok ferdig med det og da vil det ikke bli sånn at han er klar for å kalle deg det om et år heller når han faktisk ikke vil ha kjæreste men kun fordelene en nær relasjon gir og han får det uansett. 

Anonymkode: 3a512...f04

Tusen takk. Jeg er så enig i det du skriver. Han får kjærestefordelene uten å forplikte seg. Og så langt har jeg jo gitt han det. Og han til meg. Jeg trenger ikke en kjæreste men jeg synes jo såklart at det er behagelig å være "venner med benefits" så lenge det er greit for begge. Tusen takk igjen,  for tilbakemeldingen. Setter pris på det😊

AnonymBruker
Skrevet

Høres dessverre ut som du kanskje bør avslutte, for å beskytte ditt eget hjerte. Ellers er det fare for at du faller enda hardere for han, og blir skikkelig såret til slutt. Han vil ikke ha et fast forhold, han vil leve livet etter et langt samliv. Greit nok. Men da får han bare gjøre det da.

Var jeg deg, ville jeg avsluttet dette, for å unngå og føle seg "brukt". Klart han synes det er gøy med en ny sexpartner, og kanskje en som er yngre (?) enn hans eks, til og med? Det vil han selvfølgelig ha mer av. Du kommer nok langt ned på listen.

Du finner nok en som har lyst på et fast og varig forhold. En du liker enda bedre og som du vil bli glad du ikke gikk glipp av. Lykke til! 

Anonymkode: 744d5...41d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja du må vel bare bestemme deg for om han skal være et leketøy for deg eller er han en kjærlighet.  Sistnevnte er han jo ikke med på, så takler du ikke det, bør du dra. Eller driv med ditt og ha han tilgjengelig 

Anonymkode: 112f9...7e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente i innlegget ovenfor "Du kommer nok langt ned på listen." at det skulle stå "Du og et fast forhold kommer nok langt ned på listen."

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra det jeg leser, så vil han ha et veldig midlertidig forhold. At du plutselig risikerer at NÅ vil han være fri. Uten deg. Og så har du satt livet ditt på vent, sånn i tilfelle... I åresvis. Dropper du han nå (også seksuelt!), så kan du gå videre, og kanskje finne drømmemannen din hvor ønsket om et ordentlig forhold er gjensidig. Hvem vet. Kanskje du vekker noe i han ved å forlate han!

Anonymkode: d61c8...c5e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da må du øve på det. 

Umiddelbar ville jeg satt stopp for felles blanding av liv når han ikke vet om han ser for seg et felles liv framover. Det er ikke nødvendig galt at han ikke vet etter et drøyt halvår, men da skal heller ikke du få la ham få møte venner, barn etc. 

Og setter du en tidslimit på hvor lenge du er komfortabel med å gå uten "merkelapp". 

Anonymkode: c7ea2...fa1

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese og svare.

-Ja jeg vet at jeg må øve på å sette grenser. Det er meget mulig at første øvelse starter med denne fyren. Jeg er glad i han men for min egen del må jeg la han gå. Ser den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres dessverre ut som du kanskje bør avslutte, for å beskytte ditt eget hjerte. Ellers er det fare for at du faller enda hardere for han, og blir skikkelig såret til slutt. Han vil ikke ha et fast forhold, han vil leve livet etter et langt samliv. Greit nok. Men da får han bare gjøre det da.

Var jeg deg, ville jeg avsluttet dette, for å unngå og føle seg "brukt". Klart han synes det er gøy med en ny sexpartner, og kanskje en som er yngre (?) enn hans eks, til og med? Det vil han selvfølgelig ha mer av. Du kommer nok langt ned på listen.

Du finner nok en som har lyst på et fast og varig forhold. En du liker enda bedre og som du vil bli glad du ikke gikk glipp av. Lykke til! 

Tusen takk for et langt og fint svar. Det du skriver er helt korrekt. Jeg bør (dessverre) avslutte forholdet. Jeg vet jo det innerst inne.

Jeg har falt for han og er allerede lei meg for at jeg vet at han ikke vil det samme som meg.

Jeg vet at han er glad i meg også, og jeg forstår at det er vanskelig for han å gå rett i et nytt forpliktende kjæresteforhold. Hvis jeg lar fornuften bestemme så velger jeg meg selv.  Tusen takk for oppmuntringen!

• Liker 1
Skrevet

Du må tørre å kommunisere helt klart hva du håper, forventer og krever. Hva du har lyst til, og hva du ikke kan akseptere.
Enten jager det ham, eller så vekker det ham. Du må i alle fall ikke fire, og stå i det løpet ut.
Man kan være glad i noen, like å ha sex med dem, men likevel ha bindingsangst eller av andre grunner ønsker å ikke gå inn i et "vanlig" forhold.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tja du må vel bare bestemme deg for om han skal være et leketøy for deg eller er han en kjærlighet.  Sistnevnte er han jo ikke med på, så takler du ikke det, bør du dra. Eller driv med ditt og ha han tilgjengelig 

Anonymkode: 112f9...7e6

Tusen takk for svaret. Tja, kanskje jeg skal bli mer "opptatt", fortsette mitt liv der jeg slapp før jeg startet å date'e han her.  Jeg får det klart mye bedre hvis jeg legger bort mine stilletiende forventninger. Ikke sikkert jeg klarer å ha han 'tilgjengelig'. Its all or nothing. Tenker jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ut i fra det jeg leser, så vil han ha et veldig midlertidig forhold. At du plutselig risikerer at NÅ vil han være fri. Uten deg. Og så har du satt livet ditt på vent, sånn i tilfelle... I åresvis. Dropper du han nå (også seksuelt!), så kan du gå videre, og kanskje finne drømmemannen din hvor ønsket om et ordentlig forhold er gjensidig. Hvem vet. Kanskje du vekker noe i han ved å forlate han!

Anonymkode: d61c8...c5e

Tusen takk. Jeg er enig, og vet jo det...han vil ha et midlertidig forhold. Føler meg ikke god nok pga det. Plutselig velger han bare ei annen dame, sånn føles det ut for meg. 

Har heldigvis ikke "kastet bort" så veldig lang tid på han her. Den date'ingen kom brått på for meg og jeg ble så overrasket over hvor fort jeg kunne falle for han. Vi har hatt det så fint helt til den ene får mer forventninger enn den andre. Sukk. Men, hvis jeg vekker noe i han ved å avslutte 'vennskapet' så er det for sent for min del. Da er det over og ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (15 minutter siden):

Du må tørre å kommunisere helt klart hva du håper, forventer og krever. Hva du har lyst til, og hva du ikke kan akseptere.
Enten jager det ham, eller så vekker det ham. Du må i alle fall ikke fire, og stå i det løpet ut.
Man kan være glad i noen, like å ha sex med dem, men likevel ha bindingsangst eller av andre grunner ønsker å ikke gå inn i et "vanlig" forhold.

Tusen takk for svar. Jeg må tørre å kommunisere helt klart hva mine forventninger og håp er, er enig. Det er bare så vanskelig. Jeg tenker at jeg er 'fanget' i en slags angst for å bli forlatt. Vil ikke vite svaret på en måte, hvis jeg sier i fra om hva jeg forventer av han. 

Helt ærlig, så hadde jeg det i grunn helt fint i livet mitt før jeg traff han her. Jeg slapp å gruble så mye. 

Skrevet

Jeg lurer på hva du vil? Hva er dine forventninger osv i denne relasjonen for det skrier du egentlig lite om i forhold til om du ønsker et varig forhold siden du i utgangspunktet ikke var ute etter et nytt forhold osv? Hvis du har endret oppfatning av hva dere er på ett tidspunkt for eksempel, har du kommunisert dette, siden du skriver at han har kommunisert at han er "fri" og ikke ønsker et forhold tror jeg det ligger en del utfordringer i det å kommunisere fra din side? Du sier du ikke er flink å sette grenser, men er du flink å vite hva du vil og si det? For det handler ikke om grenser men om å vite hva man ønsker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor dere har introdusert hverandre for barna deres. Selv om disse barna er voksne/ungdommer så er dere jo ikke engang kjærester, men det er jo åpenbart at dere har sex. Blir bare litt kleint og tilfeldig i mine øyne. 

Anonymkode: c4cb8...c68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men markedet er labert så hvis det virkelig er en bra mann så hadde jeg faktisk vært litt tålmodig. 

Bruddet er fremdeles veldig ferskt, man trenger ofte tid for å finne fotfeste. Tid er derfor nøkkelen her. 

Jeg var i et lignende forhold, begge kom rett fra brudd, han ville ikke sette merkelapp. Jeg lot tiden gå, men trakk meg litt tilbake ved å være mer aktiv på egenhånd. Dette gjorde at jeg følte meg bedre, lærte meg å leve på egenhånd. En dag sa jeg bare: Jeg kan ikke fortsette å leve sånn. Da bestemte han seg gitt. 
Vi tok det sakte, men ble et par. Vi er fremdeles sammen og har det veldig trygt å fint i dag. Glad jeg lærte meg å glede meg over å være alene og er ikke så avhengig av han. 

Poenget mitt er, mange trenger tid etter et brudd, det betyr ikke at han ikke liker deg. 

Jeg stilte spørsmålet etter type 1 ish år. Men da var jeg også klar for at hvis han ikke valgte meg så var jeg klar for livet! 

Anonymkode: 9d912...775

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at jeg er 'fanget' i en slags angst for å bli forlatt. Vil ikke vite svaret på en måte, hvis jeg sier i fra om hva jeg forventer av han. 

Helt ærlig, så hadde jeg det i grunn helt fint i livet mitt før jeg traff han her. Jeg slapp å gruble så mye. 

Kjenner meg igjen i dette. Da jeg hadde sagt mine forventninger høyt og så responsen hans; da forsvant den angsten.
Lysten til å være sammen med ham forsvant også, når det ble klart for meg hvor lite trygghet han unte meg.
Han svarte aldri klart til eller fra på noe til slutt, og når jeg uttrykte mine forventninger var det akkurat som jeg hadde sagt noe frekt. - Og jeg er ikke urimelig.

Har hatt et år uten noe kjæresteforhold, og livet er roligere, tryggere og friere på alle vis. Jeg opplever også at vennene mine har kommet meg nærmere.
Det har ikke falt meg inn dette året å ta en flørt eller svare positivt på sjekkforsøk. Har det supergodt.

🌷

AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på hva du vil? Hva er dine forventninger osv i denne relasjonen for det skrier du egentlig lite om i forhold til om du ønsker et varig forhold siden du i utgangspunktet ikke var ute etter et nytt forhold osv? Hvis du har endret oppfatning av hva dere er på ett tidspunkt for eksempel, har du kommunisert dette, siden du skriver at han har kommunisert at han er "fri" og ikke ønsker et forhold tror jeg det ligger en del utfordringer i det å kommunisere fra din side? Du sier du ikke er flink å sette grenser, men er du flink å vite hva du vil og si det? For det handler ikke om grenser men om å vite hva man ønsker. 

Tusen takk, veldig bra innspill. Jeg skriver kanskje ikke i klartekst om hva jeg vil. Eller, jeg vil jo ha et definert forhold siden jeg har falt for han og han har mange kvaliteter jeg setter stor pris på. Jeg vil ikke gå å vente på at han evt.skal finne en annen dame. 

Jeg må virkelig øve meg på å si fra hva jeg ønsker. Takk igjen, for bra svar/spm.!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor dere har introdusert hverandre for barna deres. Selv om disse barna er voksne/ungdommer så er dere jo ikke engang kjærester, men det er jo åpenbart at dere har sex. Blir bare litt kleint og tilfeldig i mine øyne. 

Anonymkode: c4cb8...c68

Takk for tilbakemeldingen. Jeg skjønner kanskje ikke det helt selv heller hvorfor vi er introdusert for hverandres voksne ungdommer/barn. Kanskje vi er litt naive begge to. Har ikke noe klokt svar på det. -Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...