AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Skrevet 8. januar 2023 Hei. Jeg og samboeren min er i en utfordrende periode. Vi irriterer hverandre og krangler over småbagateller hele tiden. Det er mye som ligger bak dette, uten at jeg skal gå dypere inn på det. Samtidig som at vi stadig krangler og diskuterer, elsker vi hverandre og det er ingen av oss som ønsker å gjøre det slutt. I tillegg har vi startet i parterapi. Vi har snakket om å ta en liten "pause" fra hverandre og fortsette parterapien, for å se om dette kan hjelpe. Problemet er at vi bor sammen i en leilighet i Oslo som han eier, og det er ikke bare for meg å flytte ut da vi deler alt. Finnes det en løsning uten at man må flytte fra hverandre? Eventuelt andre gode råd i en slik situasjon? Anonymkode: c1ea4...e07
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #2 Skrevet 8. januar 2023 Jeg tenker umiddelbart at det er en dårlig ide å bo sammen mens man har en pause. Da blir man fortsatt gående oppå hverandre med de samme utfordringene som man hadde når man var sammen. Har ellers ingen gode råd, men håper dere finner ut av det ❤ Anonymkode: eb770...8c3 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #3 Skrevet 8. januar 2023 Hvor lang pause er nødvendig da? Kan det være til hjelp at en av dere får sove hos en venn feks natta etter terapi, så får begge ro til å la ting synke inn litt. Anonymkode: d2bd6...592 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 altså.. er det finansielle begrensninger som gjør at du ikke kan flytte ut en liten periode? Jeg mener nemlig også at det faktisk hadde vært best å få fysisk avstand Anonymkode: 677b7...129 2
Fremmed fugl Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 Pause bær være med så lite kontakt som mulig, hvis det skal være en poeng. Hvis dere skal være ikke kjærester men bo sammen... kan ikke se hva bra det skal gjøre. I beste fall blir ting ikke dårligere.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 Har en av dere mulighet til å bo hos foreldre en periode? Anonymkode: 573d4...8f7 1
MortenMunkholm Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 Den leiligheten bør være veldig stor hvis det der skal fungere, Ts. Om du hadde eid leiligheten og ikke han, ville du da syntes det var en god ide å bo sammen under en pause? Dere ender pausen med å avslutte hvis dere skal bo sammen nå.
Pilleville Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 Kan en av dere søke jobb en annen plass et halvt års tid, permisjon fra nåværende jobb. 1
C8H10N4O2 Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 Først bør dere kanskje definere hva "pause" betyr for dere. 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #10 Skrevet 8. januar 2023 Tusen takk for mange svar. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor lang pause er nødvendig da? Kan det være til hjelp at en av dere får sove hos en venn feks natta etter terapi, så får begge ro til å la ting synke inn litt. Anonymkode: d2bd6...592 Det har jeg ikke noe fasitsvar på, men jeg tenker jo at etter én måned bør man kjenne på noen følelser - om dette var riktig å gjøre og om man vil fortsette å være fra hverandre, eller om man vil tilbake. AnonymBruker skrev (7 timer siden): altså.. er det finansielle begrensninger som gjør at du ikke kan flytte ut en liten periode? Jeg mener nemlig også at det faktisk hadde vært best å få fysisk avstand Anonymkode: 677b7...129 Delvis ja. Men mest fordi vi deler så mange ting i leiligheten, at hvis jeg skal flytte ut for en liten periode så ser jeg på det som en stor belastning fordi jeg ikke orker å ta ut alt av hjemmet. Fremmed fugl skrev (1 time siden): Pause bær være med så lite kontakt som mulig, hvis det skal være en poeng. Hvis dere skal være ikke kjærester men bo sammen... kan ikke se hva bra det skal gjøre. I beste fall blir ting ikke dårligere. Vi kommer jo til å være kjærester, men rett og slett ta en pause fra hverandre... AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en av dere mulighet til å bo hos foreldre en periode? Anonymkode: 573d4...8f7 Nei, dessverre. Foreldrene våre bor et helt annet sted i Norge. Samme med mine nærmeste venner. Jeg er ikke fra Oslo. MortenMunkholm skrev (1 time siden): Den leiligheten bør være veldig stor hvis det der skal fungere, Ts. Om du hadde eid leiligheten og ikke han, ville du da syntes det var en god ide å bo sammen under en pause? Dere ender pausen med å avslutte hvis dere skal bo sammen nå. Den er stor, jeg har for eksempel mulighet til å ha eget rom. Men likevel... Pilleville skrev (1 time siden): Kan en av dere søke jobb en annen plass et halvt års tid, permisjon fra nåværende jobb. Han har ikke mulighet til det, må jobbe i Oslo pga jobben. Jeg trives så godt der jeg jobber nå at det er utenkelig for meg å bytte jobb. C8H10N4O2 skrev (1 time siden): Først bør dere kanskje definere hva "pause" betyr for dere. Nettopp... Og jeg trenger hjelp til det. Anonymkode: c1ea4...e07
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #11 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nettopp... Og jeg trenger hjelp til det. Anonymkode: c1ea4...e07 Skal dere dele soverom? Eller andre rom? Skal dere ha sex med andre? Skal dere date andre? Skal dere gjøre noe av dette med hverandre? Har dere informasjonsplikt overfor hverandre? Skal dere omgås i boligen? Skal dere dele måltider? Er det greit å ha besøk? Hva sier dere til andre om dere? Hvis én av dere flytter ut, er det kun med koffert eller også med møbler? Anonymkode: 12020...d65 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #12 Skrevet 8. januar 2023 Kan du ikke oppholde deg mer ute fra leiligheten når han er hjemme når dere er irritert på hverandre, jobb overtid, tren, treff venner osv, gå lange turer, for en periode da, mens du tenker over forholdet. Anonymkode: 7e6b1...22d 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #13 Skrevet 8. januar 2023 Hva er poenget med en pause hvis dere ikke faktisk tar en pause fra hverandre? Anonymkode: cbd00...078 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #14 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er poenget med en pause hvis dere ikke faktisk tar en pause fra hverandre? Anonymkode: cbd00...078 Jeg vet ikke om pause er riktig ord å bruke. Vi trenger bare tid fra hverandre for å kjenne om det kan gjøre forholdet vårt bedre. Akkurat nå står vi fast i et utrolig dårlig mønster. AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal dere dele soverom? Eller andre rom? Skal dere ha sex med andre? Skal dere date andre? Skal dere gjøre noe av dette med hverandre? Har dere informasjonsplikt overfor hverandre? Skal dere omgås i boligen? Skal dere dele måltider? Er det greit å ha besøk? Hva sier dere til andre om dere? Hvis én av dere flytter ut, er det kun med koffert eller også med møbler? Anonymkode: 12020...d65 Har som sagt startet med parterapi, noe begge ønsker. Så definitivt ugreit med sex med andre, date andre etc. Da blir terapien bare pengesløs. Det er gode spørsmål. Jeg skal ta de med meg. Vi deler alt fra møbler og elektronikk til veggbilder og interiør. Ettersom han eier leiligheten er det vel en selvfølge at jeg evt flytter ut, men det kjennes svært merkelig å bare skulle gå fra alle tingene sine. Bare tanken på at han skal ha ansvar for å vaske de dyre håndklærne jeg har kjøpt gjør meg uggen (ja, det er faktisk noe jeg tenker på, da jeg er svært nøye med klesvask osv, og han er ikke det). Ikke minst har vi en hund vi deler. Det er mye som gjør dette vanskelig… Anonymkode: c1ea4...e07
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #15 Skrevet 8. januar 2023 Vil man ha en pause kan man like gjerne gjøre det slutt. Du tror altså problemene blir mindre om dere får savnet hverandre litt? Hva så da, om et år igjen, ny pause? problemer jobber man med sammen. Det er vel hele poenget med et forhold, at det er felles mål. Anonymkode: 8fcbc...f4e 3
Hjelpsom Skrevet 8. januar 2023 #16 Skrevet 8. januar 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Vil man ha en pause kan man like gjerne gjøre det slutt. Du tror altså problemene blir mindre om dere får savnet hverandre litt? Hva så da, om et år igjen, ny pause? problemer jobber man med sammen. Det er vel hele poenget med et forhold, at det er felles mål. Anonymkode: 8fcbc...f4e Vi kan alle trå feil i et forhold uansett hvor mye kjærlighet man har! Har erfaring på dette. Jeg ble separert i slutten av 2004. Et halv år senere fant vi tilbake kjærligheten og var sammen i 17 år og har en en flott 11 åring. Det at det røk igjen var min skyld for selv om vi fant sammen og kjærlighet så tror jeg over tid jeg glemte å lytte til henne og hennes behov. Så har troen på at en pause kan virke, men da må dere begge jobbe og gjerne ha noe som minner dere på hva dere må jobbe med. Det fungerer ikke at bare den ene parten prøver å jobbe med eventuelle problemer hvis den andre parten ikke lytter og forstår hvor skoen trykker og gjør noe med det hvis det er hens feil. Hvis hen ikke klarer dette ender det igjen opp med separasjon og skillsmisse. Så hvis Ts virkelig ønsker å finne tilbake og ved å ha et forhold uten noen som helst forpliktelser en stund så er jo det supert men det betyr også at de begge må se litt inn i seg selv tror jeg. Synes det er flott at de har et ønske om å berge det som var. Er vel egentlig ingen forhold som er problemfrie og noen har større utfrodringer en andre og må jobbe mye hardere dersom kjærligheten fortsatt er der for dem Hvis de ikke har kjærligheten lenger tror jeg også at det kan bli vanskelig og kanskje bortkastet.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #17 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vil man ha en pause kan man like gjerne gjøre det slutt. Du tror altså problemene blir mindre om dere får savnet hverandre litt? Hva så da, om et år igjen, ny pause? problemer jobber man med sammen. Det er vel hele poenget med et forhold, at det er felles mål. Anonymkode: 8fcbc...f4e Det er nettopp det vi ikke vet. Det kan jo hende at det løser mye. Jeg føler bare vi har låst oss litt fast, og trenger hjelp til å komme ut av det. Vi elsker jo hverandre og følelsene er like sterke som de alltid har vært. Vi ønsker jo også å jobbe med problemene sammen, det er derfor vi har oppsøkt parterapi. Anonymkode: c1ea4...e07 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #18 Skrevet 9. januar 2023 Det høres merkelig ut å ta en pause mens dere bor sammen? Hva er poenget med pausen da? Dere skal ikke definere dere som kjærester, men dere skal leve på akkurat samme måte som tidligere? Det vil jo ikke hjelpe. Hva med å heller bli særboere? Da får dere tid til å savne hverandre, og dere slipper å bruke hverdagen på å krangle. Jeg bor alene selv om jeg har kjæreste, og vi bruker dagene sammen på å kose oss fremfor å krangle om hvem sin tur det er til å ta oppvasken. Anonymkode: 65d35...b05
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #19 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei. Jeg og samboeren min er i en utfordrende periode. Vi irriterer hverandre og krangler over småbagateller hele tiden. Det er mye som ligger bak dette, uten at jeg skal gå dypere inn på det. Samtidig som at vi stadig krangler og diskuterer, elsker vi hverandre og det er ingen av oss som ønsker å gjøre det slutt. I tillegg har vi startet i parterapi. Vi har snakket om å ta en liten "pause" fra hverandre og fortsette parterapien, for å se om dette kan hjelpe. Problemet er at vi bor sammen i en leilighet i Oslo som han eier, og det er ikke bare for meg å flytte ut da vi deler alt. Finnes det en løsning uten at man må flytte fra hverandre? Eventuelt andre gode råd i en slik situasjon? Anonymkode: c1ea4...e07 Du kan vel bare leie deg noe enkel i en måned eller to. Finnes flust av korttidsleie her i Oslo. Anonymkode: 3aedf...a5e 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #20 Skrevet 9. januar 2023 Går jo ikke an å ta pause mens man lever sammen i en leilighet. Det skjønner man vel. Hva blir forskjellen? Anonymkode: 80261...1dc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå