Gå til innhold

Du blir hva du spiser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg blir så irritert av at hun programlederen konsekvent sier at slanking forebygger "hjertekar"! Hva er det egentlig?

(Jada, jeg skjønner at hun mener hjerte- og karsykdommer, men irriterer meg likevel)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er egentlig et ord som brukes mye innenfor helsevesnet som en sånn forkortelses sak.

Hjerte og karsykdommer er jo mye tyngre enn hjertekar når det skal gis rapporter osv. Tror det sjelden blir skrivd og at det er et muntlig uttrykk.

Skrevet

I den grad det er noe i det hele tatt, tror jeg ikke det er noen god idè å forebygge det. ;)

Skrevet
I den grad det er noe i det hele tatt, tror jeg ikke det er noen god idè å forebygge det. ;)

Nei det var min første tanke når jeg hørte det og. Jeg mener, vi er jo nokså avhengige av det. :ler:

Skrevet (endret)

det å forebygge et hjertekar hmmm... :klø:

hun må da mene :hjerte: og karsykdommer!!!?!

Endret av Miloine
Skrevet
det å forebygge et hjertekar hmmm... :klø:

hun må da mene :hjerte:  og karsykdommer!!!?!

Javisst, men hun forkorter det konsekvent til hjertekar. Snakker om å forebygge hjertekar f.eks.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Sikker på at hun ikke sier hjertekar-sykdommer da? Det er i hvert fall mange helsesider på nettet som burer ordet hjertekarsykdommer.

Skrevet

Hun irriterer meg også!

Men mest fordi hun er så dømmende i væremåte! Måten hun reagerer på det deltakerne sier, måten hun ser på dem! Man trenger ikke det liksom! Tror de skjønner alvoret uten at hun trenger å se på dem som om de var motbydelige, uintelligente skapninger.

Skrevet

Enig. Hun minner meg om Ally McBeal i en usympatisk utgave, og virker neste skadefro i mæten hun er på overfor de hun skal hjelpe.

Skrevet
Hun irriterer meg også!

Men mest fordi hun er så dømmende i væremåte! Måten hun reagerer på det deltakerne sier, måten hun ser på dem! Man trenger ikke det liksom! Tror de skjønner alvoret uten at hun trenger å se på dem som om de var motbydelige, uintelligente skapninger.

Jeg har også reagert på hennes fremtoning. Hun er noe frekk og dømmende i begynnelsen av programmet. Slamrer med skapdører og kaster mat veggimellom. Men så mot slutten mykner hun opp. Jeg har tenkt at det vistnok er en bevisst taktikk hun bruker.

Ellers så liker jeg opplysningsverdien programmet har. Glimrende ide.

Ellers er det da helt vanlig å si hjerte-kar sykdommer :storfot: Hun har noen fabelaktige poeng.

Skrevet

Poenget her var vel at hun kuttet ut "sykdommer". Hun snakket altså om at man skulle forebygge "hjertekar", ikke "hjertekar-sykdommer".

Det vi mente da var altså at det måtte være en dum ting å forbygge. Altså ikke "hjertekar-sykdommer", men "hjertekar".

U see?

Skrevet

Jeg er så enig i at hun virker så nedlatende

Hun kommer der slentrende tynn som ei sild og skal fortelle de med kraftig overvekt at sånn og sånn skal vi ikke ha det.

Hun har liksom en pekefinger mot de gjennom hele programmer

Ærlig talt, hun kan jo være så nedlatende fordi hun selv mest sannsynlig er helt sykelig opptatt av å holde seg slank og sunn - noe som er vel og bra.

Men det kan jo f.. meg gå til hue på folk - og det tror jeg det har gjort med henne.

Skrevet

Jeg synes dere er raske til å angripe budbringeren i stedet for budskapet her. Jeg må si at etter å ha sett de aller fleste programmene i serien, er jeg mer sjokkert over hvor letthendte enkelte mennesker er i forhold til det å ta ansvar for sin egen helse (hun i går hadde for eksempel hatt hjerteinfarkt i ung alder, men fortsatte med cola og hamburgere), enn over oppførselen til ernæringsfysiologen, som jeg synes setter sunn fokus på hva som er viktig, nemlig helse, i stedet for å fokusere ensidig på SLANKING.

Skrevet
Poenget her var vel at hun kuttet ut "sykdommer". Hun snakket altså om at man skulle forebygge "hjertekar", ikke "hjertekar-sykdommer".

Det vi mente da var altså at det måtte være en dum ting å forbygge. Altså ikke "hjertekar-sykdommer", men "hjertekar".

U see?

Skjønner poenget. Dette er nok bare slørv med ord, men man sier slik i disse fagmiljøene.

Skrevet
Jeg synes dere er raske til å angripe budbringeren i stedet for budskapet her. Jeg må si at etter å ha sett de aller fleste programmene i serien, er jeg mer sjokkert over hvor letthendte enkelte mennesker er i forhold til det å ta ansvar for sin egen helse (hun i går hadde for eksempel hatt hjerteinfarkt i ung alder, men fortsatte med cola og hamburgere), enn over oppførselen til ernæringsfysiologen, som jeg synes setter sunn fokus på hva som er viktig, nemlig helse, i stedet for å fokusere ensidig på SLANKING.

Skjønner hva du mener! Men jeg syns likevel ikke det er nødvendig med de blikkene altså. Man kan få folk til å forstå alvoret på andre måter! Ingen voksne skal behøve å "få kjeft" fra en som liksom skal være hevet over deres nivå..

Men hun sier såklart mye bra, og hjelper disse folka! Så det får vel være greit;) Men hun blir ikke en av disse populære programlederne med god karisma.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Men jeg syns likevel ikke det er nødvendig med de blikkene altså. Man kan få folk til å forstå alvoret på andre måter! Ingen voksne skal behøve å "få kjeft" fra en som liksom skal være hevet over deres nivå..

Men hun sier såklart mye bra, og hjelper disse folka! Så det får vel være greit;) Men hun blir ikke en av disse populære programlederne med god karisma.

Jeg synes også at hun kan være litt vel ovenfra og ned iblant, men så er det ganske ekstreme tilfeller hun har å jobbe med også, som hun Elphaba nevnte som hadde hatt hjerteinfarkt i ung alder og fremdeles levde på cola og burger. Deltakerne er grundig testet og forberedt før programmene starter, så de er inneforstått med hva de går til, og de gjør faktisk dette helt frivillig.

Det som sjokkerer meg mest i disse programmene er det ekstreme kostholdet deltakerne har og den totale mangelen på kunnskap om mat og næring. Jeg er selv overvektig, men hadde jeg hatt det kostholdet her er snakk om, hadde jeg veid det dobbelte, og jeg er skremt over hvor lite ansvar folk tar for sin egen helse.

Skrevet

Konseptet er amrikansk. Det er meningene at hyn skal være litt sånn sur.

Skrevet

Klart det skal være litt underholdning der også. Men om dere leser litt på nettmøtene hennes på tv3 sine sider så kommer det frem at hun ikke er så ekstrem vanligvis, men disse menneskene er så ekstreme at en skikkelig kick start er det som må til.

Og det er lettere å få det til når det ikke ligger 5 posre potetgull + 3 kg sjokolade i skapet og venter.

Og det er jo helt utrolig mye rart. Mest sjokkerende må jo være de to ambulansesjåførene som sikkert daglig er borti sykdommer som følge av dårlig livsstil.

Skrevet

Jeg er også sjokkert over hvor mye dårlig kosthold det er blant folk (og uvitenhet!), men jeg må si at makan til uspiselig programleder skal du lete lenge etter.

Greit nok at hun skal være streng, altså, men det er forskjell på å være streng veileder og latterliggjørende pekefinger-demon! Hun har dessuten mindre sjarm enn tante Sofie, og hvis man blir hva man spiser, må hun ha fått sin andel sitroner innabords.

Jeg irriterer meg for øvrig også over hun derre legen de har med. Er hun et virkelig menneske, eller en femtitallsrobot som har lært å lese fra en teleprompter? Ikke akkurat naturlig skjermsjarme der heller...

Skrevet
Sikker på at hun ikke sier hjertekar-sykdommer da? Det er i hvert fall mange helsesider på nettet som burer ordet hjertekarsykdommer.

Ja det er ikke det hun sier. Hun sier konsekvent bare hjertekar.

Jeg er også sjokkert over hvor mye dårlig kosthold det er blant folk (og uvitenhet!), men jeg må si at makan til uspiselig programleder skal du lete lenge etter.

Helt enig med deg. Det ødelegger hele programmet, som ellers har et veldig interessant konsept.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...