AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Skrevet 8. januar 2023 Jeg har en datter på 8 mnd og hun starter ikke i bhg før i august, men vil jo helst planlegge og kjøpe inn klær/utstyr til bhg på tilbud eller evt brukt. Hvordan gjør man dette ? Hvordan vet man hvilken størrelse man handler inn til august- oktober allerede utover våren ? Hva er det lurt å tenke på ? Hva er det man bør kjøpe nytt ? Sko/støvler/cherrox er vel en av de tingene som er smart å kjøpe nytt eller ? Anonymkode: a7941...531
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #2 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har en datter på 8 mnd og hun starter ikke i bhg før i august, men vil jo helst planlegge og kjøpe inn klær/utstyr til bhg på tilbud eller evt brukt. Hvordan gjør man dette ? Hvordan vet man hvilken størrelse man handler inn til august- oktober allerede utover våren ? Hva er det lurt å tenke på ? Hva er det man bør kjøpe nytt ? Sko/støvler/cherrox er vel en av de tingene som er smart å kjøpe nytt eller ? Anonymkode: a7941...531 Ville ventet med å kjøpe. Du risikerer å feile på størrelse og ende opp med å måtte kjøpe dobbelt opp. Sko til så små kan du kjøpe brukt så lenge de er pent / lite brukt. Men husk at de skal prøves på (veldig mange har en tendens til å kjøpe for små sko til barna sine). 1-1,5 cm voksetillegg, litt etter hvilken type sko det er. Støvler på så små føtter anbefaler jeg ikke, blir bare vanskelig for de å bevege seg, og sitter dårlig på beina… ulltøy kan du fint kjøpe en størrelse eller to større enn det som brukes, er bare å brette opp armer og bein. (Anbefaler dress da). Yttertøy som parkdress, vinterdress o.l bør du ikke kjøpe for stor, det blir bare klumpete og igjen vanskelig for barnet å bevege seg. Spesielt når de er så små. Anonymkode: 22e5c...81f 3
Sofakona Skrevet 8. januar 2023 #3 Skrevet 8. januar 2023 Vent med kjøp... august/ september kan være varmt...kjøp heller litt og litt når det trengs. Kommer an på hvor du bor...men her fikk vi ikke snø før i desember og da kjøpe vi vinter dress og cherrox ( der var da heller ikke kaldt) Viktig å ha skiftetøy, men når det blir kaldere lue, votter, regntøy, sko, fleece etc 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 Du er altfor tidlig ute. Umulig å si hva slags størrelse du kommer til å trenge. Det er salg på sommeren og høsten også, typisk fjorårets kolleksjon. Anonymkode: 52477...b75 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 Umulig å spå størrelsen en 8 måneder gammel baby kommer til å bruke om et halvt år, så den tanken ville jeg slått fra meg. Det som er litt enklere å kjøpe er ting som luer/votter. I alle fall så har mine unger vært relativt forutsigbare når det gjelder de tingene. Førstemann hadde stort hode for alderen og brukte en størrelse større enn alder hele veien, mens yngste alltid brukte samme størrelse som alder. I hovedsak så er det nok klær til sommer/høst du bør ha klart til barnehagestart. Skallklær, regntøy og vamt mellomlag i tilfelle kalde dager. Innen vinteren så kan barnet ha vokst ifra den størrelsen som det brukte ved barnehagestart. For små unger så ville jeg ventet så lenge som det er forsvarlig når det kommer til å kjøpe vintertøy. Våre første vintersko ble for trange allerede mot midten av desember første barnehageåret og da hadde egentlig ikke vinteren startet her en gang, så det var virkelig bortkastede penger. Kan også være fint å merke seg at mye yttertøy er annerledes i størrelsen. Mitt barn har lenge brukt en størrelse mindre i yttertøy sammenlignet med inneklær, særlig dresser hat hatt en tendens til å bli så store at de hindrer bevegelse, men dette spørs jo litt på merke og modell også så klart. Anonymkode: 44a50...be9 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 Fleece/ull brukes hele året (må ha det under regntøyet) og det er lurt å ha flere sett. De trenger minst to sett i barnehagen til enhver tid så de har noe tørt å ha på seg under sovetiden etter den første settet har blitt vått ute. Så det kan du bare gamble på, det trengs uansett. La barnet ditt prøve luer før dere kjøper de, det finnes mange forskjellige typer som passer forskjellige barn. Anonymkode: 7216d...027
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 Jeg tenker at det ikke finnes noen fasit som gjelder alle. Men jeg syns i hvert fall det er ganske vrient å kjøpe yttertøy til mine to barnehage barn for neste august nå. De vokser i litt ulikt tempo, og jeg opplever at yttertøy generelt kan brukes en stund, slik at en sjelden bommer helt totalt og ikke får brukt det i det hele tatt. Men særlig om en skal kjøpe nytt, er det jo gjerne litt kostbare plagg selv om de er på salg. Jeg har imidlertid kjøpt en klespakke på finn, hvor det er med en brukt vinterdress i den størrelsen en størrelse jeg antar vil passe til storesøster neste sesong. Nå er den litt vel stor. Jeg hadde ikke kjøpt ny i samme størrelse, i tilfelle hun får en skikkelig vekstspurt til sommeren (det har skjedd før 😅). Sko syns jeg er helt umulig å kjøpe på forhånd. Føttene til mine vokser i hvert fall i rykk og napp. Sko er lurt å prøve, men jeg kjøper vintersko brukt i samme merke hvert år, fordi jeg vet at det merket passer bra til begge mine barns føtter. Ulltøy kjøper jeg om jeg kommer over det på salg, eller brukt i nærområdet. Der syns jeg størrelsene varer lenge, og om det er for stort, så er det ikke alltid det gjør så mye. Det brukeren skriver over om luer er et veldig godt tips, syns jeg. En får lett problemer enten med at luen sklir ned i øynene, ikke ligger inntil så det blir kaldt på ørene når det blåser eller sklir av, og ulike typer passer ulike barn. Luene som satt godt på storesøster her, glir oppover og faller av lillesøster selv om de passer sånn etter størrelse. Anonymkode: bce9d...9fb 1
Rucula Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 Vent med å kjøpe. og ja, alle sko bør kjøpes nytt
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 Ullundertøy går helt fint å bruke selvom det er litt stort, der kan man jo fort spare litt også. Anonymkode: 27097...30c
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #10 Skrevet 8. januar 2023 Kjøp på tilbud ☺️ Vært veldig fornøyd med Reima Stavanger vinterdress. Str 86 passet første vinter i barnehage (1,5 år) Str 98 passet andre vinter i barnehage (2,5 år) Str 104 passet tredje vinter i barnehage (3,5 år) str 110 passet fjerde vinter i barnehage (4,5 år) Anonymkode: ce8c4...6ef
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #11 Skrevet 8. januar 2023 Du kan bruke vekstkurvene som guide, det har fungert ok her. Anbefaler deg uansett å vente litt. Du kommer til å trenge mye av det før barnehagen, så ville ventet til dere ser at behovet snart er der. Da er det også enklere å kjøpe riktig ut i fra deres eget bruk og deres og barnet sine preferanser (heldress? Todelt? En aktiv liten svømmer eller mest sittende i sandkassa?). I motsetning til personen over var min str 80 første vinteren, og nå på 2,5 hadde sannsynligvis 98 vært for stort. Det er alltid et salg et sted, og Finn har alltid åpent. Anonymkode: bfcaf...e9c
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #12 Skrevet 8. januar 2023 Vi har kjøpt på slutten av sesongen året før , gått opp en str til høsten og to til vinteren, aldri bommet. Sko bør kjøpes nye Anonymkode: fcbb4...d7d
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #13 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjøp på tilbud ☺️ Vært veldig fornøyd med Reima Stavanger vinterdress. Str 86 passet første vinter i barnehage (1,5 år) Str 98 passet andre vinter i barnehage (2,5 år) Str 104 passet tredje vinter i barnehage (3,5 år) str 110 passet fjerde vinter i barnehage (4,5 år) Anonymkode: ce8c4...6ef Og min brukte en størrelse større enn hva du skisserer her. Som nå 104 ved 2,5 år. Anonymkode: 52477...b75
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #14 Skrevet 9. januar 2023 Ikke kjøp på forhånd. Seriøst. Du sparer ikke noe på det, ettersom du med veldig stor sannsynlighet kommer til å bomme på størrelsen og måtte kjøpe dobbelt opp. Unger vokser i rykk og napp. Hvor stor ungen er nå, og hvor fort hun har vokst til nå, har fint lite å si på hvor stor hun kommer til å være i august. Vår eldste vokste ekstremt sakte omtrent hele første året - og så skjøt han noe så vanvittig i være, på utrolig kort tid. Gikk fra å ligge rundt 20-percentilen på høyde, til over 95-percentilen på et halvt år. Han vokste ut av to vinterdresser på en sesong. Minstemann har også vokst voldsomt i perioder, og disse alders-angivelsene i klær er bare å drite i. Han brukte str 3 år da han var ett. Anonymkode: 17558...590
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #15 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Og min brukte en størrelse større enn hva du skisserer her. Som nå 104 ved 2,5 år. Anonymkode: 52477...b75 Og min 92, i samme dressen, ved 2,5 år. Så da gjorde vi det enda vanskeligere for ts 😉 Uansett, det er for tidlig å kjøpe yttertøy nå, men kan anbefale Sport outlet om dere har det. Der har jeg kjøpt fjorårets dresser til halv pris når sesongen nærmer seg. Det er også forskjell på dresser, om de er lenger i beina enn ryggen og motsatt (i samme størrelse). Når det gjelder sko så kan det kjøpes brukt, men hvis du planlegger å bruke de til flere barn ville jeg kjøpt nytt. Footway har ofte gode tilbud, og enkel retur ved behov. Luer, og votter, er enklere å kjøpe tidligere. Votter har ofte stort spenn, over flere størrelser, mens luer har vi alltid kjøpt ut fra omkrets, for mine har det vært 1-2 str mindre enn alder fra start, så luer i str 1-2 år har passet ved 2-3 år, 2-4 ved 3,5 år osv. Så klart kan man sjekke vekstkurven og ta en sjanse på dress, men det er ingen garanti for at det passer. Anonymkode: 1fa79...076
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #16 Skrevet 9. januar 2023 Du kan kjøpe klær barnet skal bruke uansett, som vanlige gensere, bukser, body. Men klær som avhenger av årstid som vinterdress er det lurt å vente med. Om barnet tåler ull ville jeg kjøpt det. Slik som ullfleece som mellomlag er helt gull. Anonymkode: 524dd...73b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå