AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Skrevet 8. januar 2023 Hei! Jeg har mottatt varsel om tvangsfullbyrdelse 20.12.2022 som lyder: "Betalingsoppfordring - Varsel etter tvisteloven 5-2 og tvangsfullbyrdelsesloven 4-18 og 4-19" Hva vil skje nå? Når vil evt det første lønnstrekket skje? Kan jeg gjøre noe for å utsette lønnstrekket i seg selv? Takk på forhånd Anonymkode: b8b55...5de
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #2 Skrevet 8. januar 2023 Kontakt namsmannen, det er den eneste måten du kan få svar på dette. Kanskje det er mulig å lage en betalingsplan? Etter loven skal du ha nok penger igjen til livsopphold. Anonymkode: a6fb1...208 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #3 Skrevet 8. januar 2023 Du kan betale. Har du ikke penger blir det trekk uansett. Men du er nødt til å fylle ut skjemaet om boutgifter, sjekke at lønn og skattetrekk er riktig registrert og hvis du eventuelt har barn fylle det ut. Ellers så kan du risikere at de trekker alt utenom livsopphold 9758kr( for enslig) Anonymkode: f6d62...717 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 Hvorfor har du latt det gå så langt? Du kan betale ned gjelden ellers blir det lønnstrekk på første lønn. Flaut at arbeidsgiver skal vite du roter med penger. Anonymkode: 8d84e...07d 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor har du latt det gå så langt? Du kan betale ned gjelden ellers blir det lønnstrekk på første lønn. Flaut at arbeidsgiver skal vite du roter med penger. Anonymkode: 8d84e...07d Hvor har du det fra at det blir lønnstrekk på første lønn? Det er enormt lang behandlingstid pr nå hos de absolutt aller fleste namsmenn, det kan fint bli både vinter å vår før selve trekket. Desuten setter vi alltid minimum en mnd i forveien. Ergo blir saken behandlet nå i januar er absolutt tidligst mulighet for trekk februar/mars men reelt sett snakker vi nok tidligst mai/juni. Til ts: som andre skriver her er det svært viktig at du fyller ut og DOKUMENTERER, inntekt/skatt, boligutgifter og lignende. Hvis det ikke foreligger dokumentasjon på opplysninger du evt kommer med så får vi eller ikke bruke de. Hvis du ikke fyller ut henter vi informasjon fra skatteetaten og lignende for så og bruke standardisert sats for bolig/livsopphold. Feil man ser ved dette er at boligutgifter gjerne er høyere en standardisert sats, samt at inntekt/skatt ikke nødvendigvis stemmer da du kan ha arbeidet mye overtid i en periode, endret arbeid eller lignende. Vi setter ikke kun trekk i lønn, har du ikke penger er det to utfall. Enten ikke trekk i det hele tatt, det er intet til utlegg ( viktig å være veldig bevisst på at gjelden alltid består og at intet til utlegg er rettskraftig grunnlag for videre innkreving). Eller utlegg i bolig, bil, vps, ask, tja det meste annet av verdi du måtte ha i ditt navn. 4-18/4-19 varslene du har fått har du jo fått hos kreditor nå, dvs at du utgangspunktet har tid. Det første du gjør er å ringe kreditor for å få til en nedbetalingsplan og betaler ned gjelden så den slipper å havne hos oss, putter du hode ned i sanden å later som ingenting vil neste brev være fra namsmannen og prosessen vil være i gang. Anonymkode: 954be...c6d 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg har mottatt varsel om tvangsfullbyrdelse 20.12.2022 som lyder: "Betalingsoppfordring - Varsel etter tvisteloven 5-2 og tvangsfullbyrdelsesloven 4-18 og 4-19" Hva vil skje nå? Når vil evt det første lønnstrekket skje? Kan jeg gjøre noe for å utsette lønnstrekket i seg selv? Takk på forhånd Anonymkode: b8b55...5de Dersom du ikke betaler innen fristen eller får betalingsavtale med kreditor så vil kravet bli sendt til namsmannen. Du vil så få varsel om utleggsforretning fra namsmannen. Skjer ingenting innen varslet dato avholder namsmannen utleggsforretning. Det blir tatt pant i bolig/bil om du eier og lagt ned trekk i lønn. Trekket i lønn blir neste lønnsutbetaling etter dette. Gebyr er vel rundt 3000 kr. Så gjør deg selv en tjeneste og kontakt kreditor Anonymkode: 81d55...5b5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kontakt namsmannen, det er den eneste måten du kan få svar på dette. Kanskje det er mulig å lage en betalingsplan? Etter loven skal du ha nok penger igjen til livsopphold. Anonymkode: a6fb1...208 Kravet er ikke sendt til namsmannen enda. Det er kreditor som kan gi betalingsavtale. Namsmannen er bare en objektiv part ikke namsmannen som skal ha penger Anonymkode: 81d55...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dersom du ikke betaler innen fristen eller får betalingsavtale med kreditor så vil kravet bli sendt til namsmannen. Du vil så få varsel om utleggsforretning fra namsmannen. Skjer ingenting innen varslet dato avholder namsmannen utleggsforretning. Det blir tatt pant i bolig/bil om du eier og lagt ned trekk i lønn. Trekket i lønn blir neste lønnsutbetaling etter dette. Gebyr er vel rundt 3000 kr. Så gjør deg selv en tjeneste og kontakt kreditor Anonymkode: 81d55...5b5 Dette stemmer ikke. Anonymkode: 954be...c6d
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette stemmer ikke. Anonymkode: 954be...c6d Jeg har jobbet hos namsmannen som namsfullmektig. Så hva er det du mener er feil? Anonymkode: 81d55...5b5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #11 Skrevet 8. januar 2023 Inkassoselskap kan ta gebyr for skriving av utleggsbegjæring og så tar namsmannen gebyr. Anonymkode: 81d55...5b5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #12 Skrevet 8. januar 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor har du det fra at det blir lønnstrekk på første lønn? Det er enormt lang behandlingstid pr nå hos de absolutt aller fleste namsmenn, det kan fint bli både vinter å vår før selve trekket. Desuten setter vi alltid minimum en mnd i forveien. Ergo blir saken behandlet nå i januar er absolutt tidligst mulighet for trekk februar/mars men reelt sett snakker vi nok tidligst mai/juni. Til ts: som andre skriver her er det svært viktig at du fyller ut og DOKUMENTERER, inntekt/skatt, boligutgifter og lignende. Hvis det ikke foreligger dokumentasjon på opplysninger du evt kommer med så får vi eller ikke bruke de. Hvis du ikke fyller ut henter vi informasjon fra skatteetaten og lignende for så og bruke standardisert sats for bolig/livsopphold. Feil man ser ved dette er at boligutgifter gjerne er høyere en standardisert sats, samt at inntekt/skatt ikke nødvendigvis stemmer da du kan ha arbeidet mye overtid i en periode, endret arbeid eller lignende. Vi setter ikke kun trekk i lønn, har du ikke penger er det to utfall. Enten ikke trekk i det hele tatt, det er intet til utlegg ( viktig å være veldig bevisst på at gjelden alltid består og at intet til utlegg er rettskraftig grunnlag for videre innkreving). Eller utlegg i bolig, bil, vps, ask, tja det meste annet av verdi du måtte ha i ditt navn. 4-18/4-19 varslene du har fått har du jo fått hos kreditor nå, dvs at du utgangspunktet har tid. Det første du gjør er å ringe kreditor for å få til en nedbetalingsplan og betaler ned gjelden så den slipper å havne hos oss, putter du hode ned i sanden å later som ingenting vil neste brev være fra namsmannen og prosessen vil være i gang. Anonymkode: 954be...c6d Takk for svar. Jeg har vært i kontakt med kreditor (Axactor som er inkasso) ang nedbetalingsplan, men de er ikke villig til å gå med på foreslått nedbetalingsplan. Jeg har flere kreditorer, og jeg har fremmet den samme nedbetalingsplanen til alle hvor jeg kun beholder livsoppholdssatsen og husleie. Jeg har ingen bil eller bolig. Jeg er klar over at lønnstrekk via namsmannen vil skje før eller siden, men vil prøve å bruke pengene jeg får utbetalt nå til å betale ned privatgjeld (privat personer). Jeg vil og har lyst å gjøre opp for meg for både privatpersoner og bankene. Hvis det allerede har blitt lønnstrekk - hva vil skje med feriepengene neste år (2024)? Vil jeg kunne beholde disse? Takk for alle svar Anonymkode: b8b55...5de
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #13 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har jobbet hos namsmannen som namsfullmektig. Så hva er det du mener er feil? Anonymkode: 81d55...5b5 Ingen gebyr på 3000 kr pr i dag, og av retningslinjer pr 2022 settes trekk tidligst neste mnd ( hovedregelen er dåg 2 mnd) fram i tid fra utført utleggsforretning. Det er som sagt svært lang behandlingstid så å forvente omlag et halvt år før den faktiske utleggsforretning blir behandlet er reelt. Hilsen jurist/seniorrådgiver/namsfullmektig med mer 😂 Anonymkode: 954be...c6d
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #14 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Jeg har vært i kontakt med kreditor (Axactor som er inkasso) ang nedbetalingsplan, men de er ikke villig til å gå med på foreslått nedbetalingsplan. Jeg har flere kreditorer, og jeg har fremmet den samme nedbetalingsplanen til alle hvor jeg kun beholder livsoppholdssatsen og husleie. Jeg har ingen bil eller bolig. Jeg er klar over at lønnstrekk via namsmannen vil skje før eller siden, men vil prøve å bruke pengene jeg får utbetalt nå til å betale ned privatgjeld (privat personer). Jeg vil og har lyst å gjøre opp for meg for både privatpersoner og bankene. Hvis det allerede har blitt lønnstrekk - hva vil skje med feriepengene neste år (2024)? Vil jeg kunne beholde disse? Takk for alle svar Anonymkode: b8b55...5de De trekker feriepengene dine om gjelden ikke er nedbetalt. Anonymkode: 8d84e...07d 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #15 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen gebyr på 3000 kr pr i dag, og av retningslinjer pr 2022 settes trekk tidligst neste mnd ( hovedregelen er dåg 2 mnd) fram i tid fra utført utleggsforretning. Det er som sagt svært lang behandlingstid så å forvente omlag et halvt år før den faktiske utleggsforretning blir behandlet er reelt. Hilsen jurist/seniorrådgiver/namsfullmektig med mer 😂 Anonymkode: 954be...c6d Hva mener du med at der ikke er gebyr?😄 Med på den at trekket ikke skjer med en gang, det er jo klagefrist+arbeidsgiver skal ha varsel og få lagt inn trekk så går sikkert fort 2 mnd. Anonymkode: 81d55...5b5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #16 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Jeg har vært i kontakt med kreditor (Axactor som er inkasso) ang nedbetalingsplan, men de er ikke villig til å gå med på foreslått nedbetalingsplan. Jeg har flere kreditorer, og jeg har fremmet den samme nedbetalingsplanen til alle hvor jeg kun beholder livsoppholdssatsen og husleie. Jeg har ingen bil eller bolig. Jeg er klar over at lønnstrekk via namsmannen vil skje før eller siden, men vil prøve å bruke pengene jeg får utbetalt nå til å betale ned privatgjeld (privat personer). Jeg vil og har lyst å gjøre opp for meg for både privatpersoner og bankene. Hvis det allerede har blitt lønnstrekk - hva vil skje med feriepengene neste år (2024)? Vil jeg kunne beholde disse? Takk for alle svar Anonymkode: b8b55...5de Hvis gjelden er eldre en to år og du ikke har tatt opp ny gjeld ville jeg muligens drøftet med namsfogden muligheten for gjeldsordning ettersom det er flere kreditorer. Ang den private gjelden, med mindre den har høyere renter en den som er på tur til tvangsfullbyrdelse( de som evt også er gått/skal gå) så betaler du den andre gjelden først. Det er i det lange løp svært kostbart og ha saker liggende hos oss eller kreditor som bare renter på seg,salær og gebyrer. hovedprioritering bør være å få disse ute av verden. Det kan også være lettere å få nye avtaler rundt den private gjelden kontra den andre. La oss si du får lønnstrekk på et krav nå med første trekk i mars for eksempel, da er det fastsatt og du har en nedbetalingsplan som viser hvor mye du blir trekt samt hva selve utleggsforretningen har resultert i. Får du da feriepenger senere er disse " safe", men det høres ut som du har flere saker på gang eller som er på tur å gå i gang. Hvis det da blir behandlet en sak i ettertid av utbetalt feriepenger vil disse sannsynligvis ( flere faktorer spiller inn her, for eksempel størrelse på krav kontra beløp på konto) bli tatt pant i. Alle tilgjengelige midler/ eiendeler blir vurdert under utleggsforretning, så ang feriepenger blir det et timing spørsmål samt et spørsmål om hvor hensiktsmessig det er med tanke på størrelse gjeld/midler. Anonymkode: 954be...c6d
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #17 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva mener du med at der ikke er gebyr?😄 Med på den at trekket ikke skjer med en gang, det er jo klagefrist+arbeidsgiver skal ha varsel og få lagt inn trekk så går sikkert fort 2 mnd. Anonymkode: 81d55...5b5 Det er gebyrer men ikke 3000 fra namsmannen:) Anonymkode: 954be...c6d
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #18 Skrevet 8. januar 2023 Det viktigste du gjør Ts er å gjøre noe, havner man i denne situasjonen er det veldig viktig og ikke stikke hode i sanda. Kommunisere med de aktuelle parter, vis evne og lyst, betal ned det du kan der renten er høyest evt få betalt ned krav med lav hovedstol slik at disse ikke går videre med renter. Anonymkode: 954be...c6d
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #19 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Takk for svar. Jeg har vært i kontakt med kreditor (Axactor som er inkasso) ang nedbetalingsplan, men de er ikke villig til å gå med på foreslått nedbetalingsplan. Jeg har flere kreditorer, og jeg har fremmet den samme nedbetalingsplanen til alle hvor jeg kun beholder livsoppholdssatsen og husleie. Jeg har ingen bil eller bolig. Jeg er klar over at lønnstrekk via namsmannen vil skje før eller siden, men vil prøve å bruke pengene jeg får utbetalt nå til å betale ned privatgjeld (privat personer). Jeg vil og har lyst å gjøre opp for meg for både privatpersoner og bankene. Hvis det allerede har blitt lønnstrekk - hva vil skje med feriepengene neste år (2024)? Vil jeg kunne beholde disse? Takk for alle svar Anonymkode: b8b55...5de Dekningsloven 2-7: 'Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a-d, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem.' Med andre ord om du tar overskuddet etter husleie og livsopphold og fordeler på alle kreditorer så gjør du hva du evner og de kan ikke trekke. Anonymkode: 81d55...5b5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #20 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dekningsloven 2-7: 'Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a-d, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem.' Med andre ord om du tar overskuddet etter husleie og livsopphold og fordeler på alle kreditorer så gjør du hva du evner og de kan ikke trekke. Anonymkode: 81d55...5b5 Så lenge du ikke skylder barnebidrag, skatt, erstatningskrav Anonymkode: 81d55...5b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå