Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snart ammet i 2 år😳 Hadde virkelig ikke sett for meg det. Har prøvd å slutte noen ganger men gitt etter lett. Skjønner ikke hvorfor denne ungen aldri blir lei! Tanken på kampen det vil kreve å slutte gjør meg helt matt, det blir ukesvis med minimalt med søvn😴 Ps jeg trives veldig godt med å amme, men må vel sette en stopp snart likevel. Hvordan gjorde dere det?

Anonymkode: 5694a...3d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å smøre brystvortene med noe barnet ikke liker, eller noe rundt som lukter sterkt. Da gir de seg fort.

Kan holde bare med en fuktighetskrem som smaker. Kan smøre det på tjukt lag rett før barnet vil ha pupp.

AnonymBruker
Skrevet

Her funka det ganske enkelt å slutte å tilby pupp, altså bare amme når hun spurte om det selv. Til slutt gikk det dager mellom hver gang hun spurte, og når det hadde gått typ en uke sa jeg at puppen var tom. (Som ikke var langt fra sannheten, var gravid igjen også og det tok knekken på melkeproduksjonen.)

Anonymkode: 7727d...b5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet førstemann i to år. Trappet ned over tid, og ga vann i stedet fot pupp. Snakket mye med barnet om at vi skulle slutte med pupp når han fylte to år. Dusjet og brukte rene klær for å ikke lukte melk (vi samsov). Og til slutt sa jeg nei og forklarte at vi hadde sluttet med pupp når han dro i klærne for å få pupp. Ga masse kos i stedet.

Med tredjemann ammet jeg litt mer enn to år. Gjorde mye av det samme som med første. Det fungerte greit, enklere enn med første.

Tredjemann ammes fortsatt, og jeg kommer nok til å gjøre mye av det samme som med de to første dersom han ikke slutter av seg selv. Ser for meg å amme i ca to år, kanskje litt mer.

Anonymkode: 4419f...03d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiste bort i fem dager på jentetur og videre på jobb. Når jeg kom tilbake og barnet spurte sa jeg bare at nå hadde vi ikke gjort det på mange dager, så nå virka det ikke lenger. Det funka for meg. Hun var 2.5 år. 

Anonymkode: e44a9...df3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet første barn i litt over 2 år. Da kjente jeg at jeg begynte å få litt nok, så da sluttet jeg å tilby, men han fikk når han spurte selv. Det trappet seg gradvis ned helt av seg selv, til vi var nede i en amming hver dag, og etter et par uker sluttet han å spørre. Han er snart 3 og fortsatt veldig knyttet til puppene, og vil gjerne kose med dem (😄) når han ligger i vår seng, men ikke mer mas i offentligheten 😊

Anonymkode: 3a368...409

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har snart ammet i 2 år😳 Hadde virkelig ikke sett for meg det. Har prøvd å slutte noen ganger men gitt etter lett. Skjønner ikke hvorfor denne ungen aldri blir lei! Tanken på kampen det vil kreve å slutte gjør meg helt matt, det blir ukesvis med minimalt med søvn😴 Ps jeg trives veldig godt med å amme, men må vel sette en stopp snart likevel. Hvordan gjorde dere det?

Anonymkode: 5694a...3d9

Hvorfor tenker du at du må sette en stopp snart om du trives med å amme? 

Ammet mine i 3 og 4 år. Gikk helt fint å slutte når jeg ønsket det, bare snakket med barnet og forbereder en stund i forkant og når dagen kom visste barnet at det var slutt. 

Sluttet å nattamme rundt 2 år med begge, tok 1-2 netter der jeg sa at puppen sov når han ville ha på natta og at han skulle få om morgenen. 

Anonymkode: e27fd...450

• Liker 3
Skrevet

Du MÅ ikke slutte dersom du selv trives med det og ønsker det. 

Jeg sluttet når min var 2år og 2mnd. Måten jeg sluttet på var å fortelle at han hadde vært sååå flink å drikke melka at nå var det snart tomt. Trappet ned ila flere uker. Ammet kun ved forespørsel og kuttet en og en amming. 

Når vi var helt ferdig så gjentok jeg at han hadde vært kjempeflink til å drikke opp all melka og at nå var det tomt 🥰 Ammeslutt helt uten hyl, skrik og tårer 👌🤞

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du må ikke slutte! 😊 Gjør det når det passer deg, og på din måte. Puppen er gull å ha gjennom trassalderen også! Lykke til!

Anonymkode: 31eba...4e4

Skrevet

Lot barnet styre det selv. 

Anonymkode: a4fe3...394

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2023 den 20.28):

Jeg ammet første barn i litt over 2 år. Da kjente jeg at jeg begynte å få litt nok, så da sluttet jeg å tilby, men han fikk når han spurte selv. Det trappet seg gradvis ned helt av seg selv, til vi var nede i en amming hver dag, og etter et par uker sluttet han å spørre. Han er snart 3 og fortsatt veldig knyttet til puppene, og vil gjerne kose med dem (😄) når han ligger i vår seng, men ikke mer mas i offentligheten 😊

Anonymkode: 3a368...409

Håper ikke han får lov å ligge og kose med puppene dine 😳 

Anonymkode: b3f85...bcb

• Liker 1
Skrevet

Jeg ammet også til ungen var 2 år, men da var jeg veldig ferdig. Brystmelk er jo på ingen måte hovednæringen til et barn i den alderen, så jeg lot rett og slett bare være å gi. I starten ble det en del gråt og han prøvde "å forsyne seg selv" ved legging, men da måtte jeg snakke med han om at han var for stor og at det var tomt i puppen etc. Høylytte protester ved legging noendager, men egentlig ikke så veldig vanskelig å avslutte. 

Anonymkode: 4e52b...219

Skrevet

Ammet til yngste var 3 år og da avsluttet hun det selv. Da ammet jeg enda i søvn, gjennom natten og på morgenen😊 

Anonymkode: 87ed1...f1d

Skrevet

Du må absolutt ikke slutte om du trives med det :)

Jeg ammet til barnet var 3,5 år - da sa hun selv at nå var puppen tom og at hun nå kun ville kose puppen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 17.48):

Håper ikke han får lov å ligge og kose med puppene dine 😳 

Anonymkode: b3f85...bcb

Gi deg a! Bare fordi du har et seksualisert syn på bryster, så betyr ikke det at alle må ha det! Slutt å amme-shame og gjøre verdens mest naturlige ting til noe ekkelt! Alle babyer liker å pirke på puppen mens de ammer. Dette er for å stimulere produksjonen. Da er det naturlig at denne fiklingen med puppen er noe kjent, beroligende og trygt for dem også i den tiden man faser ut ammingen og en stund etterpå. Ingenting ekkelt med det! Dette er det bryster er laget for jo!

Anonymkode: 31eba...4e4

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...