Gå til innhold

Lese med barn tilstede

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det innafor å sitte i sofaen og lese mens 3-åringen leker fornøyd for seg selv? Eller er ikke tillatt i det moderne mammalivet? 

Og er det forskjell på om man leser i en bok eller på en app på mobilen?

Og hva med mønsterstrikk som krever øynene på strikketøyet og konsentrasjon?

Anonymkode: 39084...132

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det greit, så fremt ikke dette foregår i timevis hver dag. Vær obs på faren for at barnet lærer at mamma ikke bryr seg og det ikke er noen vits i å søke mammas oppmerksomhet. Jeg vil i alle fall ikke at mine barn skal huske sin barndom som at mamma satt med nesa i bok eller mobil hele tiden, men det er selvfølgelig lov å drive med egne ting når barnet har det bra alene. 

Anonymkode: e58b2...a62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det innafor å sitte i sofaen og lese mens 3-åringen leker fornøyd for seg selv? Eller er ikke tillatt i det moderne mammalivet? 

Og er det forskjell på om man leser i en bok eller på en app på mobilen?

Og hva med mønsterstrikk som krever øynene på strikketøyet og konsentrasjon?

Anonymkode: 39084...132

Jeg mener det er mer enn innafor hvis barnet leker fint og la deg være nogenlunde i fred. 
Bok er det beste, for da er du et godt forbilde, barnet vokser opp i et hjem der det leses, det er naturlig å sittende sofaen med en bok, har foreldre som er glad i bøker. Det er gull verdt å få et barn glad i bøker.
Strikking er jo også fint, jeg strikker mye selv. Det er også litt likt leking, dere holder begge to på med  «alene, men sammen» med noe noe dere liker, hver for seg.

Mobil er det en forskjell på ja. Det motsatte av bok. Vanskelig å be 7-åringen om å lese leksa eller 11-åringen om å legge vekk mobilen i stua hvis de hele livet har sett deg gjøre det og bruke mye tid op skjerm. 
Velg bok eller garn! 

Anonymkode: fc0c0...ec3

• Liker 6
Skrevet

Ja, selvfølgelig kan du lese - akkurat hva du vil 🙂 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Selvfølgelig er det greit, så fremt ikke dette foregår i timevis hver dag. Vær obs på faren for at barnet lærer at mamma ikke bryr seg og det ikke er noen vits i å søke mammas oppmerksomhet. Jeg vil i alle fall ikke at mine barn skal huske sin barndom som at mamma satt med nesa i bok eller mobil hele tiden, men det er selvfølgelig lov å drive med egne ting når barnet har det bra alene. 

En stor fare her er jo at barnet lærer at det kan underholde seg selv, og enda verre- blir glad i å lese selv.

Pleier du å ha full oppmerksomhet på barnet ditt hele tiden? 

Anonymkode: afc94...ed3

• Liker 3
Skrevet

Å lese selv så barnet ser det, er en super måte å fremme leseglede hos barnet og vise ar det er noe den voksne også har glede av for sin egen del - det er sterkt anbefalt nettopp av den grunn. (Forutsett at man ikke faktisk ignorerer barnet og dets behov på grunn av det, men det gjelder jo for alt man gjør).

Noe av det flotteste jeg har hørt om barns observasjon av voksens leseglede og hvordan det kan påvirke, kom fra forfatter Jan Kristoffer Dale i Sommer i P2, hvor han fortalte om moren:

[...]det viktigste var å se mamma lese. Det var fint å bli lest for, men det å se mamma sitte ved kjøkkenbordet med ein kaffikopp i den eine neven og en pocket i den andre gjorde meg til en leser. Bøkene opptok ho. Å lese ga ho noe, det var heilt tydelig.

At barn ser voksne være opptatt av og ha glede av noe, kan bidra til å vekke interesse hos dem.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. Jeg pleier å si «Nå skal mamma lese litt mens du leker. Jeg er her hvis du trenger noe». Også pusler vi med hvert vårt. Noen ganger på gulvet. Noen ganger i sofaen. Noen ganger på spisebordet. Han kommer innom i ny og ne med et eller annet han skal vise, jeg tar en pause og snakker med han, også fortsetter han med sitt. Ser ikke problemet med å gjøre det, også ofte, hvis barnet leker godt og man har god kvalitetstid sammen :) Noen ganger spør han hva jeg leser og jeg kan lese noen setninger høyt for han. Ikke at han syns det er så spennende :ler:

Anonymkode: 56da9...780

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel grenser for hvor lenge en treåring lar mamma være i fred😅. Alt man skal tenke på!

Ts, jeg leser med god samvittighet, og jeg strikker med god samvittighet. Ofte sitter jeg på gulvet i nærheten av dem mens jeg leser. Noen ganger hører vi på lydbok mens vi pusler med hvert vårt, feks strikking på meg mens de pusler eller perler ved siden av. Syns det er fint å introdusere barn for leseglede og eventyr fra tidlig av, også med seg selv som eksempel. 

Anonymkode: c6cde...bb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser mye. Gjerne timevis på fridager. Det betyr ikke at jeg ikke er en deltagende mamma. Vi gjør hyggelig ting sammen, men alt til sin tid. Jeg har hatt flinke barn som kan aktivisere seg selv, det har vært viktig for meg at de lærer det også. Barn skal ikke underholdes hele tiden. Selv om jeg leser, er det fullt mulig å snakke til/med meg, få oppmerksomhet når det er nødvendig. 

Anonymkode: 3b4c1...1e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner du prøver å gjøre et poeng, men de aktivitetene er ikke sammenliknbart med å sitte og scrolle på en skjerm.

Nett og some suger deg inn på en helt annen måte - de er beviset designet for å være så avhengighetsskapende som mulig. Du legger ikke nødvendigvis selv merke til hvor langt inne i bobla du havner.

Å strikke er derimot en aktivitet en ofte gjør i sosialt fellesskap. Det går på muskelminne og trenger lite bevisst oppmerksomhet, selv om en strikker mønster.

Å lese skaper gode forbilder for barna. Og siden tekst ikke trigger belønningssystem i hjernen på samme måte som mobilen, så blir du ikke sur og gretten når du blir avbrutt og forstyrret, og er mer obs på når den lille trenger oppmerksomheten din.

Anonymkode: 052d1...bc1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjære vene...Om barnet søker kontakt og moren IKKE svarer eller responderer så skjønner jeg at det er grunn til bekymring..

Hva slags generasjon er det som kommer til å vokse opp? Må ha bekreftelse og klarer ikke å gjøre noen ting på egen hånd. Må bli underholdt konstant.

Anonymkode: df343...cfc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...