AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Skrevet 8. januar 2023 Jeg har et barn jeg har 100 % foreldreansvar for, å som da bor fast hos meg. Har også et barn som jeg har 50/50 med far. Vi mottar en barnetrygd ekstra, så barnetrygd x 3, som jeg får på konto og deler likt på oss to. Men hvordan blir dette på selvangivelsen? De går jo ut i fra den ekstra barnetrygden. Men jeg har jo et barn jeg er alene med 12 mnd. også. Kan jeg da skrive 12 mnd. aleneforsørger på selvangivelsen? Og far til minste 6 mnd. som aleneforsørger på sin? Anonymkode: 927d9...e37
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #2 Skrevet 8. januar 2023 Hvorfor venter du ikke til du får skattemeldingen og ser hvordan den ser ut? Anonymkode: f496d...1b9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #3 Skrevet 8. januar 2023 Det er for 2023 fradrag for enslig forsøkrger kun for januar og februar siden fradraget fra 1 mars erstattes med økt barnetrygd. Å få rett til fradraget har normalt krevd at vedkommende har fått innvilget utvidet barnetrygd, så det er opp til den enkelte å søke om dette - og blir enda mer relevant nå. Barnefar må selv søke NAV om dette, og han har rett på å få halve barnetrygden til det barnet du har med han utbetalt fra NAV. Du skal ikke ha 100%. Problemet med måten dere gjør det på er at barnefar nå ikke selv får utbetalt ekstra barnetrygd, noe han har like mye rett på som deg. I deres tilfelle ville hans søknad ikke hatt noe å si for din del, du vil uansett få utbetalt det samme. Anonymkode: caee6...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 Står dette på skattemeldingen i det hele tatt da? Blir det ikke bare trukket fra i ligningen til den som mottar den utvidede barnetrygden? Anonymkode: af85a...233
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 Du får utvidet barnetrygd alle måneder, dermed også fradrag i alle måneder. Men for 2023 får man fradrag på skatten kun to måneder siden det legges om. I stedet for fradrag på skatten, så økes den utvida barnetrygden tilsvarende skattefradraget. Anonymkode: d41a1...981
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Står dette på skattemeldingen i det hele tatt da? Blir det ikke bare trukket fra i ligningen til den som mottar den utvidede barnetrygden? Anonymkode: af85a...233 Ja, det står en linje: særfradrag enslig forsørger Anonymkode: d41a1...981
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det står en linje: særfradrag enslig forsørger Anonymkode: d41a1...981 Ok, googlet litt og fant dette, så ts kan ikke gjøre noe uansett Skatteetaten regner ut et samlet særfradrag på bakgrunn av opplysninger fra NAV om utbetalt utvidet barnetrygd. Fradraget blir gitt automatisk når skattemeldingen din blir behandlet. Beløpet blir forhåndsutfylt, og du finner det i skattemeldingen din. Du skal ikke endre forhåndsutfylt beløp selv. Anonymkode: af85a...233
Gjest Adobyen Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 Skattemeldingen for 2022 kommer fra 14.mars - 4.april i år, og da må vi sjekke den både opp og ned
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå