Gå til innhold

godt, sunt og grovt brød. Haster!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok...butikkene er stengt og jeg har lyst på hjemmebakt brød.

Hva kan jeg lage med disse ingrediensene?

-Siktet hvetemel

-hvete helkorn

-havregryn

-linfrø

-sammalt rug

Vil helst ha et brød så grovt og sunt som mulig.

Håper noen kan gi meg noen gode råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ann på mengden du har av dette det, men en liten del siktet hvetemel bør du ha i for å få det til å heve seg.

Jeg ville bare blandet det hele litt. Brukt kanskje 1/4 siktet hvetemel og godt med væske. La det heve lenge :)

Skrevet (endret)

Jeg synes de beste brødene har omtrent 50% hvetemel, synes de blir tunge og ikke så gode med bare litt. Hvetemel inneholder gluten og binder væsken bedre og deigen hever seg derfor bedre. Men det går fint an å lage grovbrød med mindre hvetemel, prøv deg fram så finner du den mengden du selv er fornøyd med. Jeg bruker ingen oppskrift for brød, men til to brød bruker jeg ca 9-10 dl hvetemel og samme mengde blanding av grov sammalt hvete, fiberbakst, rugmel, solsikkefrø, linfrø (de to siste må ligge i vann 10 minutter før de blandes i deigen, ellers blir brødet tørt), havremel, havregryn, kli o.l Har i en pose tørrgjær, en stor skje sirup (eller litt sukker), 1 ts salt, en god klunk olje og så mye lunkent vann/melk (jeg bruker gjerne en blanding) at deigen blir smidig og fin. Har du f.eks. yoghurt naturell kan du godt ha i litt av de også. Bare fantasien og innholdet i skapene dine setter grensen. Hever til dobbel størrelse, baker ut til to brød som legges i form og etterhever 30 minutter. Steker på nederste rille ved 200-225 grader i ca 45 minutter.

Endret av Arkana
Skrevet

pst...ringte en baker her i byen i høst,han sa at det aller sunneste brødet var grovkneipp!

men spør ikke meg om alt det inneholder...

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk til alle, spesielt arkana, for gode råd.

Brødet ble riktig så bra med 50% hvete, 50% blanding

Skrevet

:digge: Anbefaler alle å bruke ferdigblandet mel fra Mølleren.

1-2-3- kronbrød. 2 melposer og 2 pakker tørrgjær til 3 brød. Vi har spist de i 10 år og aldri kjøpt brød siden vi begynte å bake de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...