AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Skrevet 8. januar 2023 Denne hører kanskje hjemme både her og i helse, men jeg prøver her først og ønsker gjerne tilbakemeldinger fra både kvinner som har fjernet, og evt menn som har hatt/jevnlig har sex med en kvinne som har fjernet livmoren. Jeg skal til samtale på kvinneklinikken om mine muligheter, hvor jeg ytret ønske om fjerning av livmor, livmorhals samt eggledere, men lar eggstokkene være igjen (for å unngå overgangsalder). Gyn er ørlite skeptisk fordi jeg "bare" er 35 og har ett barn, men jeg er ferdig med barn og har forklart at barnet mitt tross alt er 17år, så det er ikke sånn at jeg avventer trassalder før jeg skal ha en til. I'm done. Så det er da et alternativ, gyn foreslo først å fjerne slimhinnen, men i mange tilfeller er ikke det vellykket eller tilstrekkelig og man må gjøre det på nytt, eventuelt først da gjøre hysterektomi. Jeg gjør dette fordi jeg er enirmt plaget med voldsomme blødninger som ikke begrenses av prevensjon. Positivt er jo at jeg blir steril og ikke trenger å pakke hormoner i kroppen. Men jeg syns det er lite informasjon om ettertiden. Mulig jeg er dårlig å lete? Hvordan er skjedelivet etterpå? Vil jeg produsere kroppsvæske når keg blir kåt, eller vil det konstant være tørt og må tilføre fukt/glid? Hvordan føles det for menn å ha sex når livmorhals er fjernet? Er det trangt, åpent, tørt? Og kvinner, er det vondt å ha sex, det samme, bedre? Hva med orgasmer? Jeg er åpenbart ikke god på anatomi, men antar vaginal orgasme ikke er en mulighet? Vi har et bra sexliv nå, men pga blødningene mine er det ømt og vondt flere dager før, og opptil halvannen uke etterpå. Det gir lite rom til romantikk og spontanitet, og selvom det ikke plager han så plager det meg. Jeg tenker, det kan vel ikke bli verre? Joda, bra sexliv (når vi har sex), men ikke så ofte som vi ønsker. Jeg var 100% sikker på fjerning, men siden jeg finner så lite info så ble jeg brått usikker. Takknemlig for hyggelige svar Anonymkode: 18fff...276 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #2 Skrevet 8. januar 2023 Forbered deg på lang ventetid hvis det er KK ved Ullevål du mener. Jeg har ventet på operasjon i snart ett år pga lengre køer etter pandemien. De med kreft blir (selvsagt) prioritert først, så du kan oppleve å stå nesten helt stille i den køen en lang stund. Jeg ble i utgangspunktet forespeilet 6 mnd ventetid, så 1 år. Hvem vet hvor lenge det vil ta. Har du økonomisk mulighet til å gjøre det privat koster det vel rundt 50K. Kan oppdatere med mine erfaringer etter jeg har blitt operert. Anonymkode: b964b...eb5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #3 Skrevet 8. januar 2023 Jeg gjorde dette rett før sommeren i fjor. Var på Ahus. Har ikke hatt noen problemer i ettertid. Så deilig å slippe daglige, enorme blødninger. Er 40 år og har to små barn. Sexlivet etterpå er som før, merker ikke nor forskjell. Anonymkode: 801bf...421 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 Du høres ut som å ha samme problem som eksen min. Der var det mange år med blødning og frustrasjon, og flere mislykkede forsøk med slimhinne. Jeg tror vi begge opplevde det som utelukkende positivt. Fuktproduksjon fungerte som før, og problemer med bunning mot livmortappen ble borte. Vi var riktignok i slutten av samlivet, og fikk ikke prøvd hvordan det fungerte med et veldig aktivt sexliv. Anonymkode: 0cd93...830
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forbered deg på lang ventetid hvis det er KK ved Ullevål du mener. Jeg har ventet på operasjon i snart ett år pga lengre køer etter pandemien. De med kreft blir (selvsagt) prioritert først, så du kan oppleve å stå nesten helt stille i den køen en lang stund. Jeg ble i utgangspunktet forespeilet 6 mnd ventetid, så 1 år. Hvem vet hvor lenge det vil ta. Har du økonomisk mulighet til å gjøre det privat koster det vel rundt 50K. Kan oppdatere med mine erfaringer etter jeg har blitt operert. Anonymkode: b964b...eb5 Er i nordnorge, og avhengig av hva jeg velger er det pr nå 6-20 uker ventetid. Men jeg har jo medinsk grunnlag og mister mye blod pga blødningene så jeg hadde frist fir start helsehjelp på 4 uker fra henvisning. Skal nå inn på samtale med gyn om hva jeg ønsker, men de sa og at siden jeg allerede er inne i løpet så blir det neppe 20 uker ventetid, men kanskje 8 uker. Kronisk lav blodprosent, utmatta og ser ut som et vandrende (blødende) spøkelse. Anonymkode: 18fff...276
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er i nordnorge, og avhengig av hva jeg velger er det pr nå 6-20 uker ventetid. Men jeg har jo medinsk grunnlag og mister mye blod pga blødningene så jeg hadde frist fir start helsehjelp på 4 uker fra henvisning. Skal nå inn på samtale med gyn om hva jeg ønsker, men de sa og at siden jeg allerede er inne i løpet så blir det neppe 20 uker ventetid, men kanskje 8 uker. Kronisk lav blodprosent, utmatta og ser ut som et vandrende (blødende) spøkelse. Anonymkode: 18fff...276 Jeg har medisinsk indikasjon så det holder, du. Anonymkode: b964b...eb5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 Som allerede nevnt, ved Ullevål er det et enormt etterslep. Jeg har ikke samme diagnose som deg, men blodtap, smerter og lav livskvalitet så det holder. Har allerede hatt en mislykket operasjon. Den operasjonen er det ikke like lang ventetid for, hysterektomi må jeg dessverre vente og vente på. Går på en medisin med alvorlige nyvinninger og tar mye smertestillende og jerntilskudd, i tillegg til jernoverføring intravenøst. Men glad for deg at du slipper lang ventetid. Det er veldig bra. Glad på dine vegne. Anonymkode: b964b...eb5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Som allerede nevnt, ved Ullevål er det et enormt etterslep. Jeg har ikke samme diagnose som deg, men blodtap, smerter og lav livskvalitet så det holder. Har allerede hatt en mislykket operasjon. Den operasjonen er det ikke like lang ventetid for, hysterektomi må jeg dessverre vente og vente på. Går på en medisin med alvorlige nyvinninger og tar mye smertestillende og jerntilskudd, i tillegg til jernoverføring intravenøst. Men glad for deg at du slipper lang ventetid. Det er veldig bra. Glad på dine vegne. Anonymkode: b964b...eb5 Men henvisningen din er rettighetsvurdert? Og gott en frist for behandling, bare at den fristen er lang? Da kan du be Ullevål sende viderehenvisning til annet sykehus pga kapasitetsårsaker. Du kan se på helsenorge hvem som har kortest ventetid på hysterektomi. Så lenge henvisningen er vurdert i spesialisthelsetjenesten og gitt en frist, og du syns den er for lang så kan du be om behandlingssenter med kortere ventetid. Pasientreiser vil dekke transport (men må nok legge ut, bortsett fra fly, det bestiller de). Jeg skal f.eks opereres på Nordlandssykehuset, Vesterålen pga kort ventetid (tilhører et annet sykehus i foretaket). Anonymkode: 18fff...276
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men henvisningen din er rettighetsvurdert? Og gott en frist for behandling, bare at den fristen er lang? Da kan du be Ullevål sende viderehenvisning til annet sykehus pga kapasitetsårsaker. Du kan se på helsenorge hvem som har kortest ventetid på hysterektomi. Så lenge henvisningen er vurdert i spesialisthelsetjenesten og gitt en frist, og du syns den er for lang så kan du be om behandlingssenter med kortere ventetid. Pasientreiser vil dekke transport (men må nok legge ut, bortsett fra fly, det bestiller de). Jeg skal f.eks opereres på Nordlandssykehuset, Vesterålen pga kort ventetid (tilhører et annet sykehus i foretaket). Anonymkode: 18fff...276 Er klar over dette, men det er mange årsaker til at jeg ikke kan dra til et annet sykehus. Anonymkode: b964b...eb5
tdm900 Skrevet 8. januar 2023 #10 Skrevet 8. januar 2023 Har hatt sex med dame som hadde fjernet livmor, og det var ikke noe problem. Lysten hennes var på topp, og fukten var det heller ikke noe problem med. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #11 Skrevet 8. januar 2023 Helt uproblematisk med sex, fuktighet og orgasme etter hysterektomi. Operert for et par år siden (i pandemitiden), det eneste jeg angrer på er at det ikke ble gjort før! Indikasjon hos meg var muskelknuter, polypper og kontinuerlig blødning. Fra henvisning til konsultasjon hos sykehuset tok det 1 mnd, og så ble det operasjon 2,5 mnd etter det igjen. Ingenting å angre på så lenge du vet du er ferdig med barn. Anonymkode: 17927...016
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #12 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Forbered deg på lang ventetid hvis det er KK ved Ullevål du mener. Jeg har ventet på operasjon i snart ett år pga lengre køer etter pandemien. De med kreft blir (selvsagt) prioritert først, så du kan oppleve å stå nesten helt stille i den køen en lang stund. Jeg ble i utgangspunktet forespeilet 6 mnd ventetid, så 1 år. Hvem vet hvor lenge det vil ta. Har du økonomisk mulighet til å gjøre det privat koster det vel rundt 50K. Kan oppdatere med mine erfaringer etter jeg har blitt operert. Anonymkode: b964b...eb5 Er da virkelig ingen grunn til å be folk gå privat for noe man kan få gjort i hele landet. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er klar over dette, men det er mange årsaker til at jeg ikke kan dra til et annet sykehus. Anonymkode: b964b...eb5 Nå er ikke Ullevål så enestående at de utfører hysterektomi på en annen måte enn alle andre, ei heller at de er de eneste som opererer på ulike risikogrupper, så vilje og ønske fra deg er vel en del av saken her. I Helse Sør-Øst er det 21 steder som utfører hysterektomi, og vil du ikke opereres noen av de stedene, evt reise til andre steder i landet, så må du nesten bare godta ventetiden. Anonymkode: 17927...016
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #13 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 8.1.2023 den 14.24): Er da virkelig ingen grunn til å be folk gå privat for noe man kan få gjort i hele landet. Nå er ikke Ullevål så enestående at de utfører hysterektomi på en annen måte enn alle andre, ei heller at de er de eneste som opererer på ulike risikogrupper, så vilje og ønske fra deg er vel en del av saken her. I Helse Sør-Øst er det 21 steder som utfører hysterektomi, og vil du ikke opereres noen av de stedene, evt reise til andre steder i landet, så må du nesten bare godta ventetiden. Anonymkode: 17927...016 Det koster ikke mer enn 50K privat, jeg hadde gjort det om jeg måtte stå i mer enn en måneds kø i det offentlige hvor som helst og hadde råd til det. Nå har jeg heldigvis fått dato for operasjon. Du får tilgi meg at jeg er lei, syk og frustrert - ser at mine innlegg i denne tråden er i overkant negative. Anonymkode: b964b...eb5 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #14 Skrevet 19. januar 2023 Å fjerne livmorslimhinna er et enkelt inngrep. Jeg vet ikke om jeg var like plaget som deg. Hadde ikke smerter, men store blødninger som hemmet livet mitt. Sluttet å gå på kino, hadde skiftetøy med på jobb, hadde på vekking på natta for å gå opp å skifte tampong+nattbind. Jeg fikk gjort inngrepet da jeg var ca 41 år. Gynekologen sa at ofte holdt det i fem år, så bygget livmorslimhinna seg opp igjen og blødningene kunne starte igjen. Hvis så skjedde, var neste steg å fjerne livmora. Det er snart 9 år siden, og det har ikke vært nødvendig å fjerne livmor. Blødningene stoppet og har ikke kommet tilbake. Inngrepet var gjort ved dagkirurgi, jeg var hjemme fra jobb tre dager etter operasjonen (litt fordi jeg reagerte på narkosen, og litt fordi det rant blodblandet vann ut, ikke pga store smerter). Å fjerne livmora er et mye større inngrep. Jeg ville ha prøvd det enkleste først. Anonymkode: a0ce8...945 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå