Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 8. januar 2023 #41 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men er det nå slik at kun denne refleksvesten er godkjent og at vi som går med andre reflekser ikke passer godt nok på? For mine reflekser vises godt nok de, selv om jeg ikke har dem fastspent rundt mage og rygg. Anonymkode: be5c6...1ff En refleksvest er mye mer synlig enn en liten refleksbrikke eller refleksbånd på armen (gjerne bare på en side/arm). De fleste går mørktkledd på vinteren, med musikk på ørene, med hetta langt fram i ansiktet og bare spretter ut i gangfeltet uten å se seg for. Hvis refleksbrikken henger på motsatt side er den umulig å se. En refleksvest vises fra alle sider.
Hedda-78 Skrevet 8. januar 2023 #42 Skrevet 8. januar 2023 De er nok populære fordi de er mye mer synlige og gjenkjenmelige enn slike man har rundt armem eller brikker man henger fra lomma. Det hjelper, men det er ehentlig bare vester og sånne seler som er bra nok. Og ja, jeg bruker dem når jeg går på gangvei osv. Når jeg har tatt den på gidder jeg jo ikke å ta dem av bare fordi jeg flytter meg fra én veitype til en annen. 3 1
Daria Skrevet 8. januar 2023 #43 Skrevet 8. januar 2023 Jeg bruker refleks, men ikke vest. Jeg ferdes primært i Oslo sentrum med god gatebelysning, fortau og fotgjengerfelt, så det føles litt i overkant, dessuten skal jeg tilstå at jeg er såpass forfengelig at det er en del av det. Hadde jeg bodd et sted hvor det var mindre tilrettelagt for forgjengere, ville jeg nok tenkt annerledes. Jeg kjører ikke selv og blir like overrasket hver gang jeg sitter i en bil i mørket og innser hvor dårlig folk uteh refleks faktisk synes. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #44 Skrevet 8. januar 2023 Liker de vestene mye bedre. Bruker jeg små reflekser må jeg jo ha mange, og de lager jo enten hull på jakka eller så får jakka sånn innsøkk om jeg bruker slike bånd. Med vesten trenger jeg bare en ting, med små reflekser bør man jo ha 3-4 stk. I tillegg kan man kjøpe farge etter jakka, og den er ekstremt justerbar. Den er og til salgs over alt, og rimelig. Jeg har ikke lappen, men jeg ser hvor usynlige folk er når jeg sitter på hos andre, eller tar buss. Sjåfører vil jo gjerne planlegge kjøringen sin på vinterføre, og da er de avhengige av at vi som går tar vårt ansvar og sørger for at vi vises. Anonymkode: 9b074...415 4 2
Honey Dew Skrevet 8. januar 2023 #45 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Midt i Oslo Sentrum, uten at du jobber i eller ved veien? Sprekt. Anonymkode: be5c6...1ff Du har behov for å bli sett av bilister når du trasker rundt i sentrum også. 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #46 Skrevet 8. januar 2023 Elsker vestene - og jeg elsker enda mer at folk faktisk har begynt å bruke reflekser etter at de ble vanlig å selge! Jeg øvelseskjørte i Oslo for litt over 10 år siden (sentrum øst) og folk tror de er synlige i gatelysene, i skumringslys og uten snø - og krysser veien deretter. Det var et av de store fokusene på det trafikale grunnkurset: erfare hvor sent man faktisk så noen rett ved/under gatelys på Tøyen når de ikke hadde refleks, med refleks, mørke klær versus lyse klær. Jeg er egentlig overraska over at ikke flere blir påkjørt i sentrum, spesielt nå som så mange går med støykansellerende hodetelefoner også. Anonymkode: 4d33d...7f0 3
Gjest Leight Skrevet 8. januar 2023 #47 Skrevet 8. januar 2023 Selv om de vandrer rundt i Oslo sentrum, så kan de jo tenkes at de faktisk må krysse veien i en mørk gate for å komme seg hjem. Og ja, jeg bruker refleks, alltid.
Sofakona Skrevet 8. januar 2023 #48 Skrevet 8. januar 2023 (endret) Her bruker jeg å barna sånn stor gul refleksvest...og vi har reflekser på vogna og lys. Til og fra barnehagen og om jeg skal til bussen el. Jeg kjører selv og ser ofte personer som tror de synes vare for at det er gate lys...men når de går i mørke klær og uten vest så synes de faktisk nesten ikke. Endret 8. januar 2023 av Sofakona 3
Eva00 Skrevet 8. januar 2023 #49 Skrevet 8. januar 2023 Bruker alltid refleks, har små i veska, bandet i jobbsekken og refleksvest hjemme. Det viktigste for meg er det å være et forbilde for mine små, hvilken type refleks er jo totat ubetydelig. Finner de facinerende at de finnes (voksne?!?) mennesker der ute som legger seg opp i hvilken type jeg bruker..😆😆
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #50 Skrevet 8. januar 2023 Ja, jeg har knallgult bandolær, og det har jeg selv om jeg går med pene, feminine kåper og er opptatt av utseendet. Jeg kan være opptatt av å ikke bli påkjørt også! Bor ikke i Oslo, men i Tromsø, og det er ikke morsomt med folk som vandrer gatelangs uten skikkelig refleks, spesielt nå i mørketida. Anonymkode: df9e0...8bd 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #51 Skrevet 8. januar 2023 Det var en kampanje en gang for refleks der de sa ; "det er ikke tøft å være død". Ser ut som det er på tide å plukke fram den igjen nr man ser på holdningen til voksne folk her. Selvfølgelig er det smart å bruke refleksvest ute i trafikken . Bare når man går over vegen så er det trygt å være sikker på at man blir sett. Blir man påkjørt uten refleksvest så spiller det null rolle at man hvertfall var kul da man ble truffet av bilen. Anonymkode: 667e8...d02 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #52 Skrevet 8. januar 2023 Bruker ikke refleksvest. Grunnen til dette er at jeg går kun på fortau eller turstier hvor det ikke er biler. Om jeg går over overgangsfelt venter jeg med å gå til jeg ser at eventuelle biler stopper for meg. Liten risiko for å da bli påkjørt. Anonymkode: febe8...11c
jodle Skrevet 8. januar 2023 #53 Skrevet 8. januar 2023 Jeg bruker refleksvest når det er mørkt, hjelm når jeg sykler, flytevest i båt/kano og bilbelte når jeg sitter i bil! 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #54 Skrevet 8. januar 2023 Jeg bruker ALLTID refleks når jeg er ute etter mørkets frembrudd, om det så bare er de 100 meterne til postkassa. Jeg har som bilist vert farlig nær å kjøre på svartkledde mennesker i mørket uren refleks, og det er viekelig ikke hyggelige opplevelser! Man har enkelte steder null sjans til å se fotgjengere hvis de ikke har refleks. Anonymkode: f4847...08f 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #55 Skrevet 9. januar 2023 Jeg bruker alltid sånn reflekssele/bandolær når jeg går ute i mørket. Når jeg kjører bil opplever jeg at det kan være vanskelig å se folk som bare har små reflekser på seg. Hvis jeg møter de fra feil vinkel er det ikke sikkert at refleksen er synlig i det hele tatt. Spesielt i bysentrum hvor det er så mange andre lyspunkter så forsvinner små reflekser i mengden. Tidligere brukte jeg store gule refleksvester, men disse bandolærene er mye penere og mer diskret. Anonymkode: 6c860...714 2
Fjollefyr Skrevet 9. januar 2023 #56 Skrevet 9. januar 2023 Jeg bruker ikke refleksvest med mindre jeg må. Jeg bruker reflekser som henger og dingler. En rød bamse, og en gul bamse utifra hver lomme. Går gjerne med slikt bånd langs mørke veier på tur, men ikke i byen. Små reflekser funker de og.
Gjest AprilRyan Skrevet 11. januar 2023 #57 Skrevet 11. januar 2023 (endret) Jeg bruker ikke vest, men er lite ute og går på veier der det er nødvendig å ha det. Går på gangvei og der kjører ikke biler. Ser meg for for når jeg går over. Har andre reflekser på. Gjerne på veska/sekken, har refleks innebygd i jakka som man ta ut og har også bånd rundt det ene benet. Justerer dette etter hvor jeg går. Går ikke rundt med masse reflekser midt i byen. Hvis jeg hadde gått mye langs veier uten fortau eller om det var veldig mørkt så hadde jeg nok kjøpt en sånn vest, men synes det hadde blitt overdrevet å gå med den til bussen. Så mørkt og uoversiktlig er det ikke her. Endret 11. januar 2023 av AprilRyan
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #58 Skrevet 11. januar 2023 Ja, jeg bruker refleksvest, og det er fordi jeg ikke ønsker å bli påkjørt. Hvorfor folk bruker dem midt i oslo...? Fordi det er mye trafikk, vel? I mørke og gjerne regn, er det veldig vanskelig å se gående. Jeg bruker andre typer reflekser om jeg går til/fra jobb, men altså, om jeg går tur, er det både enklre og mer behagelig å bare dra på meg vesten. Jeg setter helse foran det å se stilig ut. Anonymkode: 15972...679 1
Gjest EmKay Skrevet 11. januar 2023 #59 Skrevet 11. januar 2023 Jeg bruker også selvfølgelig refleks. Som bilist synes jeg ikke de små som går rundt en arm eller henger ut av lommen er god nok. Det skal ikke så mye til før personen står/går på en slik måte at det ikke synes. Om det regner i tillegg er det spesielt vanskelig å se. Jeg foretrekker denne typen vest/bandolær foran andre fordi den er liten og nett samtidig som den gjør en like god jobb som en tradisjonell refleksvest, går over alle klær, og lommer og andre nyttige greier er fortsatt tilgjengelig kontra med en sånn gul, vanlig refleksvest. Du må gjerne synes de store vestene er mer komfortabel, men vi er åpenbart mange som ikke synes det. Så lenge jeg vet at jeg skal gå en strekning som er dårlig belyst, krysse en vei osv, så har jeg alltid på meg refleks i mørket. Det samme gjelder bikkjer, barnevogn, osv. Selv om du kanskje ikke ser behovet i Oslo, kan det godt hende menneskene du ser på sin vei skal forbi et sted der vesten er nyttig og nødvendig. Uansett tenker jeg at det bare er positivt å bidra til et mer oversiktlig trafikkbilde, det gjøre det tryggere for både bilister og mye trafikanter å ferdes.
MyCupOfTea Skrevet 11. januar 2023 #60 Skrevet 11. januar 2023 Selvfølgelig, vil helst synes i mørket. Tar ingen sjanser! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå