Gå til innhold

Lørenskog forsvinningen

Ann Mo

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Limbo 2014 said:

En episode, hørtes det ut som. Fra da han var gift med søsteren, så må ligge tilbake i tid. Han mener vel at det han så sier noe om THs karakter. Skulle likt å vite hva det var, pussig om bare han har sett dette trekket. 

Det første som slo meg når jeg hørte den episoden var at eks svogeren virket litt bitter. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det.. bare en magefølelse jeg fikk når jeg hørte på.Han hørtes litt for fornøyd ut med å fortelle noe ufordelaktig om Hagen (eller Hagen familien). Litt hevnaktig på en måte. Og han ville jo ikke si noe spesifikt, bare nok til at folk får satt igang fantasien 🤔

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, The Kitten said:

At det er flere dommere betyr på ingen måte at de nødvendigvis går dypere inn i sakene, men nå er jeg ferdig med den diskusjonen. 

Bredere, dypere, whatever tre hoder i steden for ett innebærer så brukes tre ganger så mye kapasitet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Made4u said:

Så det er grunn til å spørre om Tom Hagen virkelig var i en posisjon hvor han så for seg at AEH ville forlate han, noe man ikke kan ta for gitt for i alle forhold en eller annen gang så vurderer nok begge parter forholdet sitt (kanskje opp til i flere perioder).

Det er jo ofte man tenker eller sier det uten at man egentlig vil det også. Det er jo ofte et forsøk på å få en endring i ting man ikke er fornøyd med og så truer man med å gå.. og skjer det ikke noe over lang tid, ja så går man til slutt, men da har kanskje den andre blitt så vant til at den andre truer med å gå at man ikke tror på det lenger. Derav sjokket når det først skjer.

Men hvis hun skulle flytte fra han og det skulle være motivet, så måtte jo dette være noe som var bestemt lenge før kidnappingen/drapet. Ellers er det jo ingen grunn til å gjøre det. Allerede sommeren 2018 senest. Hvorfor da skaffe ny hund eller gå ut og spise middag med venner som om de fortsatt var godt gift. Da må han i så fall ha "godtatt" at hun skulle flytte og bare spilt med som om han syntes det var greit, mens han la andre planer for henne. Og så lagt planer om hyttetur for at alt skulle virke normalt. Men hvorfor brukte hun da så lang tid på å flytte? Burde jo kunne finne et sted å bo allerede sommeren 2018. Hvorfor beholde gifteringen på hvis hun ville ut?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
20 minutter siden, SpaceX skrev:

Nettopp! Han skal ha planlagt dette i et halvt år minst og så spille overrasket i møte med politiet. Og så skal han ha pokerfjes og ikke forsnakke seg før saken er henlagt. Han hadde sagt til Holden når han ble siktet at de kommer ikke til å finne bevis mot han for han er ikke den skyldige. Sier man det hvis man er skyldig? For vil det ikke alltid være en mulighet for å ha lagt igjen spor uansett hvor godt det er planlagt? I såfall må han være en kald og beregnende type som ikke tror han kan gjøre feil.

Så har vi denne kryptomannen som gjerne ville ha et samarbeid med Hagen. For meg så fremstår han som en som hadde store planer om å bli stor på kryptovaluta og med litt urealistiske planer. Mistet litt bakkekontakt for han så for seg hvor stort dette skulle bli. En som gjerne ville være litt storkar og forretningsmann, men som egentlig var en guttunge med uoppnåelige drømmer. Kan det være at noen andre har plukket opp planene hans på et forum og fått kidnappingsideen derfra? 

Hva gjelder 30-åringen så har jeg gjort meg opp noen refleksjoner om han også. det er jo kjent hva han skreiv i SMS til andre, og det tolker jeg som at han så for seg at han kunne få med seg Hagen på sine forettningsideer.

Slik jeg tolker det som er kjent at han skreiv, og dette er selvølgelig bare min oppfatning som gjerne kan være feil, så virker han å være litt brautende (ta stor plass), han har tydelig overvurdert kommunikasjon han har hatt med Hagen om ideen sin, for der fikk han jo Nei og møtte skepsis og like fult blåser han seg opp som om dette skal bli en realitet.

Han må jo ha blitt skuffet...

Og jeg har tenkt tanken, hva om han og noen andre fikk for seg at de skulle presse Hagen for penger, altså kidnappingsideen. Og at dette ble gjennomført... Så ser Politiet spor etter dette og så tenker de at Hagen selv også er innblandet?

Det kan være et scenario og det ser jeg nær sagt som mer realistisk enn at Hagen selv trekker kryptomannen inn i en sak han selv har planlagt. Men dette blir jo bare tanker og spekulasjoner som ikke kan legges noe vekt på... Men det er i alle fall et scenario dette også og jeg har i alle fall lekt med tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kidnappingsutstyret var kjøpt i Norge. 

Mailen som ble hacket og brukt av kidnapperne til utpressing av Hagen, som oppga info fra åstedet, og resulterte i 10 millioner i gevinst - var til en sørlending i Norge. 

Kryptomannen har delt om seg info om Hagen som en «Hval» i kryptomiljøet. 

Kidnapperne brukte krypto som kommunikasjon og løsepengearena. 

- Jeg tror derfor gjerningsmennene er kommet inn i bildet fra kryptomannens kommunikasjon i dette miljøet, og slik skaptes ideen til forbrytelsen i de. 

- Dersom politiet fokuserer sin innsats her. Dvs i alle kontaktledd rundt kryptomannen, så vil de kunne finne forbryterne. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg:

(Det er forøvrig mistenkelig at den mistenkte kryptomannen valgte å legge ut og bytte profilbilde på Facebook, som beviser at han var et annet sted i Norge, på selve bortføringsdagen. Men det behøver ikke å bety at han er en delaktig gjerningsmann.)

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Limbo 2014 skrev:

Bredere, dypere, whatever tre hoder i steden for ett innebærer så brukes tre ganger så mye kapasitet. 

Du forstod ikke at jeg var ferdig med denne diskusjonen altså? Svarer en siste gang... Ikke nødvendigvis bredere heller. Nytt bevismateriale kan legges frem, men det skjer heller ikke alltid. Alt bevismateriale tillegges heller ikke like mye vekt nødvendigvis. Kan vi gi oss med denne diskusjonen nå? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, SpaceX said:

Det første som slo meg når jeg hørte den episoden var at eks svogeren virket litt bitter. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det.. bare en magefølelse jeg fikk når jeg hørte på.Han hørtes litt for fornøyd ut med å fortelle noe ufordelaktig om Hagen (eller Hagen familien). Litt hevnaktig på en måte. Og han ville jo ikke si noe spesifikt, bare nok til at folk får satt igang fantasien 🤔

Ja, det var akkurat det inntrykket jeg også satt igjen med.

Å stille opp i en podcast slik, der det vil være mulog å identifisere hvem han er som eks-mann til navngitt søster, gir meg også litt inntrykk av å ville sole seg i glansen (dette var jo rett etter at TH ble siktet), ikke bare motivert av at «sannheten skal frem» (da kunne han latt være å stille i podcast eller stilt som «anonym med tidligere relasjon»). 

Endret av Limbo 2014
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
3 minutter siden, Limbo 2014 skrev:

Og som jeg benevnte:

Begge parter får vesentlig bedre tid til å forberede seg (flere dokumenter og eventuelt tilleggsdokumenter blir vist frem og danner grunnlaget for avgjørelsen).

Man har ankeinstanser for å få en grundigere og mer riktig vurdering av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, The Kitten said:

Du forstod ikke at jeg var ferdig med denne diskusjonen altså? Svarer en siste gang... Ikke nødvendigvis bredere heller. Nytt bevismateriale kan legges frem, men det skjer heller ikke alltid. Alt bevismateriale tillegges heller ikke like mye vekt nødvendigvis. Kan vi gi oss med denne diskusjonen nå? 

Jeg var ikke ferdig og gir blanke i hva du var, det er ikke deg jeg skriver til. Det er flere som har diskutert tingrett og lagmannsrett. 

Det du derimot kan ta til deg, er at det er en uting for debattklima med slike svar som «Nei det er ikke der, du tar feil» uten å forklare ytterligere. Vær så grei å ikke legge opp til barnslige nei/jo/nei/jo-diskusjoner. Takk.

Endret av Limbo 2014
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
2 minutter siden, Ann Mo skrev:

Mailen som ble hacket og brukt av kidnapperne til utpressing av Hagen, som oppga info fra åstedet, og resulterte i 10 millioner i gevinst - var til en sørlending i Norge. 

- Jeg tror derfor gjerningsmennene er kommet inn i bildet fra kryptomannens kommunikasjon i dette miljøet, og slik skaptes ideen til forbrytelsen i de. 

- Dersom politiet fokuserer sin innsats her. Dvs i alle kontaktledd rundt kryptomannen, så vil de kunne finne forbryterne. 

Nå er noen bransjer, om jeg skal si det slik, mer utsatt for å være kjeltringer enn andre. Skjer mye og i særdeleshet mte økonomisk kriminalitet i næringslivet, de som er i kryptovalutta-miljøene er nok ikke mest kjent for å drive forretning som tar seg best ut i fult dagslys vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ann Mo said:

Ja, denne kryptomannen Kan godt ha navngitt TH i kryptimiljlet for å flotte seg eller bevise at «hvalen» ikke var oppdiktet, og slik gjort andre i miljøet oppmerksom på en fyr som er stinn i penger. 

Endret av Limbo 2014
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Limbo 2014 skrev:

Jeg var ikke ferdig og gir blanke i hva du var, det er ikke deg jeg skriver til. Det er flere som har diskutert tingrett og lagmannsrett. 
Det du derimot kan ta til deg, er at det er en uting for debattklima med slike svar som «Nei det er ikke der, du tar feil» uten å forklare ytterligere. Bør så grei å ikke legge opp til barnslige nei/jo/nei/jo-diskusjoner. Takk.

Så slutt å siter meg. Takk

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Made4u said:

Slik jeg tolker det som er kjent at han skreiv, og dette er selvølgelig bare min oppfatning som gjerne kan være feil, så virker han å være litt brautende (ta stor plass), han har tydelig overvurdert kommunikasjon han har hatt med Hagen om ideen sin, for der fikk han jo Nei og møtte skepsis og like fult blåser han seg opp som om dette skal bli en realitet.

Han må jo ha blitt skuffet...

Det er det inntrykket jeg sitter igjen med også. Ser for meg en som la hevnplaner når han ikke fikk med Hagen på planene.. 

Og etter hva som har stått i avisene så har det ikke vært hemmelige møter mellom kryptomannen og TH og da faller litt av teorien om at TH står bak bort for min del. Andre på kontoret var jo fullt klar over det. Ville det ikke da vært risikabelt å legge en plan med kryptoutpressing?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, The Kitten said:

Så slutt å siter meg. Takk

Jeg siterte deg på vanen din, ikke på fakta om lagmannsretten. Så da kan du svare på det du ble sitert på om du absolutt skal svare.

Du må ha siste ord du, værsågod: 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Limbo 2014 skrev:

Jeg siterte deg på vanen din, ikke på fakta om lagmannsretten. Så da kan du svare på det du ble sitert på om du absolutt skal svare.

Du må ha siste ord du, værsågod: 

Ja, klart jeg skal ha siste ordet angående lagmannsretten. For det er slik jeg sier, og det har flere støttet meg i. Så takk for det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble det noen gang kjent hvorfor de hacket en random persons epost til å bruke? Hva er poenget/fordelen med å kaste bort tid på å hacke noens epost enn å bare skaffe seg en e-post som ikke er sporbar/ikke typ hotmail/gmail/yahoo osv. Det finnes jo kjempemange gratis alternativer. Og vet vi i hvilken grad det ble "hacket"? Snakker vi å bare gjette/vite et passord og så utestenge vedkommende, eller hacket de seg med keylogging og alt mulig? Jeg bare syns det er så rart valg av "kidnappere" å skulle hacke noens epost for å bruke som kommunikasjon? Istede for å bare skaffe seg en selv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Ann Mo said:

Ja, så kopi av noen innlegg han hadde skrevet på diverse forum inne på Flashback. Selv om han ikke har navngitt TH så er det jo ikke nødvendigvis så vanskelig å skjønne hvem det er med litt flere stikkord som hva slags firma han jobber i etc.

(Flashback er jo fullt av teorier hinsides all fornuft, men noe bra innimellom).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
12 minutter siden, SpaceX skrev:

Det er det inntrykket jeg sitter igjen med også. Ser for meg en som la hevnplaner når han ikke fikk med Hagen på planene.. 

Og etter hva som har stått i avisene så har det ikke vært hemmelige møter mellom kryptomannen og TH og da faller litt av teorien om at TH står bak bort for min del. Andre på kontoret var jo fullt klar over det. Ville det ikke da vært risikabelt å legge en plan med kryptoutpressing?

Man kan også spørre seg:

Ville en mann som Tom Hagen, som ikke er en teknologisk mann, tatt en så stor risiko og innledet en så vannvittig plan med en som krypto-mannen?

For det første så måtte han stolt fult og helt på han om at intet var sporbart for Politiet, om det skulle være det så hadde han jo kjørt livet sitt rett i dass... Selv hadde jeg ikke våget å stole slik på noen, det måtte i så fall vært Politiet selv som sa at det ikke var i stand til å spore noe... Bare det er helt hinsides min fornuft, at Hagen som nok liker å ha større kontroll enn hva jeg har på alt han foretar seg, at han skulle legge alt i hva kryptomannen sa han kunne usporbart..

Når man ser Kryptomannens væremåte også, han hadde noen møter med Hagen personlig, men avisene skriver jo om en som kom dit uten avtale og som ikke alltid fikk snakket med Hagen (altså pågående). Slike tender i alle fall jeg personlig til å ha mer skepsis til.

Ellers høres dine tanker rundt dette ut som noen jeg også kunne hatt selv, så jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
6 minutter siden, SpaceX skrev:

Ja, så kopi av noen innlegg han hadde skrevet på diverse forum inne på Flashback. Selv om han ikke har navngitt TH så er det jo ikke nødvendigvis så vanskelig å skjønne hvem det er med litt flere stikkord som hva slags firma han jobber i etc.

(Flashback er jo fullt av teorier hinsides all fornuft, men noe bra innimellom).

Flashback har jeg også fulgt med i, men å bruke dem som kilde kan man jo ikke. Man kan legge like lite i det som står der som man kan i det som står her.

Nå skal man være skeptisk til Medier også, selv om mye av det som står der er fakta som er kjent og også bekreftet. Personlig synes jeg dog at det som er skrevet i de største og annerkjente mediene er ok å vise til, media har tross alt en mer kritisk og forsiktig tilnærming til saken og vil høste kritikk og ødelegge for seg selv dersom de går for langt. Det er i alle fall bedre kilder enn rykter og her kan vi forholde oss til det så sant det er et annerkjent mediehus.

Vi må alle være skeptisk i så måte, mye blir jo bare tanker og spekulasjoner. Intet kan fremføres som sannheter, for det er det jo ikke så sant det ikke har greie henvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...