Gå til innhold

Lørenskog forsvinningen

Ann Mo

Anbefalte innlegg

Gjest Made4u
4 timer siden, Jobbermedbarn skrev:

Takk for godt innlegg, interessant å lese og fint å lære noe nytt! 

Er ikke interessant når en bruker her på forumet går imot hva en av verdens fremste eksperter på fagfeltet sier, da kan du heller ikke ta til deg og lære av brukeren for det blir jo bare vås man ikke kan legge noe som helst i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, marie420 skrev:

Jeg trorat  politiet også vet at det er mye tryggere å be om en liten prat enn å la han sette seg i en bil. Han kunne gitt  bånn gass og kjørt ned en hel barneskoleklasse på fortauet

Jeg tror du skal overlate til politiet å gjøre polititaktiske vurderinger.

Planen var forøvrig ikke å la ham sette seg i en bil, men pressekorpset på stedet ødela den opprinnelige planen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anouchka skrev:

Etter å ha sett trusselbrevet, er jeg ganske sikker på at Tom Hagen er uskyldig. Kidnapperne har vært en del av selve ugjerningen og mislyktes i å ta henne fra huset uskadet, ved å ta livet av henne da de skulle bortførte henne. Tror jeg. De følte seg nok heldige som fikk 1 million eller hva det var. Han skulle IKKE kontakte politi. Det gjorde han. Det er forståelig. 

Hva ved trusselbrevet gjør at du er sikker på at han er uskyldig? Brevet ser jo mer ut som det er skrevet av en nordmann som prøver å få det til å se ut som en som ikke har norsk som morsmål skrev det. Hvis vedkommende ikke har norsk som morsmål, hvorfor er ikke brevet på engelsk? Det ville vært mye mer naturlig.

Og som VG påpeker, hvorfor er enkle ord skrevet feil, mens mer komplekse ord og uttrykk skrevet riktig?

Jeg tenker at at hvem det nå enn er som har skrevet brevet, så har vedkommende norsk som morsmål, men vedkommende har prøvd å høres ut som en utlending.

Endret av jabx
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
1 time siden, Ann Mo skrev:

Når vi observerer media og politiet kjøre et slikt løp som de gjør i denne saken her, så handler det ikke bare om hvilken rettssikkerhet i rettssystemet vi har.

Vi alle ser hvilken massiv styrke nyhetsmediene har nå med digitale verktøy og hvilken styrke sosiale medier (som deriblant vår tråd her), utgjør mot menneskers frihet og rett til å leve godt så lenge det ikke finnes beviser for at de er innblandet i kriminelle handlinger. 

Husk at en dag kan det være din far, din bror, sin sønn, ditt barnebarn dette skjer mot. Eller deg selv. 

Det er også et aspekt som hadde vært fint om vært en del av diskusjonen vår om saken her. 

Jeg enes i dette!

Jeg kan ikke si at jeg er forbauset over hvor mye som lekker til media i denne saken, slikt har aldri vært bra for noe og er bare med på å skape spekulasjoner.

Det kommer to typer informasjon fra Politiet, det er uttalelser de ønsker å dele om saken (og det er det media burde forholdt seg til), så har man alt dette som lekkes men som ikke er verifisert da Politiet egentlig ikke kan eller vil snakke om emnene (det burde heller ikke media fokusert på).

Dessverre er media den mest spekulative part i saken, de jakter bevisst å overgå hverandre om å kunne ha de mest fengende overskrifter og tekster.

I grunn er det ganske begrenset hva Politiet har gått ut med offentlig i denne saken, men så har de da heller ikke all verden å bygge sak med virker det som, og desto mindre å offentliggjøre.

Alt for mye blir bare synsing og meninger i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ann Mo skrev:

Arikkelen jeg la inn er relevant. Mange her har en ståltro på at politiet har beviser som tilsier Hagen er den skyldige. Men det trenger ikke å være tilfelle. Det kan være det samme som er gjeldende nå som i tidligere saker: Politiet har ingen anelse om hvem som er skyldig, men de har ikke andre mulige ledetråder som kan føre de noe videre, og velger fra press å derfor sette fullt kjør mot den eneste de vet om som «kanskje kan/kunne vært skyldig, dersom mange andre ukjente faktorer også finnes - som de har ingen indikasjoner på er tilfelle». 

Det hadde vært bra om dette aspektet ble diskutert i tråden.

Artikkelen din er irrelevant. Den handler om en helt annen tidsepoke. Det betyr ikke at det ikke kan gjøres feil i dag, men de systematiske metodefeilene som er beskrevet er ikke relevante i dag.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, jabx skrev:

Jeg tror du skal overlate til politiet å gjøre polititaktiske vurderinger.

Planen var forøvrig ikke å la ham sette seg i en bil, men pressekorpset på stedet ødela den opprinnelige planen.

Hva tenker du om min teori a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Made4u
3 timer siden, Eleaelea skrev:

Jeg tenker at Anne Elisabeth var i en alder der hun brukte blodtrykkmedisin eller noe lignende medisiner. Å om hun er i live, hvordan blir medisin skaffet? Hun er jo avhengig av medisin som alle andre "eldre" mennesker. Nei, Har trodd fra første dag at hun er død. Og at det er noen nær henne som er drapsmannen. Tror ikke på at vilt fremmede plutselig finner ut at de skal ta henne. Intressant om hun noen gang blir funnet. Hvor befinner hun seg død? Å hva var grunnen til at hun ble drept?

Har de sjekket fryselager og slike steder?

Nå er summen som ble forlangt, altså mer enn 90 millioner kroner, en sum som god kan motivere kriminelle og i særdeleshet kriminelle som kommer fra land hvor de 90 millionene utgjør vesentlig mer enn hva de gjør her.

Vi vet at kidnappinger forekommer og at man finner reelle kidnappere, at det også finnes folk der ute som vil begå kriminelle handlinger vet vi også. I samfunn hvor vi ikke bruker bank på samme måte som før, og hvor vi bruker digitale betalingsløsninger. altså bankkort i større grad - så må nødvendigvis også kriminelle tenke nytt da bankran ikke lenger forekommer i den grad det gjorde det tidligere.

Så man kan absolutt ikke avskrive at det kan ha vært en kidnapping nei. Så er det disse to østeuropeerne, en med fiskestang og en annen med telelinse. Som ble sett like ved boligen før kiddnappingen, men ikke etterpå... Er det et vanlig syn det mener du? Og så er det Forturum-mennene som aldri er funnet bl.a. Så her er ting som også tyder på at kanskje den teorien kan stemme også....

Nylig fikk vi kjennskap til brevet Hagen fant i boligen etter kidnappingen, eller som han skal ha figurert selv. En av verdens ledende eksperter uttaler at det er skrevet av noen som ikke har noen av de skandinaviske språkene som morsmål. Å produsere et slikt falsk brev selv, altså late som om man er fra et annet sted enn hva man egentlig er, det er ikke så enkelt og er ofte lett å avsløre (i alle fall for de som jobber med slikt). Så nei, jeg ser det som et klart bevis på at Hagen ikke har skrevet det, om han står bak så må han i det minste ha hatt en medhjelper til dette som ikke er skandinavisk.

Folk her kan synse og mene etter eget forgodtbefinnende, det betyr intet da å tyde skrifter er et ganske avansert fagfelt i seg selv.. Brevet er skrevet av noen som ikke har et skandinavisk morsmål, noe annet ville nok heller ikke noen som har det maktet da det jo avsløres fordi vi som skriver skandinavisk også bygger opp setninger på vår måte også når vi bruker andre språk vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
22 minutter siden, jabx skrev:

Artikkelen din er irrelevant. Den handler om en helt annen tidsepoke. Det betyr ikke at det ikke kan gjøres feil i dag, men de systematiske metodefeilene som er beskrevet er ikke relevante i dag.

Politiet har gjort grove og særs alvorlige feil i denne sak, og kanskje nettopp derfor vil de finne en syndebukk i denne sak, for å komme unna at de blir belyst ytterligere.

De møtte Hagen i uniformert Politibil like etter kidnappingen, det er fatalt og en grov feilvurdering allerede fra tidlig start, De kommuniserte så med motparten (ved en feil hevder de nå) i startfasen av saken, uten Hagens viten og samtykke (noe de burde være om man skulle tatt utgangspunkt i at dette var en kidnapping, som jo var hovedteorien den gangen)...

Og så har de fortsatt inn i et tunnelsyn uten like, mange og meg selv inkludert er lite imponert og vil skifte ut de som har vært og er på saken. Synes også de har gjort grove feilvurderinger som å skrive ut Forturum-mennene og fiskeren og mannen med tele-linsa ut av saken uten å finne ut hvem de er etc., virker som de ser seg blind på alt annet enn å ta Tom Hagen.

Og når de gjør det, så er det bevisst av dem å lage et mest mulig sirkus ut av det, med Delta-styrken etc., på en tid da de ikke har noe som helst håndfast mot Hagen annet enn hva om, hvis om, altså indisier. Det var et gedigent feilgrep av dem også det, og i ettertid så uttaler de seg og høster berettiget kritikk for hvordan de gjør det også.

Nei, her må de tas av saken og nye folk må få se på saken, jo før jo bedre. De som er på saken nå har fått veldig store midler men virker å ikke ha kommet noen som helst vei annet enn å våse og stokke det hele til veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Made4u skrev:

Er ikke interessant når en bruker her på forumet går imot hva en av verdens fremste eksperter på fagfeltet sier, da kan du heller ikke ta til deg og lære av brukeren for det blir jo bare vås man ikke kan legge noe som helst i.

Hvilken ekspert er det du snakker om? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
6 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Hvilken ekspert er det du snakker om? 

https://www.dagbladet.no/nyheter/trusselbrevet-sprakdetaljen-politiet-avslorte/72523277

Det er ikke enkelt for noen fra ett land eller region, altså for noen som taler ett språk, å etterligne et annet (altså late som)... Ergo, Hagen har ikke skrevet dette trusselbrevet, og dersom han skal stå bak så må nødvendigvis noen ha hjulpet han til dette.

Mange tror misoppfattet at det vil være enkelt å lure andre med slik, men man glemmer at de som tyder slikt har veldig mye kunnskap om akkurat dette, det er faktisk et ganske omfattende fagfelt.

Da blir det jo direkte oppsiktsvekkende at du påstår å ha lært noen av ukvalifiserte som sitter og synser etter eget forgodtbefinnende her på KG på enkleste vis... Det er intet å lære av noen her på KG om dette omfattende fagfeltet, det eneste vi kan ta til etterretning er at brevet er skrevet av noen som har et annet morsmål enn oss (og de øvrige skandinaviske landene). Og vi må lytte til ekspertisen som også har uttalt at det er vanskelig å forfalske slik også, altså å late som at man er fra et annet sted (for det avsløres raskt av de som kan fagfeltet, det krever kunnskap om fagfeltet å evne å gjøre).

Ser her at mange insinuerer at det kan ha vært skrevet av hvilken som helst Nordmann, men faglig sett er jo det helt feil.

Endret av Made4u
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blinkie
På 4.6.2020 den 15.49, The Kitten skrev:

Noe som ikke styrker saken hans.

Ikke nødvendigvis. Jeg tror han er uskyldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Blinkie skrev:

Ikke nødvendigvis. Jeg tror han er uskyldig!

Mens jeg tror han er skyldig. Jeg finner det og merkelig at barna gjør det de kan for å motarbeide politiet. Det er ikke opp til dem å bedømme skyldspørsmålet.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
26 minutter siden, The Kitten skrev:

Mens jeg tror han er skyldig. Jeg finner det og merkelig at barna gjør det de kan for å motarbeide politiet. Det er ikke opp til dem å bedømme skyldspørsmålet.

Det er ikke det minste merkelig, mye i denne saken tyder helt klart i retning av at Politiet har tunnelsyn, de blir ganske hardt kritisert fra flere hold om dagen og man ser en endeløs rekke av særs grove feilgrep de har begått fra tidlig start i saken til dags dato. De er ikke en gang i nærheten av å løse denne saken, at de som er på saken nå bør byttes ut med andre, det kommer etter hvert.

Ellers opplever jo barna Politiet som manipulerende, les deres versjon her. Ser man på uttalelsene til påtaleansvarlig også, så har han en oppsiktsvekkende framferd og sier ting til media selv fagpersoner reagerer på. At de har tunnellsyn og vil mer enn de klarer synes jeg virker ganske klart.

https://www.tv2.no/nyheter/11448888/

Ser man på spor de har utelukket fra saken, som peker i en helt annen retning, så er det slik jeg ser det skremmende at de fortsatt får være på saken. Jeg tror det snart skjer endringer med tanke på hvem som skal bringe denne saken videre,

Tror aldri denne gåten blir løst uten at eventuelt nye etterforskere får se på saken, det er skremmende å se hvor lite disse har fått til selv med midler tilført som man sjelden eller aldri har sett maken til i norsk kriminalhistorie.

Det er her Politiet som skyter seg selv i foten, altså ikke barna som gjør hva dem kan for å motarbeide dem, dette kan altså de som er på saken nå fult og helt takke seg selv - sågar jeg og mange andre er steilt imot dem og kritikk mot dem har også kommet fra media og fagpersoner.

Naturlig at barna da ikke vil bidra mer synes jeg.

Endret av Made4u
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Made4u skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/trusselbrevet-sprakdetaljen-politiet-avslorte/72523277

Det er ikke enkelt for noen fra ett land eller region, altså for noen som taler ett språk, å etterligne et annet (altså late som)... Ergo, Hagen har ikke skrevet dette trusselbrevet, og dersom han skal stå bak så må nødvendigvis noen ha hjulpet han til dette.

Mange tror misoppfattet at det vil være enkelt å lure andre med slik, men man glemmer at de som tyder slikt har veldig mye kunnskap om akkurat dette, det er faktisk et ganske omfattende fagfelt.

Da blir det jo direkte oppsiktsvekkende at du påstår å ha lært noen av ukvalifiserte som sitter og synser etter eget forgodtbefinnende her på KG på enkleste vis... Det er intet å lære av noen her på KG om dette omfattende fagfeltet, det eneste vi kan ta til etterretning er at brevet er skrevet av noen som har et annet morsmål enn oss (og de øvrige skandinaviske landene). Og vi må lytte til ekspertisen som også har uttalt at det er vanskelig å forfalske slik også, altså å late som at man er fra et annet sted (for det avsløres raskt av de som kan fagfeltet, det krever kunnskap om fagfeltet å evne å gjøre).

Ser her at mange insinuerer at det kan ha vært skrevet av hvilken som helst Nordmann, men faglig sett er jo det helt feil.

For det første skrev jeg kun at det var interessant og lærerikt for meg det @firl skrev, hva er så kontroversielt med det? Alltid noen som har mer kunnskap på ulike felt uten at de bare jobber spesifikt med dette, jeg synes det er interessant å lese. 

For det andre har ikke den eksperten du henviser til i linken, lest trusselbrevet, det står i teksten. Interessant det hun sier, men man kan ikke på bakgrunn av det hun sier si at brevet ikke er skrevet av en med skandinavisk morsmål. Hun tar forbehold, det er Dagbladet som konkluderer. 

Stor sannsynlighet for at eksperter vurderer dette brevet ulikt, det vil helt sikkert komme flere vurderinger rundt dette. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Made4u skrev:

Det er ikke det minste merkelig, mye i denne saken tyder helt klart i retning av at Politiet har tunnelsyn, de blir ganske hardt kritisert fra flere hold om dagen og man ser en endeløs rekke av særs grove feilgrep de har begått fra tidlig start i saken til dags dato. De er ikke en gang i nærheten av å løse denne saken, at de som er på saken nå bør byttes ut med andre, det kommer etter hvert.

Ellers opplever jo barna Politiet som manipulerende, les deres versjon her. Ser man på uttalelsene til påtaleansvarlig også, så har han en oppsiktsvekkende framferd og sier ting til media selv fagpersoner reagerer på. At de har tunnellsyn og vil mer enn de klarer synes jeg virker ganske klart.

https://www.tv2.no/nyheter/11448888/

Ser man på spor de har utelukket fra saken, som peker i en helt annen retning, så er det slik jeg ser det skremmende at de fortsatt får være på saken. Jeg tror det snart skjer endringer med tanke på hvem som skal bringe denne saken videre,

Tror aldri denne gåten blir løst uten at eventuelt nye etterforskere får se på saken, det er skremmende å se hvor lite disse har fått til selv med midler tilført som man sjelden eller aldri har sett maken til i norsk kriminalhistorie.

Det er her Politiet som skyter seg selv i foten, altså ikke barna som gjør hva dem kan for å motarbeide dem, dette kan altså de som er på saken nå fult og helt takke seg selv - sågar jeg og mange andre er steilt imot dem og kritikk mot dem har også kommet fra media og fagpersoner.

Naturlig at barna da ikke vil bidra mer synes jeg.

Er det noen som har tunnelsyn i denne saken må det være deg.

Du synser, rakker ned på politiet og trekker paralleller til eget liv i lange innlegg. Hva vet du om hvor nær politiet er å løse saken eller ei? Hva vet du om at det skal byttes ut etterforskere eller ei? Sitter du kanskje som fluen på veggen og får med førstehånds kunnskap fra politiet?

At du tror blindt på TH og barna er din fulle rett. Men å være nedlatende overfor andre som er av en annen mening er bare ufint. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
47 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

For det første skrev jeg kun at det var interessant og lærerikt for meg det @firl skrev, hva er så kontroversielt med det? Alltid noen som har mer kunnskap på ulike felt uten at de bare jobber spesifikt med dette, jeg synes det er interessant å lese. 

For det andre har ikke den eksperten du henviser til i linken, lest trusselbrevet, det står i teksten. Interessant det hun sier, men man kan ikke på bakgrunn av det hun sier si at brevet ikke er skrevet av en med skandinavisk morsmål. Hun tar forbehold, det er Dagbladet som konkluderer. 

Stor sannsynlighet for at eksperter vurderer dette brevet ulikt, det vil helt sikkert komme flere vurderinger rundt dette. 

Nå, hvis du synes hva noen sier her, hvor konklusjon nær sagt krasjer med fagkunnskapen. Da synes jeg at det er ukritisk av deg rett og slett, man kan ikke legge all verden i hva noen her synser om, i alle fall ikke se det som lærerikt når konklusjonen til fagpersoner er en annen (sprøyt kalles da det for egen del).

Eksperten forklarer bare hvordan fagpersoner jobber, så nok andre eksperter som har kommet frem til at trusselbrevet ikke er skrevet av noen med sandinavisk språk. De kan ikke sette inkompetente på å analysere slikt heller, som folk her på KG som vi nødvendigvis må avfeie om man skal være kritisk.

Mitt inntrykk er ikke at her er det Dagbladet som konkluderer, dette kommer nok garantert fra noen som jobber innen fagfeltet, og så presenterer Dagbladet det som dem gjør.

Det siste der er kanskje ønsketenkning fra din side, men altså de har arbeidsmetoder de som jobber med dette. Det er uansett en komplisert oppgave å forfalske slik, sjansene er da større for å bli tatt enn ikke. Hvis det virkelig medførte riktighet at brevet kunne avsløre at det var skrevet av en Nordmann, da hadde nok Politiet fremlagt det som et veldig viktig bevis også (og det har de jo ikke).

Så det er ingen grunn til å betvile at dette ikke er skrevet av noen med bakgrunn fra et annet land, slik det jo hevdes... Politiet sier jo også selv at Hagen må ha hatt hjelp, trolig fra flere, så man må jo anta at Hagen dersom han skal ha stått bak dette må ha hatt hjelp fra flere enn noen som kan mye om kryptovalutta... Så kan man spørre seg om Hagen virkelig ville tatt så store sjanser, eller om dette virkelig er et reelt kidnappingsbrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Made4u
48 minutter siden, Oida skrev:

Er det noen som har tunnelsyn i denne saken må det være deg.

Du synser, rakker ned på politiet og trekker paralleller til eget liv i lange innlegg. Hva vet du om hvor nær politiet er å løse saken eller ei? Hva vet du om at det skal byttes ut etterforskere eller ei? Sitter du kanskje som fluen på veggen og får med førstehånds kunnskap fra politiet?

At du tror blindt på TH og barna er din fulle rett. Men å være nedlatende overfor andre som er av en annen mening er bare ufint. 

Du tar feil der, jeg har absolutt ikke tunnelsyn.

Selvfølgelig er jeg åpen for at det kan være slik at Tom Hagen har arrangert dette og at siktelsen mot han medfører riktighet, jeg ønsker en løsning på denne saken jeg også.

Like fult har de som er på saken nå gjort horrible vurderinger, rett og slett en dårlig jobb hvor den ene grove feiltagelsen etter den andre er begått, klart man skal være kritisk til det.

At jeg forsvarer Tom Hagen er ene og alene fordi jeg synes forhåndsdømming blir helt feil, og i alle fall basert på det ytterst tynne grunnlaget Politiet i denne saken har, det er en skandale og en regelrett farse hva Politiet bedriver i denne saken - at de fortjener all den kritikken de får er meget berettiget.

Selv er jeg en med stor tiltro til Politiet her i landet generelt, men de som har vært på denne saken og i denne saken alene, så er det all mulig grunn og gå ut mot Politiet og å støtte Tom Hagen og hans nærmeste.

Det er ikke å ha tunnelsyn å synes at forhåndsdømming blir feil, det er grunnleggende det eneste riktige synes jeg. Så får vi (inklusive meg) dømme han om og når vi får en god grunn til det, og der er vi ikke nå for slik saken står så er det indisier og ikke fellende beviser.

Hva jeg gjør er altså bare å kritisere de som er på saken nå, og gjentar at det er feil å forhåndsdømme så det står jeg opp imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, fotballjenta said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e83lv9/loerenskog-saken-her-er-hele-trusselbrevet 

Her er hele trusselbrevet. Jeg skal ikke være veldig bastant her, men jeg syns det virker som noen prøver etterligne østeuropeere.

To ting som er rart.

Brevet er ikke oversatt gjennom Google translate, noe som hadde vært naturlig om de ikke kunne norsk.

Den andre tingen er de rare skrivefeilene. Jeg er gift med en østeuropeer og kjenner mange av dem i Norge via ham + i jobbsammenheng. Ingen av dem har disse skrivefeilene. Manglende dobbeltkonsonanter i noen ord, og dobbeltkonsonanter i andre ord som ikke skulle vært der er rare feil selv for en utlending. 
Setningsoppbyggingen er i noen setninger østeuropeeisk, men ikke alle.

Jeg skjønner hvorfor politiet og deres eksperter mener dette brevet er fabrikkert. Om det er TH som står bak skal jeg ikke si, men jeg tror ikke det er østeuropeere. Da er det isåfall en som har fått i oppdrag om å skrive det så ræva som mulig og å legge til feil. 

Men SKUMMELT! DET er det! 

Hva mener du egentlig med øst-europeisk, mener du slavisk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fiskegrateng skrev:

Hva mener du egentlig med øst-europeisk, mener du slavisk?

Med øst-europeisk mener jeg øst-europeisk. Både slavisk og baltisk. Samme setningsoppbygging og samme opprinnelse (mest sannsynlig). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kidnappingsbrevet ser mest ut som om det er skrevet av en østlending i fylla, mener nå jeg.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...