Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, marie420 skrev:

Ja jeg så også at en ekspert sa hun mente  det var en fra østeuropa??

Ja men hun hadde vel ikke lest hele? 

Skrevet
Akkurat nå, fotballjenta skrev:

Ja men hun hadde vel ikke lest hele? 

Usikker på det

Skrevet

Det er vanskelig å fortelle hva man tror, fordi det så lett blir spekulasjon og bryter med reglene her, og man vil jo heller ikke legge byrde på de som allerede har det så tungt. Men med datterens brev i minne sitter jeg igjen med to stikkord; kontroll og familietragedie. Det brevet var som en åpenbaring, veldig mye basert på egne opplevelser både personlig og i jobbsammenheng. 

Jeg håper de løser denne saken, men jeg veksler mellom å tro at politiet har mye mer og at de ikke har så mye! Også er det en utrolig skremmende og merkelig sak, men først og fremst ufattelig tragisk for de involverte. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Det er vanskelig å fortelle hva man tror, fordi det så lett blir spekulasjon og bryter med reglene her, og man vil jo heller ikke legge byrde på de som allerede har det så tungt. Men med datterens brev i minne sitter jeg igjen med to stikkord; kontroll og familietragedie. Det brevet var som en åpenbaring, veldig mye basert på egne opplevelser både personlig og i jobbsammenheng. 

Jeg håper de løser denne saken, men jeg veksler mellom å tro at politiet har mye mer og at de ikke har så mye! Også er det en utrolig skremmende og merkelig sak, men først og fremst ufattelig tragisk for de involverte. 

Jeg tenker at de ikke har  så mye mer da, siden de to dommerne mente det var  for svakt..

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, marie420 skrev:

Jeg tenker at de ikke har  så mye mer da, siden de to dommerne mente det var  for svakt..

Jeg er helt enig i at det absolutt er en mulighet...

• Liker 3
Skrevet

Etter å ha sett trusselbrevet, er jeg ganske sikker på at Tom Hagen er uskyldig. Kidnapperne har vært en del av selve ugjerningen og mislyktes i å ta henne fra huset uskadet, ved å ta livet av henne da de skulle bortførte henne. Tror jeg. De følte seg nok heldige som fikk 1 million eller hva det var. Han skulle IKKE kontakte politi. Det gjorde han. Det er forståelig. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror at den som har skrevet brevet har tilbrakt tid i Sverige. Og har bodd lenge I østeuropa. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber som lærer i norsk som andrespråk, og har gjort det nå i flere år. Og jeg skjønner ikke at de har kommet frem til at brevet er skrevet av noen fra et land utenfor Skandinavia! Feilene som er skrevet er ikke vanlige feil innlærerne gjør. Det er feks. unormalt at de har slike feil på enkel og dobbel konsonant, endinger, tall, kjønn. Enkle ord er skrevet feil, men vanskelige er skrevet riktig. Det som er mest avslørende er alt det som er riktig. Man har ikke riktig ordstilling i leddsetning, riktig bruk av intetkjønn, og så i tillegg masse feil på enkel/dobbeltkonsonant. Det henger ikke på greip, og ligner ikke på noe av det som blir produsert av folk som lærer norsk. Det er veldig mye som er riktig i det brevet, som det ikke er vanlig å få til før de har lært norsk lenge (eller har norsk som morsmål). Jeg mener det er helt tydelig at noen har jobbet godt og lenge med å legge inn konskvente skrivefeil her. Men det som er riktig avslører at dette er en person som egentlig kan norsk veldig godt. 

• Liker 31
Gjest Villja
Skrevet
40 minutter siden, Anouchka skrev:

Jeg tror at den som har skrevet brevet har tilbrakt tid i Sverige. Og har bodd lenge I østeuropa. 

Jeg tenkte også Sverige!

Skrevet
4 timer siden, fotballjenta skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e83lv9/loerenskog-saken-her-er-hele-trusselbrevet 

Her er hele trusselbrevet. Jeg skal ikke være veldig bastant her, men jeg syns det virker som noen prøver etterligne østeuropeere.

To ting som er rart.

Brevet er ikke oversatt gjennom Google translate, noe som hadde vært naturlig om de ikke kunne norsk.

Den andre tingen er de rare skrivefeilene. Jeg er gift med en østeuropeer og kjenner mange av dem i Norge via ham + i jobbsammenheng. Ingen av dem har disse skrivefeilene. Manglende dobbeltkonsonanter i noen ord, og dobbeltkonsonanter i andre ord som ikke skulle vært der er rare feil selv for en utlending. 
Setningsoppbyggingen er i noen setninger østeuropeeisk, men ikke alle.

Jeg skjønner hvorfor politiet og deres eksperter mener dette brevet er fabrikkert. Om det er TH som står bak skal jeg ikke si, men jeg tror ikke det er østeuropeere. Da er det isåfall en som har fått i oppdrag om å skrive det så ræva som mulig og å legge til feil. 

Men SKUMMELT! DET er det! 

Enig med deg. Det der er ikke øst-europeere. Ingen øst-europeere jeg kjenner ville ha skrevet det brevet sånn. De har andre typer skrivefeil. 

• Liker 7
Gjest Made4u
Skrevet (endret)
4 timer siden, fotballjenta skrev:

Min teori er at politet sitter på mye mer informasjon enn det vi gjør

Det var vel ønskelig fra deres side å gå på et gedigent prestisjenederlag, når de ville fengsle Hagen så la de frem usikre beviser som skulle skape tvil, og så sitter de på knusende beviser ingen har fått se... Denne saken må jo skille seg fra andre saker hvor historien har vist oss at aldri ble oppklart, for her sitter politiet med så mye mer...

Det fremstår altså rett og slett ironisk at du lar den farsen gå på repeat for min del, klart Politiet la frem det beste de hadde da de ville fengsle Hagen, at du tror annet er meg en gåte og jeg finner det svært ulogisk at du tenker slik og derfor skreiv jeg jo ironisk.

Endret av Made4u
Skrevet
5 timer siden, firl skrev:

Jeg jobber som lærer i norsk som andrespråk, og har gjort det nå i flere år. Og jeg skjønner ikke at de har kommet frem til at brevet er skrevet av noen fra et land utenfor Skandinavia! Feilene som er skrevet er ikke vanlige feil innlærerne gjør. Det er feks. unormalt at de har slike feil på enkel og dobbel konsonant, endinger, tall, kjønn. Enkle ord er skrevet feil, men vanskelige er skrevet riktig. Det som er mest avslørende er alt det som er riktig. Man har ikke riktig ordstilling i leddsetning, riktig bruk av intetkjønn, og så i tillegg masse feil på enkel/dobbeltkonsonant. Det henger ikke på greip, og ligner ikke på noe av det som blir produsert av folk som lærer norsk. Det er veldig mye som er riktig i det brevet, som det ikke er vanlig å få til før de har lært norsk lenge (eller har norsk som morsmål). Jeg mener det er helt tydelig at noen har jobbet godt og lenge med å legge inn konskvente skrivefeil her. Men det som er riktig avslører at dette er en person som egentlig kan norsk veldig godt. 

Det er ikke politiet og eksperter som de har engasjert som har kommet frem til dette. Det er VG og Dagbladet som har spurt noen eksperter (?) som har sett på bruddstykker av brevet, fordi på det tidspunktet var ikke hele brevet offentliggjort.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Kvins skrev:

Det er ikke politiet og eksperter som de har engasjert som har kommet frem til dette. Det er VG og Dagbladet som har spurt noen eksperter (?) som har sett på bruddstykker av brevet, fordi på det tidspunktet var ikke hele brevet offentliggjort.

Jo, Dagbladet skriver i linken som er referert til her, at flere eksperter/msk med fagkunnskap har undersøkt brevet ( de skriver ikke bruddstykker) og at konklusjonen er klar. Nå skriver ikke Dagbladet navnet på disse ekspertene, men fortsetter med i artikkelen en som ikke har sett brevet og ikke konkluderer. Veldig spesiell og usikker fremstilling av en konklusjon, derfor jeg reagerte. 
VG derimot skriver ikke at de har noen fagkunnskap, men kommer med en del spørsmål der det tydelig vises at de tror på den motsatte konklusjonen. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, firl skrev:

Takk for godt innlegg, interessant å lese og fint å lære noe nytt! 

• Liker 7
Skrevet
På ‎15‎.‎05‎.‎2020 den 19.14, Made4u skrev:

Sett fra mitt ståsted så virker kidnapping å være mer sannsynlig enn at dette er en sak hvor drap har forekommet og kidnapping er brukt for å villede. Teorien Politiet nå er inne på virker for surrealistisk for min del.

Men nå er jeg åpen for at dette kan være en iscenesatt selvvalgt forsvinning også, man må være åpen for enhver løsning selv om siste teori er lite sannsynlig.

Nå vet ingen om hun er i live eller er død, selv om det siste er nærliggende å anta. At hun blir funnet er det viktigste i saken og vil nok gi mange svar.

Men tviler mer og mer på at de svarene noengang kommer, så hva enn som har skjedd i denne sak så har den eller de som har planlagt dette gjort en meget god forberedelse,

Jeg tenker at Anne Elisabeth var i en alder der hun brukte blodtrykkmedisin eller noe lignende medisiner. Å om hun er i live, hvordan blir medisin skaffet? Hun er jo avhengig av medisin som alle andre "eldre" mennesker. Nei, Har trodd fra første dag at hun er død. Og at det er noen nær henne som er drapsmannen. Tror ikke på at vilt fremmede plutselig finner ut at de skal ta henne. Intressant om hun noen gang blir funnet. Hvor befinner hun seg død? Å hva var grunnen til at hun ble drept?

Har de sjekket fryselager og slike steder?

• Liker 5
Skrevet

Mulig det er taktisk smart av politiet å sikte Hagen, og av Hagen å ikke snakke med politiet nå. Kanskje han får kontakt med kidnapperne igjen, nå som alle landets aviser skriver at hele Hagen-familien nekter å snakke med politiet. 

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, jabx skrev:

Hvilken relevans har dette for tråden? Etterforskning i politiet i dag er ikke basert på å "skille løgn fra sannhet basert på magefølelse". Det brukes helt andre metoder i dag enn for bare 20 år siden.

13 timer siden, jabx skrev:

Norsk politi for mange år siden. Det er en helt annen opplæring av studenter, og helt andre metoder som brukes i dag. Alt dette er irrelevant.

Fra det som er fremkommet så har politiet nå:

- Ingen anelse hva som har skjedd med AEH og hvor hun er. 
- Ingen anelse om hvem som kan ha bortført henne. 
- Ingen anelse om hvem som har opprettet og sendt mail til politiet og Hagen 
- Ingen anelse om hvem som har laget kryptoplottet. 
- Ingen anelse om hvem som har mottatt summen for å skulle gi livsbevis.

Og etter månedsvis uten noen kunnskap om hva som har skjedd AEH har politiet landet på å tro at ektemannen har sikkert, på en uviss måte, fått hjelp av en eller flere uvisse medhjelpere bortført og drept AEH, og i tillegg til å fått hjelp av en eller flere uvisse medhjelpere til å organisere et svært digitalt avansert kryptoplott. Fordi han kanskje kunne ønsket å kvitte seg med konen sin, fordi hun kanskje ønsket å skille seg og da var det kanskje en fare for en andel av den 1,9 milliarder store formuen hans.

Arikkelen jeg la inn er relevant. Mange her har en ståltro på at politiet har beviser som tilsier Hagen er den skyldige. Men det trenger ikke å være tilfelle. Det kan være det samme som er gjeldende nå som i tidligere saker: Politiet har ingen anelse om hvem som er skyldig, men de har ikke andre mulige ledetråder som kan føre de noe videre, og velger fra press å derfor sette fullt kjør mot den eneste de vet om som «kanskje kan/kunne vært skyldig, dersom mange andre ukjente faktorer også finnes - som de har ingen indikasjoner på er tilfelle». 

På 5.6.2020 den 1.19, Ann Mo skrev:

https://www.nrk.no/kultur/drapstiltalt-underviste-politiet-1.8364699

– Vi var bakpå i saken helt fra starten. Det var krevende å etterforske i det miljøet. Etterhvert som saken ble stående i stampe, ble Øglænd til slutt sittende alene med saken. – Man merker et press, fra sjefer, kolleger og venner. Alle spør hvordan det går med saken din og mediene omtalte det som en mislykket etterforskning. 

– Politiet bestemte seg ... og var helt ukritiske.

Norge. Norsk politi.. 

Det hadde vært bra om dette aspektet ble diskutert i tråden.

• Liker 3
Skrevet

Når vi observerer media og politiet kjøre et slikt løp som de gjør i denne saken her, så handler det ikke bare om hvilken rettssikkerhet i rettssystemet vi har.

Vi alle ser hvilken massiv styrke nyhetsmediene har nå med digitale verktøy og hvilken styrke sosiale medier (som deriblant vår tråd her), utgjør mot menneskers frihet og rett til å leve godt så lenge det ikke finnes beviser for at de er innblandet i kriminelle handlinger. 

Husk at en dag kan det være din far, din bror, sin sønn, ditt barnebarn dette skjer mot. Eller deg selv. 

Det er også et aspekt som hadde vært fint om vært en del av diskusjonen vår om saken her. 

• Liker 5
Skrevet

Ryddet for spekulasjon og avsporinger, samt svar til det. 

_popcorn_, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...