Gå til innhold

Lørenskog forsvinningen

Ann Mo

Anbefalte innlegg

Alarmselgeren skrev (8 timer siden):

Tom Hagen har uttalt at han mente seg overvåket av fremmede både før og etter forsvinningen. Det var i tillegg installert et alarmsystem i boligen, som merkelig nok var deaktivert. Videre gjorde politiet tidlig i etterforskningen beslag av en skarpladd hagle de fant bak senga til Hagen. Dette skal ha vært under de innledende krimtekniske undersøkelsene i huset.  Det merkelige her er at Hagen påberopte seg nødrett for denne hagla, fordi han mente fremmede hadde tatt kona hans. Men den hagla har altså åpenbart blitt plassert bak senga før forsvinningen. Det er ganske spesielt å ha en ladd hagle bak senga fordi man angivelig frykter for sitt liv, samtidig som man da velger å ikke ha på alarmsystemet. Det er i det hele tatt oppsiktsvekkende at man frykter såpass for sitt liv at man har en skarpladd hagle liggende klar, uten at man kontakter politiet.

Det samme kan man også si om en episode Hagen i avhør fortalte politiet om. Han skal angivelig, på en av sine kveldsturer rundt Langvannet, ha truffet på noen unge gutter som viste frem en Smith & Wesson-pistol de visstnok hadde funnet på isen på vannet. Denne episoden valgte han ikke å fortelle uoppfordret til politiet, men fortalte den altså på tampen av et avhør som i hovedsak dreide seg om Hagens teorier om hva som kunne ha skjedd.

Her hadde hans kone altså nylig blitt utsatt for en svært grov forbrytelse. Likevel brydde han seg tydeligvis ikke mer om at det ble funnet et skytevåpen i nærheten av åstedet enn at han unnlot å kontakte politiet om funnet. Jeg tenker at selv en person som ikke sto i Hagens situasjon, ville meldt fra om noe slikt ganske umiddelbart.

Man begynner jo å lure på om denne episoden med pistolen på isen er rent oppspinn fra Hagens side. Sett under ett får oppførselen hans meg til å mistenke at han på et vis driver gjøn med politiet, en slags type "gaslighting".
Hans ord og handlinger later til å være i strid med hverandre. Man kunne kanskje forstått det hvis det handlet om en person i sjokktilstand. Men Hagen bærer ikke preg av noe slikt. Han har fortsatt å jobbe som vanlig, og har oppnådd veldig gode resultater bl.a. gjennom aksjehandler. 

Han har sagt at han mener gjerningsmannen "har en plan om å forvirre". Jeg er ikke helt fremmed for å påstå at hans eget handlingsmønster passer den samme beskrivelsen. Han opptrer forvirrende.

Leser man Lørenskog boka så beskrives særegenhetene hans der. Jeg må lese boka en gang til for mener å huske at AEH ble kalt nullet. Avhørene er helt utrolige som de beskrives i boka! Leter på nett om det kan finnes avis oppslag med han før 2018. Mistenker at det kan være rare ting for han har bygd ut Lørenskog. Kanskje finnes konflikter? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, brukerdebatt, brukerangrep, spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (På 14.11.2023 den 21.30):

Tom Hagen blir fremstillt som teknologisk- og elektronisk inkompetent. 

Han eier aksjer og er eier av firmaet Elkraft AS, et strømselskap.

Sorry, men for å lykkes der er man nødt til å inneha en viss kompetanse og forståelse av elektronisk- og teknologisk verktøy. Jeg sier ikke at man må ha teknologisk kompetanse for å bli søkkrik, men innenfor den platformen Hagen har blitt rik, så er faktisk en viss teknologisk kompetanse et krav for å lykkes.

Slik Hagen fremstillte seg til Politiet mener han selv at han knapt klarer å bruke en mobiltelefon. Da hadde man ikke klart å styrt et strømselskap og drive aksjehandel i så stor skala.

Du kan godt mene at det jeg kommer med er feil, men da forventer jeg at du har noe mer substans i dine svar.

Alarmselgeren skrev (På 15.11.2023 den 0.11):

Interessant at du påpeker dette. Hagen hadde smarttelefon (iPhone 5 hvis jeg ikke husker feil) som han overlot til sin kone ikke særlig lenge før hun forsvant. Jeg husker ikke akkurat tidspunkt, men det var ihvertfall i løpet av 2018. Han selv gikk da tilbake til å bruke en gammel Nokia. På vårparten i 2019 kvittet han seg med denne, og gikk tilbake til smarttelefon.

Han har selv påstått at han ikke leser eller skriver sine egne eposter, og at dette måtte enten kona eller sekretæren gjøre for ham, og at de også måtte printe ut epostene før han kunne lese dem. Samtidig er det blitt anført at han på forsvinningsdagen leste eposter på sin iPad like etter ankomst til arbeidsplassen.

Virker for meg som om han bare er "teknologisk tilbakestående" når det passer ham.

Alarmselgeren skrev (På 20.11.2023 den 12.21):

Tom Hagen har uttalt at han mente seg overvåket av fremmede både før og etter forsvinningen. Det var i tillegg installert et alarmsystem i boligen, som merkelig nok var deaktivert. Videre gjorde politiet tidlig i etterforskningen beslag av en skarpladd hagle de fant bak senga til Hagen. Dette skal ha vært under de innledende krimtekniske undersøkelsene i huset.  Det merkelige her er at Hagen påberopte seg nødrett for denne hagla, fordi han mente fremmede hadde tatt kona hans. Men den hagla har altså åpenbart blitt plassert bak senga før forsvinningen. Det er ganske spesielt å ha en ladd hagle bak senga fordi man angivelig frykter for sitt liv, samtidig som man da velger å ikke ha på alarmsystemet. Det er i det hele tatt oppsiktsvekkende at man frykter såpass for sitt liv at man har en skarpladd hagle liggende klar, uten at man kontakter politiet.

Det samme kan man også si om en episode Hagen i avhør fortalte politiet om. Han skal angivelig, på en av sine kveldsturer rundt Langvannet, ha truffet på noen unge gutter som viste frem en Smith & Wesson-pistol de visstnok hadde funnet på isen på vannet. Denne episoden valgte han ikke å fortelle uoppfordret til politiet, men fortalte den altså på tampen av et avhør som i hovedsak dreide seg om Hagens teorier om hva som kunne ha skjedd.

Her hadde hans kone altså nylig blitt utsatt for en svært grov forbrytelse. Likevel brydde han seg tydeligvis ikke mer om at det ble funnet et skytevåpen i nærheten av åstedet enn at han unnlot å kontakte politiet om funnet. Jeg tenker at selv en person som ikke sto i Hagens situasjon, ville meldt fra om noe slikt ganske umiddelbart.

Man begynner jo å lure på om denne episoden med pistolen på isen er rent oppspinn fra Hagens side. Sett under ett får oppførselen hans meg til å mistenke at han på et vis driver gjøn med politiet, en slags type "gaslighting".
Hans ord og handlinger later til å være i strid med hverandre. Man kunne kanskje forstått det hvis det handlet om en person i sjokktilstand. Men Hagen bærer ikke preg av noe slikt. Han har fortsatt å jobbe som vanlig, og har oppnådd veldig gode resultater bl.a. gjennom aksjehandler. 

Han har sagt at han mener gjerningsmannen "har en plan om å forvirre". Jeg er ikke helt fremmed for å påstå at hans eget handlingsmønster passer den samme beskrivelsen. Han opptrer forvirrende.

Ville bare samle noen veldig interessante innlegg i en tråd her!

Finner ikke igjen den posten som hadde sånn 3-4 linker (til Nettavisen?) om saken? Var på en av de siste sidene mener jeg...leste det igår men finner de ikke. 

Uansett. Hadde vært nemt med ei nettside med all info... 😅

Endret av miniomelett
skrivefeilz
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innlegg av Alarmselgeren. Jeg kan bekrefte at alt stemmer. Les boka Lørenskog-mysteriet så finner man mye som ikke er dekket i avisen. Særlig den historien med disse afghanerene TH påstår å ha møttes er syk. Og historien om pingvinmannen viser bare hvilken fantasi TH har.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (På 14.11.2023 den 21.30):

Tom Hagen blir fremstillt som teknologisk- og elektronisk inkompetent. 

Han eier aksjer og er eier av firmaet Elkraft AS, et strømselskap.

Sorry, men for å lykkes der er man nødt til å inneha en viss kompetanse og forståelse av elektronisk- og teknologisk verktøy. Jeg sier ikke at man må ha teknologisk kompetanse for å bli søkkrik, men innenfor den platformen Hagen har blitt rik, så er faktisk en viss teknologisk kompetanse et krav for å lykkes.

Slik Hagen fremstillte seg til Politiet mener han selv at han knapt klarer å bruke en mobiltelefon. Da hadde man ikke klart å styrt et strømselskap og drive aksjehandel i så stor skala.

Du kan godt mene at det jeg kommer med er feil, men da forventer jeg at du har noe mer substans i dine svar.

Store spørsmålet blir jo hva han selv kan. Virker rart at han ikke skriver sms, må ha printet ut mail for å lese osv. 

Kryptovaluta hjalp Politi han med når han overførte monero/euro. 

Uansett så tror jeg TH kan få den hjelp han trenger rundt seg både av ansatte og privat. Han har mulig fått hjelp med AEH også, det Politi etterforsker og Politiet’s mening om skyldspørsmålet er jo klar. 

Lørenskog mysteriet boka viser hvor spesiell han må være. Vil vel tro det er sant det som står der. 

Endret av Zaza
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Zaza said:

Store spørsmålet blir jo hva han selv kan. Virker rart at han ikke skriver sms, må ha printet ut mail for å lese osv. 

Uansett så tror jeg TH kan få den hjelp han trenger rundt seg både av ansatte og privat. Han har mulig fått hjelp med AEH også, det Politi etterforsker og Politiet’s mening om skyldspørsmålet er jo klar. 

Lørenskog mysteriet boka viser hvor spesiell han må være. Vil vel tro det er sant det som står der. 

Jeg vil påstå at all kunnskap som trengs for å sette opp kryptorigg og kryptert epost er tilgjengelig for enhver som måtte ønske å bruke det. Dette er ikke rakettforskning, akkurat. Alle elementer som inngår i kryptorigget og opprettelsen av de tre kontoene (henholdsvis Dash, Bitcoin og Monero) er tilgjengelig, inklusive den falske identiteten som kunne kjøpes på det mørke nettet.
Det har med andre ord ikke stått på kunnskap og praktisk gjennomførbarhet, men på gjennomføringsvilje.

Det som skiller seg ut i denne sammenhengen, er bruksmåten. Kryptokyndige har kommentert at måten ting er gjort på, kan tyde på at den som har gjort det, ikke har mer enn basiskunnskaper om kryptovaluta. Det er blitt påpekt at bitcoin-kodene som ble listet opp i trusselbrevet, ikke er egnet til å kommunisere med. Vedkommende som står bak, har heller ikke fått med seg at man kan sende kodede tekstlinjer i form av såkalte "hex-strenger" vedlagt bitcoin-transaksjonene. Da politiet la inn slike hex-meldinger i noen av bitcoin-transaksjonene de sendte, ble dette ikke besvart, og sannsynligvis heller ikke lagt merke til av "motparten".

Alt i alt fremstår "motparten" som lite interessert i reell kommunikasjon, og påfallende lite interessert i penger.
Men viljen til å skjule seg selv, er tilsynelatende sterk.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (6 timer siden):

Jeg vil påstå at all kunnskap som trengs for å sette opp kryptorigg og kryptert epost er tilgjengelig for enhver som måtte ønske å bruke det. Dette er ikke rakettforskning, akkurat. 

Ja, sånn sett en gigatabbe å trekke inn Kryptomannen (skal vi tro Politiet)

Viser at gjerningsmannen er arrogant fordi han kunne brukt en arbeidsuke eller to eller tre, på å gjøre dette selv. Istedenfor er Kryptomannens elendige politiavhør noe som kan senke Hagen. 

Men Hagen tror han kan gå på vannet og det er ikke så lurt opp mot norsk Politi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zaza skrev (8 timer siden):

Ja, og det at TH er teknologisk analfabet er bare tull. Tror det vil motbevises kraftig i retten.

Er en del vitner som ikke kjenner det igjen... Blant annet brukte han iPhone over mange år. 

Endret av totti_1
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (På 22.11.2023 den 18.12):

Ja, og det at TH er teknologisk analfabet er bare tull. Tror det vil motbevises kraftig i retten.

Er en del vitner som ikke kjenner det igjen... Blant annet brukte han iPhone over mange år. 

Hvilken rettssak ?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/22/2023 at 12:04 PM, Alarmselgeren said:

Jeg vil påstå at all kunnskap som trengs for å sette opp kryptorigg og kryptert epost er tilgjengelig for enhver som måtte ønske å bruke det. Dette er ikke rakettforskning, akkurat. Alle elementer som inngår i kryptorigget og opprettelsen av de tre kontoene (henholdsvis Dash, Bitcoin og Monero) er tilgjengelig, inklusive den falske identiteten som kunne kjøpes på det mørke nettet.
Det har med andre ord ikke stått på kunnskap og praktisk gjennomførbarhet, men på gjennomføringsvilje.

Det som skiller seg ut i denne sammenhengen, er bruksmåten. Kryptokyndige har kommentert at måten ting er gjort på, kan tyde på at den som har gjort det, ikke har mer enn basiskunnskaper om kryptovaluta. Det er blitt påpekt at bitcoin-kodene som ble listet opp i trusselbrevet, ikke er egnet til å kommunisere med. Vedkommende som står bak, har heller ikke fått med seg at man kan sende kodede tekstlinjer i form av såkalte "hex-strenger" vedlagt bitcoin-transaksjonene. Da politiet la inn slike hex-meldinger i noen av bitcoin-transaksjonene de sendte, ble dette ikke besvart, og sannsynligvis heller ikke lagt merke til av "motparten".

Alt i alt fremstår "motparten" som lite interessert i reell kommunikasjon, og påfallende lite interessert i penger.

Hva mente de med at kodene ikke er egnet å kommunisere med? Det er svært enkelt å lage hex-strenger eller dekode dem til lesbar tekst.

Men om mottakeren av meldingene til politiet ikke har forstått at det er slike strenger så bekrefter det at det er amatørmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, bysummerfall said:

Hva mente de med at kodene ikke er egnet å kommunisere med? Det er svært enkelt å lage hex-strenger eller dekode dem til lesbar tekst.

Men om mottakeren av meldingene til politiet ikke har forstått at det er slike strenger så bekrefter det at det er amatørmessig.

I trusselbrevet ble det liksom lagt opp til "forhandling". Men disse bitcoin-kodene åpner ikke for noe som kan ligne på dialog overhodet. Det er ren enveis-kommunikasjon. I tillegg kjente "motparten" åpenbart ikke til muligheten for å skrive korte beskjeder i hex. Så har man tiden det tok før de svarte. En til to uker, i flere tilfeller. Så halte det enda mer ut. Nei, hastverk hadde de ikke, "kidnapperne".

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (På 22.11.2023 den 12.04):

Ja… rar kidnapping og lurer på om Politi familien og Holden skjønner det? 

Med passordet «anne» i krypto er et passord som er veldig svakt. Ikke anbefalt i bruk!  Er det kodede meldinger i trusselbrevet? Hex

Endret av Zaza
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zaza skrev (På 22.11.2023 den 9.21):

Klart? Enhver som har forståelse for saken ser jo hvor svake politiets indisier er, saken står i stampe og har gjort det lenge.

Å lukke øynene for realitetene, å misoppfattet tro at politiet står nær å oppklare denne saken, intet er klart for politiet i denne saken. Naivitet å tro det!

Men klart at politiet ikke vil ha en skandale uten like, å frafalle en siktelse vil være å gå på et nederlag uten like, altså ikke noe de vil uten videre og naturlig nok ikke før de må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (6 timer siden):

Klart? Enhver som har forståelse for saken ser jo hvor svake politiets indisier er, saken står i stampe og har gjort det lenge.

Å lukke øynene for realitetene, å misoppfattet tro at politiet står nær å oppklare denne saken, intet er klart for politiet i denne saken. Naivitet å tro det!

Men klart at politiet ikke vil ha en skandale uten like, å frafalle en siktelse vil være å gå på et nederlag uten like, altså ikke noe de vil uten videre og naturlig nok ikke før de må. 

Ja. ser tregt ut nå 5 år etter. Så lenge etterforskningen ikke er avsluttet og ser ut som de fortsetter langt inn i 2024. Se Straffeprosessloven paragraf 74 og videre paragrafer som henvist. Så kan etterforskning gjenopptas dersom det kommer frem nye bevis i saken. Tror også det kommer inn mye tips i saken og Politi plikter å følge opp tips, så hvordan skal saken bli ferdig?  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zaza skrev (12 timer siden):

Ja. ser tregt ut nå 5 år etter. Så lenge etterforskningen ikke er avsluttet og ser ut som de fortsetter langt inn i 2024. Se Straffeprosessloven paragraf 74 og videre paragrafer som henvist. Så kan etterforskning gjenopptas dersom det kommer frem nye bevis i saken. Tror også det kommer inn mye tips i saken og Politi plikter å følge opp tips, så hvordan skal saken bli ferdig?  

Alle saker trappes naturlig nok ned, så også denne som alt er trappet ned og som vil trappes ned ytterligere.

De fleste tips politiet mottar er verdiløse, men klart at de må følge opp tips de får, i store saker som dette er det meste derimot irrelevant og naturlig nok noe ikke kan bruke ressurser på.

Nå så lenge i ettertid så er sjansene for å få gode tips minimale, i så fall må det basere seg på noe nytt, som at noen har sagt noe til noen etc.

Ser dessverre mørkt ut med tanke på oppklaring, og når saken vil trappes ytterligere ned så svinner det håpet enda mer. Begrenser seg jo hvor mye ressurser samfunnet kan bruke på å forsøke å oppklare en sak det ikke ser ut som at skal få en oppklaring.

Altså vil vi ende opp med en sak det skjer lite eller ingenting i, en sak som naturligvis vil hentes frem noen ganger om politiet ser et grunnlag for det, men slik er det jo i andre saker som står uoppklart og som nok heller aldri vil komme en oppklaring i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Alarmselgeren skrev (På 24.11.2023 den 7.23):

I trusselbrevet ble det liksom lagt opp til "forhandling". Men disse bitcoin-kodene åpner ikke for noe som kan ligne på dialog overhodet. Det er ren enveis-kommunikasjon. I tillegg kjente "motparten" åpenbart ikke til muligheten for å skrive korte beskjeder i hex. Så har man tiden det tok før de svarte. En til to uker, i flere tilfeller. Så halte det enda mer ut. Nei, hastverk hadde de ikke, "kidnapperne".

Om man skal ta utgangspunkt i at det er en reell kidnapping, noe det jo ikke nødvendigvis er. Dersom jeg var en av kidnapperne så hadde ikke jeg heller våget å kommunisere all verden, det er jo klart at Politiet på et tidspunkt blir blandet inn i en sak som dette, klart at jeg da ville skjønt at all kommunikasjon jeg skulle foretatt den hadde da vært med noe politiet fulgte med på og ville forsøkt å spore.

At de ikke har kommunisert mye og brukt tid på det trenger altså ikke bety annet enn at de har vært forsiktig, noe de jo åpenbart også må ha vært når de har vært i huset til Hagen familien og tatt henne med seg (død eller levende), noe de har klart uten at noen har funnet ut hvem de er og hvordan de har gjort det. Så ja, de har vært forsiktige.

Å kommunisere med det som åpenbart vil være Politiet, det ville være for dumt og det er naturlig nok en risiko. Klart de heller ikke har kontroll på hvilken ressurser politiet har, og vet heller ikke hvor langt politiet er kommet på den fronten. Det ville være et risikoprosjekt uten like, selv hadde jeg heller aldri våget det om jeg stod bak en slik kidnapping.

Når det er sagt, dersom det er en reell kidnapping så gir jo instruksjonene klare instrukser om at Hagen skulle betale løsesummen og ikke kontakte politiet. Altså var kidnappernes plan åpenbart at de skulle få løsesummen raskt. Slik ble det ikke, og politiet ble blandet inn, altså et annet scenario enn hva kidnapperne ville ha og hadde gitt instruksjoener om...

Når da noe helt annet skjer, klart de må bruke hodet, det ville vært idioti å være veldig på for å få pengene når det er åpenbart at politiet var blandet inn i saken. Altså kan det at de da ikke tok sjansen forklare at de ikke var på for det, for klart at alt kan spores (selv om politiet ikke har klart det her), og hvor stor politiets kompetanse for dette er har som sagt ikke kjeltringer kontroll over... Altså har de handlet sikkert ved å ikke kommunisere med politiet.

At du derimot har tunnelsyn for at manglende kommunikasjon, at det nødvendigvis skal bety at det ikke kan være en kidnapping, det er trangsynt og lite reflektert (altså tunellsyn).

Som sagt, det er åpenbart at een eller de som står bak, at den eller de er noen som ikke tar større sjanser enn hva de strengt tatt må, de har altså handlet meget forsiktig på flere plan. Kommunikasjonen du altså etterspør og savner, anser du det som smart av dem (når det åpenbart er noe politiet sitter og følger med på). Klart de unnlot kommunikasjonen, fordi det er det eneste trygge slik saken utviklet seg annerledes enn instruert.

Det må nødvendigvis også bety å kvitte seg med det eneste vitnet i saken, altså AEH da hun ville vært en løs tråd i live, altså må de stå til rette for drap om kommunikasjonen ville avslørt dem... Jeg hadde derfor vært like tyst selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle noen bruke en forvirring som vil sette saken under etterforskning som Norges største krimgåte gjennom tidene? En evigvarende etterforskning med mange variabler og involverte? Hvis man har en så brutal medvirker, burde man ikke vurdert en fallulykke i Hafjell eller i trappen hjemme i stedet? Alle som planlegger det skjønner at den forvirringen vil være en evig etterforskning og at man aldri vil få en god natts søvn etterpå. Helt usannsynlig. 

Dette var kidnapping som gikk feil, eller en kidnapping og drap satt i scene for å ødelegge THs liv. Dette er russisk taktikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ingen dømt i denne saken, så langt er det således ikke et justismord, men det er all mulig grunn til å stille seg spørsmål ved påtaleansvarlig som tok den særs dårlige beslutningen det var å sikte Tom Hagen på det syltynne grunnlag det ble gjort. Heldigvis ble han fjernet fra den prestisjetunge stillingen og har i dag en helt annen og mindre prestisjefylt jobb hos politiet, at han ikke får drite seg ut i den rollen mer (slik han gjorde i flere saker) er det beste som kunne skjedd etter at han ble kritisert for sin rolle i flere saker. Makan til arrogant drittsekk har jeg aldri sett i en slik rolle, og håper vi slipper en tilsvarende figur i fremtidige saker, han var positivt at ble fjernet og jeg tenker at han er hovedårsaken til at politiet dreit seg slik ut i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, tvertimot said:

dersom det er en reell kidnapping så gir jo instruksjonene klare instrukser om at Hagen skulle betale løsesummen og ikke kontakte politiet. Altså var kidnappernes plan åpenbart at de skulle få løsesummen raskt. Slik ble det ikke, og politiet ble blandet inn, altså et annet scenario enn hva kidnapperne ville ha og hadde gitt instruksjoener om...

Det bemerkelsesverdige her er at det er valgt en unormalt høy løsepengesum. Såvidt jeg vet, er den uten historisk presedens. Kombinert med at den ble fremmet i en såpass utilgjengelig valuta som monero ihvertfall var i 2018, er det ikke realistisk å tro at selv en milliardær som Hagen ville ha mulighet til å raskt fremskaffe en slik sum i denne valutaen. For det første ville det garantert ta tid for Hagen å realisere en så stor sum overhodet. Han ville sannsynligvis måtte omstrukturere betydelige likviditetsmidler ganske radikalt, dette er nok ikke penger som fins på konto klar til å flyttes. I et økonomisk gjennomsiktig land som Norge, ville han også måtte dokumentere denne prosessen utførlig overfor skattemyndighetene, sannsynligvis i en slik grad at det måtte kunngjøres i Brønnøysundregistrene. Hagen har mange jern i ilden, og pengene er plassert i et utall aksjer rundt om kring i en haug av forskjellige selskaper. Dette ville  tatt tid. Lang tid.

Det ble skrevet i trusselbrevet at han skulle kjøpe maks 1 million euro i monero per dag, og lagt til at han måtte "kjøpe sakte, så kursen ikke skulle stige for mye". Totalsummen utgjorde på den tiden omlag 3% av all tilgjengelig monero i verden, hvis jeg husker noenlunde riktig. Med andre ord er det helt åpenbart at kursen ville skyte til værs dersom han skulle kjøpe for så mye som 1 million euro per dag. Da han først bestemte seg for å kjøpe monero, som utgjorde omlag 40 millioner NOK, gikk jo faktisk kursen betraktelig opp bare etter det kjøpet, såpass at Hagen faktisk satt igjen med fortjeneste selv etter å ha betalt 1 million euro i juli 2019.

Hovedpoenget mitt er at jeg finner det lite sannsynlig at kidnappere som etter sigende hadde gjort såpass grundige forberedelser til selve forbrytelsen, kunne unngå å skjønne at tidsrammen for utbetaling overhodet ikke var realistisk.

Man har her altså gjort alt man kunne for å ikke bli identifisert eller avslørt, men ikke på langt nær så mye for å oppnå det påståtte overordnede målet - nemlig å få penger. Men Anne Elisabeth Hagen er som sunket i jorden, og ingen er så langt tiltalt. Så noen har jo tydeligvis lyktes med noe, ihvertfall.

Stakkars Anne Elisabeth. 😢

Endret av Alarmselgeren
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...