Kardemommete Skrevet 28. januar 2023 #4841 Skrevet 28. januar 2023 (endret) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQdzg1/tom-hagen-ble-sporet-av-politiet-etter-loeslatelse Hagen er fortsatt en fri mann,så spørs vel hvor mye politiet har funnet som har styrket saken deres...... Endret 28. januar 2023 av Kardemommete 2
Gjest Anonobilis Skrevet 28. januar 2023 #4842 Skrevet 28. januar 2023 Hva er det med denne saken? Er det tidenes best utførte bortføring eller er det tyttebærpolitiet som ikke leter lengre enn egne bukselommer? Vi har vel sjeldent sett noe lignende på verdensbasis...
Alarmselgeren Skrevet 28. januar 2023 #4843 Skrevet 28. januar 2023 5 hours ago, Kardemommete said: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQdzg1/tom-hagen-ble-sporet-av-politiet-etter-loeslatelse Hagen er fortsatt en fri mann,så spørs vel hvor mye politiet har funnet som har styrket saken deres...... Jeg er rimelig sikker på at en svekkelse av mistanken mot siktede ville ført til frafallelse av siktelse. Forsvareren hans har gjentatt at mistanken er svekket med tiden, men det er ingenting utad som foreløpig tyder på at dette stemmer. Som politiet uttaler tar de høyde for belastningen det er å stå drapssiktet i lang tid, men må også vurdere dette opp mot behovet for en oppklaring. 6 2
Samfunnsdebatt Skrevet 29. januar 2023 #4844 Skrevet 29. januar 2023 Med så mange ekstreme feil som politiet har gjort i denne saken, så burde et annet politidistrikt tatt over saken og sett på den med nye øyne. Kanskje har politidistriktet her vært like følelsesmessig fastlåst på Hagen uten grunnn som Agder var på Viggo uten grunn. 1
Gjest Velvia Skrevet 29. januar 2023 #4845 Skrevet 29. januar 2023 Slik jeg har forstatt det er TH en rutinens mann og det eneste jeg reagerte på var at han den ene morgnenen var forsinket på kontoret hvis jeg husker det rett. Trist sak og forferdelig for han om han er uskyldig og ikke minst familien.
Alarmselgeren Skrevet 29. januar 2023 #4846 Skrevet 29. januar 2023 7 hours ago, Samfunnsdebatt said: Med så mange ekstreme feil som politiet har gjort i denne saken, så burde et annet politidistrikt tatt over saken og sett på den med nye øyne. Kanskje har politidistriktet her vært like følelsesmessig fastlåst på Hagen uten grunnn som Agder var på Viggo uten grunn. De har jo prestert å få store deler av etterforskningsteamet til å resignere på grunn av måten de prioriterer og fordeler ressurser. Slik jeg forsto saken, mente etterforskerne fra Kripos at ØPD begrenset mulighetene for inngående og effektiv etterforskning. Bl.a. er det snakk om at etterforskere som jobber utenfor egen kommune kun får dekket transportutlegg de første elleve dagene av et oppdrag. Denne saken har jo vart litt mer enn elleve dager nå. Uansett synd at et rigid regelverk skal ha så negativ innvirkning på en så viktig etterforskning. Jeg tror ikke politiet er "følelsesmessig fastlåst" på hverken det ene eller det andre. De har simpelthen ikke vært forberedt på en sak av en slik kaliber. Hadde de hatt rutinene på plass, ville de satt søkelyset på Hagen fra første sekund, som nevnt for å eliminere mistanken mot ham snarest mulig., eller motsatt. Men i et tilfelle der det satt kidnappere et sted og ventet på penger, ville kanskje offentlig fremsatte mistanker mot offerets ektemann kunne fremskyndet et eventuelt livsbevis, dersom dette var fysisk mulig, selvsagt. Scotland Yard mente jo en åpen (fiktiv) konflikt mellom politi og pårørende i initialfasen kunne være effektiv for å tvinge kidnapperne til forhandlinger. Men i denne saken tror jeg politiet har rett i at det aldri fantes noen ekte kidnappere. 5
trioving Skrevet 29. januar 2023 #4847 Skrevet 29. januar 2023 Det kan jo også hende at de bare ikke har noen avgjørende bevis i den ene eller andre retningen enda. 2
Zaza Skrevet 30. januar 2023 #4848 Skrevet 30. januar 2023 (endret) Alarmselgeren skrev (På 29.1.2023 den 12.30): De har jo prestert å få store deler av etterforskningsteamet til å resignere på grunn av måten de prioriterer og fordeler ressurser. Slik jeg forsto saken, mente etterforskerne fra Kripos at ØPD begrenset mulighetene for inngående og effektiv etterforskning. Bl.a. er det snakk om at etterforskere som jobber utenfor egen kommune kun får dekket transportutlegg de første elleve dagene av et oppdrag. Denne saken har jo vart litt mer enn elleve dager nå. Uansett synd at et rigid regelverk skal ha så negativ innvirkning på en så viktig etterforskning. Jeg tror ikke politiet er "følelsesmessig fastlåst" på hverken det ene eller det andre. De har simpelthen ikke vært forberedt på en sak av en slik kaliber. Hadde de hatt rutinene på plass, ville de satt søkelyset på Hagen fra første sekund, som nevnt for å eliminere mistanken mot ham snarest mulig., eller motsatt. Men i et tilfelle der det satt kidnappere et sted og ventet på penger, ville kanskje offentlig fremsatte mistanker mot offerets ektemann kunne fremskyndet et eventuelt livsbevis, dersom dette var fysisk mulig, selvsagt. Scotland Yard mente jo en åpen (fiktiv) konflikt mellom politi og pårørende i initialfasen kunne være effektiv for å tvinge kidnapperne til forhandlinger. Men i denne saken tror jeg politiet har rett i at det aldri fantes noen ekte kidnappere. Om man bruker Algoritme. Virker som hele saken er et regnestykke for det virker nøye planlagt. Av hvem? Samler man alt media har skrevet om saken så kan man bruke litt algoritme. Se positive og negative ting. Setter man opp alt fordelt på personer i saken så blir man virkelig imponert av forvirringen. TH skrev notatbøker med STG: som skulle bety; Strategi, Taktikk, Implementering. Dette er andre ord for algoritme. Han planlegger alt han gjør til minste detalj. Hvem tjente på å sette TH i et så dårlig lys? Tilfeldig? AEH selv? Låste hun opp døren for de som kom, eller gikk de rett inn døren ulåst? Kjente hun dem? Lite skrevet om dette. Stakk hun av og står som mottaker av Monero TH overførte 1,3 millioner euro. Ca? Om det er en utenforstående kidnapper så virker det som de viste om alt negativt ved TH som i dag brukes mot han av Politiet. Var ekteparet et lett offer for kidnappere? Eller er kidnapperen en som kjenner familien? Sett opp regnestykket på pc det er gravearbeid. Puslespillet forvirret virkelig. Ser man andre saker med likhet? Ville noen skade TH eller var det kun penger saken dreier seg om? Monstere pleier samle på trofé og det kan være hva som helst ser vi fra dokumentarer ellers. Må ikke låse seg fast til noen i saken for det kan være flere løsninger og ingen er dømt så langt, Så er det kjent at politi kan bruke flere fremgangsmåter som media og personer i sin etterforskning. Flere land har hjulpet Norge med denne sak. Usa, England, Interpol. Politiet har sendt rettsanmodning til minst 14 land står det i medier. Ser på nett at flere fordyper seg og grubler i fora. Løsninger uteblir dessverre. Endret 31. januar 2023 av Zaza 2
Samfunnsdebatt Skrevet 30. januar 2023 #4849 Skrevet 30. januar 2023 Det finnes vel ikke en eneste ting som indikerer at ektemannen skal ha gjort det. Så det er rimelig brutalt 2
Zaza Skrevet 5. februar 2023 #4850 Skrevet 5. februar 2023 (endret) Samfunnsdebatt skrev (På 30.1.2023 den 22.38): Det finnes vel ikke en eneste ting som indikerer at ektemannen skal ha gjort det. Så det er rimelig brutalt Hvorfor var det hundebæsj i 2. etasje? Hunden sto innelukket i 1 etg beskrev TH. I stuen med lukket dør. Enten må hunden ha gjort fra seg der om morgenen, dvs. AE tok aldri ut hunden den morgenen, eller så var hundebæsjen eldre, kanskje fra kvelden før. Hunden var en valp og valper gjør fra seg ofte. Her skaffer man seg hundepasser, (sønnen) for å kunne dra på teater, og ender opp med et oversvømt badekar, der vann flyter på gulvet, knust lampe og hundebæsj inne. Det virker nesten som de ikke har hatt noen hundepasser i det hele tatt. Var sønnen der eller er dette forvirring også? Hunden er eneste vitne til det som skjedde og hunden kunne hatt Dna på kroppen og halsbånd om den hadde på seg det. Synes Politiet virkelig har blitt lurt de 2 første månedene i saken da alt var hemmelig. Annen ting er at det er rart at TH overførte Monero og ikke samarbeider med Politi. Resten av familien kritiserer også Politi etterforskningen. Tenk deg selv i samme situasjon. Mener man hadde satt utrolig god pris på all hjelp man kunne få for å finne sin mor. https://www.nrk.no/norge/tassen-_2_-var-hjemme-da-anne-elisabeth-forsvant-_-ble-ikke-undersokt-for-dna-1.15141596 Endret 5. februar 2023 av Zaza 5
Eva-Lena Skrevet 5. februar 2023 #4851 Skrevet 5. februar 2023 Zaza skrev (3 minutter siden): Hvorfor var det hundebæsj i 2. etasje? Hunden sto innelukket i 1 etg beskrev TH. I stuen med lukket dør. Enten må hunden ha gjort fra seg der om morgenen, dvs. AE tok aldri ut hunden den morgenen, eller så var hundebæsjen eldre, kanskje fra kvelden før. Hunden var en valp og valper gjør fra seg ofte. Her skaffer man seg hundepasser, (sønnen) for å kunne dra på teater, og ender opp med et oversvømt badekar, der vann flyter på gulvet, knust lampe og hundebæsj inne. Det virker nesten som de ikke har hatt noen hundepasser i det hele tatt. Var sønnen der eller er dette forvirring også? Hunden er eneste vitne til det som skjedde og hunden kunne hatt Dna på kroppen og halsbånd om den hadde på seg det. Synes Politiet virkelig har blitt lurt de 2 første månedene i saken da alt var hemmelig. Annen ting er at det er rart at TH overførte Monero og ikke samarbeider med Politi. Resten av familien kritiserer også Politi etterforskningen. Tenk deg selv i samme situasjon. Mener man hadde satt utrolig god pris på all hjelp man kunne få for å finne sin mor. Jeg synes hele saken skurrer voldsomt. Denne sønnen som var og passet denne hunden kvelden før lurer jeg veldig på. Jeg vet jo ikke hvordan AE var å leve med, hvordan hun var sim kone og mor. Jeg har en feeling av at noen av de nærmeste står for denne forsvinningen. En ting er jeg helt sikker på og det er at hun ikke lever lenger. I den alderen hun er i så trengs nok legetilsyn en gang i blandt og sikkert noen medisiner som må fornyes også. 4
Samfunnsdebatt Skrevet 5. februar 2023 #4852 Skrevet 5. februar 2023 Zaza skrev (26 minutter siden): Hvorfor var det hundebæsj i 2. etasje? Hunden sto innelukket i 1 etg beskrev TH. I stuen med lukket dør. Enten må hunden ha gjort fra seg der om morgenen, dvs. AE tok aldri ut hunden den morgenen, eller så var hundebæsjen eldre, kanskje fra kvelden før. Hunden var en valp og valper gjør fra seg ofte. Her skaffer man seg hundepasser, (sønnen) for å kunne dra på teater, og ender opp med et oversvømt badekar, der vann flyter på gulvet, knust lampe og hundebæsj inne. Det virker nesten som de ikke har hatt noen hundepasser i det hele tatt. Var sønnen der eller er dette forvirring også? Hunden er eneste vitne til det som skjedde og hunden kunne hatt Dna på kroppen og halsbånd om den hadde på seg det. Synes Politiet virkelig har blitt lurt de 2 første månedene i saken da alt var hemmelig. Annen ting er at det er rart at TH overførte Monero og ikke samarbeider med Politi. Resten av familien kritiserer også Politi etterforskningen. Tenk deg selv i samme situasjon. Mener man hadde satt utrolig god pris på all hjelp man kunne få for å finne sin mor. https://www.nrk.no/norge/tassen-_2_-var-hjemme-da-anne-elisabeth-forsvant-_-ble-ikke-undersokt-for-dna-1.15141596 Hva har dette med skyld for ektemannen? Politiet var de som overførte penger og rotet til kommunikasjon på kryptoplattformen. De gjorde feilene. Politiet møtte også opp uniformert å tok med seg ektemannen, til tross for brev om at hvis politiet var involvert så ville damen bli drept. Ikke rart familien kritiserer polititet. Politiet kan jo ha forårsaket drap på kvinnen ved å vise de var involvert. I tillegg har politet funnet INGENTING. Hadde ikke du kritisert politiet dersom de fikk til så dårlig arbeid og din nærmeste var forsvunnet? 1
Samfunnsdebatt Skrevet 5. februar 2023 #4853 Skrevet 5. februar 2023 Hva var historien med sønn og badekar osv? 2
Zaza Skrevet 5. februar 2023 #4854 Skrevet 5. februar 2023 (endret) Samfunnsdebatt skrev (24 minutter siden): Hva har dette med skyld for ektemannen? Politiet var de som overførte penger og rotet til kommunikasjon på kryptoplattformen. De gjorde feilene. Politiet møtte også opp uniformert å tok med seg ektemannen, til tross for brev om at hvis politiet var involvert så ville damen bli drept. Ikke rart familien kritiserer polititet. Politiet kan jo ha forårsaket drap på kvinnen ved å vise de var involvert. I tillegg har politet funnet INGENTING. Hadde ikke du kritisert politiet dersom de fikk til så dårlig arbeid og din nærmeste var forsvunnet? TH og familien ble enige om å ikke gi penger. TH tok beslutningen om å overføre Monero alene. TH fikk bistand av Politi til å overføre rundt 10 millioner i kryptovalutaen Monero. Overføringen ble gjort i lokalene til Kripos i Oslo. Politispesialister i hele verden overvåket transaksjonen i håp om å finne spor i den nøye planlagte operasjonen. De trengte vel ikke å overføre så mye kr. De hadde alle muligheter til å holde saken varm med TH’s kr om det er en kidnappingssak. Ved å sende litt å litt kr så hadde ikke kidnappere blitt borte. Synes alt sammen er rart. Mest naturlig å tenke at AEH var mottaker selv. 🧳 Endret 5. februar 2023 av Zaza 1
Alarmselgeren Skrevet 5. februar 2023 #4855 Skrevet 5. februar 2023 1 hour ago, Eva-Lena said: Jeg synes hele saken skurrer voldsomt. Denne sønnen som var og passet denne hunden kvelden før lurer jeg veldig på. Jeg vet jo ikke hvordan AE var å leve med, hvordan hun var sim kone og mor. Jeg har en feeling av at noen av de nærmeste står for denne forsvinningen. En ting er jeg helt sikker på og det er at hun ikke lever lenger. I den alderen hun er i så trengs nok legetilsyn en gang i blandt og sikkert noen medisiner som må fornyes også. Hun har fått topp skussmål fra samtlige som har uttalt seg om henne. Ellers tenker jeg det samme som deg. Noen veldig nær henne vet hva som har skjedd, og hvorfor. 6 2
Eva-Lena Skrevet 5. februar 2023 #4856 Skrevet 5. februar 2023 Alarmselgeren skrev (19 minutter siden): Hun har fått topp skussmål fra samtlige som har uttalt seg om henne. Ellers tenker jeg det samme som deg. Noen veldig nær henne vet hva som har skjedd, og hvorfor. Ja, jeg klarer bare ikke å forstå meg på familien hennes. Tom nekter å uttale seg mer enda han er mistenkt. Denne saken blir nok aldri oppklart. Skulle bare ønske det kom ett realt gjennombrudd snart. Er så lei av at politiet fremdeles er sikre på at saken vil oppklares. Når da? I 2050? Denne saken skulle blitt tatt tak i av helt nye kompetente folk som kan slike saker. Gjerne bruk politi i utlandet som har erfaring. 4 1
Alarmselgeren Skrevet 5. februar 2023 #4857 Skrevet 5. februar 2023 1 hour ago, Eva-Lena said: Ja, jeg klarer bare ikke å forstå meg på familien hennes. Tom nekter å uttale seg mer enda han er mistenkt. Denne saken blir nok aldri oppklart. Skulle bare ønske det kom ett realt gjennombrudd snart. Er så lei av at politiet fremdeles er sikre på at saken vil oppklares. Når da? I 2050? Denne saken skulle blitt tatt tak i av helt nye kompetente folk som kan slike saker. Gjerne bruk politi i utlandet som har erfaring. Politiet er forpliktet til å gjøre alt de kan for å oppklare saken. Det ville jo vært merkelig om de sa at de ikke hadde tro på en løsning samtidig som de fortsetter å etterforske. Som de sier, så lenge det fins relevante etterforskningsskritt vil også siktelsen mot Tom Hagen etter all sannsynlighet bli stående. Verd å merke seg at denne uttalelsen ikke inkluderte de tre andre siktede. Når det gjelder familien kan man jo forstå at saken er vanskelig. På den ene siden står stabeisen Tom og nekter å samarbeide, på den andre siden står politiet. De har ikke plikt til å vitne i disfavør av sin far, men de har vel heller ingen andre mistenkte å vitne mot, slik saken står. For meg ser det ut som om alle parter hadde vært tjent med at Hagen var mer imøtekommende, og latt seg avhøre på nytt. Etter å ha lest boka "Lørenskogmysteriet", vil jeg påstå at han ikke gjorde en spesielt god figur i de tidlige avhørene. Dette må sannsynligvis den nærmeste familien også bære konsekvensen av. Igjen, som politiet sier, de forstår belastningen ved å være siktet så lenge, men de sier også at de veier dette opp mot alvorlighetsgraden og at første prioritet er å finne ut hva som skjedde. 3
Samfunnsdebatt Skrevet 5. februar 2023 #4858 Skrevet 5. februar 2023 Alarmselgeren skrev (37 minutter siden): På den ene siden står stabeisen Tom og nekter å samarbeide, på den andre siden står politiet. Tror ikke jeg har hørt om noen som har samarbeidet mer enn Tom Hagen. Hvis du lager en punktliste over alt han har gjort, så er den vel lengre enn lang. 2
Alarmselgeren Skrevet 5. februar 2023 #4859 Skrevet 5. februar 2023 43 minutter siden, Samfunnsdebatt said: Tror ikke jeg har hørt om noen som har samarbeidet mer enn Tom Hagen. Hvis du lager en punktliste over alt han har gjort, så er den vel lengre enn lang. Hvis du ikke har lest boka "Lørenskogmysteriet", vil jeg anbefale deg å gjøre det. Kapittelet som bærer navnet "Tre dager med krangling" gjengir en ikke spesielt samarbeidsvillig person. Da snakker jeg ikke om avhøreren. Utover det så har Hagen nektet å snakke med politiet etter han ble løslatt. Resten av familien har fulgt det samme eksempelet, og nekter å ha noe med politiet å gjøre. Det er synd, for jeg tror de kunne bidratt til å belyse saken. Kan hende de tar til fornuften etterhvert, det er lov å håpe. 7 2
Samfunnsdebatt Skrevet 5. februar 2023 #4860 Skrevet 5. februar 2023 Alarmselgeren skrev (4 minutter siden): Hvis du ikke har lest boka "Lørenskogmysteriet", vil jeg anbefale deg å gjøre det. Kapittelet som bærer navnet "Tre dager med krangling" gjengir en ikke spesielt samarbeidsvillig person. Da snakker jeg ikke om avhøreren. Utover det så har Hagen nektet å snakke med politiet etter han ble løslatt. Resten av familien har fulgt det samme eksempelet, og nekter å ha noe med politiet å gjøre. Det er synd, for jeg tror de kunne bidratt til å belyse saken. Kan hende de tar til fornuften etterhvert, det er lov å håpe. Jeg forstår han sluttet å samarbeide. Det ville jeg også gjort, og anbefalt andre i samme situasjon. Mannen har jo gitt mere enn alt, i så lang tid. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå