Gå til innhold

Lørenskog forsvinningen

Ann Mo

Anbefalte innlegg

kraftwerk skrev (1 minutt siden):

Jeg så Lørenskog serien på Netflix, og må si den var svært interessant. Jeg visste ikke at politiet fikk spor ned til et velkjent hardt miljø i Sandefjord. Jeg kjenner til dette miljøet, og dette er mennesker som driver med våpensmugling, narkotikasmugling, kjøp og salg av stjelende biler, drap og mange andre ting. Jeg undres over hvorfor politiet aldri gikk ut i media med dette. I serien blir man også gjenfortalt at det kun er to miljøer i Norge som driver med kjøp og salg av ID. I Oslo og u Vestfold (Sandefjord). Mannen som nå har blitt siktet (nærmere bestemt i mai) burde nesten tilhøre dette miljøet, siden han var kjenning iht id-tyveri og hadde ID-en til AEH på PC-en sin. 

Dette er to miljøer politiet skulle infiltrert for lenge siden, men i serien ser man at Lørenskog politiet har hengt seg helt opp i Tom Hagen. Syntes det er synd at mediene i Norge følger politiet som lydige bikkjer, svært få journalister som graver og finner ut av ting eller tenker kritisk, bare se Baneheia-saken. 

Serien var ingen dokumentar.

Det var en fiksjonkrim som ga et inntrykk av hvordan de forskjellige instansene rundt saken jobber og kan tenke. 

Blant annet er det ikke bevist at tom hagen var en horekunde. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, apekatten123 said:

Det var en fiksjonkrim som ga et inntrykk av hvordan de forskjellige instansene rundt saken jobber og kan tenke. 

TV2 hadde i går en artikkel om politiets forhold til Netflix-serien. Den nye påtalelederen sier at serieskaperne henvendte seg til politiet og ba om innspill til serien, men de ønsket ikke å bidra til den. Videre siteres påtalelederen med følgende:

"– Jeg tror alle som ser serien bør være klar over at en dramaserie inneholder både fakta og fiksjon. Det er elementer i den serien som ikke stemmer overens med virkeligheten, og det bør man ha i bakhodet når man eventuelt ser den, sier han."

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den serien klarer jeg faktisk ikke å se. Har prøvd men det stopper, for vi vet jo faktisk ikke hva som har skjedd, hva er sant Og ikke i den serien. 
og den er jo fortsatt ganSke fersk… 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, kraftwerk said:

Jeg så Lørenskog serien på Netflix, og må si den var svært interessant. Jeg visste ikke at politiet fikk spor ned til et velkjent hardt miljø i Sandefjord. Jeg kjenner til dette miljøet, og dette er mennesker som driver med våpensmugling, narkotikasmugling, kjøp og salg av stjelende biler, drap og mange andre ting. Jeg undres over hvorfor politiet aldri gikk ut i media med dette. I serien blir man også gjenfortalt at det kun er to miljøer i Norge som driver med kjøp og salg av ID. I Oslo og u Vestfold (Sandefjord). Mannen som nå har blitt siktet (nærmere bestemt i mai) burde nesten tilhøre dette miljøet, siden han var kjenning iht id-tyveri og hadde ID-en til AEH på PC-en sin. 

Dette er to miljøer politiet skulle infiltrert for lenge siden, men i serien ser man at Lørenskog politiet har hengt seg helt opp i Tom Hagen. Syntes det er synd at mediene i Norge følger politiet som lydige bikkjer, svært få journalister som graver og finner ut av ting eller tenker kritisk, bare se Baneheia-saken. 

Se innlegget mitt over med sitat fra den nye påtalelederen. Som flere skriver, serien er en fiksjonsserie med en virkelig hendelse som bakteppe. Det er ikke en krimdokumentar, og politiet har ikke hatt noe med den å gjøre overhodet.

Når det gjelder den siste siktelsen, kan det se ut til at denne siktede har bånd til et kriminelt miljø som befinner seg i Oslo og omegn, Lørenskog innbefattet. Han skal ha mottatt et pengebeløp i bitcoin som stammer fra et omfattende bedrageri av såkalte korona-midler. Det er dette forholdet han nå skal dømmes for.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (På 14.10.2022 den 16.03):

Se innlegget mitt over med sitat fra den nye påtalelederen. Som flere skriver, serien er en fiksjonsserie med en virkelig hendelse som bakteppe. Det er ikke en krimdokumentar, og politiet har ikke hatt noe med den å gjøre overhodet.

Når det gjelder den siste siktelsen, kan det se ut til at denne siktede har bånd til et kriminelt miljø som befinner seg i Oslo og omegn, Lørenskog innbefattet. Han skal ha mottatt et pengebeløp i bitcoin som stammer fra et omfattende bedrageri av såkalte korona-midler. Det er dette forholdet han nå skal dømmes for.

Den nye siktede er mest trolig i et organistert miljø som driver med id-tyveri og svindling. Ettersom at han har disse grove dommene på seg fra før, arbeider han nok ikke alene. Oftest jobber man fler i lag når det handler om slike ting. Det er jo en grunn til at disse to miljøene ble nevnt, når jeg kan bekrefte her i tråden at miljøet i Sandefjord stemmer 100% sikkert! :) 

Det er nok journalister med kilder som har hjulpet til i serien, og skaperne har nok fått innsyn i relativt mange dokumenter for å ha en del utgangspunkt. Politiet har ikke bistått med serien, nei - men kan være personer som har vært del av etterforskningen i et tidlig fase. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

apekatten123 skrev (På 13.10.2022 den 18.39):

Jeg vet at serien ikke er en dokumentar, men skaperne må ha arbeidet tett med journalister med kilder i politiet mm. Miljøet som blir nevnt i Vestfold/Sandefjord, vet jeg er 100% korrekt - så noe kilder og saksdokumenter o.l har jo skaperne fått tak i. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, kraftwerk said:

Miljøet som blir nevnt i Vestfold/Sandefjord, vet jeg er 100% korrekt - så noe kilder og saksdokumenter o.l har jo skaperne fått tak i. 

Vet du 100% sikkert at det er folk fra et miljø i Vestfold/Sandefjord som står bak?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (12 timer siden):

Vet du 100% sikkert at det er folk fra et miljø i Vestfold/Sandefjord som står bak?

Det er jo ikke det Kraftwerk påstår. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kardemommete said:

Det er jo ikke det Kraftwerk påstår. 

Hva er det Kraftwerk påstår da? At det fins et kriminelt miljø i Vestfold/Sandefjord? Akkurat det ville vel ikke være så oppsiktsvekkende, men det hjelper lite hvis det ikke har noen relevans for denne saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Pilleville said:

Noen som har dagbladet pluss? Kva står det om naboenes teorier?

Clickbait deluxe. Lite nytt, ingenting konkret om noen teorier overhodet. Det er en ansatt ved bensinstasjonen der Hagen møtte politiet som sier at de har snakket mye om saken, pluss et par folk fra nabolaget som sier det har gått litt rykter, uten at det spesifiseres noe.

I tillegg har de intervjuet Hagens gode skøytevenn Tom Nilsen, som fremholder at han ikke kan tro Hagen står bak, og at de møtes jevnlig for en kopp kaffe og en prat. Men Hagen lever visstnok ganske isolert, og går lite ut.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (32 minutter siden):

Clickbait deluxe. Lite nytt, ingenting konkret om noen teorier overhodet. Det er en ansatt ved bensinstasjonen der Hagen møtte politiet som sier at de har snakket mye om saken, pluss et par folk fra nabolaget som sier det har gått litt rykter, uten at det spesifiseres noe.

I tillegg har de intervjuet Hagens gode skøytevenn Tom Nilsen, som fremholder at han ikke kan tro Hagen står bak, og at de møtes jevnlig for en kopp kaffe og en prat. Men Hagen lever visstnok ganske isolert, og går lite ut.

Takk👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

I dag er det 4 år siden Anne Elisabeth Hagen ble borte. Ikke er hun funnet, og man er vel ikke egentlig nærmere en oppklaring. Det er kjempetrist å tenke på 💔

• Liker 8
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (Akkurat nå):

I dag er det 4 år siden Anne Elisabeth Hagen ble borte. Ikke er hun funnet, og man er vel ikke egentlig nærmere en oppklaring. Det er kjempetrist å tenke på 💔

Den dagen politiet eventuelt kan følge kryptosporet, se hvor pengene har tatt veien, den dagen rulles denne saken opp. Om de noen gang blir i stand til det vil bare fremtiden vise, det er derimot ikke norsk politi som vil stå for den utviklingen med tanke på å knekke krypteringer.

Skjer ikke det så vil neppe denne saken løses. Politiet kan si hva pokker de vil om at de har troen på en oppklaring, de er så langt fra å oppklare denne saken som de kan komme, men klart de må gjenta den optimismen selv hvor bekmørkt det ser ut og selv om saken får mindre og mindre prioritet og færre ressurser.

Så går mot henleggelser av siktelser og at saken bare blir lagt på is, kanskje er det langt inn i fremtiden (eller aldri) at det blir mulig å knekke krypteringen.

Ser ikke store håpet i denne saken og synes politiet burde begynne å vise litt realisme og ikke fremstå som positive når realitetene er at det ser som mørkest ut med tanke på oppklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Made4u said:

Den dagen politiet eventuelt kan følge kryptosporet, se hvor pengene har tatt veien, den dagen rulles denne saken opp. Om de noen gang blir i stand til det vil bare fremtiden vise, det er derimot ikke norsk politi som vil stå for den utviklingen med tanke på å knekke krypteringer.

Man kan jo eventuelt også spørre seg hva som skjer hvis de finner "lommeboka" og pengene fortsatt står urørt.

Teoretisk sett er det likevel mulig å nøste opp krypteringen. Flere "kodehoder" jeg har snakket med sier det er mulig, og at krypteringsnøkkelen for monero nærmest garantert har "huller" som er umulig å tette, men som krever god innsikt og riktig metode for å finne. De som lagde dette er dyktige, men ikke uslåelige. Norsk politi sitter neppe på den tekniske ekspertisen, men med nok ressurser kan de betale dem som kan tenkes å ville gjøre jobben.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Alarmselgeren skrev (56 minutter siden):

Man kan jo eventuelt også spørre seg hva som skjer hvis de finner "lommeboka" og pengene fortsatt står urørt.

Teoretisk sett er det likevel mulig å nøste opp krypteringen. Flere "kodehoder" jeg har snakket med sier det er mulig, og at krypteringsnøkkelen for monero nærmest garantert har "huller" som er umulig å tette, men som krever god innsikt og riktig metode for å finne. De som lagde dette er dyktige, men ikke uslåelige. Norsk politi sitter neppe på den tekniske ekspertisen, men med nok ressurser kan de betale dem som kan tenkes å ville gjøre jobben.

Gårsdagens krypteringer var var vanskelig nok å knekke dem, dagens krypteringer er laget for å skulle være tilnærmet umulige (klart de er laget for å ikke skulle være mulig å knekke). Men selvfølgelig, umulig er det ikke og datamaskiners regnekraft blir jo bare større og større, at man i fremtiden kan ha verktøy for å se hva som skjuler seg bak dagens mest avanserte krypteringer er i teorien mulig. I praksis er det derimot så vanskelig at jeg tenker at vi ikke kan ha forventninger om det ved det første.

Jeg er ikke optimist angående oppklaring av denne saken, realisme vil være å se at den vil trappes ned i prioritet (noe den nok alt har blitt i flere steg allerede, og den vil trappes ytterligere ned). Det MÅ komme et stort gjennombrudd dersom jeg skal ha tro på at denne saken skal bli oppklart, noe jeg håper at skal skje men naturlig nok vanskelig ser for meg at skal se i en sak som kjølner og som blir vanskeligere og vanskeligere å oppklare.

Håpet er at noen forsnakker seg, gjør en stor feil og avslører noe etc., slik har skjedd i saker tidligere og det kan skje i denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Made4u said:

Gårsdagens krypteringer var var vanskelig nok å knekke dem, dagens krypteringer er laget for å skulle være tilnærmet umulige (klart de er laget for å ikke skulle være mulig å knekke). Men selvfølgelig, umulig er det ikke og datamaskiners regnekraft blir jo bare større og større, at man i fremtiden kan ha verktøy for å se hva som skjuler seg bak dagens mest avanserte krypteringer er i teorien mulig. I praksis er det derimot så vanskelig at jeg tenker at vi ikke kan ha forventninger om det ved det første.

Kryptering som er mulig å lage er i teorien også mulig å løse. Med andre ord - fins det folk som er i stand til å lage det, fins der også folk som er i stand til å løse det. Spørsmålet er om politiet kjenner sin besøkelsestid og vet hvem de bør snakke med, og om disse personene er villig til å bistå. Det er ikke utenkelig at man også har vært i dialog med utviklerne.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (Akkurat nå):

Nå blir en slik tanke bare vill gjetting av spekulasjoner, altså ikke noe man kan legge noe i.

Vil anta at den som har kontoen (og det kan jo være ett av to, altså kidnappere eller Hagen selv dersom han står bak dette), i begge scenariene så ser jeg for meg at gjerningsperson(er) ville ha tømt kontoen.

--

Skulle pengene fortsatt stå på kontoen, ja så sier det heller ikke mye. Hagen selv trenger dem strengt tatt ikke og derfor kan de stå der, eventuelle kidnappere kan ha fått kalde føtter og følt at de burde vente med å ta ut pengene til saken roer seg ned litt, klart de vil vekke oppmerksomhet om de plutselig får uvanlig mye penger å rutte med for dem å være (altså er det derfor de venter for å ikke knyttes opp mot saken).

Altså ville det ikke gitt noen svar fra eller til det heller, men kunne vært grunnlag for nye spekulasjoner.

--

Saken trenger sårt konkrete beviser, ikke flere spekulasjoner og å se for seg det ene og det andre fører ikke til oppklaring. Men klart, jeg har lekt med forskjellige teorier også jeg, uten at jeg har skrevet all verden om det da det ikke har verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (Akkurat nå):

Kryptering som er mulig å lage er i teorien også mulig å løse. Med andre ord - fins det folk som er i stand til å lage det, fins der også folk som er i stand til å løse det. Spørsmålet er om politiet kjenner sin besøkelsestid og vet hvem de bør snakke med, og om disse personene er villig til å bistå. Det er ikke utenkelig at man også har vært i dialog med utviklerne.

Det er jo sant, men dagens avanserte krypteringer er laget for å ikke skulle løses, lett er det ikke og det ligger frem i tid at det vil bli mulig (om det noen gang blir det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...