Baktus2024 Skrevet 26. september 2022 #4741 Skrevet 26. september 2022 Lenelarsen skrev (På 12.9.2022 den 14.05): Her tror jeg vi aldri får noe svar. Inget lik eller gode spor. Noen sier de har sett henne bak i en bil der hun signaliserer etter hjelp; tvilsomt. Enig, har de ikke funnet det ut til nå så skjer ingen progresjon før de finner den savnede. Hvis noen i det hele tatt har leita etter henne, er kun pengesporet de har brukt år og dag på. 1
Alarmselgeren Skrevet 26. september 2022 #4742 Skrevet 26. september 2022 12 minutter siden, trioving said: Er det gjort noen fremskritt på å identifisere aktørene i monero markedet i tiden før hun forsvant? Man kunne tenke seg at hun ble bortført uten at kidnapperne noensinne hadde som plan å slippe henne, sannsynligvis drept for å skjule spor. Deretter spurte de om løsepenger kjøpt i monero, ikke nødvendigvis for å motta og veksle ut løsepengene, men for å utnytte stigningen i verdi kjøpet av monero ville føre til. Et 'pump and dump' opplegg, men hvor opplegget er morbid. Monero var mindre verdt på den tiden, så et kjøp / innveksling på størrelse med løsepengesummen ville vel føre til en markant økning i verdien på monero generelt sett? Mye lettere å skjule sin egen involvering hvis løsepenge-transaksjonen aldri veksles til gammeldags valuta igjen. Vet ikke hva politiet har undersøkt her, men de gikk bredt ut tidlig og fikk bistand bl.a. fra FBI og Scotland Yard. Det ble vel også hintet om at folk i finansverdenen som hadde et horn i siden til Hagen kunne tenkes å stå bak (jfr. Pareto-saken og russiske Severstal). Synes ellers forslaget ditt høres rimelig spinnvilt ut. Fins det presedens for noe slikt? Hvem ville gjøre noe så risikabelt (og brutalt) når resultatet er såpass uforutsigbart og usikkert? Det fins jo ingen garanti for at man ville kunne dra effektiv nytte av en verdiøkning, særlig med tanke på at man påkaller politiets oppmerksomhet og derfor må være særdeles varsom med å realisere den eventuelle gevinsten. Det høres ut som et skjørt opplegg, spør du meg. Kriminelle med et rent vinningsmotiv ville etter all sannsynlighet valgt andre løsninger enn å bortføre eldre damer fra deres hjem midt på lyse dagen. Da er svindel garantert mer effektivt, med mye høyere op-sec og lavere strafferammer. Når det er sagt så fikk vel faktisk Hagen selv en pen gevinst av moneroen han kjøpte. Han har i det hele tatt blomstret økonomisk de fire siste årene, til tross for at han åpenbart sliter litt med omdømmet. 12 1
mammahjarte Skrevet 26. september 2022 #4743 Skrevet 26. september 2022 7 hours ago, Alarmselgeren said: Jeg tar "teknofobien" hans med en klype salt. Han var veldig opptatt av å understreke at han kun hadde en gammel Nokia, men han skaffet seg smarttelefon ikke så veldig lenge etter at kona var borte. Hva mener du hun skal ha vært "involvert" i? Tar du dette fra løse luften, eller sitter du på opplysninger som tilsier noe slikt? Hun var med i en forening, og hun arbeidet deltid i ektemannens bedrift. Medlemmer av foreningen har fortalt at hun brøt sammen på et møte fordi hun var fortvilet over vanskeligheter i ekteskapet. Flere venninner har også fortalt lignende ting, at hun hadde kvaler med å søke skilsmisse fordi hun fryktet konsekvensene. Jeg tror ikke disse vitnene lyver. Det eg tenkjer er at det kanskje har blitt sett litt lite på ho direkte, har det blitt undersøkt? Det er heilt sikkert ikkje nødvendig altså, men tenk om ho rota seg inn i noko og hadde fiender? Tenk om det var meir til Anne Elisabeth enn det vi trur? Bildet er snill uskyldig litt eldre kvinne som var interessert i hunder, jobba litt for mannen o.s.v. Men du har nok rett. Det enklaste er å arbeida ut i frå teorien om at TH gjorde det. Sikta er han også, men dei mangle den siste biten/bitane for at det skal halda i retten trur eg. Eg stusser også på kvifor barna støtter TH blindt. Familie eller ei, man kan ha ein følelse av kva folk er i stand til. Spesielt om han var kontrollerande overfor kona. 5
Alarmselgeren Skrevet 27. september 2022 #4744 Skrevet 27. september 2022 18 hours ago, mammahjarte said: Det eg tenkjer er at det kanskje har blitt sett litt lite på ho direkte, har det blitt undersøkt? Det er heilt sikkert ikkje nødvendig altså, men tenk om ho rota seg inn i noko og hadde fiender? Tenk om det var meir til Anne Elisabeth enn det vi trur? Bildet er snill uskyldig litt eldre kvinne som var interessert i hunder, jobba litt for mannen o.s.v. Men du har nok rett. Det enklaste er å arbeida ut i frå teorien om at TH gjorde det. Sikta er han også, men dei mangle den siste biten/bitane for at det skal halda i retten trur eg. Eg stusser også på kvifor barna støtter TH blindt. Familie eller ei, man kan ha ein følelse av kva folk er i stand til. Spesielt om han var kontrollerande overfor kona. Jeg synes det blir feil å spekulere på bekostning av en person som etter all sannsynlighet ikke lever og dermed heller ikke kan forsvare seg. Det foreligger absolutt ingen opplysninger som tilsier noe annet enn at hun var svært godt likt av alle hun møtte. Når det er sagt, så har politiet uttalt at de tidlig kartla hennes og ektemannens omgangskrets for å undersøke om det kunne finnes relasjoner som kunne belyse forsvinningen. Det er ingen ting som tyder på at de har funnet spor i den retningen. Jeg har i tidligere innlegg foreslått at dette kunne være et "uhell" eller et affektdrap som ble forsøkt dekket over, basert på muligheten for at passordet til et tekstdokument kunne ha vært forandret i ettertid uten at dette var mulig å oppdage. Dette ble meg fortalt av en bekjent med datainnsikt. Jeg har undersøkt dette nærmere på egen hånd, og kommet frem til at dersom man setter nytt passord vil det også genereres en ny adresse til dokumentet. Det betyr at passordet må ha vært opprettet samtidig som dokumentet, nærmere bestemt 28. juni 2018. Dermed kollapser hele "affekt-teorien" min, og jeg må konstatere at politiet har helt rett i at dette er en forbrytelse som er planlagt i lang tid. 5
mammahjarte Skrevet 30. september 2022 #4745 Skrevet 30. september 2022 On 9/27/2022 at 2:48 PM, Alarmselgeren said: Jeg synes det blir feil å spekulere på bekostning av en person som etter all sannsynlighet ikke lever og dermed heller ikke kan forsvare seg. Det foreligger absolutt ingen opplysninger som tilsier noe annet enn at hun var svært godt likt av alle hun møtte. Når det er sagt, så har politiet uttalt at de tidlig kartla hennes og ektemannens omgangskrets for å undersøke om det kunne finnes relasjoner som kunne belyse forsvinningen. Det er ingen ting som tyder på at de har funnet spor i den retningen. Jeg har i tidligere innlegg foreslått at dette kunne være et "uhell" eller et affektdrap som ble forsøkt dekket over, basert på muligheten for at passordet til et tekstdokument kunne ha vært forandret i ettertid uten at dette var mulig å oppdage. Dette ble meg fortalt av en bekjent med datainnsikt. Jeg har undersøkt dette nærmere på egen hånd, og kommet frem til at dersom man setter nytt passord vil det også genereres en ny adresse til dokumentet. Det betyr at passordet må ha vært opprettet samtidig som dokumentet, nærmere bestemt 28. juni 2018. Dermed kollapser hele "affekt-teorien" min, og jeg må konstatere at politiet har helt rett i at dette er en forbrytelse som er planlagt i lang tid. Ja det har du rett i. Interessant det du seie om passordet. Eg må sei at det er heilt utrolig at man kan bli kidnappet/drept på høglys dag i eit boligfelt med mykje innsyn og aktivitet. Planen er heilt sprø, det er så mykje som kunne gå galt. Slik eg tolke det har ikkje politiet alt for mykje å gå på heller. Det spørst om det kan ta mange mange år før denna saka blir oppklart. Kanskje aldri. 2
yamask Skrevet 30. september 2022 #4746 Skrevet 30. september 2022 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQxb7P/opplysninger-til-vg-ny-mann-siktet-for-medvirkning-til-drap-i-loerenskog-saken Dette må være første nyhetssak på evigheter der det faktisk viser at det er utvikling i saken. Spennende. Håper det fører frem til noe reellt. 7 1
mammahjarte Skrevet 30. september 2022 #4747 Skrevet 30. september 2022 https://www.nrk.no/norge/vg_-ny-mann-siktet-for-medvirkning-til-drap-i-lorenskog-saken-1.16123250 Oi.. 2
Villblomst* Skrevet 30. september 2022 #4748 Skrevet 30. september 2022 (endret) Svinet skrev (På 26.9.2022 den 14.33): Lenelarsen skrev (På 12.9.2022 den 14.05): Her tror jeg vi aldri får noe svar. Inget lik eller gode spor. Noen sier de har sett henne bak i en bil der hun signaliserer etter hjelp; tvilsomt. Svinet skrev (På 26.9.2022 den 14.33): Enig, har de ikke funnet det ut til nå så skjer ingen progresjon før de finner den savnede. Hvis noen i det hele tatt har leita etter henne, er kun pengesporet de har brukt år og dag på. Ikke vær så negative – politiet sa nylig at de ikke kommer til å gi seg og vil bruke den tiden det tar! https://tv.vg.no/video/243363/politiet-i-nytt-intervju-tror-vi-skal-oppklare-saken Endret 30. september 2022 av Villblomst*
Sciurus Skrevet 30. september 2022 #4749 Skrevet 30. september 2022 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Sciurus, mod
Kardemommete Skrevet 30. september 2022 #4750 Skrevet 30. september 2022 Jeg leser den nye siktelsen som at den gjelder noen daværende påtale leder knytter til Tom Hagen. lurer på hva de har denne gangen. virker ikke å være stort. alle de sikta går fortsatt rundt som frie menn. 1
Gjest Made4u Skrevet 30. september 2022 #4751 Skrevet 30. september 2022 Villblomst* skrev (3 timer siden): Ikke vær så negative – politiet sa nylig at de ikke kommer til å gi seg og vil bruke den tiden det tar! https://tv.vg.no/video/243363/politiet-i-nytt-intervju-tror-vi-skal-oppklare-saken Og hvilken uoppklarte drapssaker gir politiet opp å etterforske? Ja, riktig... INGEN!! At politiet uttaler seg så, det skjer alltid, så det betyr ikke mer i denne saken enn hva det gjør i andre saker. Denne saken evner ikke politiet å oppklare, det har jeg absolutt ingen tro på at de klarer. Men ja, de må jo uttale seg som dem gjør og å signalisere at de har troen på at de evner å oppklare saken, men det betyr absolutt ikke at de er nær en oppklaring da de åpenbart ikke er det.
Gjest Made4u Skrevet 30. september 2022 #4752 Skrevet 30. september 2022 Kardemommete skrev (1 minutt siden): Jeg leser den nye siktelsen som at den gjelder noen daværende påtale leder knytter til Tom Hagen. lurer på hva de har denne gangen. virker ikke å være stort. alle de sikta går fortsatt rundt som frie menn. Hadde det vært noe av særlig verdi, så hadde saken stått ganske så annerledes og nyheten om gjennombrudd ville kommet raskt. Så tenker det kommer noe nytt syltynt som ikke evner seg til å felle noen, det kan også være taktisk at de går ut med en slik nyhet nå...
Djækklåsst Skrevet 30. september 2022 #4753 Skrevet 30. september 2022 (endret) Made4u skrev (1 time siden): Hadde det vært noe av særlig verdi, så hadde saken stått ganske så annerledes og nyheten om gjennombrudd ville kommet raskt. Så tenker det kommer noe nytt syltynt som ikke evner seg til å felle noen, det kan også være taktisk at de går ut med en slik nyhet nå... Siden vel alle i etterforskningsledelsen sa opp jobbene sine kort tid etter denne siktelsen, tyder vel det meste på at man ikke kom noen vei mot vedkommende. Endret 30. september 2022 av Djækklåsst 1
Gjest Made4u Skrevet 30. september 2022 #4754 Skrevet 30. september 2022 Djækklåsst skrev (3 minutter siden): Siden vel alle i etterforskningsledelsen sa opp jobbene sine kort tid etter denne siktelsen, tyder vel det meste på at man ikke kom noen vei mot vedkommende. Kan se ut som at den nye siktelsen dreier seg om en identitetstyv, tenker at vedkommende kan ha benyttet identiteten til sørlendingen som mistet passet sitt. Problemet er jo at slike stjålne identiteter, de benyttes gjerne av flere kriminelle og ikke dermed sagt at politiet på en god måte skal evne å knytte vedkommende til ugjerningen i Lørenskog. Om så skulle være, da vil alle brikker falle på plass og saken vil oppklares. Eksemplene er derimot for mange hva gjelder at politiet sikter feil personer og at saker hvor de går optimistisk ut, ender ved å bli en liten skandale og frifinnelse. Det er åpenbart at dette er syltynt i og med at vedkommende har vært siktet en stund og at dette blir kjent først nå, ved gjennombrudd i store saker så kommer nyheten om det så snart gjennombruddet foreligger og sakene tar en helt annen vending. Så ikke i denne saken, og det taler i grunn for seg selv.
Gjest Made4u Skrevet 30. september 2022 #4755 Skrevet 30. september 2022 Men håper at et gjennombrudd vil komme, at hun blir funnet eller at politiet med sikkerhet kan si hvem som eier kryptokontoen etc.
Baktus2024 Skrevet 1. oktober 2022 #4756 Skrevet 1. oktober 2022 Villblomst* skrev (21 timer siden): Ikke vær så negative – politiet sa nylig at de ikke kommer til å gi seg og vil bruke den tiden det tar! https://tv.vg.no/video/243363/politiet-i-nytt-intervju-tror-vi-skal-oppklare-saken Ja , det gjør de nok , de får ekstra midler til slike saker , så overdriver de ressursbruken , til myndighetene, får ekstra midler, trapper ned etterforskningen og overfører pengene til daglig drift. 🙂
Alarmselgeren Skrevet 1. oktober 2022 #4757 Skrevet 1. oktober 2022 On 9/30/2022 at 8:26 PM, Kardemommete said: Jeg leser den nye siktelsen som at den gjelder noen daværende påtale leder knytter til Tom Hagen. lurer på hva de har denne gangen. virker ikke å være stort. alle de sikta går fortsatt rundt som frie menn. Siktelsen gjelder "medvirkning til drap", og er knyttet til forberedelser i forkant av forsvinningen. Det er verd å merke seg. Så er det jo også mulig, som VGs krimkommentator påpeker, at siktelsen baserer seg på å sjekke den siktede ut av saken. Bakgrunnen for siktelsen skal være befatning med samme stjålne identitet som er brukt i forsvinningssaken. Den nye siktede har jo langt rulleblad der bl.a. både id-tyveri og små og større bedragerier står på merittlisten. Jeg tror ikke de uten videre har grunn til å knytte denne personen direkte til Hagen, men så vet vi jo lite om det juridiske grunnlaget for siktelsen. Hvilken påtaleder som tok ut siktelsen tror jeg er underordnet her. 4 1
miniomelett Skrevet 1. oktober 2022 #4758 Skrevet 1. oktober 2022 Husker ikke hvis jeg skrev tiidligere, er litt bedugget - men kan der være sønnen? Han som "blødde så mye", og noe med et badekar? 8
Klappe Skrevet 1. oktober 2022 #4759 Skrevet 1. oktober 2022 miniomelett skrev (9 minutter siden): Husker ikke hvis jeg skrev tiidligere, er litt bedugget - men kan der være sønnen? Han som "blødde så mye", og noe med et badekar? Jeg har tenkt det samme. Sønnen hadde jo falt eller noe og begynt å blø masse på badet oppe, og etterpå vasket badet. Dette var vel dagen før hun forsvant? Er det ikke rart dette ikke nevnes mer? 9
miniomelett Skrevet 1. oktober 2022 #4760 Skrevet 1. oktober 2022 Klappe skrev (1 minutt siden): Jeg har tenkt det samme. Sønnen hadde jo falt eller noe og begynt å blø masse på badet oppe, og etterpå vasket badet. Dette var vel dagen før hun forsvant? Er det ikke rart dette ikke nevnes mer? Ja, står en del om det i tråden her. Han fikk ei lampe i ryggen, blødde masse, vasket hunden / badekaret fløt over eller hva det var - og så reiste han på ferie? Jeg mener noen skrev en tidslinje for han tidligere i tråden 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå