Gå til innhold

Lørenskog forsvinningen

Ann Mo

Anbefalte innlegg

AnonymBræker skrev (8 timer siden):

KOMMENTAR.
Politiets gavepakke til Tom Hagen. Politiet tok i bruk hele verktøykassa for å holde kontroll på milliardæren. De kan ha bommet på taktikken og i stedet gitt Tom Hagen en stor fordel.
https://www.nrk.no/ytring/politiets-gavepakke-til-tom-hagen-1.15875510

Mest sannsynlig henleggelse i følge Rønneberg, altså. Det har vel de fleste tenkt i over et år allerede.

Spent på når Milli i VG forlater sitt merkelige standpunkt hvor han vel fremdeles har gitt uttrykk for at han tror saken blir løst eller at man i hvert fall kommer et godt stykke på vei i 2022. Mannen som i fjor høst uttalte at han hadde ingen tro på nye svar i Baneheia-saken, hvoretter nettopp nye svar kom på løpende bånd.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Made4u
AnonymBræker skrev (Akkurat nå):

Nye artikler i dag. Jeg vet ikke om det står noe nytt der.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EagEva/tom-hagen-om-hemmelig-overvaakning-ubehagelig

https://www.nrk.no/norge/i-elleve-maneder-levde-tom-hagen-omgitt-av-politiets-hemmelige-mikrofoner-og-videokamera-1.15874157

----

KOMMENTAR.
Politiets gavepakke til Tom Hagen. Politiet tok i bruk hele verktøykassa for å holde kontroll på milliardæren. De kan ha bommet på taktikken og i stedet gitt Tom Hagen en stor fordel.
https://www.nrk.no/ytring/politiets-gavepakke-til-tom-hagen-1.15875510

Intet nytt her nei, annet enn hva som er åpenbart for samtlige uten at det nødvendigvis trenger å skrives om.

Håper politiet snart finner ut av det åpenbare i denne saken, at den vil forbli uoppklart og at de burde legge den fra seg og prioritere annerledes nå, det er nok av oppgaver politiet heller burde bruke ressursene på heller enn en sak hvor alt tyder på at de ikke kommer noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Elendig etterforskning, spesielt i starten, forundrer meg ikke lenger om denne saken forblir uløst. Mange av elementene av saken minner om Jon-benet Ramsey saken, der er det aldri tatt ut tiltale, til tross for at det vanskelig kan tenkes at det var noen utenfor husholdningen som begikk drapet. I den saken, så er det et langt brev om løsepenger og en styrtrik familie, som gjør at politiet oppfører seg annerledes en hva det hadde gjort i vanlige saker..

Endret av K.B.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig trist at fetteren til Birgitte Tengs som nektet å ha hatt noe med drapet hennes å gjøre ble siktet og satt i fengsel i noen år. Han ble frifunnet men likevel har han stempelet som «Drapsmann». Han fikk sparken etter at arbeidsgiveren skjønte til slutt hvem han var, TIL OG MED etter han ble frifunnet. 

Nå er denne saken her annerledes, det her er en forsvinningssak, men Tom Hagen har ikke blitt behandla dritt som fetteren til Birgitte ble behandlet i alle år…. 

Money talks!!! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonobilis skrev (28 minutter siden):

Jeg spiser gjerne ordene mine dersom de en dag motbevises, men jeg tror dessverre han kom unna med det... 

Snart får vi svaret. Politiet kan ikke ha han siktet uten fremdrift mye lengre. Det er visstnok ulovlig pga. uskyldspresumsjonen.

Enten må de parkere siktelsen snart eller ta ut tiltale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonobilis skrev (På 4/13/2022 den 18.59):

Jeg spiser gjerne ordene mine dersom de en dag motbevises, men jeg tror dessverre han kom unna med det... 

Er relativt sikker på at politiet tar ut tiltale. Om tiltalen fører til dom? Vi får se 🤷‍♀️

Men Politiet skal dra TH til retten og prøve, det er jeg egentlig jævla sikker på 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (6 timer siden):

Er relativt sikker på at politiet tar ut tiltale. Om tiltalen fører til dom? Vi får se 🤷‍♀️

Men Politiet skal dra TH til retten og prøve, det er jeg egentlig jævla sikker på 😊

Jeg tviler sterkt på om de tar ut noen tiltale med mindre de er bortimot sikre på en fellende som. Og strengt tatt er det kun en person som bestemmer om det skal tas ut tiltale, og det er riksadvokat Jørn Maurud. Det som har blitt lekket holder neppe til noen tiltale, så får vi se om de har mer på lur som ennå ikke er kjent.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonobilis
1 hour ago, Pilleville said:

Endelig skjer det noe👍

Njaa... Hvis det er kontantkortet du refererer til så vet jeg ikke helt, jeg. De har klart å spore opp at kontantkortet på et tidspunkt (!) har vært i en nedlagt butikk. De vet ikke om det har blitt solgt eller stjålet, mottatt direkte av gjerningspersonene eller via en 3.part, når dette foregikk eller om det i det hele tatt har blitt distribuert til gjerningspersonene. Ja, gjerningspersonene skal ha hatt temmelig flaks om de har "gjettet" seg fram til et inaktivert kontantkortnummer, men en del av meg tenker at dette er en "red herring" og at kontantkortet aldri har vært i hendene til gjerningspersonene. Jeg tenker dette hadde vært et helt annet fremskritt dersom vi vet at kontantkortet ble solgt i butikken og at butikken hadde dokumentasjon på når og hvordan dette skjedde.

Som jeg har sagt hele veien, håper politiet har betraktelig mer på blokka enn hva de gir uttrykk for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et kontantkort som aldri er aktivert og ble kjøpt i en nå nedlagt butikk... det sporet virker rimelig dødt spør du meg. litt som skoene i orderudsaken, kjøpt på lille vinkel :P

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg linker til dagens nyhetsartikkel, slik at hvis man besøker tråden igjen på et senere tidspunkt, så blir det litt klarere hva som er nytt i dag: "Sim kort mysteriet" fra VG.

Det spørs jo om dette fører noe vei, men det er i det minste et nytt spor. Hvis ikke sim kortet med nummeret ble solgt på den tiden det var i en Bunnpris butikk i Oslo, så kunne det jo være interessant å vite hvor sånne varer ble av etter at butikken ble lagt ned. Jeg visste faktisk ikke det gikk an en gang så sent som i 2017, og selge sim kort i butikk? Har man ikke måtte registrere seg, og legitimere seg ved slike kjøp i åresvis?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
Anonobilis skrev (Akkurat nå):

Njaa... Hvis det er kontantkortet du refererer til så vet jeg ikke helt, jeg. De har klart å spore opp at kontantkortet på et tidspunkt (!) har vært i en nedlagt butikk. De vet ikke om det har blitt solgt eller stjålet, mottatt direkte av gjerningspersonene eller via en 3.part, når dette foregikk eller om det i det hele tatt har blitt distribuert til gjerningspersonene. Ja, gjerningspersonene skal ha hatt temmelig flaks om de har "gjettet" seg fram til et inaktivert kontantkortnummer, men en del av meg tenker at dette er en "red herring" og at kontantkortet aldri har vært i hendene til gjerningspersonene. Jeg tenker dette hadde vært et helt annet fremskritt dersom vi vet at kontantkortet ble solgt i butikken og at butikken hadde dokumentasjon på når og hvordan dette skjedde.

Som jeg har sagt hele veien, håper politiet har betraktelig mer på blokka enn hva de gir uttrykk for. 

Politiet har IKKE mer på blokka enn hva de gir uttrykk for, hadde de hatt noe konkret så hadde ikke saken stått der den står i dag, i stampe. Her følger de igjen ett så og si umulig spor som neppe leder noen vei, en ting er sikkert og det er at gjerningsperson(ene) ikke vil hjelpe dem på vei i denne sak, I og med at sim-kortet heller aldri er blitt benyttet til å ringe, motta meldinger eller surfe på nettet så kan trolig heller ikke noen hjelpe Politiet på vei, altså at noen har kontaktet noen på nevnte nummer - sannsynligvis er aldri sim-kortet benyttet (bare nummeret)...

Jeg tror neppe dette leder noen vei, kortet er trolig kjøpt kontant for mange år siden (og ingen vet nok eksakt når), klart det blir vanskelig å finne kjøper da (det ville de også vært om de visste eksakt tidspunkt også, men det vet de jo ikke og da blir dette dødfødt)... Jeg er i alle fall ikke optimistisk til dette sporet i alle fall, noe jeg kunne vært dersom det var en annen type spor og noe som var enklere å nøste opp...

Så det tikker og går mot henleggelse og nedtrapping i denne saken, jeg har ikke mye tro på at den løses med det første... Jeg tror krypto-sporet er eneste mulighet, at de i fremtiden kan knekke krypteringen og finne IP-adressen til maskinen som er benyttet til å sende meldinger og finne veien pengene som er overført har tatt, i så fall har de noe konkret gjerningsperson (eller gjerningspersonene) ikke kan komme seg ut av... Jeg tror dessverre det er eneste mulighet for å nøste opp i denne saken, noe jeg håper de vil klare i fremtiden. Men kan være noen tiår frem i tid det (???), utviklingen går i alle fall fremover og i dag kan de knekke krypteringer de ikke klarte for noen år siden etc...

Alle andre spor tror jeg dessverre ikke leder noen vei da jeg tenker at det meste er gjennomgått grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (4 timer siden):

Politiet har IKKE mer på blokka enn hva de gir uttrykk for, hadde de hatt noe konkret så hadde ikke saken stått der den står i dag, i stampe. Her følger de igjen ett så og si umulig spor som neppe leder noen vei, en ting er sikkert og det er at gjerningsperson(ene) ikke vil hjelpe dem på vei i denne sak, I og med at sim-kortet heller aldri er blitt benyttet til å ringe, motta meldinger eller surfe på nettet så kan trolig heller ikke noen hjelpe Politiet på vei, altså at noen har kontaktet noen på nevnte nummer - sannsynligvis er aldri sim-kortet benyttet (bare nummeret)...

Veldig bastant påstand, selv er jeg uenig.

Politiet sitter selvsagt på mer informasjon enn hva de går ut i media med. Slik er det i alle kriminal saker, politiet har ikke lov til å gå ut med all informasjon, da det kan forspille bevis eller skade etterforskningen. Så påstanden din her, vet jeg at ikke stemmer. Rar påstand av deg å hevde at politiet ikke sitter på mer informasjon. Kan jeg spørre hvilke grunnlag du har for å mene noe slikt?

I tillegg, tror jeg du ikke helt tenker over alt et sim-kort kan brukes (misbrukes) til. Dette sim-kortet hadde et midlertidig telefon-nummer som i 2018 ble registrert på kryptobørsen, og senere knyttet til en av kontoene som har vært tilknyttet til Hagen saken. Et sim-kort kan fungere som en id, eller «legitimasjon» for brukeren som bruker sim-kortet til å opprette en bruker, i dette tilfellet på kryptobørsen. Ut fra informasjon politiet har delt, vet vi at dette sim-kortet er direkte knyttet opp til en av kryptokontoene som har vært i bruk i Hagen saken.

Med andre ord, klarer man å spøre opp hvem som har kjøpt/hentet/tatt ut dette i butikk, så vil vi for første gang ha en kontakt, som enten direkte eller indirekte kan knyttes til Hagen saken. Derfor er dette et ganske stort gjennombrudd.

Politiet har fått over 30 tips, bare i dag, på hvem som kan ha kjøpt, eller hvem som kan ha hatt dette sim-kortet. Finner vi den personen, så er det et gjennombrudd i saken, fordi vi kan koble denne person til Hagen saken. 

Jeg håper politiet er like aktive på diskusjonsforum. For helt siden starten har jeg tenkt tanken at de som står bak også kan sjekke innom diverse diskusjonsforum for status. Og det ville heller ikke overrasket meg, om gjerningspersonen(e) kan være dristige nok til å kommentere i diskusjonsforum.

Jeg er overbevist om at denne saken for hvert skritt går mot en løsning. For problemet i denne saken er ikke at krypto ikke kan spores, men at teknologien var ganske ny når saken startet i 2018. Vi hadde ingen lignende forsvinningssaker på verdensbasis, så vi hadde null erfaringsgrunnlag fra start. Men er det en ting vi vet om kryptomarkedet, blockchains og e-valuta så er det at alle slike spor kan spores, bare vi finner de rette metodene. Personlig tror jeg denne saken vil bli løst, men at det er mer et spørsmål om tid og ressurser.

Håper aldri denne saken henlegges.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Made4u
Blueberrymuffin skrev (Akkurat nå):

Politiet sitter selvsagt på mer informasjon enn hva de går ut i media med.

I sak etter sak, så ser man at "Nei, det har de ikke", de store og fellende bevisene lekker alltid til media. Si meg den sak så ikke skjedde, hvor overraskelsen var total da det de kom med ikke var kjent... Slik skjer bare ikke, så slutt å være ekkokammer for noe som blir totalt feil.

Politiet sliter vilt i denne saken, den vil mest sannsynlig ikke bli oppklart, beviser de sitter med er syltynne og det er tydelig at politiet ikke har mye å bygge sak på her, i så fall hadde de gjort nettopp det. For å si det forsiktig, politiet har IKKE overraskelser på lur, tro meg når jeg sier at så snart de får et stort gjennombrudd (om det noen gang kommer), så får media lekket det veldig tidlig og en pågripelse kommer. Men slik er det ikke i denne saken, den står i stampe og politiet håper på publikums hjelp i denne saken - nå så lenge i ettertid er det lite å hente der.

Hvorfor skal denne saken skille seg fra alle andre saker, hvor det politiet bygger sak på er å lese om i media ganske umiddelbart etter at de har noe bra... Det blir for dumt at du feilaktig tror at politiet vet så mye mer enn hva som er lekket allerede, det meste av data de har om denne saken er høyst irrelevant da det omhandler mennesker som ikke har noe med saken å gjøre (og det vet de jo mye om, da alt av teledata i Lørenskog-området på forsvinningsdagen, alle bompasseringer i området, videoer etc... De har selvfølgelig kartlagt dette, men hvilken bil hun er fraktet bort i etc, og hvem som har kjørt denne og vært i huset til Hagen, det aner de absolutt ikke (og da er heller ikke den infoen de har, som vi naturlig nok ikke kjenner til, noe de får noe ut av nå...

Alt tyder at politiet famler i blinde i denne saken, og ikke har mye å gå etter noen med, altså vet de lite annet enn hva som alt er blitt kjent, i alle fall med tanke på at det skal lede mot en eller flere gjerningsmenn.

Så får du feilaktig tro, at de holder på informasjon de ikke går ut med (hvorfor når så ikke skjer i andre saker, både her i Norge og andre land)... Det er alltid slik, at det man har lest om i media, er det de bygger sakene på - og så skal alt vært annerledes nå? Slik er det jo ikke, det er bare naiv ønsketenkning fra din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u

Det heteste politiet har akkurat nå, det er å forsøke å finne ut hvem som har brukt telefonnummeret som ble solgt i butikken (saken i dag)... Det er tvilsomt at de finner ut av, all den tid at sim-kortet aldri har vært benyttet på telenettet og da mest sannsynlig aldri har sittet i en telefon.

Leder det mot noe, så blir jeg overrasket. Den nyheten er jo alt sluppet, slik andre ting de kunne bygd en sak på... Og det er tynn suppe alt sammen, saken går mot nedtrapping og da minsker sjansene for at noen blir tatt betraktelig, altså blir saken uoppklart i alle fall en god stund til...

At de skal knekke krypteringen og finne ut hvor pengene som er overført har tatt veien, det er i fremtiden en oppklaring ligger og om de eventuelt evner det om noen år eller mange år frem i tid... (?) Pr dags dato er ingen i stand til å knekke dagens krypteringer, kanskje vil det aldri kunne bli gjort heller da de er laget for å ikke skulle knekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (På 17.4.2022 den 1.58):

Ta ut tiltale på hvilket grunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
totti_1 skrev (På 17.4.2022 den 1.58):

Det er kanskje på tide å ta inn over deg, at dette er en sak som ikke står sterkt og at det går mot henleggelse heller enn en oppklaring og dom, klart politiet må trappe ned ytterligere i denne saken (og da svinner sjansene enda mer). Noen saker lar seg bare ikke løse, denne saken ligner mer og mer en slik sak.

Men selvfølgelig, gjennombrudd kan komme, pr. dags dato ser det derimot ikke lyst ut med tanke på oppklaring og å få noen dømt i saken. Snarere tvert imot, og tiden jobber fortsatt mot politiet og kostnadene saken belaster politiet både økonomisk og også ressursmessig, det kan ikke vedvare.

Altså er det liten grunn til optimisme slik jeg ser det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...