Ann Mo Skrevet 21. mai 2020 Forfatter #341 Del Skrevet 21. mai 2020 (endret) «Politiets undersøkelser av boligen etter at 68-åringen forsvant, avdekket et mindre antall blodflekker fra ektemannen på to steder i huset. Politiet mente dette var en relevant del av mistankegrunnlaget mot Tom Hagen. Eksperter mener det ikke beviser noe i seg selv, og retten så bort fra sporene.» https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/fant-tom-hagens-blod-i-boligen/72466731/amp - Et av «indisiene» som altså «relevant utkrystalliserte» Hagen for politiet som gjerningsmann, var at det var funnet spor av hans blod to steder i huset Hagen hadde bodd i, i 30 år. - Retten mente derimot at dette ikke var noe galt med, da det er helt vanlig at det spor av ens eget blod i hus man har bodd i, i 30 år. I tillegg var Hagen beviselig på jobb i følge flere vitner, og dette gjør at blodsporene gir ikke grunnlag for å mistenke han: «Advokat Holden reagerte blant annet fordi politiet selv ikke mener Hagen har hatt en fysisk rolle i drapet eller forsvinningen. Hagen var også beviselig på jobb fra omkring klokka 09.10, dette har flere vitner bekreftet. Der var han også da politiet mener hans kone forsvant. Derfor må blodflekker være avsatt tidligere, og kan derfor ikke være relevante for selve handlingen.» Endret 21. mai 2020 av Ann Mo 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Girlygirl9 Skrevet 21. mai 2020 #342 Del Skrevet 21. mai 2020 @Ann Mo hvorfor skifter du farge på noen setninger? Det er veldig forstyrrende å skulle lese det du skriver når du gjør det. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 21. mai 2020 #343 Del Skrevet 21. mai 2020 På 18.5.2020 den 23.21, Made4u skrev: Jeg forstår ikke hvordan du kan tolke det Holden sier som at han forsøker å få folk til å tro at Hagen er dum, det har han aldri en gang argumentert for at Hagen er og det ville han aldri funnet på å gjøre heller. Klart Hagen ikke er dum, det enes samtlige i. Høre nå på hva han argumenterer, man kan meget godt være smart og ha teknologisk kompetanse som er helt elendig. Klart Hagen kan lære og sikkert også bli god til det meste, slik vi alle kan det, men så har vi alle noe vi er blank i... Jeg kan ikke strikke, symaskiner ville også vært gresk for meg. Mange på Hagens alder, og det inkluderer også min far og min mor, kan lite om både PC-bruk og smarttelefoner. At Hagen er en mann som er dårlig på slike tekniske ting kan nok de rundt han sikkert bekrefte sikkert mer enn 15-20 år tilbake i tid. Det hadde vært kjent dersom det ikke medførte riktighet, da hadde mange kunne vitnet om SMS'er fra Hagen for 15 år siden, 10 år siden eller kanskje 5 år siden? Men han sender tydeligvis ikke SMS'er, og det bekrefter jo det Holden sier. Er nok mange på hans jobb som også kan si mye om hans digitale kunnskaper. Han er altså en analog mann. (For en gangs skyld) enig med deg.. Mange tror det er en selvfølge at generasjon 60 + er oppdatert på mobil og mail, spesielt når man er på Hagen sitt nivå. Jeg har hatt kolleger med høy teknisk utdannelse som har spurt meg om helt grunnleggende ting på mobilen. Jeg har tenkt det er rart folk med høy IQ og god teknisk innsikt ikke greier å sette seg inn i noe så enkelt. Men mange er fornøyd så lenge tlf fungerer til å ringe med. Og selv om Hagen er god på å forutse neste trekk i feltet han jobber i og sånn sett tenker fremtidigsrettet, kan han fremdeles være typen som liker å holde på gamle vaner. Den ene utelukker ikke det andre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 21. mai 2020 #344 Del Skrevet 21. mai 2020 1 time siden, Jobbermedbarn skrev: Det var plutselig noe som slo meg mens jeg diskuterte saken med mannen. Jeg har sikkert ikke tenkt over alt, men kan også tiden fra 8.50-9.15 være med i det villedende? Kan det være sånn at de telefonsamtalene/SMS ene i den tiden er reelle? Og av en eller annen grunn var AEH sin mobil utilgjengelig etter det (skrudd av, fant den ikke el) og at bortføringen/drapet fant sted senere på formiddagen? Bare noe jeg plutselig tenkte på... Men det har kanskje vært diskutert før? Om bortføringen har skjedd senere på formiddagen er det en sjanse å ta, flere venner og familiemedlemmer var jo bekymret ganske tidlig sånn jeg forsto. Å gjøre AEH sin tlf utilgjengelig i lang tid er en risiko. Øker sjansen for at noen vil dra hjem til henne. Vet ikke hvorfor politiet automatisk virker å gå utifra at bortføringen har skjedd på tidspunktet de nevner, men de tenker vel kidnapperne slo til rett etter Hagen dro og ville være så raske som mulig. Hadde Hagen to tlf- en gammel nokia og en nyere? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 21. mai 2020 #345 Del Skrevet 21. mai 2020 3 hours ago, Albbas said: Selvsagt, men vi vet jo ikke hvilke bevis domstolen har fått. Det er jo sannsynligvis mer enn det vi har fått kjennskap til gjennom media. Selv om det ikke har vært nok til varetektsfengsling betyr det ikke at det ikke er mer enn vi kjenner til. Saken er jo fortsatt under etterforskning, så at det per nå ikke er nok bevis for varetektsfengsling/tiltale betyr jo ikke at politiet ikke har noe som helst. Vi må bare vente og se. Nei, vi vet ikke hva retten har fått, men vi vet at det ikke har vært tilstrekkelig. Vi vet også det som er blitt lekket ut. Jeg får dessverre litt assosiasjoner til heksejakt, og det svekker tillit til politiet. De holder en masse pressekonferanser om ingenting, samtidig som de lekker informasjon til pressen. Den voldsomme pågripelsen, som om hsn skulle vært bevepnet og farlig? De holder ikke på med din etterforskning i det stille, det ser ut som det pågår et media show full av propaganda. Hvorfor var VG med på pågripelsen? De vil ha siktede varetektsfengslet, de anker dette til HR, tiltross for at de vet hva utfallet blir. Politiet har hatt en omfattende etterforskning, og har lite sv resultater å vise til. Det er da svært uheldig om de fremstår som desperate og på heksejakt, det svekker tilliten til dem og da til rettssikkerheten. Hun er jo borte, hun er forsvunnet, noe må jo ha skjedd. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 21. mai 2020 #346 Del Skrevet 21. mai 2020 Men er det bare meg som reagerer på at TH og familiemedlem(er?) ble bekymret over å ikke få tak i AEH? Tidsrommet er om morgenen. Hadde det vært en i min egen familie hadde jeg bare tenkt at mobilen var på lydløs (glemt å ta over på lyd), i dusjen, sov litt lengre, hadde gått seg en tur og glemt mobilen e.l. Evt en kombinasjon av flere. I vår familie går det fort alt fra et par timer til en halv dag før det ringes opp igjen. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 21. mai 2020 #347 Del Skrevet 21. mai 2020 Nei, synes det er litt for mye styr når det er snakk om noen få timer, spesielt mtp valp i huset. Alt virker så hysterisk. TH kunne vel like godt be noen ta turen innom hvis så bekymret fremfor å kjøre hjem, spesielt hvis den som kom til huset rett etter han kom ikke var langt unna tydeligvis... 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 21. mai 2020 #348 Del Skrevet 21. mai 2020 12 minutter siden, Madame Butterfly skrev: Nei, vi vet ikke hva retten har fått, men vi vet at det ikke har vært tilstrekkelig. Vi vet også det som er blitt lekket ut. Jeg får dessverre litt assosiasjoner til heksejakt, og det svekker tillit til politiet. De holder en masse pressekonferanser om ingenting, samtidig som de lekker informasjon til pressen. Den voldsomme pågripelsen, som om hsn skulle vært bevepnet og farlig? De holder ikke på med din etterforskning i det stille, det ser ut som det pågår et media show full av propaganda. Hvorfor var VG med på pågripelsen? De vil ha siktede varetektsfengslet, de anker dette til HR, tiltross for at de vet hva utfallet blir. Politiet har hatt en omfattende etterforskning, og har lite sv resultater å vise til. Det er da svært uheldig om de fremstår som desperate og på heksejakt, det svekker tilliten til dem og da til rettssikkerheten. Hun er jo borte, hun er forsvunnet, noe må jo ha skjedd. Jeg er enig i at det som er kommet frem hittil ikke er mye, men det er jo to sider som lekker til pressen her, to sider som selvfølgelig fokuserer på det som går i favør for dem. Jeg avventer til ting eventuelt kommer frem i sammenheng, for det har det ikke gjort ennå. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 21. mai 2020 #349 Del Skrevet 21. mai 2020 30 minutter siden, Luckiness said: Men er det bare meg som reagerer på at TH og familiemedlem(er?) ble bekymret over å ikke få tak i AEH? Tidsrommet er om morgenen. Hadde det vært en i min egen familie hadde jeg bare tenkt at mobilen var på lydløs (glemt å ta over på lyd), i dusjen, sov litt lengre, hadde gått seg en tur og glemt mobilen e.l. Evt en kombinasjon av flere. I vår familie går det fort alt fra et par timer til en halv dag før det ringes opp igjen. Det er en alder ting, mine foreldre holder på sånn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 21. mai 2020 #350 Del Skrevet 21. mai 2020 På 19.5.2020 den 16.21, Happy-Face skrev: Hans Tom Hagen virkelig hadde en finger med i å få få kona hans til å forsvinne, hvorfor skulle han egentlig behøve å ringe hjem til henne i løpet av arbeidsdagen for å skaffe seg "alibi" ved disse telefon-samtalene? Dersom Tom Hagen var på arbeidsplassen hans, og ble sett av hans medarbeidere (for eksempel sekretær / resepsjonist og så videre) i løpet av dagen, hvorfor "måtte" han liksom ringe hjem til kona si, for å få tak i alibi? Hvis det var overvåkningskamera i området som ser at Hagen ankommer, eller befinner på, selve arbeidsplassen. I tillegg har han kanskje flere forskjellige kollegaer som legger merke til ham i løpet av dagen? Burde vel egentlig være mer enn nok alibi det der, selv om Hagen ALDRI hadde ringt hjem til kona si en eneste gang? Jeg er fremdeles usikker på hva jeg tror om Hagen. Men om vi går ut fra at Hagen er skyldig- forklaringen trenger ikke bare være alibi, men nødvendig om han trengte et påskudd for å reise hjem tidligere fra jobb slik han gjorde. Mulig han trengte såpass kontroll at han ville være den som fant trusselbrevene. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambador Skrevet 21. mai 2020 #351 Del Skrevet 21. mai 2020 26 minutter siden, Lawyam skrev: Nei, synes det er litt for mye styr når det er snakk om noen få timer, spesielt mtp valp i huset. Alt virker så hysterisk. TH kunne vel like godt be noen ta turen innom hvis så bekymret fremfor å kjøre hjem, spesielt hvis den som kom til huset rett etter han kom ikke var langt unna tydeligvis... Det er ikke kommet informasjon om AEHs helsetilstand? Jeg har ikke hørt om det. Men om hun hadde diabetes eller annen sykdom som gjorde at de lettere ble bekymret? Kidnapperne snakket jo også om helsetilstanden hennes. Kan jo være helt naturlig for kidnappere å snakke om det..eh,. Men kan hende AEH hadde en sykdom som gjorde "hysteri" mer velbegrunnet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 21. mai 2020 #352 Del Skrevet 21. mai 2020 Det har du rett i. Vi vet svært lite her. Det som kommer frem i aviser er litt mer det som politiet tror, og alt det vi leser kan jo tolkes både som tilsier både skyldig og uskyldig, håper bare de finner utav dette fort. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 21. mai 2020 #353 Del Skrevet 21. mai 2020 40 minutter siden, Madame Butterfly skrev: Det er en alder ting, mine foreldre holder på sånn. Ja det kan selvsagt være en av grunnene. Familier er jo forskjellig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 21. mai 2020 #354 Del Skrevet 21. mai 2020 5 timer siden, Cammomillo skrev: Det er ikke unormalt å snakke lengere enn to minutter med moren sin i tlf.. når man er på ferie har man hvertfall tid til det.. For meg er det stikk motsatt, er jeg bortreist på ferie hører samtlige (venner og familie) ytterst lite fra meg og helst ingenting. Greit nok, når jeg er hjemme før eller etter reisen så er det motsatt. Det ville bydd meg kraftig imot å kaste bort tid i en ferie på å sitte i telefon med noen som helst, jeg prioriterer opplevelser og dem jeg reiser sammen med og ville sett det som distraksjon å prate med andre. Det ville utelukket vært praktiske samtaler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 21. mai 2020 #355 Del Skrevet 21. mai 2020 1 time siden, Luckiness skrev: Men er det bare meg som reagerer på at TH og familiemedlem(er?) ble bekymret over å ikke få tak i AEH? Tidsrommet er om morgenen. Hadde det vært en i min egen familie hadde jeg bare tenkt at mobilen var på lydløs (glemt å ta over på lyd), i dusjen, sov litt lengre, hadde gått seg en tur og glemt mobilen e.l. Evt en kombinasjon av flere. I vår familie går det fort alt fra et par timer til en halv dag før det ringes opp igjen. Jeg synes og det virket hysterisk når jeg først leste det. Men AEH hadde div helseproblemer, b.la diabetes var det vel Det må ha vært en grunn til at flere ble bekymret så kjapt. Kanskje AEH alltid var tidlig oppe, alltid hadde mobilen i nærheten (pga helseproblemene?), aldri mobil på lydløs og at hun var veldig nøye med å ringe opp med en gang. Pluss på helseproblemer og det er plutselig ikke så rart mannen drar fra jobb etter 3t. Spesielt ikke når veien fra jobb er så kort. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 21. mai 2020 #356 Del Skrevet 21. mai 2020 2 timer siden, miss spjåk skrev: (For en gangs skyld) enig med deg.. Mange tror det er en selvfølge at generasjon 60 + er oppdatert på mobil og mail, spesielt når man er på Hagen sitt nivå. Jeg har hatt kolleger med høy teknisk utdannelse som har spurt meg om helt grunnleggende ting på mobilen. Jeg har tenkt det er rart folk med høy IQ og god teknisk innsikt ikke greier å sette seg inn i noe så enkelt. Men er fornøyd så lenge tlf fungerer til å ringe med. Og selv om Hagen er god på å forutse neste trekk i feltet han jobber i og sånn sett tenker fremtidigsrettet, kan han fremdeles være typen som liker å holde på gamle vaner. Den ene utelukker ikke det andre. For mange er det også slett meningsløsheter at folk skal sitte å skrive til hverandre på telefonen samt lese nyheter/surfe på en telefon. Jeg har selv forsøkt å introdusere smarttelefonen for familiemedlemmer i den alderen der, mine foreldre for eksempel. Til ingen nytte, de er rett og slett ikke interessert og for dem blir det bare dumt å sende en SMS (en telefon er til for å ringe med, og lurer de på noe så ringer de). Nyheter får de i aviser eller nyhetene på TV. Og jeg skjønner dem meget godt, for en del av det blir på mange måter også meningsløst for min del. Spesielt at mennesker er sosiale i sosiale medier og med det utelukker seg selv fra å være sosial i en virkelig sosial setting, det er ikke sosialt å sitte med snuten ned i mobilen når man møter andre mennesker ansikt til ansikt - men gud hjelpe meg i for stor grad det skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Mo Skrevet 21. mai 2020 Forfatter #357 Del Skrevet 21. mai 2020 (endret) 2 timer siden, Luckiness skrev: Men er det bare meg som reagerer på at TH og familiemedlem(er?) ble bekymret over å ikke få tak i AEH? Tidsrommet er om morgenen. Hadde det vært en i min egen familie hadde jeg bare tenkt at mobilen var på lydløs (glemt å ta over på lyd), i dusjen, sov litt lengre, hadde gått seg en tur og glemt mobilen e.l. Evt en kombinasjon av flere. I vår familie går det fort alt fra et par timer til en halv dag før det ringes opp igjen. Ja, dette virker ganske spesielt. Men. Det trenger ikke være det: - Hagen skulle ringe sin kone, etter å avklart med familiemedlem om reise mulig samme dag og en tjeneste, og noe annet med et annet familiemedlem. - Hagen ringte konen som ikke svarte. - Så ringte familiemedlemmet og opplyste at h*n ikke hadde fått tak i henne. - Så ringte Hagen igjen, et par ganger. - Da begynte han å stusse da dette var helt ulikt hvordan konen er, med over 50 års forhold så kjenner de godt hverandres atferd. Så han ringte henne nytt et par ganger. - Hele prosessen her skapte litt uro/usikkerhet, og/eller kanskje ventet familiemedlemmet som tok kontakt på et svar om noe, så han valgte å kjøre en tur hjemom. Han bor jo bare 6 minutter unna arbeidsplassen han selv eier og han er milliardær, så han har jo frihet til å dra hjemom. Og han er beskrevet som en ansvarlig person som setter barna og sin kone først. - Da han kom hjem var han ikke i noe hysterisk modus. Han hadde bare kjørt hjem for å snakke med konen. Han gikk inn i huset og gikk rundt der i de vanlige rommene han tenkte hun kunne være, og hadde ikke noe panikk om konen sin. - Sp ringte familiemedlemmet og spurte om han viste hvor konen var. Han sa han hadde ikke sett henne. - Så sjekket han hele huset og fant både løsepengebrev, giftering og registrere (etterhvert?) slepespor. - Han leste brevet og var sjokkskadd og lurte på hva han burde gjøre. - (Jeg lurer på om det var en telefonsamtale til her og at familiemedlemmet kom.) - Når det var gått til sammen 30 minutter så valgte Hagen å ringe politiet og be de møte han i hemmelighet uten uniform, fordi konen var forsvunnet og det sto beskjed i huset om at hun ville bli drept dersom han kontaktet politiet. Endret 21. mai 2020 av Ann Mo 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 21. mai 2020 #358 Del Skrevet 21. mai 2020 Akkurat nå, Made4u skrev: For mange er det også slett meningsløsheter at folk skal sitte å skrive til hverandre på telefonen samt lese nyheter/surfe på en telefon. Jeg har selv forsøkt å introdusere smarttelefonen for familiemedlemmer i den alderen der, mine foreldre for eksempel. Til ingen nytte, de er rett og slett ikke interessert og for dem blir det bare dumt å sende en SMS (en telefon er til for å ringe med, og lurer de på noe så ringer de). Nyheter får de i aviser eller nyhetene på TV. Og jeg skjønner dem meget godt, for en del av det blir på mange måter også meningsløst for min del. Spesielt at mennesker er sosiale i sosiale medier og med det utelukker seg selv fra å være sosial i en virkelig sosial setting, det er ikke sosialt å sitte med snuten ned i mobilen når man møter andre mennesker ansikt til ansikt - men gud hjelpe meg i for stor grad det skjer. Sant det. Man kunne lagd en egen tråd om den sosiale utviklingen der.. Tror mange unge mister litt av evnen til å være tilstede her og nå. Det skal skje noe absolutt hele tiden. 1 min stillhet i en samtale så må enkelte oppdatere instafeeden. Kom til å tenke på en venninne som fortalte om en kveld det var helt fantastiske perlemorsskyer på himmelen. Det er jo et sjeldent fenomen og hun hadde aldri sett det før. Så ser hun rundt seg og ingen andre hadde lagt merke til det- alle satt med nesa i mobilen. Hun synes det var ganske trist. Men skal ikke avspore helt 😃 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 21. mai 2020 #359 Del Skrevet 21. mai 2020 Ryddet for brukerdebatt. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 21. mai 2020 #360 Del Skrevet 21. mai 2020 Da min far fikk seg iphone, og disse meldingene som fremdeles var der. «Jeg har lest den og den er der enda. Hvordan går jeg den vekk» Jeg husker ikke hvordan det var på nokia, men jeg husker praten rundt dette. «Hvorfor trenger du at den går vekk?» Dette er mange år siden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå