EMG Skrevet 5. desember 2020 #3461 Del Skrevet 5. desember 2020 Ann Mo skrev (48 minutter siden): Var det ikke noen av barna som kontaktet han? Jeg vet ikke, kan ikke huske å ha sett det noe sted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EMG Skrevet 5. desember 2020 #3462 Del Skrevet 5. desember 2020 Villvin skrev (På 3.12.2020 den 20.30): Cyber intelligens selskapet CipherTrace, som nevnt her tidligere, søker nå om patent på verktøyene de har utviklet og som US government har kjøpt for å teste. Det virker rimelig seriøst. Verktøyene kan bl.a spore cryptovaluta transaksjoner i Monero. At de søker patent må bety at de er sikker på at de har et godt fungerende verktøy. https://www.explica.co/ciphertrace-applied-for-patents-for-its-untested-monero-tracking-methods/ Skulle ønske de hadde klart å knekke Monero. Har fulgt med ChiperTrace en stund nå, og det synes som om det er en liten krig mellom dem og de som står bak Monero (naturlig nok). Monero ønsker jo ikke at koden skal knekkes. En ting jeg stusser litt på - det er hvorfor IRS går ut med et anbud om knekking av Monero koden på 625.000 USD i september 2020 hvis Departement of Homeland Security allerede har betalt 3,6 mill USD for å få samme jobben gjort snakker ikke de offentlige etater med hverandre borti der...? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 5. desember 2020 #3463 Del Skrevet 5. desember 2020 Ann Mo skrev (2 timer siden): https://www.vg.no/spesial/2020/lorenskog-tidslinje/?utm_source=vgfront&utm_content=row-2 Hvis vi antar at det var en Iphone AEH hadde, og at det var Helse appen som hadde registrert bevegelse. Hvordan kan politiet konkludere med at det var en "brå bevegelse"? På min helse app får jeg bare opp om jeg har gått i en trapp/bakke, ikke brå bevegelser.. Er det noen som vet noe mer om dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EMG Skrevet 5. desember 2020 #3464 Del Skrevet 5. desember 2020 (endret) Callisto83 skrev (23 minutter siden): Callisto83 skrev (23 minutter siden): Hvis vi antar at det var en Iphone AEH hadde, og at det var Helse appen som hadde registrert bevegelse. Hvordan kan politiet konkludere med at det var en "brå bevegelse"? På min helse app får jeg bare opp om jeg har gått i en trapp/bakke, ikke brå bevegelser.. Er det noen som vet noe mer om dette? Informasjon fra apper på telefoner registreres vanligvis i små databaser. Spesialverktøy gjør at disse kan åpnes, og der er det tilgjengelig mer informasjon enn hva en vanlig bruker ser gjennom sitt brukergrensesnitt. Uten å ha gått i dybden på helseapper, kan jeg gjette på at en mulighet for politiets konklusjon om «brå bevegelse som kan ligne fall i trapp» er at appen registrerer høydemeter for å kunne regne ut hvor mange trapper man har gått. Denne registreringen vil ikke synes for vanlig bruker men ligge i databasen. Endret 5. desember 2020 av EMG 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 5. desember 2020 #3465 Del Skrevet 5. desember 2020 EMG skrev (15 minutter siden): Informasjon fra apper på telefoner registreres vanligvis i små databaser. Spesialverktøy gjør at disse kan åpnes, og der er det tilgjengelig mer informasjon enn hva en vanlig bruker ser gjennom sitt brukergrensesnitt. Uten å ha gått i dybden på helseapper, kan jeg gjette på at en mulighet for politiets konklusjon om «brå bevegelse som kan ligne fall i trapp» er at appen registrerer høydemeter for å kunne regne ut hvor mange trapper man har gått. Denne registreringen vil ikke synes for vanlig bruker men ligge i databasen. Kanskje høydemålingen ikke passet med antall skritt? Det er ikke godt å si. Helse appen har jo vært brukt i kriminal etterforskning før med suksess. Blandt annet i en stygg sak fra Tyskland, hvor den kunne avsløre at gjerningsmannen hadde beveget seg opp og ned til en elv. Det er bare det med "brå bevegelse" jeg stusser på. Hvis f.eks AEH luftet valpen bak i hagen, så ser man jo på bilder av husets bakside, at terrenget er litt bratt ned mot vannet. Det ville også appen mest sannsynlig plukket opp. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EMG Skrevet 5. desember 2020 #3466 Del Skrevet 5. desember 2020 Callisto83 skrev (4 minutter siden): Kanskje høydemålingen ikke passet med antall skritt? Det er ikke godt å si. Helse appen har jo vært brukt i kriminal etterforskning før med suksess. Blandt annet i en stygg sak fra Tyskland, hvor den kunne avsløre at gjerningsmannen hadde beveget seg opp og ned til en elv. Det er bare det med "brå bevegelse" jeg stusser på. Hvis f.eks AEH luftet valpen bak i hagen, så ser man jo på bilder av husets bakside, at terrenget er litt bratt ned mot vannet. Det ville også appen mest sannsynlig plukket opp. Vil anta at en bratt bakke vil bli registrert og telt som trappetrinn. Mener å ha lest fra en av de mange lekkasjene at bevegelsen var så brå at det ikke skulle være mulig å feks gå i trappa med en hastighet som denne bevegelsen krevde. Helseapp kan jo fint brukes som bevis dersom det er gjerningsmannens helseapp det er snakk om. Litt vanskeligere å avsløre en gjerningsmann på grunnlag av offerets helseapp kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villvin Skrevet 5. desember 2020 #3467 Del Skrevet 5. desember 2020 EMG skrev (1 time siden): Skulle ønske de hadde klart å knekke Monero. Har fulgt med ChiperTrace en stund nå, og det synes som om det er en liten krig mellom dem og de som står bak Monero (naturlig nok). Monero ønsker jo ikke at koden skal knekkes. En ting jeg stusser litt på - det er hvorfor IRS går ut med et anbud om knekking av Monero koden på 625.000 USD i september 2020 hvis Departement of Homeland Security allerede har betalt 3,6 mill USD for å få samme jobben gjort snakker ikke de offentlige etater med hverandre borti der...? Må si jeg ikke har så mye peiling på hvem som er villig til og betale og hvor mye eventuelt for dette verktøyet. Men utifra det faktum at de ønsker patent og søker om det tenker jeg må bety at CipherTrace mener å ha et godt produkt. Slik jeg har forstått det så har Homeland security sagt at de ønsker å teste disse verktøyene. Ciper Trace har vært veldig tilbakeholdne med informasjon om hvordan de har kommet fram til at dekryptering rundt XMR transaksjoner er mulig, så ingen vet vel nok om det ennå. Så enig med deg, håper de lykkes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EMG Skrevet 5. desember 2020 #3468 Del Skrevet 5. desember 2020 Villvin skrev (2 minutter siden): Må si jeg ikke har så mye peiling på hvem som er villig til og betale og hvor mye eventuelt for dette verktøyet. Men utifra det faktum at de ønsker patent og søker om det tenker jeg må bety at CipherTrace mener å ha et godt produkt. Slik jeg har forstått det så har Homeland security sagt at de ønsker å teste disse verktøyene. Ciper Trace har vært veldig tilbakeholdne med informasjon om hvordan de har kommet fram til at dekryptering rundt XMR transaksjoner er mulig, så ingen vet vel nok om det ennå. Så enig med deg, håper de lykkes. Jeg har forstått det slik at programvaren til ChipherTrace baserer seg på sannsynlighetsberegninger, og ikke eksakt sporing. På kurs som ChiperTrace holdt i november i år så sa kursleder at de ikke hadde knekket Monero koden - men det er jo mulig at kursholder ikke var helt up-to-date. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 5. desember 2020 #3469 Del Skrevet 5. desember 2020 EMG skrev (26 minutter siden): Vil anta at en bratt bakke vil bli registrert og telt som trappetrinn. Den gjør det. Jeg kikket på min egen helse app for en stund tilbake, og stusset veldig på en viss dag jeg så jeg en ekstrem aktivitet i trapper... Etter litt reflektering, innså jeg det var samme dag jeg hadde gått en spesiell rute på tur med hunden min, i et veldig ulendt terreng. Men hvordan appen kan registrere et fall er jeg mer usikker på. Det kan jo være, som du sier, at politiet kan hente ut mer data. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EMG Skrevet 5. desember 2020 #3470 Del Skrevet 5. desember 2020 Callisto83 skrev (5 minutter siden): Det kan jo være, som du sier, at politiet kan hente ut mer data. Det vet jeg helt sikkert at de kan 🙂 Slik jeg leser lekkasjene så er det ikke registrert fall, men informasjon som de tolker som fall. La oss feks si at det er registrert ett fall i høydemeter med 3 meter på 0,3 sekund så vil nok konklusjonen være at ingen kan gå så raskt ned en trapp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 5. desember 2020 #3471 Del Skrevet 5. desember 2020 https://www.vg.no/spesial/2020/lorenskog-tidslinje/?utm_source=vgfront&utm_content=row-2 "Hei N.N (navnet på datteren). Var fint teater i går.Hyggelig å møte N.N. (venn av Hagen paret) og kona. Vi skal visst ikke dra før i morgen tidlig antagelig og et møte Lillehammer ca kl 11. Da kan jeg jo være barnepike i kveld/natt." Dette er da meldingen som politiet mener mistenkeliggjør TH i denne forsvinningen. Er den virkelig så mistenkelig? Det kan jo være mange grunner til at AEH skriver "antagelig". Det kan f.eks være kjøreforholdene denne dagen pga vær, det kan være hva slags form de er i etter teaterbesøk kvelden før etc. Når AEH skriver at hun "kan jo være barnepike i kveld/natt", så er jo tydeligvis det et svar på en forespørsel hun har fått fra datteren sin på et tidligere tidspunkt. Noe hun har hatt i bakhodet når hun (og TH) vurderte om det ble en tur akkurat denne dagen. Mediene derimot, skrev tidligere i år at AEH "avlyste hytteturen". Men det er vel å overdrive litt når man faktisk leser SMSen? For meg styrkes kidnappingsteorien mer og mer ettersom flere detaljer kommer fram. Tidspunktene for bilen som beveger seg bak huset stemmer meget godt med noen som venter på at TH skal reise til jobb, men som ikke vet han blir litt forsinket akkurat denne dagen. Hvem disse er, er ikke godt å si. De vet i hvert fall at sperresteinen på stien bak huset nylig er fjernet, siden det går an å kjøre der med bil. Skulle ikke forundre meg om det finnes noen håndverkere, Mitt Anbud personer, arbeidere som vet mer enn de har fortalt.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EMG Skrevet 5. desember 2020 #3472 Del Skrevet 5. desember 2020 Callisto83 skrev (10 minutter siden): Mediene derimot, skrev tidligere i år at AEH "avlyste hytteturen". Men det er vel å overdrive litt når man faktisk leser SMSen? Ja, helt enig - det er en overdrivelse. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Mo Skrevet 5. desember 2020 Forfatter #3473 Del Skrevet 5. desember 2020 Callisto83 skrev (2 timer siden): Hei N.N (navnet på datteren). Var fint teater i går.Hyggelig å møte N.N. (venn av Hagen paret) og kona. Vi skal visst ikke dra før i morgen tidlig antagelig og et møte Lillehammer ca kl 11. Da kan jeg jo være barnepike i kveld/natt." Dette er da meldingen som politiet mener mistenkeliggjør TH i denne forsvinningen. Er den virkelig så mistenkelig? Det kan jo være mange grunner til at AEH skriver "antagelig". Det kan f.eks være kjøreforholdene denne dagen pga vær, det kan være hva slags form de er i etter teaterbesøk kvelden før etc. Når AEH skriver at hun "kan jo være barnepike i kveld/natt", så er jo tydeligvis det et svar på en forespørsel hun har fått fra datteren sin på et tidligere tidspunkt. Noe hun har hatt i bakhodet når hun (og TH) vurderte om det ble en tur akkurat denne dagen. Mediene derimot, skrev tidligere i år at AEH "avlyste hytteturen". Men det er vel å overdrive litt når man faktisk leser SMSen? For meg styrkes kidnappingsteorien mer og mer ettersom flere detaljer kommer fram. Tidspunktene for bilen som beveger seg bak huset stemmer meget godt med noen som venter på at TH skal reise til jobb, men som ikke vet han blir litt forsinket akkurat denne dagen. Hvem disse er, er ikke godt å si. De vet i hvert fall at sperresteinen på stien bak huset nylig er fjernet, siden det går an å kjøre der med bil. Skulle ikke forundre meg om det finnes noen håndverkere, Mitt Anbud personer, arbeidere som vet mer enn de har fortalt.. Jeg ser heller ikke hva som skal være mistenkelig i denne sms. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 5. desember 2020 #3474 Del Skrevet 5. desember 2020 (endret) Ho skriver at det antagelig ikkje blir hyttetur den dagen og at ho kan vere barnevakt. Så seier TH at han skal ringe ho kl ti for å planlegge hyttetur. Visst dei ikkje skulle reise den dagen allikevel kvifor måtte dei ringest kl 10, kunne vel snakke om det på ettermiddagen, etter jobb da🧐 Endret 5. desember 2020 av Pilleville 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Mo Skrevet 5. desember 2020 Forfatter #3475 Del Skrevet 5. desember 2020 Pilleville skrev (44 minutter siden): Ho skriver at det antagelig ikkje blir hyttetur den dagen og at ho kan vere barnevakt. Så seier TH at han skal ringe ho kl ti for å planlegge hyttetur. Visst dei ikkje skulle reise den dagen allikevel kvifor måtte dei ringest kl 10, kunne vel snakke om det på ettermiddagen, etter jobb da🧐 Virket på meldingen som om det hadde vært litt uklart. Men at valget falt på reise neste dag. Jeg kunne ordlagt meg på lik måte. Hun sier hun kan sitte barnevakt pga bla bla bla. Tar valget. Fra det de har snakket om vedrørende avreise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 5. desember 2020 #3476 Del Skrevet 5. desember 2020 (endret) Eller det var heilt bestemt og at han bruker reiseplanlegging som ein unnskyldning for kvifor han ringer heim rett etter at han er komen på jobb. Endret 5. desember 2020 av Pilleville 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EMG Skrevet 5. desember 2020 #3477 Del Skrevet 5. desember 2020 (endret) Pilleville skrev (23 minutter siden): Eller det var heilt bestemt og at han bruker reiseplanlegging som ein unnskyldning for kvifor han ringer heim rett etter at han er komen på jobb. Hvis det var helt bestemt hvorfor skriver AEH antagelig da? Hvis TH står bak hadde vel det beste vært å ikke ringe - som var normalen. Endret 5. desember 2020 av EMG 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 5. desember 2020 #3478 Del Skrevet 5. desember 2020 Eg trur det er angst/ nerver som gjer at han sjekker igjen og igjen at ho ikkje tek telefonen/ at huset er tomt og at medhjelparane har fått gjort jobben sin 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 5. desember 2020 #3479 Del Skrevet 5. desember 2020 Jeg syns det er så rart at ikke Monero blir pålagt å spore opp pengene i denne saken. Det er snakk om noe såpass alvorlig og ikke akkurat småkriminalitet. Hadde det «bare» vært en narkotikasak eller noe så hadde jeg skjønt det, men en kidnapping/drapssak? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EMG Skrevet 5. desember 2020 #3480 Del Skrevet 5. desember 2020 Pilleville skrev (17 minutter siden): Eg trur det er angst/ nerver som gjer at han sjekker igjen og igjen at ho ikkje tek telefonen/ at huset er tomt og at medhjelparane har fått gjort jobben sin Jeg tror det er fordi de skulle avtale om hytteturen. TH blir jo beskrevet som kald og kynisk av debattanter i tråden her, så rart hvis han skulle glippe akkurat da det gjaldt som mest. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå