Blåttvann Skrevet 22. mars #5541 Skrevet 22. mars Selvsagt skrev (28 minutter siden): Nei, jeg tror dette er velbrukte penger, der kjeltringene ser at slike handlinger ikke blir tatt lett på. Jeg tror det har en veldig god og preventiv effekt. . Preventiv? Dette er første og siste gang noe slik har skjedd i Norge i moderne tid. Og hvis politiet ikke klarer å løse saken så vil det ikke ha preventiv effekt akkurat... 1
Alarmselgeren Skrevet 22. mars #5542 Skrevet 22. mars Selvsagt skrev (52 minutter siden): Nei, jeg tror dette er velbrukte penger, der kjeltringene ser at slike handlinger ikke blir tatt lett på. Jeg tror det har en veldig god og preventiv effekt. . Både kjeltringer og lovlydige begynner å tvile sterkt på politiets kompetanse, det gjelder forsåvidt ikke bare i denne saken. Vi kan bl.a. lese at kokainbruken øker voldsomt i Norge. Vi ser også at voldsbruken øker, både i gjeng- og narkorelaterte miljøer og på hjemmebane, med et høyt antall saker som omhandler partnervold og drap. Jeg skal ikke påstå at etterforskningen av Lørenskog-saken er helt bortkastet, men den har neppe hatt noen forebyggende virkning. På den annen side har den kanskje vist at politiet har begrensede muligheter til å bekjempe alvorlig kriminalitet, og at man ved å planlegge grundig kan utføre et drap uten å måtte stå til rette for det. Mitt inntrykk er at vi i løpet av det nærmeste året kommer til å se de to resterende siktelsene bli henlagt, og med det vil politiet sannsynligvis ikke lenger drive noen aktiv etterforskning. 3
Zaza Skrevet 1. april #5543 Skrevet 1. april (endret) Alarmselgeren skrev (På 22.3.2025 den 11.38): Både kjeltringer og lovlydige begynner å tvile sterkt på politiets kompetanse, det gjelder forsåvidt ikke bare i denne saken. Vi kan bl.a. lese at kokainbruken øker voldsomt i Norge. Vi ser også at voldsbruken øker, både i gjeng- og narkorelaterte miljøer og på hjemmebane, med et høyt antall saker som omhandler partnervold og drap. Jeg skal ikke påstå at etterforskningen av Lørenskog-saken er helt bortkastet, men den har neppe hatt noen forebyggende virkning. På den annen side har den kanskje vist at politiet har begrensede muligheter til å bekjempe alvorlig kriminalitet, og at man ved å planlegge grundig kan utføre et drap uten å måtte stå til rette for det. Mitt inntrykk er at vi i løpet av det nærmeste året kommer til å se de to resterende siktelsene bli henlagt, og med det vil politiet sannsynligvis ikke lenger drive noen aktiv etterforskning. Ja… Tidslinjen og Googlesøk Hør krimpodden. Mobilen til AEH sto på lydløs. Hun hørte ikke innkomne oppringninger. Synes det er rart siden hun ventet på elektrikeren og det var endel trafikk på mobilen hennes. Hvorfor skulle gjerningsmennene bry seg med å sette mobilen på lydløs? Så synes jeg Google-søkene burde kommet frem i etterforskningen tidligere i saken for det er vel naturlig at de sjekker nett. Virker som det er Futurum-mennene som tok henne med? Bilen i Ås og to vitner beskrev finlandshetter og råkjøring med bustete dame bundet fast i baksetet. To ringer og ei klokke lå igjen på stolen i gangen i S4. Så jeg tror hun ligger i jord og derfor de fjernet alt metall fra kroppen så ikke metallsøker kan spore. Winger sa hun lå i havet. Endret 1. april av Zaza 2
miniomelett Skrevet 2. april #5544 Skrevet 2. april Zaza skrev (10 timer siden): Ja… Tidslinjen og Googlesøk Hør krimpodden. Mobilen til AEH sto på lydløs. Hun hørte ikke innkomne oppringninger. Synes det er rart siden hun ventet på elektrikeren og det var endel trafikk på mobilen hennes. Hvorfor skulle gjerningsmennene bry seg med å sette mobilen på lydløs? Så synes jeg Google-søkene burde kommet frem i etterforskningen tidligere i saken for det er vel naturlig at de sjekker nett. Virker som det er Futurum-mennene som tok henne med? Bilen i Ås og to vitner beskrev finlandshetter og råkjøring med bustete dame bundet fast i baksetet. To ringer og ei klokke lå igjen på stolen i gangen i S4. Så jeg tror hun ligger i jord og derfor de fjernet alt metall fra kroppen så ikke metallsøker kan spore. Winger sa hun lå i havet. Ja og dette med lydløs. Hvor mange prosent av nordmenn/kvinner i hennes alder bruker lydløs på mobilen? Å ha mobilen på lydløs hele tiden (dvs ikke bare på kino eller lignende) er en millennial-greie og til dels gen z / gen alpha. Alle godt voksne jeg kjenner har mobilen på fullt volum ellers. Det er jo bare anekdotisk, det skjønner jeg. Men det er summen av alle slike småting som gjør meg skeptisk til hele greia. 3
Zaza Skrevet 3. april #5545 Skrevet 3. april (endret) miniomelett skrev (På 2.4.2025 den 9.45): Ja og dette med lydløs. Hvor mange prosent av nordmenn/kvinner i hennes alder bruker lydløs på mobilen? Å ha mobilen på lydløs hele tiden (dvs ikke bare på kino eller lignende) er en millennial-greie og til dels gen z / gen alpha. Alle godt voksne jeg kjenner har mobilen på fullt volum ellers. Det er jo bare anekdotisk, det skjønner jeg. Men det er summen av alle slike småting som gjør meg skeptisk til hele greia. Så kl: 9.05 kjøres en bil Link på gangveien og rygger inn til huset i S4. Sperring på gangveien er fjernet av kommunen pga. Snø måking. Da må du være lommekjent i området når du vet det og kjører på gangveien. AEH hadde tlf til sønn 9.06 i 3 sekunder. 9.10 sender hun sms til datter om barnepass og sier hyttetur blir dagen etter med TH. 9.14 snakker AEH med et familiemedlem på tlf. Bilen står på gårdsplassen en grå bil. Ser ikke AEH bilen det er vinduer mot gårdsplassen. Utgangsdøra er ikke låst. 9.48 ringer elektrikeren og får ikke svar. Bilen blir borte og det er mange blind veier i tett boligfelt når man ser kartet. Politi har altså ikke kunnet finne grå bil på denne tiden i kameraer i området og synes det er rart. Så kan ikke politi si sikkert når hun forsvant? TH dro på jobb 9.02-9.07. 9.10-9.15 på Futurum og er sett i kamera og av ansatte som er bekreftet. Så… TH virket oppriktig bekymret da han møtte politi på bensinstasjon dagen hun forsvant uttaler politi selv. Merk det! I ettertid under etterforskningen har flere familiemedlemmer og venner beskyldt TH. De oppsøkte politi selv og måtte fortelle om han. Så tror de fikk stemplet TH-skyldig og overbevist politiet. I en sånn situasjon kom familie feidene først og fremst virker det som. Kan være internt hele saken? Link Endret 3. april av Zaza 1
Zaza Skrevet 5. april #5546 Skrevet 5. april Alarmselgeren skrev (På 21.3.2025 den 10.54): Tilbake sitter man altså igjen med det spinkle kryptorigget, som tilsynelatende ikke fører noe sted. Det nærmeste de synes å ha kommet er en datamaskin i Italia, og angivelig en person som kan knyttes til maskinen. Men dette beviser ikke nødvendigvis noe som helst. Datamaskiner er som regel langt fra innbruddssikre, og det er ikke uvanlig at datakyndige kriminelle bruker andres maskiner til å begå forbrytelser. Det er jo tross alt hele utgangspunktet for datakriminalitet. Hackere på 80- og 90-tallet brukte veldig ofte datasystemer hos store korporasjoner eller utdanningsinstitusjoner som "springbrett" for hackingen. Det vil si at de først brøt seg inn i et stort datanettverk hos for eksempel et universitet, og gjorde seg kjent med hvordan det fungerte. Deretter valgte de seg ut enkeltstående maskiner i systemet, der noen ble brukt til å angripe maskiner i andre nettverk (f.eks. banker), mens andre maskiner igjen ble brukt til å lagre stjålne data (f.eks. kredittkortopplysninger og passord). De var som regel dyktige nok til at de kunne se om aktiviteten deres var oppdaget, og da var det som regel bare å koble seg fra. Det var ofte lett for politiet å se hva som hadde skjedd, men svært vanskelig å finne ut hvem som faktisk sto bak. Dette var riktignok i en tid der internett var i sin spede begynnelse, og datasikkerhet sto fremdeles ikke så høyt på agendaen. I vår tid er datakriminalitet blitt et alvorlig samfunnsproblem, men med økt datasikkerhet kommer det ubønnhørlig også dyktigere datakriminelle. Utviklingen av usporbar kryptovaluta som f.eks. Monero er et tydelig tegn på dette. Og med Monero kommer jeg tilbake til selve saken. I 2018 var det et begrenset antall mennesker som kjente til Monero. Jeg vil anta at mange av dem som kjente til valutaen, også hadde grei forståelse av hvordan denne intrikate blokkjedeteknologien fungerer. Da er det ikke helt utenkelig at man har planlagt forbrytelsen litt på samme måte. Det vil si at man har tatt i bruk aktiv villedning, spesielt rundt det som har med data og krypto å gjøre. Jeg tenker at man vil ha store utfordringer med å knytte f.eks. den italienske datamaskinen til dem som står bak forbrytelsen. Jeg frykter det vil bli som med "Kryptomannen" - at eventuelle siktelser til slutt vil henlegges. For å bevise noe, måtte man sannsynligvis ha observert planleggingen av forbrytelsen i sanntid. Det var slik man etterhvert klarte å ta de nevnte hackerne på 80- og 90-tallet. Men de drev langvarige og pågående operasjoner, og de gjentok seg selv slik at det var mulig for politiet å være på vakt, og legge feller for hackerne. I denne saken vil man nok ikke få denne muligheten. De som står bak kommer etter all sannsynlighet ikke til å gjøre noe lignende på nytt. De sporene som fins, vil nok alltid være der, men gitt at forbryterne har tatt sine forholdsregler, vil det neppe kunne lede politiet tilbake til dem. Kryptografen og krypto selskapet Arcane skrev at det første svaret fra motpart kom via Huobi-HTX den 10 november-2018. Dermed avslørte Nrk adressen og hex: cee face ae og decode hex in monero to ascii”, var to kryptiske melding til kidnapper(e) fra TH. Det er kjent at det er problemer med å få kontakt med kundestøtte i Huobi og innloggings problemer. Huobi ble grunnlagt i Kina 2013 av Leon Li og Du Jun. Passordet ANNE er for kort og enkelt i bruk. Så er det brukt flere forskjellige krypto børser som Dash, Bitcoin og Monero. Alle må også ha lommebøker og Vpn. I trusselbrevet var det skissert betalingsoppsett der det skulle brukes Bitcoin-innbetalinger. TH og Politi ba om å få dialog over til Monero som er det mest effektive anonyme krypto plattformen. Forstå det den som kan. Hvilke lommebøker var anbefalt brukt for Huobi i 2018? Så er det multi signering i krypto lommebøkene samt å kjøpe VPN. «Har de kjøpt noe så er de ikke anonyme». Det tydeligste tegnet på mangelfull kompetanse er gjenbruk av bitcoinadresser. Det regnes som skadelig for mottakers personvern alt om personvernet kan leses på nett. Best er å generere nye adresser hver gang man sender og mottar. Det ser ut som de har gjenbrukt pengene som ble sendt fra TH til kommunikasjonsadressen og det er et punkt som kan avsløre deres identitet. Jeg har tro på at rotet deres kan føre til identifikasjon. I september 2020 la United States Internal Revenue Services krim etterforskning avdeling IRS-CI ut dusør på $625000 for de som klarer hacke/spore Monero. Vil tro at The Anonymous og IT-avdelinger i Politi gjør alt for å hacke krypto børser. 1
Aintnofun Skrevet 5. april #5547 Skrevet 5. april Det tristeste med denne saken er at Anne Elisabeth på en måte har blitt glemt opp i hele etterforskningen. 3
VXL100 Skrevet 5. april #5548 Skrevet 5. april Zaza skrev (På 3.4.2025 den 19.44): Så… TH virket oppriktig bekymret da han møtte politi på bensinstasjon dagen hun forsvant uttaler politi selv. Merk det! I ettertid under etterforskningen har flere familiemedlemmer og venner beskyldt TH. De oppsøkte politi selv og måtte fortelle om han. Så tror de fikk stemplet TH-skyldig og overbevist politiet. I en sånn situasjon kom familie feidene først og fremst virker det som. Kan være internt hele saken? Hvilke familiefeider og flere familiemedlemmer snakker du om? Kan vel knapt kalle en meget tvilsom ex-svoger som familiemedlem. Mannen var jo utrolig sjalu taper, og har ingen kredibilitet. Hvilke andre familiemedlemmer sikter du til? 1
VXL100 Skrevet 5. april #5549 Skrevet 5. april Muligens så er politiet litt involvert med gjerningspersonene, og det er derfor saken ikke kan løses. 3
Zaza Skrevet 5. april #5550 Skrevet 5. april VXL100 skrev (29 minutter siden): Hvilke familiefeider og flere familiemedlemmer snakker du om? Kan vel knapt kalle en meget tvilsom ex-svoger som familiemedlem. Mannen var jo utrolig sjalu taper, og har ingen kredibilitet. Hvilke andre familiemedlemmer sikter du til? Venninne og må lese meg opp igjen… den fyr’n som TH hadde truet. Husker ikke navn.
Maia70 Skrevet 5. april #5551 Skrevet 5. april Zaza skrev (På 3.4.2025 den 19.44): Så… TH virket oppriktig bekymret da han møtte politi på bensinstasjon dagen hun forsvant uttaler politi selv. Som om de kan vurdere hva som er oppriktig og ikke. 1
Maia70 Skrevet 5. april #5552 Skrevet 5. april VXL100 skrev (31 minutter siden): Muligens så er politiet litt involvert med gjerningspersonene, og det er derfor saken ikke kan løses. Ja, enten det eller personer med mye makt er involvert, som politikere. Så den blir nok aldri løst. 3
RedBull91 Skrevet 5. april #5553 Skrevet 5. april VXL100 skrev (33 minutter siden): Muligens så er politiet litt involvert med gjerningspersonene, og det er derfor saken ikke kan løses. Høres søkt ut. 2
Maia70 Skrevet 5. april #5554 Skrevet 5. april Observasjonen av en knallrød SUV med blankt bensinlokk med en dame bundet i baksetet, som kom hundre år etter hendelsen er ikke mindre søkt. Det er en ting jeg lurer på, hva med krypto-sporet? Det er vel det beste sporet de har hatt i denne saken. 1
Blue Sky Skrevet 5. april #5555 Skrevet 5. april Maia70 skrev (1 time siden): Ja, enten det eller personer med mye makt er involvert, som politikere. Så den blir nok aldri løst. Jeg har to ganger vært inne i denne tråden og hintet om min teori om motiv, som jeg mener involverer ting som ligger utenfor familien og er relatert til noe som foregikk for flere tiår siden. Begge gangene ble innlegget mitt slettet av moderator. Jeg ser over her nå at det hintes til en familiefeide og dette innlegget har ikke blitt fjernet, så ja, man kan jo lure. Jeg tror også at sannheten om dette drapet ikke SKAL fram, fordi det vil ryste hele Norge. Tar jeg ikke helt feil kommer vel dette innlegget til å bli raskt slettet også. 3
K.B. Skrevet 6. april #5556 Skrevet 6. april Maia70 skrev (7 timer siden): Observasjonen av en knallrød SUV med blankt bensinlokk med en dame bundet i baksetet, som kom hundre år etter hendelsen er ikke mindre søkt. Det er en ting jeg lurer på, hva med krypto-sporet? Det er vel det beste sporet de har hatt i denne saken. Politiet har etterforsket kvinnene som hevdet å ha sett en BMW med en kvinne i baksetet som mimet ordet "hjelp" Jeg husker faktisk at i hvert fall en av disse ble intervjuet på tv og jeg føler meg ganske trygg på at dette er fantasi. Politiet har etterforsket krypto sporet, kanskje mer en noe annet i denne saken og som bla @Alarmselgeren har ymtet frempå, hvis du først har kompetanse til å forstå kryptovaluta, så er det nærliggende å tenke seg at de som har opprettet Monero kontoen også har sørget for å sikre med flere ledd av falsk informasjon. Jeg vil tro at det er mye av grunnen til at det stoppet så ettertrykkelig opp, politiet innså at informasjonen de trodde de hadde ledet til diverse blindspor og at de kanskje forsto at det var en del av opplegget for å sløse med politiets tid og ressurser. Skal denne saken nærmere en løsning må politiet gå tilbake til dagene før og etter kidnappingen/drapet og de må finne ny informasjon eller sette sammen brikkene de har på en annen måte. De har åstedet, de har selve brevet og de har noen fysiske bevis. Utenlandske gjenger, super kriminelle osv. Nei jeg tror at generelt så er de enkleste forklaringene de beste og at svarene finnes nok mye mer lokalt. Om dette ikke er Tom selv eller noen i familien, så er det i hvert fall en god sannsynlighet for for at dette er noen Tom har krysset spor med allerede. 3 1
Alarmselgeren Skrevet 6. april #5557 Skrevet 6. april (endret) Aintnofun skrev (12 timer siden): Det tristeste med denne saken er at Anne Elisabeth på en måte har blitt glemt opp i hele etterforskningen. Ja, hun "forsvant" på mer enn en måte, oppi denne drakampen mellom politiet og Hagen-familien. Jeg hadde forventet noen uttalelser fra familien, slik man veldig ofte får når personer er savnet. "Hjelp oss å lete", liksom. Men saken er jo spesiell da. De er kanskje redde, og det er jo forståelig. De som står bak skyr jo tydeligvis ingenting. VXL100 skrev (12 timer siden): Muligens så er politiet litt involvert med gjerningspersonene, og det er derfor saken ikke kan løses. Politiet er neppe direkte involvert, det er nok usannsynlig. Men kan kanskje tenkes det blir utfordrende for dem hvis etterforskninger "kolliderer". Såvidt jeg vet er en av de som fremdeles er siktet, også involvert (og dømt) i bl.a. en bedragerisak som også omfatter han som skjøt rundt seg på IKEA for noen år tilbake. Så det er tunge kriminelle vi snakker om. Da er det ikke helt utenkelig at politiet føler de må "trå varsomt". De har f.eks. kanskje informanter involvert. Da kan det fort bli vrient, fordi de på sett og vis er ansvarlig for deres sikkerhet, pluss at etterforskningen står i fare hvis informanter blir avslørt. Men for all del, vi så jo hvordan Jensen og Cappelen holdt på. Får meg likevel ikke til å tro at de er involvert i drapet på en eldre dame. Endret 6. april av Alarmselgeren
Alarmselgeren Skrevet 6. april #5558 Skrevet 6. april Blue Sky skrev (10 timer siden): Jeg har to ganger vært inne i denne tråden og hintet om min teori om motiv, som jeg mener involverer ting som ligger utenfor familien og er relatert til noe som foregikk for flere tiår siden. Begge gangene ble innlegget mitt slettet av moderator. Jeg ser over her nå at det hintes til en familiefeide og dette innlegget har ikke blitt fjernet, så ja, man kan jo lure. Jeg tror også at sannheten om dette drapet ikke SKAL fram, fordi det vil ryste hele Norge. Tar jeg ikke helt feil kommer vel dette innlegget til å bli raskt slettet også. Altså - politiet etterforsket Tom Hagen på akkurat dette grunnlaget du nevner her. De mente et angivelig tilfelle av utroskap var årsaken til at han skulle ha ønsket livet av sin kone. Det er ingen hemmelighet, og dette har jo også vært skrevet en hel del om i media. Ektepakter osv. Det er fremdeles flere som mener løsningen ligger i den konflikten, men såvidt jeg vet har ikke politiet funnet noe grunnlag for å gå videre med det. Derfor ble også siktelsen mot Tom Hagen henlagt. Hypotesen holdt simpelthen ikke vann i rettslig sammenheng. 1
Blue Sky Skrevet 6. april #5559 Skrevet 6. april Alarmselgeren skrev (1 time siden): Altså - politiet etterforsket Tom Hagen på akkurat dette grunnlaget du nevner her. De mente et angivelig tilfelle av utroskap var årsaken til at han skulle ha ønsket livet av sin kone. Det er ingen hemmelighet, og dette har jo også vært skrevet en hel del om i media. Ektepakter osv. Det er fremdeles flere som mener løsningen ligger i den konflikten, men såvidt jeg vet har ikke politiet funnet noe grunnlag for å gå videre med det. Derfor ble også siktelsen mot Tom Hagen henlagt. Hypotesen holdt simpelthen ikke vann i rettslig sammenheng. Det er ikke utroskap som er min teori.
Alarmselgeren Skrevet 6. april #5560 Skrevet 6. april Blue Sky skrev (15 minutter siden): Det er ikke utroskap som er min teori. Da får du vel lufte teorien din, men kanskje på en måte som ikke gir grunnlag for spekulasjoner og mistanker mot uskylidige personer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå