Gå til innhold

Lørenskog forsvinningen

Ann Mo

Anbefalte innlegg

Djækklåsst skrev (På 28.10.2024 den 19.25):

Ja, bare vissvass. VG slår dette opp som om politiet er nær en løsning, noe de neppe er. Hadde de faktisk vært på sporet av noe, så hadde de holdt kortene tett til brystet og på ingen måte antydet at de er i ferd med å løse saken.

Men politiet kan jo heller ikke gå ut å si «nei, vi er ikke i nærheten av noe som helst», selv om det skulle forholde seg slik. Men VG sine folk skjønner åpenbart ikke dette.

Mysteriet er nær løsning ifg. Medier. Særlig kryptogåten.  Klart utvikling kommer men å skrive at de klarer å knekke personvernet på disse krypto plattformene er sært og nesten flaut. Alle skjønner at da er i så fall krypto ferdig. 
Så er det podcaster Vg-krim og Avhørt og nå kan billetter kjøpes på Chateu Neuf og man kan høre om de heteste sporene i Lørenskogsaken en lørdagskveld. Likeså for Avhørt der billetter selges. Hvem sitter å hører på en lørdagskveld? Det må jeg si er sært og så sært at man kan lure på hvor langt medier kan gå, blir nesten litt mistenksom. 

Politi har 0 og dessverre tror jeg de har forspilt viktige spor i saken fra dag 1. Dette må bli ColdCase ser det ut til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har de noen gang gått ut med Monero-pengeboka? Sifrene/URLen, eller hva jeg skal kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (1 time siden):

Har de noen gang gått ut med Monero-pengeboka? Sifrene/URLen, eller hva jeg skal kalle det.

Nei, og det har nok sine årsaker. Bitcoin-kodene var det jo noen kyndige datafolk som fant, og som til slutt ble publisert via NRK, tror jeg. Det falt ikke i god smak hos politiet. De har tidligere advart folk om å "leke detektiver" og blande seg i etterforskningen. Forståelig nok. 

Men de har antakelig delt disse tingene med folk som vet hva de driver med. De benytter seg av flere private aktører i denne saken.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (8 timer siden):

Nei, og det har nok sine årsaker. Bitcoin-kodene var det jo noen kyndige datafolk som fant, og som til slutt ble publisert via NRK, tror jeg. Det falt ikke i god smak hos politiet. De har tidligere advart folk om å "leke detektiver" og blande seg i etterforskningen. Forståelig nok. 

Men de har antakelig delt disse tingene med folk som vet hva de driver med. De benytter seg av flere private aktører i denne saken.

Kan jo Google litt selv om monero f.eks. Ser ut som det er lekket en video på nett med detaljer om sporing av transaksjoner og IP-adresser men at den er slettet igjen. Folk har snappet opp med skjermbilder og ligger på nett. Finner jo en liste i linken med masse IP fra skjult monero. 🤣 Skrevet mye på nett om dette ser man. Bare til info. Ser at de bruker trojanske hester m.m. 

Informasjon å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zaza skrev (12 minutter siden):

Kan jo Google litt selv om monero f.eks. Ser ut som det er lekket en video på nett med detaljer om sporing av transaksjoner og IP-adresser men at den er slettet igjen. Folk har snappet opp med skjermbilder og ligger på nett. Finner jo en liste i linken med masse IP fra skjult monero. 🤣 Skrevet mye på nett om dette ser man. Bare til info. Ser at de bruker trojanske hester m.m. 

Informasjon å lese. 

Er den videoen fra Lørenskogsaken, eller en generell video om sporing av monero?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (2 timer siden):

Er den videoen fra Lørenskogsaken, eller en generell video om sporing av monero?

Sporing av Monero.  

IP-adresser som sporer

IP-liste sporbare 

Monero transaksjon der kildekoden er åpnet.  I Transaksjonen til TH kan det ligge feil slik at alt kan ses. Brukere skriver at det er påkrevd å bruke program som skjuler alt også. Hadde ikke gjort noe om vi fikk mer info om TH’transaksjon. Alt dette kan leses om på nett. 

Ligger lister med masse IP. Monero kan spores ifølge nerdene i linkene. Les. Kan jo tenkes IP til TH kan spores av brukerne selv der inne. Ser ut som man kan bli kjent med dem. 🤣 Håper Politi er der!

Endret av Zaza
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zaza skrev (20 timer siden):

Sporing av Monero.  

IP-adresser som sporer

IP-liste sporbare 

Monero transaksjon der kildekoden er åpnet.  I Transaksjonen til TH kan det ligge feil slik at alt kan ses. Brukere skriver at det er påkrevd å bruke program som skjuler alt også. Hadde ikke gjort noe om vi fikk mer info om TH’transaksjon. Alt dette kan leses om på nett. 

Ligger lister med masse IP. Monero kan spores ifølge nerdene i linkene. Les. Kan jo tenkes IP til TH kan spores av brukerne selv der inne. Ser ut som man kan bli kjent med dem. 🤣 Håper Politi er der!

Jeg er ikke så teknisk begavet, men det er interessant likevel. Hadde vært veldig bra hvis du kunne utbrodert litt mer hva du tenker om denne mulige sporingen av monero, sånn rent teknisk sett. Kanskje forklart litt hvordan dette fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zaza skrev (På 31.10.2024 den 10.12):

Mysteriet er nær løsning ifg. Medier. Særlig kryptogåten.  Klart utvikling kommer men å skrive at de klarer å knekke personvernet på disse krypto plattformene er sært og nesten flaut. Alle skjønner at da er i så fall krypto ferdig. 
Så er det podcaster Vg-krim og Avhørt og nå kan billetter kjøpes på Chateu Neuf og man kan høre om de heteste sporene i Lørenskogsaken en lørdagskveld. Likeså for Avhørt der billetter selges. Hvem sitter å hører på en lørdagskveld? Det må jeg si er sært og så sært at man kan lure på hvor langt medier kan gå, blir nesten litt mistenksom. 

Politi har 0 og dessverre tror jeg de har forspilt viktige spor i saken fra dag 1. Dette må bli ColdCase ser det ut til. 

Absolutt ikke nær noen løsning i denne saken, snarere tvert imot er det grunn til mindre optimisme enn noen gang tidligere. At det uttrykkes optimisme er som forventet, men det gir ingen grunn til å få forventninger om en oppklaring i denne saken, det sier seg selv at en oppklaring vil være vanskeligere og vanskeligere.

Om fremtiden medfører at de klarer å følge kryptosporet, ikke dermed sagt at de finner ut av hvem som har opprettet og benyttet kontoen, så selv ikke det er noen garanti for oppklaring. Er ikke slik at de brukte egen identitet, å knytte noen opp mot kontoen(e) benyttet vil nok bli vanskelig.

Man kan ikke legge noe som helst i slik optimisme, det er mest av alt ment for media og publikum, for klart at det ikke kan signaliseres at oppklaring tror de ikke på. Men altså, vi som ser hvor saken står utenfra, vi må være realistiske og vi ser klart at de sliter maksimalt i denne saken og har lite eller intet å bygge sak på...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (16 timer siden):

Jeg er ikke så teknisk begavet, men det er interessant likevel. Hadde vært veldig bra hvis du kunne utbrodert litt mer hva du tenker om denne mulige sporingen av monero, sånn rent teknisk sett. Kanskje forklart litt hvordan dette fungerer. 

En video er lekket på nett om hvordan man sporer Monero. Det er en veileder. Videoen ble fjernet men mange har den i verden. Det er Monero for dummies og Monero for nerder. Det er mange program og velge mellom for å bruke tjenesten anonymt og det må man nok ha litt innsikt i. Har ikke brukt krypto selv av noe slag og ville aldri gjort det. 

Jeg kan heller ikke fatte og begripe at TH overførte over 13 millioner i monero. 

Når man nå ser at krypto er usikkert og er sporbart. Synes det er interessant og se at brukere klarer spore transaksjoner lett når man leser litt i linkene jeg la ved. TH’s transaksjon kan være sporet, eller at de overførte transaksjon med feil/svakheter så andre kan spore. Monero er jo ikke så sikkert som folk skal ha det til ser man. Håper Politi også finner ut ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver her er veldig interessant. Jeg har forholdsvis lite digital kunnskap, men skjønner jo at særlig såkalt kunstig intelligens har åpnet mange dører. Kan det tenkes at KI er et anvendelig hjelpemiddel for å dekryptere monero? Det som spørs er jo om man faktisk klarer å koble denne lommeboka til bestemte personer. Tviler på disse folkene har lagt igjen ip-adressene sine noe sted. 

Ser at noen land, f.eks. Japan og Korea, har forbudt såkalte "privacy coins". Tenker Norge burde vurdert det samme. 
Det eneste den typen kryptovaluta er god for, er å beskytte svart økonomi, slik jeg ser det. "Usynlighetsdrakt" for kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (2 timer siden):

Det du skriver her er veldig interessant. Jeg har forholdsvis lite digital kunnskap, men skjønner jo at særlig såkalt kunstig intelligens har åpnet mange dører. Kan det tenkes at KI er et anvendelig hjelpemiddel for å dekryptere monero? Det som spørs er jo om man faktisk klarer å koble denne lommeboka til bestemte personer. Tviler på disse folkene har lagt igjen ip-adressene sine noe sted. 

Ser at noen land, f.eks. Japan og Korea, har forbudt såkalte "privacy coins". Tenker Norge burde vurdert det samme. 
Det eneste den typen kryptovaluta er god for, er å beskytte svart økonomi, slik jeg ser det. "Usynlighetsdrakt" for kriminelle.

Helt enig! Da skjønner ikke jeg at TH overførte 13 millioner monero i euro. Politi burde stoppet han. Ingen gjør sånt uten livsbevis først! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zaza skrev (23 timer siden):

Helt enig! Da skjønner ikke jeg at TH overførte 13 millioner monero i euro. Politi burde stoppet han. Ingen gjør sånt uten livsbevis først! 

Politiet har da ikke myndighet til å bestemme hva TH kan bruke penger til. Krevde ikke kidnapperne de pengene for Å GI livs bevis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (2 timer siden):

Politiet har da ikke myndighet til å bestemme hva TH kan bruke penger til. Krevde ikke kidnapperne de pengene for Å GI livs bevis ?

Jo de skulle slippe henne et sted, eller poste video på nett, eller kvitte seg med henne. 

Likevel synes jeg at Politi burde stoppet TH i å overføre Monero pga situasjon familien sto i psykisk. De trengte nok hjelp! Synes det er lite skrevet om psykiske presset familien sto i. De handlet kanskje ikke rasjonelt der og da og det er forståelig! Synes også at denne sak er beste eksempel på at krypto bør forbys i Norge. Som Japan og China har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zaza skrev (2 minutter siden):

Jo de skulle slippe henne et sted, eller poste video på nett, eller kvitte seg med henne. 

Likevel synes jeg at Politi burde stoppet TH i å overføre Monero pga situasjon familien sto i psykisk. De trengte nok hjelp! Synes det er lite skrevet om psykiske presset familien sto i. De handlet kanskje ikke rasjonelt der og da og det er forståelig! Synes også at denne sak er beste eksempel på at krypto bør forbys i Norge. Som Japan og China har gjort. 

Hvordan mener du politiet skulle stoppet dette ? Såvidt jeg husker frarådet de Hagen å overføre midlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all videste verden kan man forvente et livsbevis etter åtte måneder? Attpåtil i kjølvannet av en "dialog" der det gikk flere måneder mellom hver gang noen responderte? Hagen hadde sendt en epost medio mai, og først 8. juli kom svaret, der det sto at Anne Elisabeth trengte medisiner. Jeg forstår det ikke. Hvorfor ventet han så lenge med å betale? Jeg simpelthen nekter å tro at han seriøst trodde hun var i live etter så lang tid. Og som vi jo vet, det kom aldri hverken livsbevis eller et kvekk mer fra denne motparten. 

Det er veldig mye rart i denne saken. Men det skinner igjennom at Tom Hagen, om han altså ikke står bak, mistenker eller vet noe om hva dette gjelder. Kan det være noen som har et realt balletak på ham? At han dro det ut så lenge det holdt, og så betalte når han så hvilken vei det gikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (3 timer siden):

Hvordan i all videste verden kan man forvente et livsbevis etter åtte måneder? Attpåtil i kjølvannet av en "dialog" der det gikk flere måneder mellom hver gang noen responderte? Hagen hadde sendt en epost medio mai, og først 8. juli kom svaret, der det sto at Anne Elisabeth trengte medisiner. Jeg forstår det ikke. Hvorfor ventet han så lenge med å betale? Jeg simpelthen nekter å tro at han seriøst trodde hun var i live etter så lang tid. Og som vi jo vet, det kom aldri hverken livsbevis eller et kvekk mer fra denne motparten. 

Det er veldig mye rart i denne saken. Men det skinner igjennom at Tom Hagen, om han altså ikke står bak, mistenker eller vet noe om hva dette gjelder. Kan det være noen som har et realt balletak på ham? At han dro det ut så lenge det holdt, og så betalte når han så hvilken vei det gikk? 

Jeg tror ikke Hagen har betalt noen tunge kriminelle for å ta AEH av dage. Nettopp fordi han er smart nok til å skjønne at han ville kunne havne i en utpressings situasjon (balletak) . Han er også smart nok til å ha skjønt at å fingere et kidnappings scenario for å bli kvitt kona ville føre til et media rabalder uten like og også kunne føre til tiltale. som det jo også gjorde. Jo flere du involverer i sånt, jo mer risiko. 

Det kan være så enkelt at TH og familie var så desperate at de ga etter for presset og betalte for livsbevis som en siste utvei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kardemommete skrev (37 minutter siden):

Jeg tror ikke Hagen har betalt noen tunge kriminelle for å ta AEH av dage. Nettopp fordi han er smart nok til å skjønne at han ville kunne havne i en utpressings situasjon (balletak) . Han er også smart nok til å ha skjønt at å fingere et kidnappings scenario for å bli kvitt kona ville føre til et media rabalder uten like og også kunne føre til tiltale. som det jo også gjorde. Jo flere du involverer i sånt, jo mer risiko. 

Det kan være så enkelt at TH og familie var så desperate at de ga etter for presset og betalte for livsbevis som en siste utvei. 

Les hva jeg skriver. Jeg spør om det kan tenkes at den eller de som står bak dette er folk Hagen kjenner eller har hatt befatning med, noen som har et pressmiddel mot ham. Noen med mer enn bare et økonomisk motiv. Hvorfor måtte Anne Elisabeth utsettes for noe slikt? Og hvorfor reagerte Tom Hagen og familien som de har gjort? Det må være lov å stille disse spørsmålene. Det er for mange bisarre vendinger og detaljer i denne saken til at jeg slår meg til ro med "vanlig kidnapping". Profittmotivet synes svakt.
Kan det tenkes at det var meningen at Tom Hagen skulle bli mistenkt for drap? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (4 minutter siden):

Les hva jeg skriver. Jeg spør om det kan tenkes at den eller de som står bak dette er folk Hagen kjenner eller har hatt befatning med, noen som har et pressmiddel mot ham. Noen med mer enn bare et økonomisk motiv. Hvorfor måtte Anne Elisabeth utsettes for noe slikt? Og hvorfor reagerte Tom Hagen og familien som de har gjort? Det må være lov å stille disse spørsmålene. Det er for mange bisarre vendinger og detaljer i denne saken til at jeg slår meg til ro med "vanlig kidnapping". Profittmotivet synes svakt.

Ser man på dette på en bortførings sak faller alle brikkene på plass. Det forekommer bortføringer av rike personer eller deres nærstående. TH/AEH er jo perfekte kandidater. TH er god for milliard(er) og hadde lav sikkerhet.

Hva er svakt med profitt motivet ? Noen lyktes med å få utbetalt rundt 10 mill var det vel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmselgeren skrev (5 timer siden):

Profittmotivet synes svakt.

Det ligger helt lyst i dagen at TH selv skulle  bli mistenkt og dømt på alle måter. 

Så må nevnes de 5 stadiene i sorgfasene; Fornektelse, sinne, forhandling, depresjon, aksept. Sorgprosess varierer hos folk men sorgfasene er like. Alle må gjennom dem i en krisesak. 

I denne sak har jeg etterlyst kriseteam for familien fra dag 1. Håper de fikk det. Klart man trenger hjelp. Derfor jeg også etterlyste hjelpen familien trengte når de betalte Monero så lenge etter hendelsen.  Man går frem og tilbake psykisk i sorgfasene og hvor lang tid det tar finnes det ikke fasitsvar på. TH ble mistenkt og beskyldt via Politi via avhør og fra media. Dette må ha vært ekstremt belastende for han. Saken synes jeg er rar på flere måter. 6 år har gått og det finnes enda ikke noe svar. 

Folk (Zombier) som står bak dette mangler alt i sitt eget hode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...