Gå til innhold

Lørenskog forsvinningen

Ann Mo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kapteinsupertruse skrev (2 timer siden):

Det er vel ingen som fremdeles tror på den fabrikerte kidnappingshistorien? 

Det som er problemet i denne saken er at det ikke er bevis for noe som helst. Det er nok heller sånn at det er fler og fler som tror på kidnappingshistorien. dvs at Hagen ikke står bak. Det kan muligens inkludere politiet også med den siste utviklingen i etterforskningsledelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kapteinsupertruse skrev (4 timer siden):

Jeg mener den hypotesen er mest sannsynlig pr dags dato. Mest fordi noen andre enn TH, som var på jobb, må ha bortført AEH. Det er overvåkningskamera fra andre siden av vannet som filmer lys fra en bil som kjører opp og ned stien bak huset før AEH blir borte, og Futurum mennene har aldri blitt identifisert.

Hvorfor skulle en gammel mann i 70 årene rote seg opp i krypto, falske pass og leiemordere? Og be vennen til sønnen om hjelp til å kvitte seg med kona si? Det er tydeligvis ikke et drap gjort i affekt, som vanligvis er tilfelle når det gjelder partnerdrap.

Jeg er åpen for at jeg kan ta feil, men det er virkelig ikke så usannsynlig. Bare les om hva millionær Reidar Osen ble utsatt for.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kapteinsupertruse

Et poeng er ufravikelig.  Hvem har mest å vinne på at hun forsvinner?

Hun ville skilles og har rett på halvparten av alt de eier. 

Nå eier han alt alene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kapteinsupertruse skrev (2 timer siden):

Nå eier han alt alene.  

Kidnapperne ville vunnet løsepengene.

Vet vi at det var en skilsmisse på gang ? Vet vi hvordan fordelingsnøkkelen ville bli ?

Som regel ender ikke skilsmisse i drap. de kan faktisk ende i fred og fordragelighet.

Hagen ville stått igjen med betydelige verdier.

Hagen må også ha skjønt at det ville bli et rabalder og mediefokus uten like pluss fokus på egen person fra politiets side.

jeg antar at han er såpass smart at han skjønner hvor vanskelig og risikofyllt det er å slippe unna med drap.

Det du skisserer over der er et mulig motiv. det er milevis unna å være bevis for noe som helst.  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kapteinsupertruse skrev (18 timer siden):

Joda, er nok en del som fremdeles tror på det tullet der. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på andre alternativer som at en kriminell gruppe har valgt de tilfeldig og at dette var en opptakstest. Eller at noen har gjort det på selvstendig initiativ og tenkt de skulle få belønning etterpå.

Jeg ser ingen god logisk forklaring.

Endret av Bag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kapteinsupertruse skrev (21 timer siden):

Nå eier han alt alene.  

Dette er bare påstander framhevet som fakta. Alt blir enkelt når man trekker forhasteded konklusjoner

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (9 timer siden):

Joda, er nok en del som fremdeles tror på det tullet der. 

Hvor er bevisene mot Hagen ?  Det jeg reagerer på i denne tråden er den massive forhåndsdømmingen av en person som har vært etterforsket i 4+ år uten at politiet har funnet noe som helst.

Nå har denne saken gått litt i glemselen her,men det politiet har er "det er ofte mannen", et syltynt skilsmisse motiv? vet vi det gikk mot skilsmisse en gang? rot rundt skobruk på åstedet. "rar" tidsbruk og at Hagen har hatt møte om en invisterings- ide i krypto ? Dna funn på AEH sko. en kvinne han bodde med ?

Ikke det minste rart at etterforskningsledelsen forsvinner her.

Endret av Kardemommete
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (15 minutter siden):

Hvor er bevisene mot Hagen ?  Det jeg reagerer på i denne tråden er den massive forhåndsdømmingen av en person som har vært etterforsket i 4+ år uten at politiet har funnet noe som helst.

Nå har denne saken gått litt i glemselen her,men det politiet har er "det er ofte mannen", et syltynt skilsmisse motiv? vet vi det gikk mot skilsmisse en gang? rot rundt skobruk på åstedet. "rar" tidsbruk og at Hagen har hatt møte om en invisterings- ide i krypto ? Dna funn på AEH sko. en kvinne han bodde med ?

Ikke det minste rart at etterforskningsledelsen forsvinner her.

Jeg ville ikke fått sjokk hvis det viste seg at han var skyldig.

Jeg er også sjokkert over hvordan folk er så dømmende og skråsikre uten å ha et eneste argument. Alt som blir påstått å være påfallende er overhodet ikke påfallende. Det er for eksempel ikke det minste rart at en old school forretningsmann  holder maska fortsetter å jobbe etter å ha mistet kona. Det tenker jeg er helt normalt. Faktisk kjenner jeg ingen enkemenn som har sluttet å jobbe.

Det at han har hatt trøbbel i ekteskapet holder ikke. De fleste opplever en eller annen form for samlivskrise i løpet av livet. Halvparten går gjennom samlivsbrudd.

Endret av Isambard
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ny på forumet og i denne tråden, men har fulgt saken jevnlig siden den ble offentliggjort.

Nå vet vel ingen helt hva politiet faktisk sitter på av konkrete beviser, hverken mot de to siktede
eller eventuelle andre mistenkte. Hovedproblemet er jo at de ikke har funnet offeret.

Det som likevel er temmelig sikkert, er at politiet langt på vei har utelukket såkalte "moduskandidater", dvs.
kriminelle som både kan ha motiv, evne og vilje til å gjennomføre en slik forbrytelse. Det ble gjort mye
"feltarbeid" innledningsvis, der man bl.a. saumfarte gjengmiljøer og kretsene rundt mer eller mindre
kjente kriminelle. Det var ingen bevegelser i disse miljøene som tilsa at noe "stort" skulle  ha skjedd, slik
man hadde sett i forbindelse med bl.a. Nokas-ranet.

Jeg finner det vanskelig å tro at dette er utført av “vanlige kriminelle”, uansett motiv. Det har blitt påpekt
at det såkalte kryptorigget ikke krever særskilt kompetanse hverken å sette opp eller bruke.
Det “profesjonelle” elementet i kryptorigget ligger i teknologien bak selve blokkjedesystemet, og
ikke i etableringen av de brukte kontoene, eller innkjøpet og vekslingen av de ulike valutaene.
Det har blitt antydet at rigget er klønete utført, og lite egnet til det antatte formålet.

Derimot har det tydeligvis fungert utmerket som avledningsmanøver, og som tidstyv for etterforskerne.
I den sammenheng fremstår det som et nøye kalkulert trekk fra dem som står bak. Som om planen har
vært å få etterforskerne til å riste oppgitt på hodet.

Men selv den snedigste plan har svakheter, og som kjent er ingen lenke sterkere enn det svakeste leddet.
Uten å gå inn på tekniske detaljer, virker det som om forbryterne gjorde et feilgrep i forhold til dette
kommunikasjonssystemet, et feilgrep som ga politiet mulighet til å komme nærmere løsningen på hvem
som står bak. Og mens tiden står stille for gjerningspersonene, utvikler teknologien seg og gir politiet
bedre muligheter til å trenge igjennom det som tidligere så ut som en ugjennomtrengelig mur.

Bak den muren ligger svaret på gåten.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/23/2022 at 3:03 PM, Kardemommete said:

Kidnapperne ville vunnet løsepengene.

Vet vi at det var en skilsmisse på gang ? Vet vi hvordan fordelingsnøkkelen ville bli ?

Som regel ender ikke skilsmisse i drap. de kan faktisk ende i fred og fordragelighet.

Hagen ville stått igjen med betydelige verdier.

Hagen må også ha skjønt at det ville bli et rabalder og mediefokus uten like pluss fokus på egen person fra politiets side.

jeg antar at han er såpass smart at han skjønner hvor vanskelig og risikofyllt det er å slippe unna med drap.

Det du skisserer over der er et mulig motiv. det er milevis unna å være bevis for noe som helst.  

Det trenger ikke være pga penger. Det er en viss type menn i den generasjonen som ser på det som å «miste ansikt» hvis kona reiser fra dem. Jeg sier ikke at TH er en sånn fyr, men det finnes sånne menn. Det kan sammenlignes med æresdrap som vi ser i andre kulturer. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Muskath said:

Det trenger ikke være pga penger. Det er en viss type menn i den generasjonen som ser på det som å «miste ansikt» hvis kona reiser fra dem. Jeg sier ikke at TH er en sånn fyr, men det finnes sånne menn. Det kan sammenlignes med æresdrap som vi ser i andre kulturer. 

Hvis dette har foregått slik politiet skisserer, i forhold til motiver, planlegging og gjennomføring, tenker jeg det blir vanskelig å sammenligne med andre saker. De fleste partnerdrap begås i affekt.

Når det gjelder et mulig “æresmotiv” i denne saken, og hovedsiktede står bak, så har han ikke akkurat lykkes. Så lenge saken står uløst, er han jo gjenstand for mistanke og spekulasjoner. Han blir ikke fri fra dette åket før noen andre eventuelt blir siktet og tiltalt. Han står i limbo. Men det er jo kanskje mulig at en som først velger å drepe noen, ikke helt har evnen til å se konsekvensene av sine egne handlinger, selv ikke dem som kan ramme ham selv.

Likevel greit å holde muligheten åpen for at det kan ligge noe bak dette som hverken politiet eller offentligheten ser eller forstår. Jeg tror ikke nevneverdig mye på at det er en ekte kidnapping, dog. Brevet og kryptorigget er laget for å dekke over.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet har vel aldri gått ut og sagt at TH mangler alibi når forsvinningen skjer, så det må nesten bety at noen andre enn TH faktisk har bortført AEH fra boligen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Callisto83 said:

Politiet har vel aldri gått ut og sagt at TH mangler alibi når forsvinningen skjer, så det må nesten bety at noen andre enn TH faktisk har bortført AEH fra boligen.

Politiet bør vel alltid være forsiktige med å være for konkrete når de snakker om beviser i offentligheten. Forhåndsprosederer de saken i for stor grad, risikerer de at forsvaret kommer dem i forkjøpet i retten. Hvem som har alibi og i hvor stor grad man kan feste lit til det, holder de nok klokelig for seg selv inntil disse opplysningene skal brukes.

Når det gjelder alibier bør de vel uansett avklare dette for alle som potensielt kan ha hatt kontakt med offeret, det være seg personer fra omgangskretsen, kolleger eller nærmeste familie. Jeg antar at dette er blitt gjort. Det var jo mange som hadde telefonisk kontakt med offeret, eller i hvertfall forsøkte på det, den morgenen hun forsvant. De nærmeste er alltid dem politiet først bør sjekke ut. Man bør ikke være for snar til å anta at man har med fremmede gjerningspersoner å gjøre, selv om det på overflaten kan se slik ut.

Jeg tenker hovedsiktede kan ha rett når han sier at løsningen finnes lokalt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Alarmselgeren said:

Hvis dette har foregått slik politiet skisserer, i forhold til motiver, planlegging og gjennomføring, tenker jeg det blir vanskelig å sammenligne med andre saker. De fleste partnerdrap begås i affekt.

Når det gjelder et mulig “æresmotiv” i denne saken, og hovedsiktede står bak, så har han ikke akkurat lykkes. Så lenge saken står uløst, er han jo gjenstand for mistanke og spekulasjoner. Han blir ikke fri fra dette åket før noen andre eventuelt blir siktet og tiltalt. Han står i limbo. Men det er jo kanskje mulig at en som først velger å drepe noen, ikke helt har evnen til å se konsekvensene av sine egne handlinger, selv ikke dem som kan ramme ham selv.

Likevel greit å holde muligheten åpen for at det kan ligge noe bak dette som hverken politiet eller offentligheten ser eller forstår. Jeg tror ikke nevneverdig mye på at det er en ekte kidnapping, dog. Brevet og kryptorigget er laget for å dekke over.  

Jeg tenker sånn at selv om han har mistanke rettet mot seg, kan dette være lettere å avfinne seg med (for denne typen menn) enn å bli forlatt av ektefellen.  Han ville følt seg mer avkledt og ribbet ved å stå igjen alene etter å ha blitt forlatt av kona.  Plutselig ble hun pensjonist og fikk egne penger som han ikke hadde kontroll over lenger, han  mistet kontrollen han hadde hatt i alle år. Det kan være en stor trussel. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
41 minutter siden, Muskath said:

Jeg tenker sånn at selv om han har mistanke rettet mot seg, kan dette være lettere å avfinne seg med (for denne typen menn) enn å bli forlatt av ektefellen.  Han ville følt seg mer avkledt og ribbet ved å stå igjen alene etter å ha blitt forlatt av kona.  Plutselig ble hun pensjonist og fikk egne penger som han ikke hadde kontroll over lenger, han  mistet kontrollen han hadde hatt i alle år. Det kan være en stor trussel. 

Vanskelig å sette seg inn i tankesettet til en person som mener den beste løsningen på private problemer er å ta livet av ektefellen. Folk som gjør slikt, må jo mangle noe vesentlig, ikke minst når det gjelder selvinnsikt. For min del er det litt vanskelig å skjønne at noen kunne tro at dette trusselbrevet ville bli tatt seriøst. Uansett hvem som skrev det, sier det nok litt om vedkommendes kognitive evner, eller kanskje helst mangelen på sådanne. Det fremstår på samme tid både møysommelig utført og fullstendig hjelpeløst. Noe som i kunstens verden kunne kalles et makkverk eller et smøreri.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (På 2.9.2022 den 14.27):

Det finnes ingen bevis for at TH har kjøpt dette "æresdrapet" gjort det selv har han ikke. han var på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Kardemommete said:

Det finnes ingen bevis for at TH har kjøpt dette "æresdrapet" gjort det selv har han ikke. han var på jobb.

Ingen har påstått at det finnes noe bevis, hvor har du det fra? Jeg har ikke skrevet at han har gjort det heller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Kardemommete said:

Jeg vet ikke hva politiet har som gjør at de fortsatt får medhold til å opprettholde de to siktelsene. De sier at de arbeider med å avklare skyld og uskyld hos de siktede. Det tolker jeg som om at de har grunn til å knytte dem til forsvinningen på ett eller annet vis. At denne saken tar lang tid å etterforske, er nok først og fremst fordi de ikke har funnet offeret. 

Kanskje ikke så veldig sammenlignbart, men i Tengs-saken fortsatte de jo etterforskningen i to år selv om de hadde DNA-bevis som knyttet den siktede til offeret. Det handler nok om at det ikke skal være rom for tvil når saken kommer opp for retten. Sånn tenker jeg om denne saken også. De bør ikke ta sjansen på å sende en svak sak til påtaleavgjørelse. Dessverre kan det se ut til at konflikten og påtalelederens oppsigelse baserer seg på akkurat dette spørsmålet. Påtalelederen sluttet tydeligvis i jobben fordi han frykter at politiledelsen vil sende en prematur innstilling til stats- og riksadvokaten.

Ikke så lett å bli klok på, men jeg håper jo de klarer å løse saken, og få dømt dem som måtte stå bak.

Endret av Alarmselgeren
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...