Gå til innhold

Ta ultralyd timen tirsdag eller vente til uke 7? Lite symptomer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg fant ut at jeg er gravid sist mandag etter innsett i des. Var så dum at jeg tok hcg prøve onsdag da jeg var 5+2, og den var bare på 2011.fikk ikke tatt ny fredag da jeg måtte jobbe. Hadde egentlig fått time i uke 7,altså 17 Jan, men spurte om jeg kunne få til uka i stedet. Da er jeg 6+1 tirsdag. Jeg tror ting har stoppet opp så vil bare få det overstått da jeg har fryktelig lite symptomer enn hva jeg hadde for noen dager siden. Men er redd og nervøs. Mistet i uke 4+5 i fjor så da rakk jeg ikke komme så langt som til ultralyd. 

Anonymkode: bddef...5ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er så og si ingenting å se når du er så kort på veg, kan ikke alltid engang si om du fortsatt er gravid eller ikke.

Her er min UL 6 uker på veg, kan hverken se hjerte eller foster, kun fostersekk som ser tom ut. Er snart 31 uker på veg nå så det var ikke tilfellet, men det var umulig å si på det tidspunktet. 

Ville definitivt ventet.

20220724_193213.thumb.jpg.95eb80c0409c9ce84569dbc4989983ca.jpg

Anonymkode: 56236...66e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er så og si ingenting å se når du er så kort på veg, kan ikke alltid engang si om du fortsatt er gravid eller ikke.

Her er min UL 6 uker på veg, kan hverken se hjerte eller foster, kun fostersekk som ser tom ut. Er snart 31 uker på veg nå så det var ikke tilfellet, men det var umulig å si på det tidspunktet. 

Ville definitivt ventet.

20220724_193213.thumb.jpg.95eb80c0409c9ce84569dbc4989983ca.jpg

Hjertet begynner slå uke 5, tror ikke jeg klarer roe meg med å vente til uke 7 da jeg mistet i fjor 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hjertet begynner slå uke 5, tror ikke jeg klarer roe meg med å vente til uke 7 da jeg mistet i fjor 

Som du ser på bildet jeg nettopp la ved så er det ikke noe hjerte å se selv om jeg er 6 uker på veg. Så absolutt ingenting mer enn hva du ser på ultralydbildet.

Men for all del, du bruker penger på hva du vil, og om du ønsker å bruke det på noe som potensielt sett bare kan gjøre deg enda mer stresset så er det opp til deg 🤷🏼‍♀️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke se noe hjerte eller konstantere om et foster lever eller ikke i uke 5. 

Jeg har selv vært plaget av habituell abort og har mange ganger vært i kontakt med både offentlig helsevesen og private klinikker for å få en positiv bekreftelse så tidlig som mulig, og ingen har anbefalt meg ultralyd tidligere enn 7+0, mange vil helst at man venter litt lengre også, for å slippe å skape unødvendige bekymringer dersom man ikke finner hjerteslag. 

Jeg forstår veldig godt hvordan du føler det, men ut ifra egne erfaringer tenker jeg at en ultralyd tatt for tidlig bare kan forverre engstelsen din. 

Anonymkode: 510fd...58c

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet. Man kan ikke se noe sikkert i uke 6, så det eneste man oppnår er å bli mer nervøs. 

Anonymkode: 8631f...839

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er tøft, men ville ha ventet. HCG på 2011 er innenfor normalen på det tidspunktet. Det er vanlig å ikke ha symptomer så tidlig, eller at de blir mindre før de kommer tilbake. 

Å dra på ultralyd for tidlig kan gjøre deg enda mer bekymret om man ikke ser/hører noe siden det er så tidlig. 

Hvorfor tror du det har stoppet opp? For meg høres dette ut som et helt normalt svangerskap. Hva med å ta HCG med to etterfølgende prøver istedet? Vil tro at det sier mer enn ultralyd på dette tidspunktet ♥️

Lykke til! 

Anonymkode: 1a3d3...a6d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri lurt å stresse seg opp, det påvirker barnet. Jeg tok ul i uke 7+ noen dager og da kunne hun se to slike som på bildet over her. Selv om du har ul nå så kan fosteret være borte senere uten at du merker noe til at det skjer. Det beste du kan gjøre er å stresse ned, slutte å bekymre deg og stole på kroppen din. Det er ingenting legene kan gjøre fra eller til så tidlig.

Anonymkode: 9f229...779

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er tøft, men ville ha ventet. HCG på 2011 er innenfor normalen på det tidspunktet. Det er vanlig å ikke ha symptomer så tidlig, eller at de blir mindre før de kommer tilbake. 

Å dra på ultralyd for tidlig kan gjøre deg enda mer bekymret om man ikke ser/hører noe siden det er så tidlig. 

Hvorfor tror du det har stoppet opp? For meg høres dette ut som et helt normalt svangerskap. Hva med å ta HCG med to etterfølgende prøver istedet? Vil tro at det sier mer enn ultralyd på dette tidspunktet ♥️

Lykke til! 

Jeg skulle aldri tatt hcg i det hele tatt. Klinikken bare tenkte det kunne berolige meg, men ble mer bekymra i stedet. Fikk ikke tatt fredag da jeg var på jobb. Tusen takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri lurt å stresse seg opp, det påvirker barnet. Jeg tok ul i uke 7+ noen dager og da kunne hun se to slike som på bildet over her. Selv om du har ul nå så kan fosteret være borte senere uten at du merker noe til at det skjer. Det beste du kan gjøre er å stresse ned, slutte å bekymre deg og stole på kroppen din. Det er ingenting legene kan gjøre fra eller til så tidlig.

Anonymkode: 9f229...779

Eh ganske normalt å være stresset i en slik prosess jeg er nok ikke alene om det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan ikke se noe hjerte eller konstantere om et foster lever eller ikke i uke 5. 

Jeg har selv vært plaget av habituell abort og har mange ganger vært i kontakt med både offentlig helsevesen og private klinikker for å få en positiv bekreftelse så tidlig som mulig, og ingen har anbefalt meg ultralyd tidligere enn 7+0, mange vil helst at man venter litt lengre også, for å slippe å skape unødvendige bekymringer dersom man ikke finner hjerteslag. 

Jeg forstår veldig godt hvordan du føler det, men ut ifra egne erfaringer tenker jeg at en ultralyd tatt for tidlig bare kan forverre engstelsen din. 

Anonymkode: 510fd...58c

Man kan høre hjerteslag fra uke 5, flere som har opplevd det, men mulige ultralyden min til tirsdag da er jeg 6+1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som du ser på bildet jeg nettopp la ved så er det ikke noe hjerte å se selv om jeg er 6 uker på veg. Så absolutt ingenting mer enn hva du ser på ultralydbildet.

Men for all del, du bruker penger på hva du vil, og om du ønsker å bruke det på noe som potensielt sett bare kan gjøre deg enda mer stresset så er det opp til deg 🤷🏼‍♀️

Eh bruke penger? Er ikke det det handler om og jeg betaler gladelig 450 kr for og event se hjerteslag. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skulle aldri tatt hcg i det hele tatt. Klinikken bare tenkte det kunne berolige meg, men ble mer bekymra i stedet. Fikk ikke tatt fredag da jeg var på jobb. Tusen takk ❤️

Skjønner, men kanskje du kunne tatt to nye prøver? De skal jo doble seg annenhver dag 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner, men kanskje du kunne tatt to nye prøver? De skal jo doble seg annenhver dag 😊

Tror ikke jeg vil utsette meg for det. Skal doble seg hver 3 dag etter at den har blitt 1200,og min er over 2000

AnonymBruker
Skrevet

Vent til du er 7+0 iallefall. Da har du mulighet for å se et bankende hjerte på ul om du fortsatt er gravid. Forstår at det er vanskelig å vente. 

Er selv 17+1 i dag. Har vært på fire ul til nå pga mye blødninger og smerter, manglende symptomer i perioder og hcg prøver som viste for lite stigning. 

Vært på tidlig ul i desember som viste at alt var fint og var hos jordmor for noen dager siden og hørte et bankende hjerte. 

Kan godt være alt er bra selv med lite symptomer en periode.

Anonymkode: b7f89...e21

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eh bruke penger? Er ikke det det handler om og jeg betaler gladelig 450 kr for og event se hjerteslag. 

Hvorfor spør du om du uansett ikke har tenkt å ta noe av det som blir sagt til vurdering, til og meg når noen bidrar med bilder som ikke ville hjulpet deg noe som helst? 🤪 som sagt, gjør hva du vil, men jeg tviler sterkt på at du vil bli beroliget i den ekstra uken du kunne ventet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det som deg var nervøs ogdro inn noen dager før.fikk se et hjerte slå. Glad jeg bare dro før.

Anonymkode: 13638...a06

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde det som deg var nervøs ogdro inn noen dager før.fikk se et hjerte slå. Glad jeg bare dro før.

Anonymkode: 13638...a06

Tusen takk for svar ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle ❤️ noen hører hjerteslag uke 5,andre ikke før uke 7, men jeg klarer ikke slappe av pga jeg var så teit og tok den hcg prøven onsdag og da ble jeg bare mer bekymret. Skal ringe gynokologen min i morgen og høre om hun tenker jeg bør ta ultralyden tirsdag eller vente en uke ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS,

Nå har jeg lest dette innlegget ditt i flere tråder her inne, og på flere andre forum. Du mååå slappe av. Slutt å stress! Jeg skjønner at det er vanskelig, men det vil alltid være noe å bekymret seg for. Både som gravid og når du blir mor. Du kan først som sist begynne å øve deg på å ta bekymringer med fatning. Dette er sagt i beste mening, og jeg håper virkelig det ordner seg for deg ❤️ pust med magen.

Anonymkode: 8532e...9be

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...