AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Skrevet 8. januar 2023 Er det mulig i Norge å ta en gen-test som viser om man har økt risiko for demens? Virker som det ikke er lov,i norge , på de kit-ene fra myheritage? Anonymkode: 354f6...895
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #2 Skrevet 8. januar 2023 Ikke lov? Jeg har gjort det på min test. Anonymkode: f0a6e...5d5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #3 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er det mulig i Norge å ta en gen-test som viser om man har økt risiko for demens? Virker som det ikke er lov,i norge , på de kit-ene fra myheritage? Anonymkode: 354f6...895 Anonymkode: f0a6e...5d5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er det mulig i Norge å ta en gen-test som viser om man har økt risiko for demens? Virker som det ikke er lov,i norge , på de kit-ene fra myheritage? Anonymkode: 354f6...895 Tenk deg om. For det første er det skadelig for mange å vite om potensiell risiko for sykdommer. Sykdommer som kanskje aldri vil oppstå. Og hva om opplysningene kommer på avveie? Forsikringsselskap kunne misbrukt slike opplysninger om de fikk tak i dem. Noen kunne betalt for å få dem. Anonymkode: 473ba...02e 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenk deg om. For det første er det skadelig for mange å vite om potensiell risiko for sykdommer. Sykdommer som kanskje aldri vil oppstå. Og hva om opplysningene kommer på avveie? Forsikringsselskap kunne misbrukt slike opplysninger om de fikk tak i dem. Noen kunne betalt for å få dem. Anonymkode: 473ba...02e Rart da at man får en oversikt over risiko for drøssevis av sykdommer hos myheritage. Både genetisk risiko og bærerstatus. Anonymkode: f0a6e...5d5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 Hadde absolutt ikke stolt på noe fra MyHeritage, eller delt DNA med de. Ta kontakt med fastlege👍🏼 Anonymkode: 63a25...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde absolutt ikke stolt på noe fra MyHeritage, eller delt DNA med de. Ta kontakt med fastlege👍🏼 Anonymkode: 63a25...fe6 Man får ikke DNA-test via fastlege sånn uten videre. Anonymkode: f0a6e...5d5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 Ikke gjør det TS. Eneste de gir deg opplysninger om er økt risiko, som ikke er noen som helst form for garanti. Spiller det en rolle om du har 5-10% økt risiko enn generell befolkning? 5-10% økt risiko er ikke det samme som 5-10% risiko for å utvikle alzheimers. Har du foreldre og/eller besteforeldre med alzheimers så har du en økt risiko. Det er alt du trenger å vite. Å få det svart på hvitt med tall er bare tull, skremmende og vil gi deg unødvendig angst. Anonymkode: ddc89...d2a 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke gjør det TS. Eneste de gir deg opplysninger om er økt risiko, som ikke er noen som helst form for garanti. Spiller det en rolle om du har 5-10% økt risiko enn generell befolkning? 5-10% økt risiko er ikke det samme som 5-10% risiko for å utvikle alzheimers. Har du foreldre og/eller besteforeldre med alzheimers så har du en økt risiko. Det er alt du trenger å vite. Å få det svart på hvitt med tall er bare tull, skremmende og vil gi deg unødvendig angst. Anonymkode: ddc89...d2a Har flere resultatet med lavere risiko i mine resultaterer, eller gjennomsnittlig risiko. Så det stemmer jo ikke. Anonymkode: f0a6e...5d5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #10 Skrevet 8. januar 2023 Ja, man kan teste om arvelig risiko, men som regel vet man om dette hvis besteforeldre har demens f.eks. Jeg har tatt test på MyHeritage, og fikk ingen urovekkende svar som jeg ikke hadde tenkt meg til selv, viktigste et å leve sunt, jeg lever etter Marit Kolby sin levemåte med faste og minst mulig ultraprosseserte matvarer, og på den måten håper jeg å ikke få noen livsstilssykdommer. Anonymkode: bb723...a00
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #11 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har flere resultatet med lavere risiko i mine resultaterer, eller gjennomsnittlig risiko. Så det stemmer jo ikke. Anonymkode: f0a6e...5d5 Du skjønner vel at det fungerer andre veien også? Du kan ha en lavere risiko, men det betyr ikke at du ikke kan få sykdommen. Anonymkode: ddc89...d2a 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #12 Skrevet 14. januar 2023 Jeg har også lyst til å ta en sånn test, men klarer ikke finne noe informasjon om helsedelen på sidene til Myheritage, kommer den automatisk med? Det står bare om etnisitet og forfedre etc. Anonymkode: d5779...d87
Majer Skrevet 14. januar 2023 #13 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har også lyst til å ta en sånn test, men klarer ikke finne noe informasjon om helsedelen på sidene til Myheritage, kommer den automatisk med? Det står bare om etnisitet og forfedre etc. Anonymkode: d5779...d87 Man kan kjøpe det i tillegg gjennom samme side eller laste ned materialet og laste det opp igjen på eksterne sider. Det folk gjerne blir sjokkert over er om de har to varianter av et alzheimergen. Da står det at de har 53-70% økt sjanse for alzheimer. Man kan uansett gjøre mye for å forebygge og samme variant beskytter mot kreft med spredning og gir høyere hjerneaktivitet tidligere i livet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #14 Skrevet 14. januar 2023 Majer skrev (8 minutter siden): Man kan kjøpe det i tillegg gjennom samme side eller laste ned materialet og laste det opp igjen på eksterne sider. Det folk gjerne blir sjokkert over er om de har to varianter av et alzheimergen. Da står det at de har 53-70% økt sjanse for alzheimer. Man kan uansett gjøre mye for å forebygge og samme variant beskytter mot kreft med spredning og gir høyere hjerneaktivitet tidligere i livet. Ja mente også man skulle kunne oppgradere, men får nå opp denne så ble litt usikker. Skal bestille en for morroskyld uansett «MyHeritage DNA-oppgraderingen til Helse er tilgjengelig i de fleste land over hele verden. Den er for øyeblikket ikke tilgjengelig i Israel, Frankrike (og dets oversjøiske territorier), Tyskland, Østerrike, Norge, Spania, Sveits, delstatene Rhode Island, New Jersey og New York, samt Iran, Libya, Sudan, Somalia, Nord-Korea, Libanon, Russland, Tyrkia og Syria.» Anonymkode: d5779...d87
Majer Skrevet 14. januar 2023 #15 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja mente også man skulle kunne oppgradere, men får nå opp denne så ble litt usikker. Skal bestille en for morroskyld uansett «MyHeritage DNA-oppgraderingen til Helse er tilgjengelig i de fleste land over hele verden. Den er for øyeblikket ikke tilgjengelig i Israel, Frankrike (og dets oversjøiske territorier), Tyskland, Østerrike, Norge, Spania, Sveits, delstatene Rhode Island, New Jersey og New York, samt Iran, Libya, Sudan, Somalia, Nord-Korea, Libanon, Russland, Tyrkia og Syria.» Anonymkode: d5779...d87 Ville heller lastet ned data fra myherritage og lastet opp i promethease:) da får du vite mer for pengene:)
Hedda-78 Skrevet 14. januar 2023 #16 Skrevet 14. januar 2023 Hadde ikke stolt på resultatene fra en slik side.
Majer Skrevet 14. januar 2023 #17 Skrevet 14. januar 2023 Hedda-78 skrev (10 minutter siden): Hadde ikke stolt på resultatene fra en slik side. Det som kan være problemet er at den ikke klarer å måle spesifikke gener og derfor må måle noen i umiddelbar nærhet. Men det vil samtidig gi det samme resultatet når mutasjoner forekommer i umiddelbar nærhet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå