Gå til innhold

Forsvunnet hund, hvor mye letehjelp kan forventes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I «nabobygda» forsvant tydeligvis en liten hund på julaften og er fortsatt borte. Eiere/ kontaktpersoner poster nesten daglig på facebooksiden til stedet vi bor om denne hunden og at de sårt trenger «letehjelp». Men ingen skal ha med seg egen hund. 

Nå eier ikke jeg egen hund, så mulig jeg mangler empatien, men hvor engasjert kan man forvente at ukjente vil bli? Og hunden har vært borte i over 2 uker i all slags vær så muligheten for at hunden ikke er i live er vel ganske så stor. Håper selvsagt eierne får et svar på hva som har skjedd med sin kjæledegge, men bare stusset litt over at de virker skuffet over folks manglende engasjement. 

Anonymkode: 797f4...eec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den har nok blitt tatt av kulda nå er jeg redd.

De har vel egen familie eller venner som stilte opp, man kan ikke forvente at gud og værman skal gjøre det.

Anonymkode: 453d6...0bf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt jævelig om folk ikke stiller opp i en slik situasjon, det er rett og slett empatiløst, det er familiemedlemmer det er snakk om. Selv stilt opp og da en hund forsvant i mitt nabolag i dagevis da det var kaldt og da var det heldigvis mange andre som hjalp til også.

Anonymkode: 7d9a5...383

• Liker 7
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jevnlig hunder som blir funnet igjen av folk som er på utkikk, men det er jo avhengig av hva slags folk som er i nærområdet. Mange er veldig behjelpelige, mens andre bare tenker på seg selv og sine.

Synes det er kjempebra at de er så opptatt av hunden sin, det er jammen nok av dem som er ganske likeglade...

Anonymkode: 0a5f6...d38

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da katten vår forsvant stilte både familie, venner, naboer og andre i bygda opp og lette. Dette er kanskje mer vanlig på bygda enn i byen at folk stiller opp og bryr seg. 
Vi fant pus relativt fort🥰

Anonymkode: 9e65f...4d4

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt mener jeg det er fint at folk bryr seg om kjæledyrene sine, skulle jo bare mangle. Er et stort ansvar å ha dyr og grunnen til at jeg ikke ønsker å skaffe meg det.

Og hadde det vært en hund i nabolaget/ bygda her som var borte hadde jeg stilt opp på leting. Men å lete etter en ukjent hund 15 dager etter at den forsvant, på en for meg ukjent plass virker ikke naturlig. TS

Anonymkode: 797f4...eec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men ved å fortsette å snakke om saken, så minner de folk på at når de er ute og går tur, eller har andre ærender, så kan de være bevisste på å se etter hunden. Det er utrolig hva et dyr kan overleve, bare det finner skjul et sted, og kanskje noe matrester (og vann). Og selv om den skulle være død, så vil det være en lettelse for hundeeierne å få visshet i hva som har skjedd. Den uvissheten er det verste å leve med.

Anonymkode: 0a5f6...d38

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har eier postet i Nitrogruppa og Rømlingen? Vet av personlig erfaring at folk selv med kjøretur unna stiller opp med sporhund osv. 

Anonymkode: e7eb6...573

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Mener de letehjelp som i at folk skal komme og gå manngard etter hunden, eller vil de bare at folk skal være oppmerksomme når de er ute i tilfelle de finner spor eller ser den? Nå har det jo gått så lenge at det er lite sannsynlig å finne den i live uansett, men jeg synes uansett det er mye å forvente at totalt ukjente skal komme og lete aktivt etter den. Jeg ville ha blitt svært glad hvis det var min hund og noen faktisk gjorde det, men jeg hadde ikke forventet det, og jeg hadde i hvert fall ikke gitt uttrykk for at jeg var skuffet over at ingen gjorde det. Det er jo ikke akkurat sånn man får folk med seg.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig akkurat denne ikke forsvant på nyttårsaften, men det forundrer meg hvert år hvor uforsiktige folk er.

Facebook flommer over av hunder som rømmer pga raketter, det skjer HVERT ENESTE ÅR og bør ikke komme som noe overraskelse, men likevel evner ikke folk å være i forkant.

Aldri ha hunden løs eller i langline du ikke holder godt fast i rundt disse dagene folk sender opp raketter. Ikke ha hunden i hundegård den kan klatre ut av. Ha hunden I et annet rom når ytterdøra åpnes. Gå med 2 halsbånd bånd (evt sele+halsbånd) om nødvendig. Hvor vanskelig kan det egentlig være?

Anonymkode: 76529...1b2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At man er oppmerksom på vis man ser den når man er på vei til jobb er det noe annet men kan ikke forventes Dessverre.  men synes at det er for mye å kreve at fremmede person skal være med på leitejakt etter en hund. Flott om noen tilbyr seg da, men det er for mye å forvente av en fremmed, Vis det var et lite barn det var snakk om hadde jeg strukket en hånd på å leite.

Anonymkode: 2a061...9ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er helt jævelig om folk ikke stiller opp i en slik situasjon, det er rett og slett empatiløst, det er familiemedlemmer det er snakk om. Selv stilt opp og da en hund forsvant i mitt nabolag i dagevis da det var kaldt og da var det heldigvis mange andre som hjalp til også.

Anonymkode: 7d9a5...383

Det er kjæledyr det er snakk om men fint om folk vil stille opp da, men at eiere ikke har vært ansvarlige og med at hunden har rømt, så kan man ikke forvente at fremmede skal lete i huk og buk etter en fremmed hund.. jeg hadde nok gitt beksjed om  jeg fant hunden da jeg var på vei til jobb feks, men hadde ikke tatt den inn i hus osv da allergi

Anonymkode: 2a061...9ed

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig hvor mye empati det finnes - og ikke. Folk får kjeft om hunden rømmer nyttårsaften under lufteturen (må forventes at den rømmer når den luftes under rakettoppskytning!)  I Østfold har det blitt skutt opp raketter i hele romjula. 

Anonymkode: c9f6a...814

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stiller gjerne opp og leter etter fremmede hunder, men ikke dersom jeg ikke kan ha med egen. Jeg skal jo allerede ut å gå med min hund, så det spiller ikke så stor rolle om jeg går et annet sted dersom det ikke er alt for langt å kjøre, men jeg kan ikke la leting etter andres hunder gå utover min egen.

Anonymkode: f262b...3c4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utrolig hvor mye empati det finnes - og ikke. Folk får kjeft om hunden rømmer nyttårsaften under lufteturen (må forventes at den rømmer når den luftes under rakettoppskytning!)  I Østfold har det blitt skutt opp raketter i hele romjula. 

Her i Oslo ble det slutt opp i dag morges kl 7.

Anonymkode: a28ba...e9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bånd

Anonymkode: 48bd4...88f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet hunden min en gang og ble veldig skuffet over hvordan andre reagerte. Selv har jeg tatt hånd om mange hunder som jeg har funnet og levert de inn eller fulgt de hjem hvis jeg vet hvor de bor. Da hunden min ble borte forventet jeg aldri at fremmede skulle ut på leteaksjon, men skulle ønske de som traff på hunden hadde tatt vare på den. Fikk telefoner fra flere som sa de hadde sett den og bare latt den gå videre. Fikk den aldri igjen, og synes det var veldig trist at ingen at de som hadde sett henne hadde tatt henne med seg/ringt. Den hadde chip og var glad i folk.

Anonymkode: d1218...7f7

• Liker 3
  • Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva en kan forvente og hva en ønsker er to forskjellige ting. Ser absolutt ikke noe galt i at dem spør etter lete hjelp. Dette er en hund som tydeligvis er høyt elsket og savnet. Det er frivillig å bli med å lete. Selv om ikke du ønsker å være med på leting etter fremmed hund, så gjør kanskje en annen det. Og ved å poste innlegg på Facebook-gruppe for bygden, så blir sambygdinger gjort oppmerksom på at hunden fortsatt er savnet. Både kjente og ukjente. Og de kan gjerne se seg litt om når de er ute og går. En hund kan fint overleve lenge ute i det fri så lenge den finner vann og ly. 

Anonymkode: d9acf...893

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke forvente at folk skal lete etter hunden din. 

Anonymkode: 1a518...778

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke forvente at folk leter etter hunden. Men jeg synes at de fleste burde hjelpe til. Og da mener jeg ikke at alle skal traske rundt i skogen der i dagevis. Men heller gå et par turer ekstra der hvor hunden har forsvunnet. Det krever veldig lite av oss, og kanskje det hjelper 🥰

Anonymkode: 9f219...daf

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...