Gå til innhold

Katt som er syk.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Time hos veterinær er bestilt, bare slik det er sagt. 

Har en aldrende herremann av en katt. Rolig å bedagelig. Om sommeren ligger han under den samme busken og observerer folk som går forbi. På vinteren er han innekatt og er kun ute 5 minutter i slengen for å gjør fra seg. Han er 12 år. 

For ca 2 uker siden vant vi for hos den lokale dyre-butikken, sær som katten vår er godtok ikke han det foret. Etter noen dager kjøpte vi foret som han er vandt til. Vi opplevde da at han ikke godtok det heller. Tenkte for meg selv at han spiser når han er sulten. Men han gikk flere dager uten å spise, merket også at han ble tynnere. Kjøpte inn våtfor, det spiste han. Han drikker heller ikke fra vann-skålen lengre, men slikker på skoene vår som er våte etter vi har vært ute. Samtidlig endret katten atferd. Han kommer ikke mjauende mot oss når vi kommer fra jobb, han prøver heller ikke å hoppe opp på kjøkkenbenken når vi lager mat lengre. Han er heller ikke så kosete som han har vært. Før var han veldig kontakt-søkendes, men nå ligger han for det meste i gangen utenfor ytterdøra, noe han aldri har gjort før. Samtidlig har han blitt enda tynnere og blitt mer ustelt i pelsen. Oppdaget også her en dag at han hadde tisset i badekaret, og bæsjet på kjøkkenet… Jeg er redd for at det er sykdom på gang, jeg trodde at han bare protesterte pga foret, men føler nå at det ligger noe mer bak. Noen som har erfaringer? Han er kastrert og får ormekur jevnlig. 

Anonymkode: b929d...495

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper dere skal til veterinær umiddelbart over helgen.

Han er blitt en eldre katt, og har kanskje problemer med tennene, og derfor spiser han heller våtforet. Hev vannskålen slik at han slipper å bøye seg for å drikke.

Tror dere må forberede dere på at det kan gå mot slutten. Når han for det meste ligger for seg selv, trekker seg unna, så tyder det på at han ikke har det bra. Dyr har høy smerteterskel.

Hør på rådene fra veterinær, og tenk det beste for katten.

Anonymkode: f310d...dee

AnonymBruker
Skrevet

Kom på en ting: Hvis han ikke drikker noe særlig vann, kan det hende at han har godt av å få kattemelk, slik at han får i seg noe væske. Men hev som nevnt drikkeskålen.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk avføring etter mark

Anonymkode: 1734b...963

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk svært farlig for en katt å gå selv et par dager uten mat, da det kan gå utover leveren. Når det er sagt er det første jeg tenkte stoffskiftesykdom. Katten din er jo ikke gammel, men likevel I den alderen hvor man ofte ser problemer med stoffskiftet, nyresvikt og sukkersyke. Krysser fingrene for pusen din ♥ 

Anonymkode: fed77...fc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Håper dere skal til veterinær umiddelbart over helgen.

Han er blitt en eldre katt, og har kanskje problemer med tennene, og derfor spiser han heller våtforet. Hev vannskålen slik at han slipper å bøye seg for å drikke.

Tror dere må forberede dere på at det kan gå mot slutten. Når han for det meste ligger for seg selv, trekker seg unna, så tyder det på at han ikke har det bra. Dyr har høy smerteterskel.

Hør på rådene fra veterinær, og tenk det beste for katten.

En katt kan trekke seg unna når den ikke føler seg bra, men det betyr ikke nødvendigvis at det går mot slutten. Min katt hadde flere episoder med sykdom (bla problemer med tennene) men levde i minst ti år ekstra likevel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En katt kan trekke seg unna når den ikke føler seg bra, men det betyr ikke nødvendigvis at det går mot slutten. Min katt hadde flere episoder med sykdom (bla problemer med tennene) men levde i minst ti år ekstra likevel. 

Jo, de kan være heldige, og veterinæren finner en god løsning, men det er også ofte når de blir 12-14 år gamle at problemene kan dukke opp. Det kan gå mot operasjoner, de kan måtte medisinere daglig (noe som ikke alltid er like enkelt), og så videre. Noen katter lever lenge, men mange går det nedover med i den alderen TS sin katt er i. Noen ganger er det bedre å avlive enn at katten skal gå gjennom operasjoner og medisinering i den alderen. Dette vil jo veterinæren kunne si noe om.

Vi får håpe at problemet ikke er verre enn at TS sin katt får hjelp og kan leve noen år til.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ☺️ Håper at det ikke er noe alvorlig, det verste er jo at han er blitt så tynn. Har dårlig samvittighet for at jeg ikke har tatt kontakt med veterinær tidligere, jeg har jo tenkt at det var pga foret i første omgang. Og så har han alltid vært så utrolig frisk og sunn. Så har tenkt at det går over. 

AnonymBruker
Skrevet

Den ene katten min er en liten koseklump og godteriknark, så for 2 år siden begynte han å gå rase ned i vekt, var kjempe slapp, ville ikke spise verken mat, våtfòr eller godbiter eller ha nærkontakt ble det time til dyrlege. Han hadde nyresvikt, og hadde forstoppelse + var dehydrert på grunn av det. Heldigvis gikk det bra, han lever i beste velgående og spiser sånn medisinsk fòr fra Hills (kidney care). 

Anonymkode: fcd0f...69a

AnonymBruker
Skrevet

Det ble desverre avliving 💔 Det her var vi ikke forberedt på 

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ble desverre avliving 💔 Det her var vi ikke forberedt på 

Så veldig leit å høre.

Jeg har selv vært i samme båt, der jeg hadde en katt som ikke helt var seg selv lengre. Tok han med til dyrlegen, og fikk beskjed om at de anbefalte å avlive i løpet av et par dager. Helt ut av det blå. Det var allerede for sent å gjøre noe med problemet hans.

Kan jeg få spørre hva som var galt med pus, hvis du orker å svare? 

Anonymkode: d9d68...725

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så veldig leit å høre.

Jeg har selv vært i samme båt, der jeg hadde en katt som ikke helt var seg selv lengre. Tok han med til dyrlegen, og fikk beskjed om at de anbefalte å avlive i løpet av et par dager. Helt ut av det blå. Det var allerede for sent å gjøre noe med problemet hans.

Kan jeg få spørre hva som var galt med pus, hvis du orker å svare? 

Anonymkode: d9d68...725

Han hadde en svulst i buken, som var begynt å vokse inn i andre organ. Utifra symptomene så var den ondartet, ondartede svulster vokser vist veldig hurtig.  

Veterinæren sa at utfallet hadde blitt det samme, om vi hadde komt 2 uker før. Den lå slik til at det involverte mye blodkar og prognosene for en slik operasjon er uansett ikke det beste. 

Eneste jeg kjenner jeg angrer på er at jeg lot dem avlive han når jeg ikke var der, jeg var på jobb og klarte ikke å komme meg derifra tidligere. (Jeg leverte han før jeg dro på jobb). Dem sa at der mest skånsomme var og avlive han når han allerede var sedert.. Føler jeg ikke fikk sagt skikkelig farvel..Skulle gitt han den siste ekstra kosen.. 

Hva skjedde med katten din? Har aldri mistet ett dyr før, dette her var mye vondere en forventet. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Så vondt å høre om pus 😔 det er tungt og vanskelig når slikt skjer.

Vår katt fikk hva de trodde var nyresvikt, men som mest sannsynlig var en svulst, og det var helt ubeskrivelig vondt å miste henne. Mange klemmer til deg. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...