Gå til innhold

Hjelp meg å tenke rasjonelt angående halsvondt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skjønt at jeg ikke er aleine om å være syk og ha vondt i halsen, MEN. 
jeg fikk (nok) influensa for 2,5 uke siden. Med halsvondt, hodepine, feber, vondt i kroppen. 
begynte egentlig å bli bedre, men så fikk jeg vondter halsen igjen. Energien er tilbake, men jeg har så vondt i halsen. Jeg er skikkelig hes og har rar stemme. og det gjør ekstra vondt på kvelden. Akkurat som det er stemmebåndet som tuller. 
men jeg har aldri hatt vondt i halsen så lenge før.. Gjør vondt å snakke, svelge og hoste. 
Blir mindre vondt når jeg hoster opp slimet, men så bygger det seg opp igjen. 

kan dette være noe annet? Noe farligere? 

Anonymkode: 49b87...859

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker du stemmen veldig mye i løpet av dagen, da vil du slite på kvelden.

Drikk mye, og ta med en drikkeflaske på nattbordet, sånn at hver gang du hoster/kjenner deg tørr i halsen, så drikker du litt. Drikke er mye bedre enn halspastiller o.l.

Stress fører til at det tar lengre tid å hente seg inn igjen, så du burde roe helt ned, og bare bruke tid på å få det bedre. Hvis det trekker veldig ut, eller du bare blir verre, så ta en tur til legen.

Anonymkode: 5631d...2cb

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt legen din. 
Mulig at har noe du må ha antibiotika for. 

Anonymkode: fcaef...1a5

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mandler, og ikke har jeg feber.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke mandler, og ikke har jeg feber.. 

Lenger.. Er fortsatt litt snufs i nesa. 

Skrevet

Det er mye virus i omløp og du har sikkert blitt smittet med noe nytt etter det første var i bedring. Ta ibux og paracet, det demper den skarpeste smerten. Og ta det med ro, de går over. Ingenting å bekymre seg for eller gå til lege med. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av, dette høres helt normalt ut. Ingen grunn til å kontakte lege.

Anonymkode: 7c847...2eb

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha fått en infeksjon i halsen og trenger antibiotika. Kontakt lege.

Anonymkode: 90945...e25

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

jeg fikk (nok) influensa for 2,5 uke siden. Med halsvondt, hodepine, feber, vondt i kroppen. 
begynte egentlig å bli bedre, men så fikk jeg vondter halsen igjen. Energien er tilbake, men jeg har så vondt i halsen. Jeg er skikkelig hes og har rar stemme. og det gjør ekstra vondt på kvelden. Akkurat som det er stemmebåndet som tuller. 
men jeg har aldri hatt vondt i halsen så lenge før.. Gjør vondt å snakke, svelge og hoste. 

Corona? Har du testet deg?

Endret av Grüner
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kontakt legen din. 
Mulig at har noe du må ha antibiotika for. 

Anonymkode: fcaef...1a5

Nei, halsbetennelse skyldes nesten alltid virus. Veldig sjeldent bakterielt. Antibiotika virker ikke på virusinfeksjoner, så det er lite en lege kan hjelpe med. Du har ikke feber og føler deg ok bortsett fra veldig vondt i halsen. Dette er klassisk halsbetennelse, vondt og plagsomt, men ikke farlig. Om noen dager er du mye bedre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har vært "forkjøla" i snart 2 måneder. Har vært hos lege. Feiler ingenting. Vet om flere som har det slik i vinter. Har blitt nesten frisk igjen, men nå har det begynt igjen. Klør og klør i halsen, går aldri over.

Sover med doc i munnen om natten. Fått noen halstabletter på apoteket som hjelper, men de koster 79 kroner for en liten boks.

Anonymkode: e72bf...5c0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar. 

det er det jeg har tenkt, at det er andre som trenger mer hjelp enn meg. Bare veldig uvant. Har vel aldri vært så syk før tror jeg😅 
testet meg flere ganger, men ikke covid denne gangen. 
vanskelig å ikke bruke stemmen noe særlig. Kan absolutt bli flinkere til å ta en Paracet. Tenker at det bare hjelpe mot hodepine, men det gjør det jo ikke. 

Skrevet
tøydokka skrev (15 minutter siden):

Nei, halsbetennelse skyldes nesten alltid virus. Veldig sjeldent bakterielt. Antibiotika virker ikke på virusinfeksjoner, så det er lite en lege kan hjelpe med. Du har ikke feber og føler deg ok bortsett fra veldig vondt i halsen. Dette er klassisk halsbetennelse, vondt og plagsomt, men ikke farlig. Om noen dager er du mye bedre.

Dette er direkte feil. Halsbetennelse skyldes ofte en bakteriell infeksjon, gjerne forårsaket av streptokokk A. Det er ikke utenkelig at trådstarter har pådratt seg en bakteriell halsbetennelse i etterkant av en forkjølelse/virusinfeksjon. En kjapp CRP-test hos fastlegen kan påvise eller utelukke dette. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tilbakestående skrev (5 timer siden):

Dette er direkte feil. Halsbetennelse skyldes ofte en bakteriell infeksjon, gjerne forårsaket av streptokokk A. Det er ikke utenkelig at trådstarter har pådratt seg en bakteriell halsbetennelse i etterkant av en forkjølelse/virusinfeksjon. En kjapp CRP-test hos fastlegen kan påvise eller utelukke dette. 

Helt riktig! Du bør ikke komme med feilinformasjon, Tøydokka!

Anonymkode: f54c3...e88

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Streptokokker tenker jeg. Da må du ha antibiotika. Kontakt legevakt i dag eller fastlege i morgen.

Streptokokker er vondt og sår hals gjør noe med stemmen min uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det likt, det var halsbetennelse. Min gikk over av seg selv uten antibiotika. Du kan ta en tur til legen for å sjekke om det er bakterier.

Anonymkode: c65d9...9c6

Skrevet
tøydokka skrev (6 timer siden):

Man må ikke ha feber eller dårlig allmenntilstand for å ha streptokokker i halsen. Jeg får aldri feber av en eller annen merkelig grunn. Allikevel har jeg hatt crp på godt over 300. 

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (12 minutter siden):

Streptokokker tenker jeg. Da må du ha antibiotika. Kontakt legevakt i dag eller fastlege i morgen.

Streptokokker er vondt og sår hals gjør noe med stemmen min uansett.

Nei, man må ikke ha antibiotika for streptokokker. Spesielt ikke når man er på bedringens vei.

Anonymkode: 33015...d68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Helt riktig! Du bør ikke komme med feilinformasjon, Tøydokka!

Anonymkode: f54c3...e88

Nja, så veldig feil er det ikke slik TS beskriver situasjonen sin. 

Anonymkode: 7c847...2eb

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å få streptokokker uten mandler vel? Og nå på morgenen for eksempel, så er det ikke smertefullt. Men etter en dag med prating, hosting og irritasjon i halsen gjør det greit vondt. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...