AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Har en jente på snart 5 som legges rundt kl.19:30. Fra den tid går det vanligvis 2 timer innen hun sovner. Slik har det vært ganske lenge. Hun sier ofte at hun ikke er trøtt når hun legges og ligger ofte og tuller , prøver å stå opp for å leke osv. på tross av gjentatte beskjeder om å ligge stille og lukke øynene. Hun vekkes vanligvis kl.07:45 og sovner altså ikke før rundt 21:30. Kan det rett og slett være at hun sover for lenge om morgenen? Enkelte dager har far levert henne tidligere i barnehagen og hun har da stått opp rundt kl.06:30. Men likevel sovner hun sent. Ikke så sent som 21-tiden men gjerne litt før 21. Hvor mange timers søvn har din 5-åring og hvor når på kvelden sovner de? Hvor lang tid bruker dere på å få han/henne til å sove? Anonymkode: 88094...848
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Legger seg ca 19.30 og sover vel til rundt 06.30.. Sånn ca Anonymkode: 4a1c2...3c5 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har en jente på snart 5 som legges rundt kl.19:30. Fra den tid går det vanligvis 2 timer innen hun sovner. Slik har det vært ganske lenge. Hun sier ofte at hun ikke er trøtt når hun legges og ligger ofte og tuller , prøver å stå opp for å leke osv. på tross av gjentatte beskjeder om å ligge stille og lukke øynene. Hun vekkes vanligvis kl.07:45 og sovner altså ikke før rundt 21:30. Kan det rett og slett være at hun sover for lenge om morgenen? Enkelte dager har far levert henne tidligere i barnehagen og hun har da stått opp rundt kl.06:30. Men likevel sovner hun sent. Ikke så sent som 21-tiden men gjerne litt før 21. Hvor mange timers søvn har din 5-åring og hvor når på kvelden sovner de? Hvor lang tid bruker dere på å få han/henne til å sove? Anonymkode: 88094...848 Lurer på det samme! Vi har akkurat samme situasjon her med vår 5-åring! Helt merkelig.. litt trøtt om mårran, men blid som ei lerke gjennom dagen. Skjønner ikke dette jeg… Anonymkode: cbd29...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 Hun må ha 12, 13 timer. Hun kan ikke vekkes، da det er umulig. Samtidig vil hun ikke legge seg. Men fungerer likevel godt om dagen dersom hun har fått 10 /11 timer.. Anonymkode: 941b8...539 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har en jente på snart 5 som legges rundt kl.19:30. Fra den tid går det vanligvis 2 timer innen hun sovner. Slik har det vært ganske lenge. Hun sier ofte at hun ikke er trøtt når hun legges og ligger ofte og tuller , prøver å stå opp for å leke osv. på tross av gjentatte beskjeder om å ligge stille og lukke øynene. Hun vekkes vanligvis kl.07:45 og sovner altså ikke før rundt 21:30. Kan det rett og slett være at hun sover for lenge om morgenen? Enkelte dager har far levert henne tidligere i barnehagen og hun har da stått opp rundt kl.06:30. Men likevel sovner hun sent. Ikke så sent som 21-tiden men gjerne litt før 21. Hvor mange timers søvn har din 5-åring og hvor når på kvelden sovner de? Hvor lang tid bruker dere på å få han/henne til å sove? Anonymkode: 88094...848 Jeg tenker umiddelbart at når dere må vekke henne på morgenen så sovner hun for sent på kvelden. Altså at det har blitt en ond spiral. Vekk henne noen uker konsekvent kl 7-7.30, (evt enda tidligere noen dager for å få henne skikkelig trøtt på kvelden), så vil jeg tro hun kommer til å sovne fortere og tidligere på kvelden. Jeg har alltid tenkt at barn som våknet av seg selv hver morgen får nok søvn (som regel), mens barn som må vekkes får for lite, de skulke gjerne sovet lenger. Selvfølgelig ingen regel uten unntak😊 Anonymkode: 64ac3...0ec 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har en jente på snart 5 som legges rundt kl.19:30. Fra den tid går det vanligvis 2 timer innen hun sovner. Slik har det vært ganske lenge. Hun sier ofte at hun ikke er trøtt når hun legges og ligger ofte og tuller , prøver å stå opp for å leke osv. på tross av gjentatte beskjeder om å ligge stille og lukke øynene. Hun vekkes vanligvis kl.07:45 og sovner altså ikke før rundt 21:30. Kan det rett og slett være at hun sover for lenge om morgenen? Enkelte dager har far levert henne tidligere i barnehagen og hun har da stått opp rundt kl.06:30. Men likevel sovner hun sent. Ikke så sent som 21-tiden men gjerne litt før 21. Hvor mange timers søvn har din 5-åring og hvor når på kvelden sovner de? Hvor lang tid bruker dere på å få han/henne til å sove? Anonymkode: 88094...848 Høres helt likt ut som hos oss dette. Hun nærmer seg nå 6 år vi har siste halve året innsett at vi ikke kan legge henne kl 1930 lengre. Da er hun rett og slett bare ikke trøtt nok og det er vondt for henne og ligge så lenge i sengen uten å få sove. Så vi har begynt utsette leggingen en time. Hun er da i seng senest kl 21 og sovner rundt 2130. Står opp mellom 07-0730 hver morgen. De dagene hun dår sove lengre enn dette. Feks til k 08 eller 0830 (som i helgene), da sovner hun ikke før kl 22-2230 til kvelden igjen. Hun er alltid frisk og opplagt hele dagen etterpå, så det betyr at hun trenger maks 10 timers søvn. Som jo er helt normalt. Regner med at de som legger 5-åringene sine 19-1930 er de samme som må opp rundt om morgenen..? Men nå har jo barn litt ulikt behov for søvn da. Men leser at alt mellom 8-11 timers søvn for 5 åring er normalt. Anonymkode: fd783...30f 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 Har ei som nettopp har blitt fire, så var kanskje ikke meg du spurte, men situasjonen forøvrig er ganske lik, så svarer likevel. Hun sover stort sett 9,5-10,5 timer. På en god dag har hun sovna kl 21, da blir det 10 timer. Hun er litt trøtt om morgenen, men ellers i god form resten av dagen. Litt hipp som happ om vi vekker på hverdager, men i helg våkner hun som regel mellom kl 7 og 7.45, så tror hun får nok søvn? Legging tar 1-2t. Anonymkode: 43c7e...d40 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 Min 5-åring legger seg 20.30 og sover til 07.30-08.00. Sovner stort sett med en gang. Sover altså 11-11,5 timer per natt. Anonymkode: 72539...712 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 19-19:30, opp kl.6. Opplever at det er nok søvn for han. Anonymkode: 3fc3d...1db 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #10 Skrevet 8. januar 2023 Takk for svar. Da ser jeg jo at det er andre som sliter med det samme Det å bruke 2 timer minst på legging hver bidige kveld synes jeg er et større problem enn det at hun sovner sent. Hun nekter helt å ligge stille i sengen om vi foreldre sier at det er tid for å sove. Da står hun opp av sengen og kommer opp i stua igjen og igjen. Både jeg og far er ganske på felgen nå av å bruke hele kvelden på legging. Vi har også en 1-åring, men han legger seg 18:30 og sovner heldigvis raskt, men våkner ofte på natt og er de vanskelig å roe. Så det går i legging fra tidlig kveld til langt utpå natt Noen som har en vellykket leggerutine for barn i 4-5 årsalderen som de vil dele? Tar i mot andre innspill også på hva vi kanskje gjør feil eller kan prøve..Jenta er veldig sta og viljesterk og det er vanskelig å få henne til å gjøre det vi ber om. TS Anonymkode: 88094...848
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #11 Skrevet 8. januar 2023 12-13 timer her og Anonymkode: f55cf...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #12 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Da ser jeg jo at det er andre som sliter med det samme Det å bruke 2 timer minst på legging hver bidige kveld synes jeg er et større problem enn det at hun sovner sent. Hun nekter helt å ligge stille i sengen om vi foreldre sier at det er tid for å sove. Da står hun opp av sengen og kommer opp i stua igjen og igjen. Både jeg og far er ganske på felgen nå av å bruke hele kvelden på legging. Vi har også en 1-åring, men han legger seg 18:30 og sovner heldigvis raskt, men våkner ofte på natt og er de vanskelig å roe. Så det går i legging fra tidlig kveld til langt utpå natt Noen som har en vellykket leggerutine for barn i 4-5 årsalderen som de vil dele? Tar i mot andre innspill også på hva vi kanskje gjør feil eller kan prøve..Jenta er veldig sta og viljesterk og det er vanskelig å få henne til å gjøre det vi ber om. TS Anonymkode: 88094...848 De fleste 4-5 åringer er sta og viljesterk. Er det viktig for dere med kveld sammen så bør dere vekke henne tidligere for å legge tidligere - samme tid hver dag. Hvis det er praktisk at hun sover til nærmere åtte så bør dere justere leggetid til et tidspunkt hun begynner å bli trøtt, feks 20:30? Det er kjipt for alle parter at kveldene blir som det du beskriver. Leggerutine her er kvelds en time før legging, tannpuss og pysj. Leser bok i 10-20min i stuen, før vi går på rommet. Vår trenger at vi sitter der, så da gjør vi det. Ingen prat, han kan mase litt men vi gjentar «dette kan vi snakke om i morgen, nå må du sove». Sovner som regel innen 10-min. Anonymkode: 3fc3d...1db 1
Embla Othea Skrevet 8. januar 2023 #13 Skrevet 8. januar 2023 Jeg sov ca. 10 timer da jeg var 5 år gammel. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #14 Skrevet 8. januar 2023 Min 4.5åring sover ca 10 eller 11 timer. Legger seg rundt 8, halv 9 Anonymkode: f8180...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #15 Skrevet 8. januar 2023 Legges 19:30-19:45. Sovner mellom 20-20:30. Står opp 06:30-07:00. Anonymkode: 81bb2...383 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #16 Skrevet 8. januar 2023 Siden oppvåkning er så seint så er 19.30 for tidlig å legge seg. Dere forventer jo da at barnet på 5 år skal sove i 12 timer, noe som ikke er normalt. Min på snart 6 sover litt under 11 timer. Anonymkode: 57718...801
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #17 Skrevet 8. januar 2023 Legger seg 19.30 og våken 05.30. Hun har samme rytme i helgene. Legger seg frivillig og står opp på egen hånd. Ville vekket barnet tidligere med tanke på skoletid osv. Anonymkode: fde29...a81 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #18 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar. Da ser jeg jo at det er andre som sliter med det samme Det å bruke 2 timer minst på legging hver bidige kveld synes jeg er et større problem enn det at hun sovner sent. Hun nekter helt å ligge stille i sengen om vi foreldre sier at det er tid for å sove. Da står hun opp av sengen og kommer opp i stua igjen og igjen. Både jeg og far er ganske på felgen nå av å bruke hele kvelden på legging. Vi har også en 1-åring, men han legger seg 18:30 og sovner heldigvis raskt, men våkner ofte på natt og er de vanskelig å roe. Så det går i legging fra tidlig kveld til langt utpå natt Noen som har en vellykket leggerutine for barn i 4-5 årsalderen som de vil dele? Tar i mot andre innspill også på hva vi kanskje gjør feil eller kan prøve..Jenta er veldig sta og viljesterk og det er vanskelig å få henne til å gjøre det vi ber om. TS Anonymkode: 88094...848 Jeg ville gjort deres vanlige leggerutine (kveldsmat, stell, bok/sang), også sagt «god natt», nå er det natt, nå skal hun legge seg å sove. Kommer hun ut igjen, ville jeg bare konsekvent fulgt tilbake og gjort minst mulig ut av det. Gjøre det kjedelig for henne å stå opp. Etter noen dager, slutter hun forhåpentligvis å gå ut av rommet og legger seg for å sove. Anonymkode: 72539...712 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #19 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar. Da ser jeg jo at det er andre som sliter med det samme Det å bruke 2 timer minst på legging hver bidige kveld synes jeg er et større problem enn det at hun sovner sent. Hun nekter helt å ligge stille i sengen om vi foreldre sier at det er tid for å sove. Da står hun opp av sengen og kommer opp i stua igjen og igjen. Både jeg og far er ganske på felgen nå av å bruke hele kvelden på legging. Vi har også en 1-åring, men han legger seg 18:30 og sovner heldigvis raskt, men våkner ofte på natt og er de vanskelig å roe. Så det går i legging fra tidlig kveld til langt utpå natt Noen som har en vellykket leggerutine for barn i 4-5 årsalderen som de vil dele? Tar i mot andre innspill også på hva vi kanskje gjør feil eller kan prøve..Jenta er veldig sta og viljesterk og det er vanskelig å få henne til å gjøre det vi ber om. TS Anonymkode: 88094...848 Forsøk legging seinere. Skal hun opp 07.45 forsøker dere legging 20.30. leggingen må bli positiv med lesing på sengen. Skjerm av i god tid før legging, dempet lys, rolig lek gjerne med avslappende musikk. I perioder kan det være lurt å bruke belønningsskjema hvor hun får stjerne når det ikke er tøys og feks ekstra lørdagsgodt når hun har fått 5 stjerner. NB: belønningsskjema må ikke bli om til straff med fokus på at "nå får du ikke stjerne om du ikke er rolig". Si "kom ann, i kveld klarer vi å få stjerne det vet jeg" med første påminner sier man det samme. Etter dette slutter man å nevne stjernene hvis en ser det ikke blir. Stjerneskjema kan vare brukes om de klarer å få stjerne 2 av 3 ganger hvis ikke får det motsatt effekt. Anonymkode: 57718...801 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #20 Skrevet 8. januar 2023 Sovner 20.00 og opp 06.30, så 10.5 time og dette er nok👌 Anonymkode: c6bd6...49a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå