AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Jeg har gått til psykolog i 13 år, er ufør grunnet psyken. På fredag måtte jeg ta med meg min nevø på 12 uker akutt og uplanlagt til psykologen på grunn av en krise. Jeg tok et fint bilde av han på venterommet og tenkte "dette kan jeg legge ut på insta story". Men jeg endte opp med å ikke gjøre det, fordi du så DPS skiltet i bakgrunnen ganske tydelig og venterommet er ganske gjenkjennelig. Folk ville vite hvor jeg er, så derfor postet jeg det ikke. På instagram så har jeg "utvidet" familie/slekt, gamle kollegaer, bekjente fra skole(r) og livet generelt. Flere upersonlige bekjentskap men bare folk jeg kjenner/kjente før. Jeg har fortalt min nærmeste familie og til min nærmeste venninne at jeg går til psykolog. Har også fortalt et par folk her og der som har tatt opp temaet først og det har falt inn naturlig å dele, så jeg skjuler det ikke sånn sett. Jeg endte opp med å ikke poste det på insta story som sagt. Det er fordi jeg føler jeg er ubetydelig, uinteressant og bare luft for alle som så vidt husker at jeg eksisterer. Jeg er et menneske uten noen form for verdi. Derfor har jeg aldri lagt ut om meg selv og mitt liv på sosiale medier noen gang. Jeg forteller heller ikke ting stort eller smått i livet til folk i livet , det er et problem jeg har at jeg holder alle på avstand og er så alene om alt. Har bare lagt ut tilfeldige selfies uten kontekst en sjelden gang, typ maks 5 ganger i året av meg selv. Resten er tilfeldige bilder av dyrene mine og tantebarn. Legger bare ut på stories fordi det er ikke permanent, selve profilen er tom og skjult/stengt. Jeg har aldri lagt ut om ferier, feiringer, opplevelser eller ting som skjer i livet, heller ikke hverdagslige ting. Det er der hodet mitt er og hvorfor jeg ikke legger ut om meg selv på some. Bare for å forklare litt. Så nå tenker jeg, hvorfor ikke bare gjøre det! Dette er nytt og ikke likt meg, så hvorfor ikke. De fleste vil vell ikke se at vi er DPS en gang... men nå tenker jeg å til og med skrive at han er med til psykologen, på en fleipete måte eller noe. Han skal være med meg på mandag også. Er det innafor for en voksen 34 år gammel kvinne å dele at hun går til psykolog på instagram/some? Eller er det barnslig og noe man ikke gjør? Hva tenker du jeg skal gjøre? Anonymkode: 88533...d2b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Du kan godt dele at du går til psykolog, men drit i å legge ut bilder av barn. Det er ekkelt. Anonymkode: 08aa0...3a2 39 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 7. januar 2023 Du poster ikke bilde av andres barn på nett. Anonymkode: 9649d...be9 41 14
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 1) Du ER uinteressant. De fleste av oss er det, og det er naturlig. 2) Du legger ikke ut bilde av barn, og iallfall ikke andres barn, på some. 3) Det er ikke nødvendig å poste om helseavtalene dine (uansett hva de gjelder) på some. Det er veldig oppmerksomhetssykt. Anonymkode: 1bdb6...1b7 28 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 Ikke legg ut bilde av ungen Anonymkode: 3e51c...d04 8 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 Jeg hadde ikke villet gjøre det, ts. Om du skal gjøre det, så spør foreldrene til babyen om det er ok først. Om du vil slenge på en fleipete kommentar om at babyen er med til psykologen, så tenker jeg at det er det mindre fare ved. Går ikke «de fleste» til psykologen i perioder? Du trenger jo ikke skrive hvorfor du går dit, eller hvor lenge du har gått dit osv? Anonymkode: f02d8...7e7 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 Du må ikke finne på å legge ut dette uten å spørre barnets far og mor!!!! Anonymkode: 9aaf8...7b8 9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 100% privat! Anonymkode: 2ae85...3fa 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 Det er helt greit å dele men ganske personlig. Hva vil du oppnå med å dele det? Folk vil dømme og prate. Enda rarere å ta med seg et barn til behandling så jeg hadde latt være Anonymkode: 39964...1df 4
AllahBallah Skrevet 8. januar 2023 #10 Skrevet 8. januar 2023 Jeg er redd for at du ikke kommer til å få den typen oppmerksomhet du ønsker / håper du skal få. Så blir du bare enda mer deppa. 10
Eva-Lena Skrevet 8. januar 2023 #11 Skrevet 8. januar 2023 Det er ikke flaut å fortelle at du går til psykolog. Bare ikke legg ut bilde av barnet. 10
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #12 Skrevet 8. januar 2023 Du poster ikke bilder av barn i sosiale medier, og spesielt ikke dersom det er noen andre sine barn. Punktum. Barn har rett til å ikke få bilder av seg spredd ut over internett uten deres samtykke, og er lite barn er uansett ikke samtykkekompetent. Hvorvidt du ønsker å dele at du går til psykolog er opp til deg, men du bør merke deg at folk flest syntes slike innlegg er litt «slitsomme». Det fremstår litt som et rop om oppmerksomhet, og mange vil føle seg tvunget til å «like» eller poste noe ala «uffda» eller «❤️». Anonymkode: 6e147...211 10 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #13 Skrevet 8. januar 2023 At man er hos dps er jo like interessant som at du er hos frisøren. Det som vekker engasjement er å skrive en halv historie på FB eller Insta- uten å fortelle alt. Da vil du oppleve kommentarer som "hva skjer?", "går det bra?", "håper det går bra med deg" osv Anonymkode: 9649d...be9 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #14 Skrevet 8. januar 2023 Jeg gikk en periode til psykolog selv, men ville aldri i verden ha lagt ut bildet fra venterommet, med eller uten baby, og fortalt om det. Jeg har en følgerliste på Instagram med sammensetning ca som din. Det er for privat, rett og slett, og ikke noe jeg vil ha ute på sosiale medier. De nærmeste visste, og de visste hvorfor, fordi vi snakket om det ansikt til ansikt. En tekst på sosiale medier vil aldri gjenspeile hele virkeligheten, og man vet aldri hva som i ettertid kan brukes mot en. Om man lurer på om man skal gjøre noe eller om man skal la være, så er det fornuftige oftest å la være. Anonymkode: 5ab05...821 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #15 Skrevet 8. januar 2023 Syns ikke du skal poste bilde at du drar med andres unger til Dps. Det kan oppfattes svært uheldig av barnets foreldre og andre. For meg fremstår det ellers noe sosialt problematisk å poste private helseopplysninger på sosiale mediere, særlig når det gjelder psykiske sykdom. Altså hvorfor ønsker du det? Det er jo ingenting andre har interesse av og er ting som fort bare blir oppfattet negativt og brukt mot deg. Noen ganger kan det nok lønne seg å vurdere hva man selv er best tjent med: være ærlig om at mulig? Eller holde noe for seg selv? Anonymkode: 65f4f...3db 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #16 Skrevet 8. januar 2023 Åpenhet er stort sett en fin ting og det er ingenting i veien for å skrive noe om at du går til psykolog. Men vit at, som flere skriver over, du vil nok ikke nødvendigvis få de reaksjonene du kanskje ønsker deg. Hvorfor opplever du at det er viktig og riktig å publisere dette nå? Det viktigste er kanskje at de som står deg nær vet om oppfølgingen du får? Uansett synes jeg du skal holde deg for god for å publisere bilder av din lille nevø på DPS. Du har vel flere fine bilder av han du kan publisere, gitt at foreldrene samtykker til det. Men det å sette han i en kontekst med deling av bilder du synliggjør DPS er svært unødvendig. Selv om du synes det er et fint bilde, og foreldrene kanskje til og med samtykker til dette. Han er et ungt individ uten samtykkekompetanse. Hva tror du selv han synes er allright om 13-25 år? Anonymkode: cfb52...94d 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #17 Skrevet 8. januar 2023 Hva ble det til? Anonymkode: 94580...5b5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #18 Skrevet 8. januar 2023 For meg hadde det vært altfor privat å legge ut at jeg gikk til psykolog. Men trenger jo nødvendigvis ikke være det for deg. Vi er alle forskjellige. Ikke fordi det å gå til psykolog er noe galt i, men Jeg er nok litt i båsen for de som synes at alle som deler informasjon om sin egen psykiske helse er oppmerksomhetsyk og slitsomme. Jeg tenker at jeg ikke ville at arbeidsgiver, kollegaer, kollegaer av mannen etc skulle sett dette. Greit at de hadde fått visst at jeg sliter, men ikke greit om de tenkte jeg var en av de der som legger ut i det vide og brede om det for å få sympati og oppmerksomhet. Bilder av andres barn er jeg om mulig enda mer skeptisk til. Barnet selv er for liten til å samtykke. Men så er jeg litt farget av at egne barn har beordret meg til å fjerne alt jeg har lagt ut i 15 år og nå som store og voksne barn ikke synes dette er greit. Anonymkode: 8960a...5ee
Raven.Writingdesk Skrevet 8. januar 2023 #19 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har gått til psykolog i 13 år, er ufør grunnet psyken. På fredag måtte jeg ta med meg min nevø på 12 uker akutt og uplanlagt til psykologen på grunn av en krise. Jeg tok et fint bilde av han på venterommet og tenkte "dette kan jeg legge ut på insta story". Men jeg endte opp med å ikke gjøre det, fordi du så DPS skiltet i bakgrunnen ganske tydelig og venterommet er ganske gjenkjennelig. Folk ville vite hvor jeg er, så derfor postet jeg det ikke. På instagram så har jeg "utvidet" familie/slekt, gamle kollegaer, bekjente fra skole(r) og livet generelt. Flere upersonlige bekjentskap men bare folk jeg kjenner/kjente før. Jeg har fortalt min nærmeste familie og til min nærmeste venninne at jeg går til psykolog. Har også fortalt et par folk her og der som har tatt opp temaet først og det har falt inn naturlig å dele, så jeg skjuler det ikke sånn sett. Jeg endte opp med å ikke poste det på insta story som sagt. Det er fordi jeg føler jeg er ubetydelig, uinteressant og bare luft for alle som så vidt husker at jeg eksisterer. Jeg er et menneske uten noen form for verdi. Derfor har jeg aldri lagt ut om meg selv og mitt liv på sosiale medier noen gang. Jeg forteller heller ikke ting stort eller smått i livet til folk i livet , det er et problem jeg har at jeg holder alle på avstand og er så alene om alt. Har bare lagt ut tilfeldige selfies uten kontekst en sjelden gang, typ maks 5 ganger i året av meg selv. Resten er tilfeldige bilder av dyrene mine og tantebarn. Legger bare ut på stories fordi det er ikke permanent, selve profilen er tom og skjult/stengt. Jeg har aldri lagt ut om ferier, feiringer, opplevelser eller ting som skjer i livet, heller ikke hverdagslige ting. Det er der hodet mitt er og hvorfor jeg ikke legger ut om meg selv på some. Bare for å forklare litt. Så nå tenker jeg, hvorfor ikke bare gjøre det! Dette er nytt og ikke likt meg, så hvorfor ikke. De fleste vil vell ikke se at vi er DPS en gang... men nå tenker jeg å til og med skrive at han er med til psykologen, på en fleipete måte eller noe. Han skal være med meg på mandag også. Er det innafor for en voksen 34 år gammel kvinne å dele at hun går til psykolog på instagram/some? Eller er det barnslig og noe man ikke gjør? Hva tenker du jeg skal gjøre? Anonymkode: 88533...d2b NEI! 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #20 Skrevet 8. januar 2023 Hva er poenget? Kan du ikke bare gå til psykologen din, hvorfor har du behov for å annonsere det i sosiale medier? Anonymkode: 87077...a10 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå