AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Hun virker inkompetent. Uten å ta gastroskopi og kun basert på ulike tester (blod, urin osv) hevdet hun at jeg har magesår og ga meg behandling. Leser overalt på nett at gastroskopi må til. Smertene stemmer med symptomene for magesår (h.pylori bakterie) men jeg synes det blit tynt. Jeg har ikke sterke smerter nå, aldri hatt det, men det er noe jeg kjenner, noe er der liksom uten at det er direkte vondt, men hun nekter å henvise meg videre, jeg er redd det er noe langt mer alvorlig enn magesår. Privat/Aleris koster skjorta og er uaktuelt. Kan det være lurt å bytte fastlege? Anonymkode: a1a26...e79 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Da tar du antibiotikaen din slik den er skrevet ut til deg, og går tilbake hvis det ikke virker. Og bytt fastlege, legen din blir sikkert glad for å slippe å ha pasienter som føler seg som eksperter etter å ha spurt google. Å google selv er tross alt bedre enn å stole på legen som har minst 6 års utdannelse. Anonymkode: ddadd...078 15 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da tar du antibiotikaen din slik den er skrevet ut til deg, og går tilbake hvis det ikke virker. Og bytt fastlege, legen din blir sikkert glad for å slippe å ha pasienter som føler seg som eksperter etter å ha spurt google. Å google selv er tross alt bedre enn å stole på legen som har minst 6 års utdannelse. Anonymkode: ddadd...078 Jeg har tatt antibiotika men føler fortsatt noe er der, dvs litt smerter. Det som står på Google er fra blant annet FHI og pålitelige kilder, så ja, jeg stoler på Google. Anonymkode: a1a26...e79
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg har tatt antibiotika men føler fortsatt noe er der, dvs litt smerter. Det som står på Google er fra blant annet FHI og pålitelige kilder, så ja, jeg stoler på Google. Anonymkode: a1a26...e79 Hvor mange år bruker man på legeutdanningen? Den er kanskje bare for syns skyld? Kanskje googlekunnskaper skal bli det nye (eneste) kravet for å jobbe som lege, google er jo tross alt pålitelige kilder. Anonymkode: 1651a...458 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 Dette er helt innafor. Hadde du foretrukket å gå ubehandlet i flere uker i påvente av gastroskopi? https://nhi.no/sykdommer/magetarm/magesekk/test-and-treat/ Anonymkode: 1f26c...c08 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 Det er ikke magekatar hun tenker på da? Det kan vende tilbake eller bli kronisk. Har hatt det flere ganger og er ganske ubehagligt. Anonymkode: 36b8a...c26 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har tatt antibiotika men føler fortsatt noe er der, dvs litt smerter. Det som står på Google er fra blant annet FHI og pålitelige kilder, så ja, jeg stoler på Google. Anonymkode: a1a26...e79 Er det lenge siden? Er det en mulighet at bakterien er død, men at såret fortsatt trenger litt tid til å gro? Du kan spørre legen din. Anonymkode: ddadd...078 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er helt innafor. Hadde du foretrukket å gå ubehandlet i flere uker i påvente av gastroskopi? https://nhi.no/sykdommer/magetarm/magesekk/test-and-treat/ Anonymkode: 1f26c...c08 Nei, men smertene er ikke helt borte. Det kan være noe annet alvorlig, en cyste som trykker på magesekken eller noe. Jeg vil ikke dø bare fordi hun ikke vil henvise meg. Å ikke se inni magesekken kan aldri gjøre de 100% sikker på diagnose. Anonymkode: a1a26...e79
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det lenge siden? Er det en mulighet at bakterien er død, men at såret fortsatt trenger litt tid til å gro? Du kan spørre legen din. Anonymkode: ddadd...078 Nei, det er en måned siden. Anonymkode: a1a26...e79
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 Leger kan ikke alt eller vet alt, men de vet jo mer om sykdom enn folk flest som googler symptomer. Å google gir aldri noe godt svar på hva man feiler, da man alltid får opp noe alvorlig uansett hva man googler. Ulike tester og undersøkelser koster penger, bruker av tiden til spesialister og spiser av ressurser som skal brukes på pasienter som trenger det. Leger bruker sin kompetanse og erfaring til å diagnostisere pasientene, og går for det som er mest vanlig eller logisk. Hvis legen mener prøvene og symptomene tyder på magesår, så er det mest sannsynlig det du har. Ta medisinen din som foreskrevet, og kontakt legen igjen om du ikke blir bedre. Da kan legen forske videre på andre alternativer. Det er sånn det fungerer. Hvis du skal få tatt gastroskopi bare fordi du mener å feile noe annet, må du gå til privat lege og betale for det selv, det er helt fair så du ikke bruker av fellesskapets knappe ressurser på en diagnose du har satt selv på grunnlag av googlesøk. Anonymkode: d7987...0b1 3 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 Jeg googlet diagnostisering av magesår, og svaret jeg fikk var at "gastroskopi er den sikreste måten å påvise et magesår". Merk at det står sikreste. Det står IKKE at det er den eneste måten. Magesår er blitt diagnostisert i årevis, også før gastroskopi ble en vanlig undersøkelse. Hvis du i tillegg hadde lest ørlitegranne mer på de kvalitetssikrede nettsidene, som f.eks helsenorge.no ville du sett at magesår forårsaket av helicobacter pylori kan påvises via enkle tester, herunder blodprøve, pusteprøve eller avføringsprøve. Her er altså ikke gastroskopi nødvendig. Husk at fastlegene for det første har mer kompetanse enn deg. Husk også at det er viktig at hypokondere ikke beslaglegger kapasiteten til det offentlige helsevesenet unødvendig mye og at friske folk tar unødvendige undersøkelser. Anonymkode: 21c81...e62 9 7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, men smertene er ikke helt borte. Det kan være noe annet alvorlig, en cyste som trykker på magesekken eller noe. Jeg vil ikke dø bare fordi hun ikke vil henvise meg. Å ikke se inni magesekken kan aldri gjøre de 100% sikker på diagnose. Anonymkode: a1a26...e79 Å se inni magesekken kan heller ikke gi en 100% sikker diagnose. Det er fullt mulig med både falsk positiv og falsk negativt prøveresultat ved alle tester og undersøkelser. Hvis du leser linken i innlegget du svarte på så står det: Internasjonal forskning har vist at veier man fordeler og ulemper opp mot hverandre, så er det bedre å behandle uten diagnose enn å vente til gastroskopi er gjort. Legen din gjør ikke feil. Anonymkode: d7987...0b1 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #14 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei, men smertene er ikke helt borte. Det kan være noe annet alvorlig, en cyste som trykker på magesekken eller noe. Jeg vil ikke dø bare fordi hun ikke vil henvise meg. Å ikke se inni magesekken kan aldri gjøre de 100% sikker på diagnose. Anonymkode: a1a26...e79 Du må roe med femti hakk. Du skriver jo her at du har tilnærmet ingen plager. Dersom det feilte deg noe alvorlig hadde kroppen din sagt fra. Når du opplever at smertene nesten er borte etter antibiotikabehandlingen så tilsier det at behandlingen (og diagnosen) var korrekt og at du straks er frisk. Gi nå kroppen din tid til å reparere seg, og så ordner alt seg. Dersom du senere skulle oppleve tilbakefall eller andre plagsomme symptomer så oppsøker du fastlegen igjen. Det er ikke mer å bekymre seg for. Snakk eventuelt med fastlegen din om henvisning til psykolog for å få bukt med angsten og katastrofetankene dine. Anonymkode: d1ac8...13d 5 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #15 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvor mange år bruker man på legeutdanningen? Den er kanskje bare for syns skyld? Kanskje googlekunnskaper skal bli det nye (eneste) kravet for å jobbe som lege, google er jo tross alt pålitelige kilder. Anonymkode: 1651a...458 Mannen min tenkte som deg. Men jeg har hatt flere uheldige erfaringer med helsevesenet (ene gangen ble jeg sendt hjem av en sykepleier på legevakta som var svært nedlatende, noen timer etterpå lå jeg på sykehuset og ble hasteoperert. Hadde store indre blødninger. Kunne skrevet om mange andre uheldige tilfeller jeg har opplevd også). Jeg tar ikke det legen sier for god fisk sånn uten videre. Mannen min syntes vel tidligere jeg var litt hysterisk og overdrev, det var tross alt legene som kunne dette. Men etter flere legerunder med det yngste barnet vårt hvor flere leger mente alt var helt fint, hvor vi sto på videre for å finne ut av hva det var, er han nok noe mer skeptisk til helsepersonell han også. Barnet vårt hadde ikke en alvorlig sykdom, men en noe mer «usynlig» sykdom så ga relativt store plager. Etter 20 måneder fant en barnelege endelig ut av hva som plaget barnet vårt, og vi fikk et mye mer fornøyd barn etter oppstart av medisiner. Jeg er ikke alltid skeptisk til leger, som oftest tenker jeg de har rett. Men har jeg en magefølelse på at de går glipp av noe/tar feil, så pusher jeg på videre. Anonymkode: d5905...a47 2
Grüner Skrevet 8. januar 2023 #16 Skrevet 8. januar 2023 Unødvendig testing tar opp unødvendige ressurser og er et problem i helsevesenet. Magesår kan skyldes bakterieinfeksjon, som kan påvises gjennom en blodprøve, og hvis den er påvist i dine blodprøver er det jo bortkastet å rekvirere gastroskopi for det! 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #17 Skrevet 8. januar 2023 Min fastlege gjorde det også sånn med mistanke om magesår. Altså medikamentbehandling først. (Jeg var bare glad til, for jeg hadde ikke så innmari lyst på gastroskopi). Da medisinene ikke virket og jeg fikk store smerter, ble jeg henvist videre uten problem. Kan du ikke ta kuren ut først og se hvordan du føler deg? Anonymkode: 43531...0e6 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #18 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Min fastlege gjorde det også sånn med mistanke om magesår. Altså medikamentbehandling først. (Jeg var bare glad til, for jeg hadde ikke så innmari lyst på gastroskopi). Da medisinene ikke virket og jeg fikk store smerter, ble jeg henvist videre uten problem. Kan du ikke ta kuren ut først og se hvordan du føler deg? Anonymkode: 43531...0e6 Hva skjedde etter henvisning? Ble du frisk eller viste seg det var noe annet? Anonymkode: a1a26...e79
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #19 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, men smertene er ikke helt borte. Det kan være noe annet alvorlig, en cyste som trykker på magesekken eller noe. Jeg vil ikke dø bare fordi hun ikke vil henvise meg. Å ikke se inni magesekken kan aldri gjøre de 100% sikker på diagnose. Anonymkode: a1a26...e79 Høres ut som helseangst slik du krisemaksimerer. Stol på legen din og dropp Google neste gang. Anonymkode: b1a77...a7b 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #20 Skrevet 8. januar 2023 Og her sitter jeg og og er glad for at jeg slipper å ta gastroskopi i mitt liv igjen, det er en grusom undersøkelsesmetode. Vær glad du slipper. Skift lege om du må, har selv hatt leger som har googlet rett foran meg. Men ikke hig etter gastroskopi. Anonymkode: 87774...a7b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå