Gå til innhold

Å spy på kjølesenter o.l

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har den siste måneden slitt veldig med angst for oppkast... Det er så mange som er syke for tiden. 
Problemet mitt tror jeg ikke er oppkasten i seg selv, men at jeg skal kaste opp i folkemengder, da gjerne innendørs på kjøpesenter, på buss, på en restaurant, på jobb eller lignende. Nå har jeg det i bakhodet til enhver tid så snart jeg er utenfor døren av eget hjem..

Hva i all verden gjør man i en sånn situasjon om det ender med at man spyr på gulvet? Skal jeg bare stå der å håpe at noen hjelper? Skal jeg rømme fra stedet? Skal jeg lete etter papir for å få tørket det opp? Jeg aner ikke.... 

Anonymkode: cfd1b...846

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1646406-%C3%A5-spy-p%C3%A5-kj%C3%B8lesenter-ol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser du ofte folk som spyr på kjøpesenter? De fleste oppegående mennesker klarer å karre seg til et toalett, eller i det minste en søppelbøtte før de må spy. Du gjør vel det hjemme også? 

Man merker som regel også at man er syk før man begynner å kaste opp og da holder man seg hjemme. 

• Liker 6

Jeg blir, og har alltid blitt, lett kvalm av å kjøre bil, buss, tog, båt og fly, så har kastet opp på de fleste steder, men aldri på gulvet. De fleste gangene man må kaste opp, har man noen sekunder før det faktisk kommer noe, så da er det bare å lete etter beste stedet å gjøre sitt.

Har stått å spydd i ei søppelkasse som bare hadde åpning på sidene, og det var meget kleint… Men må man, så må man.

På turer, og generelt hvor du har veske/sekk med deg, ta med en pose. Gjerne sånn svart hundebæsjepose. Liten og snedig om uhellet er ute. Og en minipakke med våtservietter feks.

• Liker 3
AnonymBruker
Blizz1 skrev (1 minutt siden):

Ser du ofte folk som spyr på kjøpesenter? De fleste oppegående mennesker klarer å karre seg til et toalett, eller i det minste en søppelbøtte før de må spy. Du gjør vel det hjemme også? 

Man merker som regel også at man er syk før man begynner å kaste opp og da holder man seg hjemme. 

Den siste tiden har jeg faktisk opplevd 3 tilfeller. To i offentligheten, dog ute, og en midt inne på Oslo S... 

Annonse

AnonymBruker

Jeg blir lett kvalm og får angst for å kaste opp foran andre/offentlig.

Det som pleier å hjelpe for meg er å ha med pose, og å fortelle de jeg er med at jeg er kvalm og redd for å kaste opp. Da er man flere som er klar over det og det blir ikke like rart hvis det skulle skje. 

Dette gjør stort sett alltid at kvalmen roer seg, og jeg har bare kastet opp foran noen én gang. Da sa jeg ikke ifra først og det ble litt rart. Men man overlever.

Anonymkode: 855e8...05c

• Liker 1
AnonymBruker

Med mindre du er 2 år gammel er det vel ikke sånn at oppkast kommer helt uten forvarsel...

Hvis du kjenner at du blir kvalm, så går du til nærmeste toalett, eller går ut. Problem løst. Så får du heller regne med at det blir noen ekstra slike turer hvis du ofte føler deg kvalm uten at det ender med oppkast. 

Anonymkode: 7aaa8...0bf

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Med mindre du er 2 år gammel er det vel ikke sånn at oppkast kommer helt uten forvarsel...

Hvis du kjenner at du blir kvalm, så går du til nærmeste toalett, eller går ut. Problem løst. Så får du heller regne med at det blir noen ekstra slike turer hvis du ofte føler deg kvalm uten at det ender med oppkast. 

Du har åpenbart aldri hatt angst.

Er det ille nok så kan man være kvalm store deler av dagen. Man kan ikke kaste opp hver gang man blir kvalm og det hjelper ikke å gå på toalettet når kvalmen kommer tilbake med en gang man går ut igjen. 

Dessuten gjør det vondt verre å gi etter for angsten, så det beste er å finne måter å stå i det uten at det blir for ille.

Anonymkode: 855e8...05c

Gjest AprilRyan

Det er ikke så sannsynlig at det skjer, men så nylig at noen spydde og da kom det en dame og hjalp dem. Når jeg gikk forbi senere så var det noen som vasket det opp.

Jeg antar at de opplever litt av hvert på et kjøpesenter, så det hadde nok ordnet seg :) Hva man skulle gjort hadde også kommet an på flere ting. Om man hadde vært veldig syk så hadde nok fokuset vært på å komme seg hjem, men det hadde nok blitt oppdaget ganske kjapt uansett.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hæ??? 

Anonymkode: a3028...7ec

Vedkommende lurte på om jeg så slikt ofte. Har sett det tre ganger på en måned.. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har angst, og sliter av den grunn med kvalme nesten så snart jeg går ut av huset.. det betyr ikke at jeg kaster opp likevel, men er bekymret for hva som skal skje om jeg får omgangssyke, for da kan jeg forveksle det med kvalmen jeg har når jeg har angst, og ikke rekker fram… 

• Hjerte 2
AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vedkommende lurte på om jeg så slikt ofte. Har sett det tre ganger på en måned.. 

Jeg har angst, og sliter av den grunn med kvalme nesten så snart jeg går ut av huset.. det betyr ikke at jeg kaster opp likevel, men er bekymret for hva som skal skje om jeg får omgangssyke, for da kan jeg forveksle det med kvalmen jeg har når jeg har angst, og ikke rekker fram… 

Men hvor? Var de barn? Høres utrolig merkelig ut 😩 

Annonse

AnonymBruker

Slitt med samme type angst  i mange år, troe det har handle flest om å miste kontrollen og at det blir mye ståhei. Så hadde ofte med pose i veska, samt tygget tyggis (følte det hjalp). Så fikk jeg en kronisk sykdom som sagt meg helt ut av spill, hvor jeg slet utrolig mye med kvalmen Så nå har den angsten forsvunnet fordi jeg har så mye annet kroppslig og har måttet ta det helt med ro, måtte slutte o jobben min også. Så da har hverdagstresset også senket seg,  noe som  også trigger den angsten jeg hadde. Men når jeg slet skikkelig med det så hadde jeg med pose og tygget tyggis, prøvde å gjennomføre avtaler etc selvom det trigget angsten min, prøvde å ikke la angsten ta helt overhånd. Det er jo sjeldent man kaster opp og mer sjeldent at det skulle skje offentlig. Samt den det å få omgangssyke -så har du gjerne litt tid til å skjønne at du e ri ferd med å måtte spy, man han jo gjerne en form for symptomer på forhånd. Lykke til -vet hvor lammende den angsten kan være🙏🏻

Anonymkode: 01127...368

• Liker 1
AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

Den siste tiden har jeg faktisk opplevd 3 tilfeller. To i offentligheten, dog ute, og en midt inne på Oslo S... 

Nå fikk jeg et akutt behov for å isolere meg hjemme de neste månedene. :overrasket:

Anonymkode: ac840...105

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvor? Var de barn? Høres utrolig merkelig ut 😩 

Ute. De var unge voksne / voksne. 
jeg vet ikke.. omgangssyken kan komme veldig brått på. Det er min opplevelse av det iallfall 

Annonse
AnonymBruker

Det dummeste du gjør er å begynne med slike tryggingstrategier , som å tygge tyggis,eller ha med pose overalt. Du må lære å stå i angsten , tenke "skjer det,så skjer det" og ta det derfra hva du skal gjøre hviiis det skjer (noe som er svært liten sjans for)

Gikk på 4dagers intensivkurs mot sosial fobi sammen med ei som hadde det sånn,hun ble kurert for å ha med poser og planlegge alt rundt i tilfelle oppkast:)

Anonymkode: 609ce...64b

• Liker 3
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om du har angst som gjør at du konstant er kvalm når du må forlate boligen så kan det kanskje være lurt å alltid ha med en pose i lommen, for selv om du kjenner deg konstant kvalm så vil du rekke å dra frem posen når du kjenner at du må spy.

Så får du jobbe med angsten sammen med noen som er ekspert på området, for å jobbe med å ta tilbake livet ditt.

• Liker 1

Dette er jo angsten som gjør det kvalm... ikke noe i kroppen...altså ikke omgangssyke... matforgiftning etc..

Om du får eks omgangssyke vil du kjenne dette på kroppen...og du vil ikke bare plutselig bli kvalm å kaste opp.

Og jo mer du tenker på dette jo verre vil det bli... Jeg har en sykdom som gjør at jeg kan kaste opp ofte..jeg har kastet opp utenfor restauranten på Liseberg...i en karusell på Liseberg... På sikker 50 forskjellige doer...bilen etc...men jeg kjenner det alltid.

Så du er nok mer redd for å kaste opp midt i folkemengden eller på steder en selve oppkast...men om du skulle kaste opp så går det bra...:) Du får heller tenke slik...det vil alltid komme noen å vaske opp..og uhell skjer 

Det du ser folk kaster opp ute kan være noe de har spist, alkohol, rus, sykdom etc 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...