Gå til innhold

Hvordan snakke med barn om bildetaking av egen kropp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Føler meg litt ute på bærtur, og vet ikke helt hvordan vi skal snakke om dette.. Fant nettopp ut at barnet vårt (7 år) har tatt bilder av underlivet sitt med mobilen sin (gammel mobil uten tilgang til internett, ei heller sim, forlater aldri hjemmet). Husker selv at jeg i den alderen kunne ta sånne bilder selv med kamera/mobil da jeg var yngre og i utforskingsfasen, men i og med at verden er såpass annerledes nå… Hvordan skal vi snakke med barnet om dette?

Har de siste dagene merket litt endring i humøret (blir fortere sint/irritert), og nå kanskje det gir litt mer mening hvis det er mye tanker om egen kropp o.l?

Ønsker jo ikke å skjenne på barnet, men nå som teknologien er hvor den er, så vet jeg ikke hvordan jeg skal gå frem.. 

Anonymkode: 7e5d9...b6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville snakket om nettvett. Vet at Telenor har en slags nettvettskole som er fin. 

Og spurt om hvorfor. Er barnet nysgjerrig på hvordan ting der nede ser ut. Eller er det noe annet. 

Ville lånt noen bøker om kropp på biblioteket og visst filmer fra NRK om kropp og sex. (De er for barn, og er for å hindre overgrep, husker ikke tittel). 

Anonymkode: f3e52...555

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke si at dere har sett bildet. Bare ta en prat om seksualitet (kjøp gjerne bok som er tilpasset barnets alder og utvikling) og snakk gjerne samtidig om at det er fint å utforske selv og sånt, men hvis man er på internett så kan man treffe på voksne mennesker som later som de er barn, og som kan be om bilder av kroppen for eksempel og at man må si fra til en trygg voksen dersom noen spør etter bilder eller annet. Slike mennesker er gjerne inne på spill osv for barn der de kan chatte. Det er selvsagt også viktig at dere som voksne passer på at et 7 år gammelt barn ikke er på plattformer der det kan ende opp med å kommunisere med fremmede. Snakk gjerne med helsesykepleier i skolen om problemstillingen. 

Anonymkode: 2109f...6eb

• Liker 3
Skrevet

Snakk om kroppen. Snakk om hva hun føler om sin kropp..her er det viktig at ingen ting blir flaut.

Kansje hun tok bilder nedetil for å se..

Som et speil..

Sett dere ned å snakke sammen.. hvorfor hun gjorde og hennes tanker

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...