AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Jeg og samboer vurderer å få et barn til. Dette barnet ble født på høsten, og slik blir ikke bhg-plass et problem. Vet mange "timer" graviditet så de føder på gunstig tidspunkt med tanke på barn, men forrige prøverunde brukte vi 9 måneder, så om vi skal prøve igjen, kan vi vel ikke forvente at vi klarer å time det... Så dere som har fått barn tidlig på året, hvordan har dere løst det? Har dere klart dere greit økonomisk? Jeg regner med ulike folk har funnet ulike løsninger på dette. Vil gjerne høre forskjellige erfaringer. Anonymkode: bdfdd...d5a
Sofakona Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Så lenge barnet ikke blir født i desember får du barnehage plass..selv da kan du søke om plass. Ellers får du kontant støtte
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Ingen av våre barn fikk barnehageplass før de var 18-19 måneder. Vi løste det ved å ta ulønnet permisjon. Og av den årsak har vi heller ikke råd til å få flere barn, i og med at det er temmelig urealistisk å spare opp såpass med penger når man (på toppen av alt annet) har barnehageregning, klær og utstyr osv. for to barn å betale på to gjennomsnittlige inntekter. (og nei, alt kan ikke arves i og med at vinterklærne til eldste passer yngste på sommeren, og vice versa) Anonymkode: c6ecc...173 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 Ubetalt permisjon frem til vi fikk barnehageplass. Kostet oss nesten en halv million Anonymkode: a2072...b84
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 Sofakona skrev (39 minutter siden): Så lenge barnet ikke blir født i desember får du barnehage plass..selv da kan du søke om plass. Ellers får du kontant støtte Mange barnehager har bare opptak i august, og da blir det noen måneder å vente hvis barnet feks blir født jan-mai Anonymkode: 4d4bc...752 1
Lizard Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 (endret) . Løste det med ulønnet permisjon og ferie. Dette må man da klare å få til? Alle gjorde dette før, altså for 8-10 år siden, da det kun var opptak i august. Ingen klagde så voldsomt over det, som det gjøres nå. De fleste var veldig glade for at ungene var mer enn året da de begynte. Endret 7. januar 2023 av Lizard 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 Født i Januar. Jeg (mor) tok ulønnet permisjon. Sparte opp fra jeg fant ut at jeg var gravid, altså gjennom hele svangerskapet og den lønnede permisjonen. Sammen med kontantstøtten gikk det helt fint. En del midre å rutte med, men det gikk rundt. Vil anbefale det til alle som har mulighet og ønske om å vente litt med barnehagestart. Å få være sammen med barnet sitt den ekstra tiden veier for oss opp for alle ulempene med ulønnet permisjon. Så fint å få følge barnet sitt gjennom de viktige mnd hvor så mye skjer mtp utvikling og tilknytning. Vi har ganske gjennomsnittlige inntekter, huslån osv så spørst om vi har mulighet til mer enn 1 barn til. Kommer til å vente med bhg start til barnet er over 18 mnd neste gang også. Anonymkode: 9e774...357 3 1
Sofakona Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mange barnehager har bare opptak i august, og da blir det noen måneder å vente hvis barnet feks blir født jan-mai Anonymkode: 4d4bc...752 Min er født i mai og fikk plass i august året etter
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 Sofakona skrev (3 minutter siden): Min er født i mai og fikk plass i august året etter Det gjelder jo alle barn født januar til mai? Anonymkode: dfadd...400
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Min er født i mai og fikk plass i august året etter Ja hvis barnehagen tar i mot barn på 10 mnd og det er plass kan man få det, men man har ikke krav på plass før i hovedopptaket i august. Mange som brenner seg på dette. Avhengig av barnehagedekning der man bor, kan man altså risikere å måtte vente en stund på plass. Barn født august-november har krav på plass den måneden de fyller 1 år. Anonymkode: 4d4bc...752 2
Sofakona Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja hvis barnehagen tar i mot barn på 10 mnd og det er plass kan man få det, men man har ikke krav på plass før i hovedopptaket i august. Mange som brenner seg på dette. Avhengig av barnehagedekning der man bor, kan man altså risikere å måtte vente en stund på plass. Barn født august-november har krav på plass den måneden de fyller 1 år. Anonymkode: 4d4bc...752 Ja..han ble da 15 mnd når han begynte
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 Dagmamma. Fant en med mange års erfaring og massevis av anbefalinger. Fungerte helt supert! Anonymkode: aa061...bd4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 Vi hadde rett og slett litt hell i uhell. Ikke økonomi til å ta ut ulønnet permisjon, men fikk et sykt barn som kom under første prioriteringsgruppe også ble det en ledig plass til oss ganske samtidig som permisjonen var over. 😅 Hadde ikke spart opp til ulønnet perm ettersom vi bodde i en kommune som har veldig god barnehagedekning og i tillegg mulighet for å holde av plassen sin så lenge man måtte trenge/ønske det mot at man betaler fullpris frem til oppstart, før barnet ble født. Barnehageoppstart var liksom ikke noe stress, for vi ville fått plass når vi trengte det uansett. Men så ble barnet født med en sykdom som krever mye behandling på sykehus første leveår, og vi var nødt til å flytte til Oslo for å bo nærmere sykehuset. Januar-barn har ikke krav på plass før august året de fyller 1, kan bare holde av plass i 1 måned, og dårlig barnehagedekning i bydelen vi bor i. Anonymkode: f94fa...a3a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Vi hadde rett og slett litt hell i uhell. Ikke økonomi til å ta ut ulønnet permisjon, men fikk et sykt barn som kom under første prioriteringsgruppe også ble det en ledig plass til oss ganske samtidig som permisjonen var over. 😅 Hadde ikke spart opp til ulønnet perm ettersom vi bodde i en kommune som har veldig god barnehagedekning og i tillegg mulighet for å holde av plassen sin så lenge man måtte trenge/ønske det mot at man betaler fullpris frem til oppstart, før barnet ble født. Barnehageoppstart var liksom ikke noe stress, for vi ville fått plass når vi trengte det uansett. Men så ble barnet født med en sykdom som krever mye behandling på sykehus første leveår, og vi var nødt til å flytte til Oslo for å bo nærmere sykehuset. Januar-barn har ikke krav på plass før august året de fyller 1, kan bare holde av plass i 1 måned, og dårlig barnehagedekning i bydelen vi bor i. Anonymkode: f94fa...a3a Gikk en måned ish fra permisjonen var over til barnehageoppstart. Det fikk vi heldigvis løst med ferie. Anonymkode: f94fa...a3a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #15 Skrevet 7. januar 2023 Sofakona skrev (1 time siden): Så lenge barnet ikke blir født i desember får du barnehage plass..selv da kan du søke om plass. Ellers får du kontant støtte Det er jo ikke sant. En får plass fra august dersom det ikke er ledige plasser. Altså akkurat samtidig som desember barnet. Desember barnet kommer også først i køen i august. Anonymkode: 501e5...d5a 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #16 Skrevet 7. januar 2023 Ei jeg ble kjent med i barselgruppa skulle være hjemme et halvt år ekstra med sitt barn så hun var dagmamma for vårt barn, også. 4 dager i uken. Jeg var hjemme med barnet en dag i uken. Anonymkode: e1e58...842
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #17 Skrevet 7. januar 2023 Prøvde å få tak i «dagmamma». Det gikk ikke. Ordnet så jeg kun hadde seinvakter og helgevakter fram til barnehagestart. Jobbet redusert. Anonymkode: 91b84...503
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #18 Skrevet 7. januar 2023 Sofakona skrev (2 timer siden): Så lenge barnet ikke blir født i desember får du barnehage plass..selv da kan du søke om plass. Ellers får du kontant støtte I min by er det slik at hvis ungen fyller ett i januar, så får den plass i bhg i august...det er 6 måneder etter, det. Kontantstøtte er ingenting med tanke på at jeg vanligvis har 33000 etter skatt dessverre. 😬 Anonymkode: bdfdd...d5a 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #19 Skrevet 7. januar 2023 Lizard skrev (1 time siden): . Løste det med ulønnet permisjon og ferie. Dette må man da klare å få til? Alle gjorde dette før, altså for 8-10 år siden, da det kun var opptak i august. Ingen klagde så voldsomt over det, som det gjøres nå. De fleste var veldig glade for at ungene var mer enn året da de begynte. Herregud, er det umulig for folk på kg å svare på et innlegg uten å komme med en slags moralisering? Jeg gir da blanke i hva folk klarte før eller hva du synes o det jeg lurer på hvordan DU har løst det. Det er dyrtid og tøffe tider for mange, så utrolig at du ikke forstår at dette kan bekymre noen. For oss blir det nok ulønnet permisjon, og sparing i forkant, men ingen av oss har mulighet til å flytte på ferien, dessverre! Og ja, vi finner nok en løsning. Lagde ikke denne tråden for å klage men for å få ideer. Anonymkode: bdfdd...d5a
Svartfugl Skrevet 7. januar 2023 #20 Skrevet 7. januar 2023 (endret) Feilpost Endret 7. januar 2023 av Svartfugl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå