Gå til innhold

Småbarnsmor som sliter i hverdagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 barn på 3 og 6 år. Er mye alene med dem. Og jeg sliter med hverdagen - da med tanke på meg selv. Jeg trenger å spise bedre. Gå ned 10 kg. Trene for helsas skyld. Men jeg har ikke ork til å ta tak i noe. Yngste våkner fortsatt tidlig, så får ikke nok søvn. Hjelper ikke å legge seg tidlig når problemet er oppvåkninger på natten. Er ikke særlig sulten akkurat med en gang jeg står opp, men sånn i 8-tiden blir jeg det. Men da har jeg ikke tid, så det blir bare å kaste i seg noe dritt for å ha noe å gå på. Generelt er morgenen stress da 3-åringen er hyper og 6-åringen kjempetreg. Det blir mye mas og stressfaktor. Er hjemmeværende for tiden. Likevel mye som skal gjøres, og henter barna tidlig. Vel hjemme er det middag til kresne barn, så det blir ikke særlig kostholdsvennlig. Og i løpet av ettermiddagen/kvelden er jeg utslitt av høye barnestemmer, søskenkrangling, mas og styr. Og når ungene er lagt klarer jeg ikke å stå imot sjokoladen. Jeg har så lyst til å få til en endring, men jeg er konstant trøtt og stresset og klarer ikke ta tak. Noen tips?

Anonymkode: 41623...69f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir stresset bare av å lese måten du skriver på! Det virker som du overtenker og blåser opp alle ting til å bli store. Det du prater om av ting å gjøre er noe de fleste gjør ved siden av jobb. Som hjemmeværende burde du ha mulighet til å kunne ha en mer organisert og roligere hverdag enn den du beskriver. Så mitt råd - pust med magen, ikke overtenk og organiser dagen bedre. Dette klarer du, skritt for skritt 🙌🏻

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mamma til to på 1,5 og 3 år, og er in fulltidsstilling. Jeg drømmer om hvordan min hverdag kunne vært lettere om jeg gikk hjemme og barna var i barnehagen. Når jeg lager middag lager jeg noe som er bra for oss alle i familien. Han på 3 er småspist, men så får de noe yoghurt med havregryn eller banan før dem legger seg om det ikke ble så mye inntak under middagen. Har du mulighet til å ta deg tid på dagtid til fast trening? Det er de to første ukene som er verst når en skal begynne å trene, men når koden er knekt er dette en bra kilde til å få ekstra energi uansett hvor stor eller liten økt du får til. Selv sku jeg vert mye bedre på det, men har virkelig manko på egentid. For når mannen er hjemme fra jobb, da tenker jeg også arbeidet hjemme skal deles på to. 

Anonymkode: 37331...bc0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er mye alene med den skriver du. Er du alene med dem, eller er det en far i bildet?

Anonymkode: 4a419...e3a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
PM75 skrev (4 minutter siden):

Jeg blir stresset bare av å lese måten du skriver på! Det virker som du overtenker og blåser opp alle ting til å bli store. Det du prater om av ting å gjøre er noe de fleste gjør ved siden av jobb. Som hjemmeværende burde du ha mulighet til å kunne ha en mer organisert og roligere hverdag enn den du beskriver. Så mitt råd - pust med magen, ikke overtenk og organiser dagen bedre. Dette klarer du, skritt for skritt 🙌🏻

Kan godt være du har rett, men skjønner rett og slett ikke hva jeg kan gjøre annerledes. Jeg har faktisk ikke anledning til å spise frokost når jeg er sulten, sånn er det bare. Og jeg klarer ikke å gå sulten samtidig som jeg stresser, jeg blir et troll. Så da blir det noe junk. Joda jeg kan fint ordne meg en bra lunsj, men det hjelper liksom ikke når totalen blir dårlig. Ettermiddagen er kaotisk med slitne unger, lekser og det som er. Og jeg er dønn sliten når kvelden kommer - selv om jeg er hjemme. Jeg antar at det dårlige kostholdet spiller en rolle her, og sikkert også mangel på trening. Jeg er stuck i en ond sirkel. Vet ikke åssen jeg kommer meg ut. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er mye alene med den skriver du. Er du alene med dem, eller er det en far i bildet?

Det er en far i bildet, som er mye borte pga jobb.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan godt være du har rett, men skjønner rett og slett ikke hva jeg kan gjøre annerledes. Jeg har faktisk ikke anledning til å spise frokost når jeg er sulten, sånn er det bare. Og jeg klarer ikke å gå sulten samtidig som jeg stresser, jeg blir et troll. Så da blir det noe junk. Joda jeg kan fint ordne meg en bra lunsj, men det hjelper liksom ikke når totalen blir dårlig. Ettermiddagen er kaotisk med slitne unger, lekser og det som er. Og jeg er dønn sliten når kvelden kommer - selv om jeg er hjemme. Jeg antar at det dårlige kostholdet spiller en rolle her, og sikkert også mangel på trening. Jeg er stuck i en ond sirkel. Vet ikke åssen jeg kommer meg ut. 

Men det koster vel like mye å kaste inn noe dritt til frokost som å spise fx en yoghurt?

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det koster vel like mye å kaste inn noe dritt til frokost som å spise fx en yoghurt?

Fra et helseperspektiv så sidestiller jeg yoghurt med junk. Det er liksom bare sukker det også. Fikser ikke de lettvariantene. Føler at dagen må starte bra hvis jeg skal ha sjans til å fortsette bra utover dagen. 

Skrevet

Ok. Du må slappe av....du trenger ikke spise frokost...levere barn på skolen og barnehagen. Når du kommer hjem legger du deg.. eventuelt setter deg ned å tar litt frokost...etter hvert tar du deg lunsj. 8g hvorfor henter du barna tidelig,? La de bli i barnehagen til 1600 om det er slikt.

Så setter du på tv eller finner på noe de liker å gjøre. Så lager du middag...og eventuelt lag noe til deg..og pølser og chips til barna. Du setter alt for mye press og du stresser over en situasjon som du gjør verre 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Største problemet mitt er stress. Ikke at jeg overtenker, men jeg blir helt utslitt av sutring, mas og høye lyder. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Kan du gjøre et par enkle grep for å gjøre ting enklere? Eks spis en banan eller yoghurt med müsli til frokost. Enkelt og godt & kan holde blodsukkeret i orden en stund. Samt se om du det er noen naboer med barn på samme alder som du kan samarbeide med for henting/levering. Ukeshandle når mannen er hjemme. Strukturere hverdagene dine. Osv. 

Mentalt sett så er det fint om du legger bort alle «jeg burde»-tankene. Du blir utslitt av å tenke på alt du bør og den energien er bortkastet. Ok, så får du ikke trent. Men du går kanskje litt når du leverer og henter barna? Og du er kanskje aktiv med de ute etter skolen/barnehagen? Det er god nok aktivitet for en sliten kropp. Og også en kur mot sure barn. 

Men ta deg gjerne en tur til fastlegen for å sjekke om du har nok av jern, d-vitamin og så videre. 

Jeg heier på deg! 

Endret av PM75
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fra et helseperspektiv så sidestiller jeg yoghurt med junk. Det er liksom bare sukker det også. Fikser ikke de lettvariantene. Føler at dagen må starte bra hvis jeg skal ha sjans til å fortsette bra utover dagen. 

Er en yoghurt junk?… da tror jeg du må senke kravene dine litt. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Ok. Du må slappe av....du trenger ikke spise frokost...levere barn på skolen og barnehagen. Når du kommer hjem legger du deg.. eventuelt setter deg ned å tar litt frokost...etter hvert tar du deg lunsj. 8g hvorfor henter du barna tidelig,? La de bli i barnehagen til 1600 om det er slikt.

Så setter du på tv eller finner på noe de liker å gjøre. Så lager du middag...og eventuelt lag noe til deg..og pølser og chips til barna. Du setter alt for mye press og du stresser over en situasjon som du gjør verre 

Om jeg skal klare å være hyggelig må jeg spise nå. Klarer som sagt ikke deale med stress og unger på tom mage. Sover jeg på dagen får jeg jo ikke sove til kvelden igjen.. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er hjemmeværende, så har du mer enn nok tid til å spise, trene, lage sunn middg til barna og ta igjen søvn. Du må bare planlegge litt bedre.

Anonymkode: 32ba8...359

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om jeg skal klare å være hyggelig må jeg spise nå. Klarer som sagt ikke deale med stress og unger på tom mage. Sover jeg på dagen får jeg jo ikke sove til kvelden igjen.. 

Ta en banan.. yoghurt...en snickers...samme hva..om du selv lager problemer hva som er junk food og klager på at du ikke får i deg mat..da er du litt av problemet.

Har du snakket med dine barn... iallefall den på 6 år. Kan det være at du stresser om morgenen..og dermed stresser barna og...tror dessverre de føler deg. De er bare 3 og 6 år...

Jeg har en på 4 og 10 år og jeg levere og henter i barnehagen...og går hjemme på kronisk sykdom. Jeg spiser ikke frokost, vi står opp, setter på barne tv, sp lager jeg frokost og matpakke. De klær på seg og alt dette på 1 time. Så følger jeg de til skolen og barnehagen.

Så drar jeg hjem og sover, spiser lunsj,rydder hjemme etc. Henter 4 Klokken 1530. Hjem og lage middag..mens 4 åring ser på tv eller youtube...

Tror du må senke kravene litt..du høres ut som du stresser deg selv opp..

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Finnes det ikke matkasser for småbarnsfamilier?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en banan, og gå er ordentlig tur med en gang du har levert barna. Og når du kommer hjem igjen kan du spise lunsj og slappe av. 

Forbered middagen før du henter barna. Om barna nekter å spise så får de seg en brødskive, evt restene av matpakken. 

Du har mer egentid enn de aller fleste, utfordringen for å få det til sitter i hodet. Noe som er helt normalt. Jeg kjenner meg veldig igjen med at det er vanskelig å ha et sunt kosthold når man stresser. Men regelmessige måltider hjelper på. 

Anonymkode: 9e12b...90e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Ta en banan.. yoghurt...en snickers...samme hva..om du selv lager problemer hva som er junk food og klager på at du ikke får i deg mat..da er du litt av problemet.

Har du snakket med dine barn... iallefall den på 6 år. Kan det være at du stresser om morgenen..og dermed stresser barna og...tror dessverre de føler deg. De er bare 3 og 6 år...

Jeg har en på 4 og 10 år og jeg levere og henter i barnehagen...og går hjemme på kronisk sykdom. Jeg spiser ikke frokost, vi står opp, setter på barne tv, sp lager jeg frokost og matpakke. De klær på seg og alt dette på 1 time. Så følger jeg de til skolen og barnehagen.

Så drar jeg hjem og sover, spiser lunsj,rydder hjemme etc. Henter 4 Klokken 1530. Hjem og lage middag..mens 4 åring ser på tv eller youtube...

Tror du må senke kravene litt..du høres ut som du stresser deg selv opp..

Joda jeg innser at jeg nok er problemet her. Men jeg føler at frokosten "setter standarden" for resten av dagen. Jeg har ikke lyst på søtt til frokost - faktisk. Og starter jeg dagen med en sjokolade er terskel mye lavere for å ta en til senere. Jeg kan ikke sove på dagtid, for da får jeg ikke sove før kl 2 på natten. Så da har jeg det gående. Det er ikke alltid like stressede hjemme som først beskrevet altså. Men jevnt over. Er vi i en "god periode" så kan du banne på at noen blir syk og det er bare kaos igjen. Men hvordan klarer jeg å styre unna sjokoladen som skriker på meg i skapet hver kveld? Jeg fatter ikke... 

AnonymBruker
Skrevet
marykay skrev (6 minutter siden):

Finnes det ikke matkasser for småbarnsfamilier?

Det hadde ikke vært noe poeng, unga her er megakresne. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste som funker for meg er å ikke kjøpe inn sjokolade. Bare ikke kjøp det! Kjøp heller masse ulik frukt. Honningmelon er driiitgodt for tiden 🥰

Anonymkode: b0e02...10b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...