AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Jeg har ganske usunn livstil selv. Er redd det skal gå uttover noe til slutt. Tenker ofte jeg skal endre den, så er d vanskeligere enn man skulle tro. Noen som har noe tips? Anonymkode: f731b...62c
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Det går alltid ut over noe til slutt om du opprettholder en "usunn livsstil" over lang tid. Hva legger du i det konkret? Men som ung så er kroppen utrolig motstandsdyktig. Det er nettopp derfor det er viktig å ta tak i kosthold og vekt som ung. Blir man eldre så sniker plagene seg på, og det er vanskelig å endre inngrodde uvaner. Jeg har vært overvektig og fått slitasje på knær, samt høyt kolesterol og blodsukker. Anonymkode: d7c72...60b 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Det kan jo være små ting som akne og luft i magen, lett få infeksjoner/bli smittet av sykdommer som går i befolkningen, til høyt blodtrykk, diabetes, ryggproblemer, kneproblemer, hjerteinfarkt og slag. Anonymkode: 024f4...040
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 Jeg har sett en stor forskjell hos eldre slektninger. Det gjelder både død i ung alder, innimellom plutselig død (slag). Eller at man ikke får noe gratis ved alderen lenger, så livskvaliteten er veldig forringet mye før den må være det. Anonymkode: e129d...720 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 Pådratt meg leverbetennelse som følge av alkoholisme. KOLS av røyking. Overvekt av for mye mat. Anonymkode: 37fab...e3f
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 Vondt i ryggen og nakken pga inaktiv livsstil ( kontor jobb). Vondt i kneet pga manglende muskler Anonymkode: 1f7d7...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 Er 24 år, overvektig og røyker. Har lett astma, høyt blodtrykk og høy kolesterol, men er medisinert så det går bra! Anonymkode: 610e9...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 takk for alle svar, men lite tips. Anonymkode: f731b...62c
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): takk for alle svar, men lite tips. Anonymkode: f731b...62c Tipsene er jo de samme alle steder. Spise sunt, mosjonere, moderat alkohol, ikke røyk/snus. Ha livsglede og ellers er det genene som avgjør mye. Anonymkode: 37fab...e3f 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #10 Skrevet 8. januar 2023 Jeg har over mange år alltid spist alt for lite grunnet anoreksi på det vesrte året var det 600-900kalorier om dagen og mange dager med bare vann og jeg trent mye. Var heldig og fant ut av det før det begynte og gå ut over skjelett med da beinskjørhet. Men er enda i behandling for musklene, jeg blir bedre og bedre men jeg lagt på meg mye i vekt siden kroppen ikke fungerer normalt. Begynner og bli mer normal igjen men har vært en kjempe hard kamp og spise nok mat som var sund. For å legge på seg med usunn mat vil gi andre problemer senere. Jeg har hatt flaks med at det også er mulig å rette på siden jeg har hatt bevegelighet i alle muskler. Men det var fare for at det var permanent og jeg da kom i katogorien kronisk syk… Det som fungerte best for meg å gjøre 1 liten endring leve med den i 3-4måneder også ta en ny endring, så har det blitt ganske bra med tid og stund. Fin også det som passer deg de anbefalte enda flere små måltider for min del men jeg klarer det ikke men fant først antall måltider som var nok og ikke fikk meg matlei. Så begynte jeg og økte størrelse på de til jeg er snart om 2 år endelig i mål. I starten prøvde jeg og fikse alt og det bare failet. Men å endre kosthold vaner er vansklig det har tatt 13 år og litt failing for å komme der jeg er i dag. Skulle du spise for lite eller for mye en dag ikke vær så hard mot deg selv, snakk posetivt til deg selv at imorgen er en ny dag du er klar for det da. Er du flink hele året med untak av 20-30 dager er det ikke den 1 måneden som teller om du er flink de andre 11 månedene. Anonymkode: b842e...377
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #11 Skrevet 8. januar 2023 En av mine aller beste venninner har det gått bra med lenge. Så bikket hun 40 og ting har ballet på seg. Sånn ser jeg for flere. Hun veier rundt 100kg og er ca 165cm. Hun mener hun spiser greit nok, men ser også selv det er forbedringer. Mer og mer smerter i kroppen, som kan komme av økt slitasje. Blodtrykket er høyt og vanskelig å regulere. Nå er det jo folk som ikke er overvektige som også sliter med både smerter i kroppen og blodtrykk, men det hjelper jo ikke på å bære på ekstra kroppsvekt. Hun går tur nå. Det går veldig seint, men hun tar ihvertfall tak sånn. En kan også få mangler av å ikke spise variert nok, selv om en spiser tilstrekkelig kalorier. Ofte får en for mye salt om en spiser mye ferdig. Vet ikke hva du spiser akkurat, men om du klarer å endre et måltid av gangen. Si du prøver med litt mer grønt til middagen. Det kan være så enkelt som en ferdig salat til gradiosaen for å sette det litt på spissen. Spiser du frokostblanding velg en litt sunnere. Trenger ikke å være havregryn, men si du spiser den med mest tilsatt sukker, velg en med litt mindre tilsatt sukker. Du kan toppe med noe frukt for mer næringsstoffer. Mellommåltid som banan, gresk yoghurt, en håndfull rå nøtter. Du trenger ikke å gjøre alt på en gang. Tar du bussen, gå av bussen ett par stopp før og gå hjem resten. Parker bilen litt lengre unna butikken. For noen fungerer det å endre alt på en gang, men for de fleste så er små endringer over tid en kan leve med det som hjelper best i lengden. Jeg tror at bare det at du tenker på det er en hjelp i seg selv. Da er du åpen for endring 💛 Er mye en tåler som ungdom som en vil slite med når en blir eldre, så å ta tak før enn senere vil mest sannsynlig hjelpe deg. Stå på, jeg heier på deg! Anonymkode: eef31...4b2
NiceOrNothing Skrevet 8. januar 2023 #12 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har ganske usunn livstil selv. Er redd det skal gå uttover noe til slutt. Tenker ofte jeg skal endre den, så er d vanskeligere enn man skulle tro. Noen som har noe tips? Anonymkode: f731b...62c 1/3 av det du spiser er «energi « til hjernen , så spiser du mye dritt , vil du ofte føle deg miserabel . Kroppen er like finstilt som motoren på en bil . Alle som kjører og eier en bil vet hvilket drivstoff / olje den trenger . Å fyller du feil , vil den gå dårlig evnt stoppe til slutt . Det samme skjer med kroppen . Les deg opp om hvilke næringsstoffer du trenger , og ikke sitt å vent til du utvikler livsstilsykdommer . Du kan spise deg syk , å du kan spise deg frisk . Alt handler om valg . 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #13 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): En av mine aller beste venninner har det gått bra med lenge. Så bikket hun 40 og ting har ballet på seg. Sånn ser jeg for flere. Hun veier rundt 100kg og er ca 165cm. Hun mener hun spiser greit nok, men ser også selv det er forbedringer. Mer og mer smerter i kroppen, som kan komme av økt slitasje. Blodtrykket er høyt og vanskelig å regulere. Nå er det jo folk som ikke er overvektige som også sliter med både smerter i kroppen og blodtrykk, men det hjelper jo ikke på å bære på ekstra kroppsvekt. Hun går tur nå. Det går veldig seint, men hun tar ihvertfall tak sånn. En kan også få mangler av å ikke spise variert nok, selv om en spiser tilstrekkelig kalorier. Ofte får en for mye salt om en spiser mye ferdig. Vet ikke hva du spiser akkurat, men om du klarer å endre et måltid av gangen. Si du prøver med litt mer grønt til middagen. Det kan være så enkelt som en ferdig salat til gradiosaen for å sette det litt på spissen. Spiser du frokostblanding velg en litt sunnere. Trenger ikke å være havregryn, men si du spiser den med mest tilsatt sukker, velg en med litt mindre tilsatt sukker. Du kan toppe med noe frukt for mer næringsstoffer. Mellommåltid som banan, gresk yoghurt, en håndfull rå nøtter. Du trenger ikke å gjøre alt på en gang. Tar du bussen, gå av bussen ett par stopp før og gå hjem resten. Parker bilen litt lengre unna butikken. For noen fungerer det å endre alt på en gang, men for de fleste så er små endringer over tid en kan leve med det som hjelper best i lengden. Jeg tror at bare det at du tenker på det er en hjelp i seg selv. Da er du åpen for endring 💛 Er mye en tåler som ungdom som en vil slite med når en blir eldre, så å ta tak før enn senere vil mest sannsynlig hjelpe deg. Stå på, jeg heier på deg! Anonymkode: eef31...4b2 jeg er 35. Tusen takk, for gode innspill 😊 Anonymkode: f731b...62c 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #14 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): takk for alle svar, men lite tips. Anonymkode: f731b...62c Ok; Jeg ukeshandler, og planlegger frokost, lunsj og middag. Jeg snoper og snacker i ekstremt liten grad utenom disse måltidene. Maten består av mye grønnsaker, egg, fisk, kjerner og frø, linser. Men også ting som kjøtt, ost... det meste egentlig. Er man for restriktiv blir man lei. Jeg er i bevegelse minst 30 minutter hver dag, selv når jeg absolutt ikke vil. Men som regel mer, og jeg får pulsen godt opp 3-4 ganger i uka. Jeg drikker godt med vann, starter alltid dagen med et stort glass vann, og har med meg vannflaska gjennom dagen. Anonymkode: e129d...720
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå