Gå til innhold

Får ikke offshore arbeidere feriepenger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mannen min sier at dem ikke får det, at det er inkludert i lønn de får hver mnd så de får ikke utbetalt en sum om sommeren. Han begynte i jobben i 2022. Kan ikke skjønne dette. Da må vi begynne å sette av penger nå til ferien hver mnd. Han jobber med behandling av overflater, lakkering osv der ute. 

Anonymkode: 604e0...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da jeg jobbet offshoreturnus i service fikk jeg lønn i 12 mnd + feriepenger. Man tar jo ikke ferie på «tradisjonelt» vis når man har fast rotasjon. 

Anonymkode: cc856...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da jeg jobbet offshoreturnus i service fikk jeg lønn i 12 mnd + feriepenger. Man tar jo ikke ferie på «tradisjonelt» vis når man har fast rotasjon. 

Ok han har nok misforstått. Jeg er sterkt uenig i at han ikke skal få feriepenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok han har nok misforstått. Jeg er sterkt uenig i at han ikke skal få feriepenger. 

Spørs om ikke han har misforstått noe ja. Det er lite sannsynlig at han sitter uten både lønn og feriepenger en måned iallfall, om det er det dere tenker på. Men greit å nøste opp i uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler at du spør ham hvilken tariffavtale han har og leser deg opp på den. Offshoreansatte har, etter min mening, noen av de beste avtalene som finnes i Norge, men som jeg leser ut fra HI, dreier det seg om ISO ligger lavest. Det er uansett godt kompenserte jobber med ordnede forhold, du eller særlig han må sette dere inn i kompensasjonsformatet, og om leseforståelse er begrenset, ta kontakt med tillitsvalgt.

Anonymkode: 0ed85...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi som får feriepenger får dem jo ikke i tillegg til lønn, men istedenfor lønn i juni, så det skulle ikke være nødvendig å spare ekstra hvis han istedenfor får 12 månedslønner.

Anonymkode: a88d9...3f1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg jobber rotasjon og får samme sum utbetalt hver måned. Alle tillegg +feriepenger er bakt inn i månedslønna.

Anonymkode: cfaf2...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber med lønn i et offshore firma. Vi har 12 månedslønninger istedenfor 11 og får derfor feriepengene oppå den vanlige lønnen. Jeg tror nok han har misforstått litt.

Anonymkode: 3a9ac...a3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener han at han ikke får hverken lønn eller feriepenger utbetalt på sommeren?

Anonymkode: 59c16...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det varierer hvordan praksisen er. 
Min mann fikk 12 utbetaling + feriepenger på Mars lønnen. 
Han byttet jobb i fjor (ble leder) og får nå 11 utbetalinger + feriepenger. 

Anonymkode: 76e0e...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min har ikke fast rotasjon, og heller ikke fast lønn. 
Han får betalt for hver tur + feriepenger.

Som du ser er det mange ulike variasjoner med offshore-lønn, så det er godt mulig at han har rett, og at feriepengene er innbakt i månedsutbetalingene.

Anonymkode: 38571...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han vil vel få utbetalt feriepenger fra arbeidsgiveren han hadde før han startet i dagens jobb, altså for det han tjente tidlig i 2022?

Anonymkode: 57f30...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke unormalt at de som har fast rotasjon får lønn i 12 mnd. Altså, ikke ferietrekk og feriepenger i juni. Tipper mannen din har rett jeg.

Anonymkode: ae989...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke unormalt at de som har fast rotasjon får lønn i 12 mnd. Altså, ikke ferietrekk og feriepenger i juni. Tipper mannen din har rett jeg.

Anonymkode: ae989...439

Ja, de avvikler vel gjerne sommerferien i en friperiode også? 

Anonymkode: ece14...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken avtale han går på. OLF avtalen har vel feriepenger som tillegg. NR avtalen jeg er på, har feriepenger innbakt i månedslønnen. Dvs 12 like månedslønner, skattefri lønn i mai og 1/2 skatt i november. 

Vi har jo ikke ferie, kun avspasering😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...