AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Har null snøring på dette.. jeg jobber i helsesektoren i kommunen. Er for tiden i foreldrepermisjon men starter i ny jobb i nabokommunen når permisjonen er ferdig i vår. Hvordan blir det med ferie her? Har jeg rett på lønn i ferien? Barnet mitt begynner i bhg til høsten og jeg tenker å ta ut ferie ifm det. Anonymkode: 61565...de2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Du får feriepengene fra din forrige jobb hvis du ikke fikk dem da du sluttet. Men du har vel ikke rett på ferie det året du starter i ny jobb tror jeg. Anonymkode: a3e89...3cf
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Man har vanligvis ikke betalt ferie i Norge. Man tjener opp feriepenger som man har rett til å få utbetalt når man slutter. Kanskje har du også en avtale om at det beregnes feriepenger hvis arbeidsgiver forskutterer foreldrepengene når du er i permisjon. Anonymkode: 2c678...1dc
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får feriepengene fra din forrige jobb hvis du ikke fikk dem da du sluttet. Men du har vel ikke rett på ferie det året du starter i ny jobb tror jeg. Anonymkode: a3e89...3cf Du tror feil. Man har rett på ferie ihht ferieloven, men opptjening av feriepenger foregår året før. Altså gammel arbeidsgiver. Anonymkode: 2c678...1dc 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får feriepengene fra din forrige jobb hvis du ikke fikk dem da du sluttet. Men du har vel ikke rett på ferie det året du starter i ny jobb tror jeg. Anonymkode: a3e89...3cf Man har alltid rett til ferie, men ferie er alltid ulønnet, så da spørs det om opptjente feriepenger dekker inntektstapet. Anonymkode: 3d706...11b 4
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 (endret) Du har alltid rett på ferie. Eneste unntaket er du ikke må ta ferie hvis du ikke har tjent opp nok feriepenger. Endret 7. januar 2023 av Anonym Brukar0
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 Du har rett på full ferie, men du blir trukket i lønn for den ferien du avvikler. Feriepengene fra forrige arbeidsgiver skal dekke lønnsbortfallet under ferien, og utbetales typisk på sluttoppgjøret. Anonymkode: 77c9a...dc1 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har rett på full ferie, men du blir trukket i lønn for den ferien du avvikler. Feriepengene fra forrige arbeidsgiver skal dekke lønnsbortfallet under ferien, og utbetales typisk på sluttoppgjøret. Anonymkode: 77c9a...dc1 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man har alltid rett til ferie, men ferie er alltid ulønnet, så da spørs det om opptjente feriepenger dekker inntektstapet. Anonymkode: 3d706...11b I juni får vi feriepenger istedenfor lønn… så da er det meningen at disse skal dekke en hel mnd lønn + de ukene med ferie jeg tar i nye jobben? Eller vil jeg kanskje da få vanlig lønn fra nye jobben i juni + feriepenger fra gamle jobben?🧐 Anonymkode: 61565...de2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 Siden det er en annen arbeidsgiver (ikke en annen jobb i samme kommune), så er det slik at du må opptjene deg feriepenger på nytt for å få utbetalt penger til å dekke feriefraværet. Feriepenger opptjenes året før man tar ut ferien. Når man slutter hos en arbeidsgiver har man rett til å få utbetalt feriepengene samme året, hvis man vil. Altså året man slutter. Merk at du da blir trukket skatt av dem. Noen arbeidsgivere utbetaler automatisk feriepengene folk har til gode når noen slutter. Andre venter til året etter. Da blir du ikke trukket skatt av feriepengebeløpet. Uansett, feriepengene bør du da sette tilside til du skal avvikle ferie til sommeren mens du er hos ny arbeidsgiver. Det dekker den "ulønnede" ferien du tar ut i år der. Du opparbeider deg feriepenger i år hos den nye arbeidsgiveren når du begynner der. Men du skriver at du begynner "i vår", altså jobber du ikke fullt år i 2023 der. Det betyr at du ikke rekker å opparbeide deg fullt opp med feriepenger for 2024 heller. Det blir altså mindre utbetalt neste sommer når du tar ferie og får feriepenger av den nye kommunen. Når man ikke har opparbeidet seg 100% feriepengegrunnlag, pleier ikke de fleste arbeidsgivere å tvinge den ansatte til å avvikle alle 5 ferieukene. Bare de ukene man har rukket å opparbeide seg feriepenger for. Anonymkode: f9d6d...4c7
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): I juni får vi feriepenger istedenfor lønn… så da er det meningen at disse skal dekke en hel mnd lønn + de ukene med ferie jeg tar i nye jobben? Eller vil jeg kanskje da få vanlig lønn fra nye jobben i juni + feriepenger fra gamle jobben?🧐 Anonymkode: 61565...de2 Feriepengene er ment å dekke lønnstrekket når du tar ferie. Hvis du tar full ferie i 2023 blir du trukket lønn for 4/5 uker og da får du ikke lønn fra nåværende arbeidsgiver i juni. Man får ikke både feriepenger og lønn for periode.
ajarRun Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Du får feriepengene fra din forrige jobb hvis du ikke fikk dem da du sluttet. Men du har vel ikke rett på ferie det året du starter i ny jobb tror jeg. Anonymkode: a3e89...3cf Bare tull at du ikke har rett til ferie. Du kan la være å ta ferie, men kun hvis du ikke har opparbeidet deg feriepenger hos tidligere arbeidsgiver. 1
ajarRun Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Siden det er en annen arbeidsgiver (ikke en annen jobb i samme kommune), så er det slik at du må opptjene deg feriepenger på nytt for å få utbetalt penger til å dekke feriefraværet. Feriepenger opptjenes året før man tar ut ferien. Når man slutter hos en arbeidsgiver har man rett til å få utbetalt feriepengene samme året, hvis man vil. Altså året man slutter. Merk at du da blir trukket skatt av dem. Noen arbeidsgivere utbetaler automatisk feriepengene folk har til gode når noen slutter. Andre venter til året etter. Da blir du ikke trukket skatt av feriepengebeløpet. Uansett, feriepengene bør du da sette tilside til du skal avvikle ferie til sommeren mens du er hos ny arbeidsgiver. Det dekker den "ulønnede" ferien du tar ut i år der. Du opparbeider deg feriepenger i år hos den nye arbeidsgiveren når du begynner der. Men du skriver at du begynner "i vår", altså jobber du ikke fullt år i 2023 der. Det betyr at du ikke rekker å opparbeide deg fullt opp med feriepenger for 2024 heller. Det blir altså mindre utbetalt neste sommer når du tar ferie og får feriepenger av den nye kommunen. Når man ikke har opparbeidet seg 100% feriepengegrunnlag, pleier ikke de fleste arbeidsgivere å tvinge den ansatte til å avvikle alle 5 ferieukene. Bare de ukene man har rukket å opparbeide seg feriepenger for. Anonymkode: f9d6d...4c7 Ikke samme året. Med siste lønning. Men man kan få det utbetalt påfølgende år. Dersom man går betydelig opp i lønn bør man gi beskjed om at man skal ha feriepenge e med siste lønning. Dersom man går betydelig ned i lønn bør man be om å få dem utbetal i januar neste år.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I juni får vi feriepenger istedenfor lønn… så da er det meningen at disse skal dekke en hel mnd lønn + de ukene med ferie jeg tar i nye jobben? Eller vil jeg kanskje da få vanlig lønn fra nye jobben i juni + feriepenger fra gamle jobben?🧐 Anonymkode: 61565...de2 Nei, du får ikke lønn fra arbeidsgiver når de trekker deg for ferie. Feriepengene du får utbetalt på sluttoppgjøret fra forrige arbeidsgiver skal dekke lønnsbortfallet under ferien, ergo må du spare disse til juni. I og med at du slutter hos nåværende arbeidsgiver våren 2023 må du også spare den delen av feriepengene som gjelder 2023 til sommeren 2024, da du vil ha redusert feriepengeopptjening hos ny arbeidsgiver også til neste år. Anonymkode: 77c9a...dc1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Du får feriepengene fra din forrige jobb hvis du ikke fikk dem da du sluttet. Men du har vel ikke rett på ferie det året du starter i ny jobb tror jeg. Anonymkode: a3e89...3cf Man har plikt til å ta ut ferie om man har tjent opp rett på ferie året før. Så man skal i prinsippet aktivt avtale om man ikke skal ha ferie i en ny stilling. Ts har nok tjnent opp rett på ferie, men får de pengene av gammel arbeidsgiver så hun må sette av de pengene selc. Anonymkode: a6595...df5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #15 Skrevet 8. januar 2023 Det viktigste her er vel om det er arbeidsgiver eller NAV som utbetaler dine foreldrepenger, og om disse inkluderer feriepenger. NAV dekker kun feriepenger i 48 dager pr år( hvis jeg husker rett) mens arbeidsgiver ofte dekker fulle feriepenger ( i det minste inntil 6G) Anonymkode: 0772e...313
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #16 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det viktigste her er vel om det er arbeidsgiver eller NAV som utbetaler dine foreldrepenger, og om disse inkluderer feriepenger. NAV dekker kun feriepenger i 48 dager pr år( hvis jeg husker rett) mens arbeidsgiver ofte dekker fulle feriepenger ( i det minste inntil 6G) Anonymkode: 0772e...313 Arbeidsgiver betaler foreldrepengene og får redundert av nav. Har dermed forstått det sånn at jeg får feriepenger som vanlig Anonymkode: 61565...de2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #17 Skrevet 9. januar 2023 Kommer gjerne litt an på når tid på året du starter i ny jobb. Men, i utgangspunktet har du rett på full ferie. Feriepenger fra den forrige jobben skal dekke inn det økonomiske "tapet" første året. Selv ble jeg trukket for 5 uker ferie i juni, så lønnen nesten gikk i minus. Men, så fikk jeg 5 uker ferie med full lønn det første året som ansatt. Feriepenger fra forrige jobb, dekket inn juni måned. Anonymkode: 921bd...26d
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #18 Skrevet 9. januar 2023 Du har rett på ferie. Men det er feriepenger fra den gamle jobben som finansierer ferien i den nye. Anonymkode: e85af...59a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå